ازدواج با زن شوهردار

ازدواج با زن شوهردار

بررسی موضوع ازدواج با زن شوهردار بحث مقاله امروز است.

 ازدواج، سنت پیامبر است و موکدا مورد اشاره و سفارش قرار گرفته است. اما در برخی موارد نه تنها منع شده، بلکه موجب حرمت ابدی و حتی مجازات میگردد. در این رابطه می توان به ازدواج با زن شوهردار اشاره کرد.

گاهی ممکن است ازدوج با محارم و یا ازدواج با زن شوهردار در اثر عدم اطلاع صورت پذیرد که بهترین وکیل خانواده تهران و بهترین وکیل رابطه نامشروع در تهران و همکار گروه وکلای مهر در مقاله پیش رو به بررسی مسائل مختلف ازدواج با زن شوهردار پرداخته است.

از جمله مسائل و پرسشهایی که در این مورد برای موکلین مطرح میگردد می توان به این موارد اشاره کرد.

حرمت ازدواج با زن شوهردار

همانگونه که در آیه ی ۲۴ از سوره ی نساء آمده « ازدواج و آمیزش جنسی با زنان شوهردار حرام است» طبق نص ماده ۱۰۵۰ از قانون مدنی نیز هرگاه شخصی زنی را که شوهر دارد با اطلاع از وجود علقه ی زوجیت و حرام بودن نکاح و همچنین در موردی که زن در ایام عده (عده ی طلاق و یا عده ی وفات ) به سر میبرد و مطلع از ایام عده و حرام بودن نکاح وی، او را برای خود عقد نماید، علاوه بر اینکه عقد باطل است، زن برای همیشه (موبد) بر ان مرد حرام می‌شود.

مطالبه مهریه از ضامن

تعریف عده و انواع ان در شرع و قانون

عده

حسب تعریف ماده ۱۱۵۰ از قانون مدنی عده به مدت زمانی گفته میشود که تا پایان ان، زنی که عقد نکاحش منحل شده حق ندارد با مرد دیگری ازدواج کند. عده دو نوع است عده ی طلاق و عده ی وفات و به سه سبب به وجود می‌آید:

جدا شدن از طریق طلاق ، فسخ و انفساخ در عقد دائم و انقضای مدت و یا بخشیدن ان در عقد موقت

مرگ شوهر

وطی به شبهه (مرد با اعتقاد بر اینکه زن بر او حلال است با وی آمیزش می کند)

بطلان نکاح و عقد با زنی که شوهر دارد و یا در عده باشد در مواردی هم که یکی از طرفین و یا حتی هر دوی زن و مرد نسبت به حرام بودن و یا وجود مانع برای ان جاهل باشند، باز هم جاری است.

در مواردی هم که زن تصور به مرگ شوهر خود دارد و بر همان اساس اقدام به ازدواج نماید باز هم نکاح باطل می باشد و از حیث احکام تابع مقررات نزدیکی به شبهه می باشد.

شرایط ازدواج بعد از فوت یا طلاق

در مواردی که هر دو طرف (زن و مرد) از وجود رابطه ی زوجیت و یا حتی حرمت نکاح، بی‌اطلاع و جاهل به ان باشند و قبل از وقوع نزدیکی از ان مطلع شوند و از یکدیگر جدا شوند، حرمت ابدی میانشان جاری نخواهد شد و می‌توانند بعد از انحلال نکاح با شوهرش و پس از سپری شدن عده ، باهم ازدواج کنند.

وکیل طلاق توافقی شمال تهران

با این تفاسیر هنگامی که عقد بر این اساس باطل شود و نزدیکی هم صورت گیرد نزدیکی واقع شده حکم زنا را دارد و حسب ماده ی ۱۰۵۴ قانون مدنی زنا با زن شوهر دار و یا زنی که در عده ی رجعیه به سر میبرد موجب حرمت ابدی خواهد شد.

 اثر جهل به حکم ازدواج با زن شوهردار و وجود منع

حکم حرمت در رابطه با موضوع مذکور در مواردی که عقد را بدون علم و با جهل نسبت به تمام و یا یکی از امور فوق باشد و نزدیکی هم واقع شده باشد نیز جاری می‌شود. در موردی که جهل وجود داشته باشد و نزدیکی هم صورت نگرفته باشد عقد باطل میشود ولی حرمت ابدی حاصل نمی گردد.

در جلد دوم کتاب تحریرالوسیله از امام خمینی (ره) (صفحه ی ۲۸۳) در رابطه با ازدواج با زن شوهردار اینگونه بیان شده است که زن متاهل به هیچ عنوان، خواه به صورت دائم و خواه به صورت موقت، نمی‌تواند با دیگری ازدواج نماید.

در صورتی که زن متاهل با مرد بیگانه رابطه ی جنسی برقرار کند به مجازات حدی زنای محصنه که طبق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ محکوم به رجم (سنگسار) میگردد.

در مواردی هم که اجرای رجم ممکن نباشد، بنا بر پیشنهاد دادگاه صادر کننده ی حکم قطعی و موافقت رییس قوه‌ی قضاییه با این پیشنهاد، در صورتی که جرم زنای محصنه از طریق بینه به اثبات رسیده باشد، موجب اعدام زانی محصن(مرد زنا کننده ی متاهل) و زانیه ی محصنه (زن زنا کننده ی شوهردار) می‌شود و در صورتی که اجرای اعدام هم با مانع روبرو شود، در این صورت موجب ۱۰۰ ضربه شلاق حدی برای هر کدام از زن و مرد می‌باشد.

شیوه اعتراض به احکام مالیاتی

علاوه بر مجازات حدی مارالذکر، زن برای همیشه بر ان مرد حرام میشود ( حرام موبد ) و این بدین معناست که حتی در صورت طلاق گرفتن زن از شوهرش نمی‌تواند با مرد مذکور ازدواج نماید.

زنا در زمان عده ی عقد منقطع (موقت) چه حکمى دارد؟

آیا موجب حرمت ابدى می گردد؟

فتواى امام (ره) در این مورد چیست؟

زنا در عده متعه حرام می باشد، ولى موجب حرمت ابدى ان زن نمی گردد با این تفاسیر اجراى صیغه عقد بعد از سپری شدن عده مشکلی ندارد و فتواى امام رحمت الله در تحریرالوسیله و توضیح المسائل نیز گو یای همین امر می‌باشد.

تاثیر علم و جهل در فرزندان متولد شده

در صورتی که در نتیجه ی رابطه ی مذکور فرزندی متولد شود با دو فرض روبرو می شویم:

زن و مرد با علم به حرمت و منع اقدام به ازدواج نموده باشند،که در این حالت فرزند انان ولدزنا محسوب می‌شود

اگر بدون داشتن علم به وجود عده و حکم حرمت، ازدواج در زمان عده صورت گیرد، مصداق وطی به شبهه محسوب شده و فرزند (ولد شبهه) می باشد و ملحق به پدر و مادر می باشد.

نسبت طفل به زن و مرد مشروع می‌باشد؛ به شرط اینکه از زمان وقوع نزدیکی تا هنگام تولد فرزند کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه نگذشته باشد.

بهترین وکیل خانواده تهران

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث مطالبه سفته یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

وکیل شعبه 1059 دادگاه کارکنان دولت

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

موبایل وکیل چک و سفته

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۳۰ امتیاز)

۱۴ دیدگاه

  • سلام، اگه کسی با زن شوهر دار رابطه داشته باشه ولی با هم رابطه جنسی نداشته باشن و دستگیر بشن با زهم سنگسار میشن؟

  • اگر زن شوهر داری با مرد مجردی قول و قرار ازدواج دهد و با او بیرون برود آیا در صورتی که زنا نکرده باشند پس از طلاق میتواند با ان مرد ازدواج کند

  • سلام وقت بخیر وخسته نباشید ببخشید اگه پسر مجرد با زن متاهل که شوهر داره رابطه نزدیکی داشته باشه وهمدیگرو واقعا بخوان و برای رسیدن به بهم حتی هشت سال صبرکنن ایا ازدواج حرامه و اگه حرامه اگه ازدواج کنن چی میشه

  • سلام
    خانمی که خودش رو مجرد معرفی کرده و وارد رابطه با مرد متاهل شده چه مجازاتی داره؟
    موضوع از این قراره که من دنبال یه خانم برای صیغه بودم
    کانال تلگرام ازدواج موقت سبحان به اسم فتحی از من ۱۰۰ هزار تومن پول گرفت و یه خانم رو برای صیغه معرفی کرد
    خانم هم جلسه اول اومد خونه من و ازدواج موقت به صورت صیغه محرمیت خوندیم.
    شش ماه با خانم در رابطه بودم و هر ماه هم مهریه رو به حسابش میزدم
    حالا معلوم شد ایشون شوهر داره و همسرش از من شکایت کرده و میگه اگه میخوای بی خیال بشم ۵۰۰ میلیون تومن باید بدی

    • سلام ایشون به خاطر ازدواج بدون گرفتن و ثبت طلاق مرتکب جرم خاصی شدند که قابل شکایت هست.
      از سایت های همسریابی و صیغه هم میتونین تو دادسرای ویژه جرائم امنیت اخلاقی ناحیه ۳۸ تهران شکایت کنید.
      به هیچ وجه پولی نپردازین برای عدم شکایت همسر ایشون اگر شما اطلاعی نداشتید بلکه حتما خودتونم شکایت کنید.

  • سلام وقتتون بخیر کارشناس محترم آیا می شود به استناد اشتباه در وصف اساسی که در مورد شوهر مد نظر است از دادگاه بخواهیم حکم به بطلان عقد بدهند

    • سلام وقت شما بخیر ، بنا به جمیع مواد زیر اشتباه در وصف اساسی زوج در نکاح، موجب بطلان عقد نیست.و عقد ازدواج در بحث اشتباه در اوصاف اساسی با همه عقود متفاوت است.
      ماده ۱۱۲۸ قانون مدنی
      هر گاه در یکی از طرفین صفت خاصی شرط شده و بعد از عقد معلوم شود که طرف مذکور فاقد وصف مقصود بوده برای طرف مقابل ‌حق فسخ خواهد بود خواه وصف مذکور در عقد تصریح شده یا عقد متباینا بر آن واقع شده باشد.
      ماده ۳۵۳ قانون مدنی
      هر گاه چیز معین به عنوان جنس خاصی فروخته شود و در واقع از آن جنس نباشد بیع باطل است و اگر بعضی از آن از غیر جنس باشد نسبت به آن بعض باطل است و نسبت به مابقی مشتری حق فسخ دارد.
      ماده ۲۰۰ قانون مدنی
      اشتباه وقتی موجب عدم نفوذ معامله است که مربوط به خود موضوع معامله باشد.
      ماده ۷۶۲
      اگر در طرف مصالحه و یا در مورد صلح اشتباهی واقع شده باشد صلح باطل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *