تعیین مدیر تصفیه

تعیین مدیر تصفیه

تعیین مدیر تصفیه


در این مقاله با بررسی تعیین مدیر تصفیه همراه شما هستیم.

دادخواست تعیین مدیر تصفیه، به دادگاه محل فعالیت شرکت تجاری که در آستانه ورشکستگی قرار دارد، تقدیم می‌شود. اعلام انحلال یا ورشکستگی شرکت، لازمه ورود به مبحث تعیین مدیر تصفیه می‌باشد. به بیان دیگر با توجه به اینکه بلافاصله پس از اعلام انحلال یا ورشکستگی شرکت های تجاری، فعالیت آن‌ها خاتمه نخواهد یافت، تعیین فردی به عنوان مدیر تصفیه، که نسبت به شناسایی طلبکاران و اموال شرکت و همچنین ادامه کار شرکت ورشکسته، اقدام نماید، ضروری است. تعیین مدیر تصفیه و دعوی تعیین مدیر تصفیه، می‌تواند توسط افراد ذینفع یا وکیل آن‌ها، مطرح شود. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با همکاری بهترین وکیل دادگستری تهران، در امور مشاوره حقوقی تصفیه انواع شرکت ها و نحوه تعیین مدیر تصفیه، راهنمای عزیزان در امور مربوط به تعیین مدیر تصفیه می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

موارد الزامی تعیین مدیر تصفیه

انحلال شرکت؛

در صورت انحلال شرکت سهامی خاص و یا انحلال شرکت سهامی عام، چگونگی تعیین مدیر تصفیه، معمولا در اساسنامه شرکت ها قید شده است. مدیر یا مدیران تصفیه، همان مدیران شرکت قبل از انحلال هستند و یا اینکه از سوی مدیران سابق، تعیین خواهند شد. در صورتی که انحلال شرکت، با رای دادگاه باشد، تعیین مدیر تصفیه نیز، با دادگاه صادر کننده حکم انحلال شرکت، می‌باشد. در صورت سکوت اساسنامه درباره تعیین مدیر تصفیه و عدم تعیین مدیر تصفیه توسط مدیران شرکت در زمان انحلال شرکت، هر ذینفعی می‌تواند از دادگاه محل دفتر مرکزی شرکت منحل شده، درخواست تعیین مدیر تصفیه نماید. دادگاه با بررسی موضوع و احراز ذینفع بودن متقاضی، نسبت به تعیین مدیر تصفیه اقدام خواهد نمود. در این گونه موارد، معمولا اداره امور ورشکستگی دادگستری، به عنوان مدیر تصفیه و عضو ناظر، تعیین می‌شود.

صدور حکم ورشکستگی؛

در مواردی که حکم ورشکستگی صادر می‌شود، دادگاه صادر کننده حکم ورشکستگی، ضمن صدور حکم ورشکستگی یا حداکثر ۵ روز پس از صدور حکم ورشکستگی، نسبت به تعیین مدیر تصفیه اقدام خواهد نمود.

اقساط بانک مسکن

انتخاب مدیر یا مدیران تصفیه

تصفیه امور شرکت سهامی با مدیران شرکت است مگر آنکه اساسنامه شرکت یا مجمع عمومی فوق العاده که رای به انحلال شرکت می دهد ترتیب دیگری مقرر داشته باشد.قانونگذار به مدیران شرکت برای انجام امور تصفیه اولویت قائل شده، از طرف دیگر شرکت می تواند مدیر یا مدیران تصفیه غیر از مدیران شرکت انتخاب نماید. در هرحال با انتخاب مدیران تصفیه از میان سهام داران و یا خارج از آنان ،وظائف مدیران شرکت و سایر نمایندگان خاتمه می یابد و نشانی مدیر یا مدیران تصفیه همان مرکز اصلی شرکت خواهد بود مگر آنکه به موجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده یا حکم دادگاه نشانی دیگری تعیین شده باشد.در ضمن اسامی مدیر یا مدیران تصفیه و نشانی آنان همچنین تصمیم راجع به انحلال ظرف ۵ روز از تاریخ اتخاذ تصمیم باید به مرجع ثبت شرکت ها جهت ثبت و آگهی اعلام گردد.چنانچه به هرعلت مدیر تصفیه تعیین نشده باشد و یا تعیین شده ولی به وظایف خود عمل ننماید هرذینفع (شرکت،سهامدار،شخص ثالث) می تواند تعیین مدیر تصفیه را از دادگاه ذیصلاح درخواست نماید.
درصورتی که انحلال شرکت به موجب دادگاه صورت گیرد ،دادگاه یک یا چند نفر را به عنوان مدیرتصفیه تعیین می نماید تا وظایف قانونی خود را انجام دهند.
مدت ماموریت مدیر یا مدیران تصفیه حداکثر دو سال است و درصورتی که در پایان مدت ماموریت ،تصفیه امور شرکت خاتمه نیافته باشد مدیر یا مدیران تصفیه مکلفند مراتب را، با ذکر علل و جات خاتمه نیافتن امور شرکت و مهلت اضافی لازم برای خاتمه دادن به امر تصفیه و تدابیری را که در این موزد پیش بینی نموده اند ، به مجمع عمومی سهامداران اطلاع داده ،تمدید مدت ماموریت خود را درخواست نمایند. در صورتی که مدیر یا مدیران تصفیه از طرف دادگاه تعیین شده باشند تمدید مدت ماموریت آنان با رعایت شرایط فوق با دادگاه خواهد بود.

وظایف مدیر تصفیه

درباره وظایف و مسئولیت های مدیر تصفیه، به شرح ذیل است؛

  • تقاضای مهر و موم اموال ورشکسته، از عضو ناظر ورشکستگی
  • فروش اشیایی که ممکن است در زمان کمی، ضایع شود یا کسر قیمت پیدا کند و اشیایی که نگه داشتن آن ها مفید نیست.
  • به کار انداختن سرمایه تاجر ورشکسته با اجازه عضو ناظر.
  • بررسی و تنظیم صورت دارایی به وسیله دفاتر و اسناد تاجر و سایر اطلاعاتی که به دست آورده است.
  • تهیه و تنظیم صورت دارایی تاجر بعد از تقاضای رفع توقیف.
  • وصول مطالبات، با نظارت عضو ناظر و فروش اثاث خانه و مال التجاره تاجر، با اجازه دادستان و نظارت عضو ناظر.
  • اقدامات تامینی، برای حفظ حقوق تاجر ورشکسته نسبت به مدیونین.
  • تشخیص مطالبات طلبکار ها.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

عزل مدیر یا مدیران تصفیه

اما در مورد عزل مدیر یا مدیران تصفیه باید گفت که اگر مدیر یا مدیران تصفیه توسط مجمع عمومی فوق العاده یا دادگاه انتخاب شده باشند، حسب مورد ، توسط مرجع مربوطه قابل عزل خواهد بود.

مشاور حقوقی شرکت ها

استعفا،فوت،حجر یاورشکستگی

در مورد استعفا ،فوت ،حجر یا ورشکستگی مدیرتصفیه ، به شرح ذیل اقدام می کند.

  1. در صورتی که مدیر تصفیه قصد استعفا از سمت خود را داشته باشد موظف است مجمع عمومی عادی سهامداران شرکت را جهت اعلام استعفای خود و تعیین جانشین دعوت کند. حال اگر مجمع عمومی عادی مذکور تشکیل نشود یا نتوانند مدیر تصفیه جدیدی را انتخاب نماید و نیز هرگاه مدیر تصفیه توسط دادگاه تعیین شده باشد مدیر تصفیه باید قصد استعفای خود را به دادگاه اعلام کرده ،تعیین مدیرتصفیه جدید را از دادگاه بخواهد. در هرصورت هنگامی که مدیرتصفیه به ترتیب مذکور در فوق انتخاب نشده و مراتب ظرف ۵ روز از اتخاذ تصمیم به مرجع ثبت شرکت جهت ثبت و آگهی در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار شرکت اعلام و آگهی نشده باشد استعفای او کان لم یکن خواهد بود.
  2. در صورت فوت یا حجر یا ورشکستگی مدیر تصفیه هرگاه مدیران تصفیه متعدد باشند و مدیر تصفیه متوفی یا محجور یا ورشکسته توسط مجمع عمومی شرکت انتخاب شده باشد مدیر یا مدیران تصفیه باقی مانده باید مجمع عمومی عادی شرکت را برای انتخاب جانشین مدیر تصفیه متوفی یا محجور یا ورشکسته متوفی یا محجور یا ورشکسته را انتخاب نماید یا در صورتی که مدیرتصفیه متوفی یا محجور یا ورشکسته توسط دادگاه تعیین شده باشد، مدیر یا مدیران دعوت کند، حال اگر مجمع عمومی عادی تشکیل نشود یا انتخاب جانشین مدیرتصفیه متومدیر یا مدیران باقی مانده باید تعیین جانشینی مدیر تصفیه متوفی یا محجور یا ورشکسته را از دادگاه بخواهد
  3. در صورتی که مدیر تصفیه فرد واحدی باشد درصورت فوت یا حجر یا ورشکستگی او اگر مدیر تصفیه توسط مجمع عمومی شرکت انتخاب شده باشد هر ذینفع می تواند از مرجع ثبت شرکت ها بخواهدکه مجمع عمومی عادی مزبور تشکیل نشود یا نتواند جانشین مدیر تصفیه را انتخاب نماید یا درصورتی که مدیر تصفیه متوفی یا محجور یا ورشکسته توسط دادگاه تعیین شده باشد هر ذینفع می تواند تعیین جانشین او را از دادگاه درخواست نماید.
    برای دوره تصفیه ممکن است به موجب اساسنامه یا به تصمیم مجمع عمومی صاحبان سهام یک یا چند ناظر تعیین شود تا به عملیت مدیران تصفیه رسیدگی کرده ، گزارش خود را به مجمع عمومی عادی سهامداران تقدیم کنند. به نظر می رسد طول مدت تصفیه ، ناظر همان نقش بازرس حساب را در کنترل اعمال مدیر یا مدیران تصفیه بر عهده دارد.
وکیل ورشکستگی به تقلب

وظایف مدیر تصفیه پس از تعیین مدیر تصفیه توسط دادگاه

زمانی که کار تعیین مدیر تصفیه به طرح دعوی درخواست تعیین مدیر تصفیه از دادگاه می انجامد، دادگاه، اداره کل تصفیه و ورشکستگی قوه قضاییه،که دارای ادارات تصفیه و ورشکستگی در همه استان‌ها می باشد، را به عنوان مدیر تصفیه، تعیین می‌نماید. از زمان قطعیت و قابل اجرا بودن حکم دادگاه درباره ورشکستگی، نسخه ای از حکم قطعی دادگاه، جهت اجرای حکم ورشکستگی و انجام وظایف مدیر تصفیه، به اداره ورشکستگی و تصفیه قوه قضاییه ارسال می‌شود.
تعیین مدیر تصفیه، و یکی از شعب اداره ورشکستگی و تصفیه قوه قضاییه، آغاز روند اجرایی شدن حکم انحلال و تعیین مدیر تصفیه توسط دادگاه و یا حکم ورشکستگی و تعیین مدیر تصفیه توسط دادگاه می‌باشد. اهم وظایف مدیر تصفیه به شرح ذیل است؛

۱. انجام عملیات تصفیه شرکت منحل شده و یا ورشکسته به حکم دادگاه و یا تعیین مدیر تصفیه توسط مدیران شرکت شامل؛

  • وصول مطالبات شرکت از اشخاص، با حق طرح دعوی مطالبه وجه از طریق محاکم قضایی.
  • فروش اموال شرکت و دریافت نقدینگی حاصل از فروش اموال شرکت.
  • پرداخت هرگونه دین متعلقه به شرکت با ترجیح دیون ممتاز.
  • تقسیم اموال و داراییهای شرکت در صورت مازاد بودن بر بدهی های شرکت، بین سهامداران.

۲. دعوت مجامع شرکت؛

  • دعوت از مجمع عمومی در دوره تصفیه شرکت توسط مدیر تصفیه و در صورت استنکاف مدیر تصفیه از دعوت مجمع عمومی، با درخواست ذینفع، دادگاه حکم به تشکیل مجمع عمومی خواهد داد.
  • اطلاع رسانی به سهامداران، مدیر یا مدیران تصفیه پس از تعیین مدیر تصفیه توسط دادگاه یا مدیران شرکت، موظفند تا پایان ختم تصفیه، همه ساله مجمع عمومی سهامداران را دعوت نموده و حساب سود و زیان شرکت را طرح نمایند.
  • رعایت الزامات قانونی، مدیر یا مدیران تصفیه، موظفند همه ساله مجمع عمومی عادی را تشکیل داده و تصمیمات مقتضی اتخاذ نمایند. در صورتی که این مجمع تشکیل شود ولی تصمیمی اتخاذ ننماید، این موضوع باید در گزارش مدیر تصفیه قید شود. تمامی شرایط قانونی دعوت سهامداران وآگهی های مربوطه باید انجام پذیرد.
  • اعلام ختم تصفیه به مراجع قانونی، مدیر یا مدیران تصفیه، یا اداره تصفیه امور ورشکستگی قوه قضاییه، مکلفند حداکثر یکماه پس از ختم تصفیه امور ورشکستگی یا انحلال شرکت، مراتب را به روزنامه رسمی و دادگاهی که تعیین مدیر تصفیه به عهده وی بود، اعلام نمایند.
درخواست انحلال شرکت

مدارک لازم جهت طرح دعوی تعیین مدیر تصفیه

  • مدارک هویتی از قبیل کارت ملی و شناسنامه.
  • مدرک ثابت کننده سمت متقاضی تعیین مدیر تصفیه.
  • دادنامه دادگاه مبنی بر انحلال شرکت و یا صدور حکم ورشکستگی.
  • هر مستند دیگری که طبق قانون لازم باشد.

دادخواست تعیین مدیر تصفیه در تهران و مراکز استان‌ها به دفاتر خدمات قضایی تقدیم می‌شود. در سایر شهرها، دادخواست تعیین مدیر تصفیه به دفتر کل دادگستری تقدیم می‌شود. دادگاه پس از احراز شرایط صحت درخواست، نسبت به تعیین مدیر تصفیه برای شرکت منحل شده و یا ورشکسته اقدام خواهد نمود. مدیر یا مدیران تصفیه موظفند به همراه نام شرکت، شرکت در حال تصفیه را نیز قید نمایند و از نام قبلی شرکت و نشانی قبلی شرکت استفاده نمایند. در صورت عدم درج عبارت در حال تصفیه در تمامی اوراق و آگهی های منتشره توسط مدیر تصفیه، مسوولیت جبران هرگونه خسارتی به اشخاص ثالث به عهده مدیر تصفیه می‌باشد.

جهت دریافت مشاوره با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵-۸۸۶۶۳۹۲۶-۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

اعتراض به مدیر تصفیه

می توان از عملیات مدیر تصفیه، به عضو ناظر شکایت کرد. عضو ناظر، شخصی است که از سوی دادگاه، برای نظارت بر فعالیت مدیر تسویه، تعیین می گردد. عضو ناظر، باید ظرف سه روز، به شکایت رسیدگی کرده و تکلیف آن را معلوم کند.قانون گذار، در قانون امکان شکایت از تصمیم عضو ناظر را نیز پیش بینی نموده است. بدین صورت که از تصمیم عضو ناظر نیز، می توان به دادگاه شکایت کرد. عضو ناظر می تواند به موجب شکایت موجه تاجر ورشکسته یا طلبکاران او یا با نظر خودش، تغییر مدیر تصفیه را از دادگاه بخواهد.

در صورتی که عضو ناظر، در ظرف ده روز به شکایات رسیدگی نکند، شاکی می تواند، به دادگاه مراجعه کند. دادگاه، در جلسه اداری، گزارش عضو ناظر و توضیحات مدیر تصفیه را استماع می کند و درباره موضوع رای می دهد و این رای، قابل شکایت نیست؛ بنابراین، با توضیحات داده شده، می توان نتیجه گرفت که دادگاه، نمی تواند راسا مدیر تصفیه را تعویض کند.

تفاوت مدیر تصفیه و اداره تصفیه

قبل از بیان تفاوت اداره تصفیه و مدیر تصفیه،لازم است تا اندکی در خصوص اداره تصفیه توضیح داده شود.اداره تصفیه امور ورشکستگی، یک نهاد وابسته به دادگستری بوده که به تشخیص وزارت دادگستری، در هر حوزه قضایی ای که این وزارت لازم بداند، برای رسیدگی به امور ناشی از ورشکستگی تاجر یا شرکت تجارتی، همچنین، تصفیه بدهی ها و مدیریت اموال آن ها در این زمینه، تاسیس می گردد. تفاوت این اداره، با مدیر تصفیه، از قرار زیر است:
در مواردی که در استان یا شهرستان، اداره تصفیه امور ورشکستگی وجود داشته باشد، به جای مدیر تصفیه و عضو ناظر، این اداره تصفیه است که با کمک کارمندان خود، تصفیه امور مربوط به ورشکسته، اعم از شرکت تجارتی یا تاجر ورشکسته را انجام می دهد.

اثبات شراکت

مدیر تصفیه، هم می تواند در مواردی که شرکت به علت سایر موارد و به غیر از ورشکستگی منحل شده، تعیین گردد و هم در مواردی که شرکت، ورشکسته شده؛ ولی، اداره امور ورشکستگی، صرفا به مسائل مربوط به شرکت یا تاجر ورشکستگی، رسیدگی می کند و در این زمینه نیز، نیاز به عضو ناظری به همراه خود ندارد.

مرجع شکایت از مدیر تصفیه، عضو ناظری است که دادگاه تعیین کرده و در صورت اعتراض به تصمیم این عضو یا عدم رسیدگی او، شاکی می تواند به دادگاه صادر کننده حکم ورشکستگی مراجعه نماید؛ اما، مرجع شکایت از اداره تصفیه، از همان ابتدا، دادگاه صادر کننده حکم ورشکستگی است.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل تعیین مدیر تصفیه در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۲ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • شرکتی، مالی را اجاره کرده است. قبل از اتمام مدت اجاره، آن شرکت منحل می‌شود و عملیات تصفیه نیز انجام می‌شود. تکلیف قرارداد اجاره چیست؟

    • سلام وقت به خیر

      در صورت انحلال شرکت، شخصیت حقوقی شرکت تا ختم تصفیه باقی است. بنابراین، عقد اجاره نیز تا ختم تصفیه به قوت خود باقی می ماند . اما با خاتمه تصفیه و زوال شخصیت حقوقی شرکت، عقد اجاره نیز باطل می گردد به عبارت بهتر منفسخ می شود . همانگونه که ماده ۴۹۷ قانون مدنی مقرر کرده است که اگر قید مباشرت مستاجر شده باشد، با فوت او اجاره باطل می شود،در صورتی که مستاجر شخص حقوقی باشد به طور ضمنی این قید مباشرت به صورت خودکار وجود دارد.
      دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمد رضا مهری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *