مجوز ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی


بررسی شرایط صدور مجوز ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی موضوع نوشتار پیش روست.

مسئله ی ازدواج و پی آمدهای ان یکی از چالش برانگیز ترین مسائل امروزی محسوب میگردد.

مخصوصا در مواردی که هر کدام از طرفین تبعه ی یک کشور باشند با توجه به آثار و نتایجی که بر روی تابعیت و مالکیت اموال غیر منقول و دیگر مسائل دارد بسیار مورد توجه قرار می گیرد، از جمله سوالاتی که در این زمینه به مطرح می‌شود می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

نکات مهم ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

  • شرط ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی چیست؟
  • چه نهادی صلاحیت صدور جواز ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی را دارد؟
  • شرایط ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی چیست؟
  • باید چه مدارکی را ضمیمه درخواست صدور مجوز کرد؟
  • مجازات عدم اخذ مجوز جهت ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی چیست؟

طبق ماده ۹۸۷ زن ایرانی می‌تواند با مرد تبعه خارجی ازدواج نماید، اولین شرط ازدواج زن ایرانی و مرد تبعه کشور خارجی، گرفتن اجازه از وزارت کشور می‌باشد.

آیین نامه ی زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه ی غیرایرانی مصوب سال ۱۳۴۵ هیات وزیران در رابطه با ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی بوده و طبق این ماده از قانون مدنی ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی حتی در مواردی که هیچ مانع قانونی وجود ندارد، منوط به اجازه ی مخصوص از دولت می باشد که مورخ ۶ اسفند ۱۳۴۵ این امر به وزارت کشور تفویض گردید.

وکیل ملک در قزوین

حسب ماده ۱ آیین نامه ی زناشویی بانوان ایرانی با اتباع بیگانه غیرایرانی مصوب سال ۴۵ هیات وزیران، وزارت کشور می‌تواند و این اختیار را دارد که در حدود مقررات قانون ازدواج و قانون مدنی در ماده های ۱۰۵۹ و ۱۰۶۰، پروانه ی زناشویی خانم های ایرانی را با تبعه ی بیگانه ی غیر ایرانی را با رعایت ظوابط آیین نامه ی زناشویی صادر نماید.

طبق این آیین نامه مرد بیگانه باید دارای یک سری شرایط باشد تا بتواند با زن ایرانی ازدواج نماید.

شرایط مرد بیگانه ی متقاضی ازدواج با زن ایرانی

۱-  داشتن تمکن کافی به طوری که توانایی پرداخت نفقه ی زن که شامل محل سکونت، لباس و غذا و لو ازم مورد نیاز خانه که عرفاً متناسب با وضعیت زن می باشد و حتی خدمتکار در صورتی که زن عادتا خدمتکار داشته و یا بنا به احتیاج بعلت بیماری و یا نقص عضو  را داشته باشد.

۲- نداشتن سابقه ی محکومیت کیفری

۳ – عدم ابتلا به بیماری های مسری

۴ – نداشتن مانع قانونی برای زناشویی با زن ایرانی (در کشور متبوع خود مرد)

در صورتیکه وزارت کشور با درخواست موافق باشد ، پروانه ی زناشویی را که چاپی و شامل اطلاعات زوجین می باشد بهمراه عکس زن و مرد که به پروانه الصاق شده و ممهور به مهر وزارت کشور میباشد را صادر می‌نماید.

وزارت کشور این اختیار را دارد که با موافقت وزارت امور خارجه به برخی از نماینده های سیاسی و یا کنسولی ایران در خارج از ایران این اختیار را تفویض نماید که طبق آیین نامه زناشویی مصوب ۴۵، این پروانه (پروانه زناشویی) را مستقیما در همان محل صادر کرده و تحویل متقاضی دهد و بعد از تحویل پروانه زناشویی تمامی سابقه و اوراق گواهینامه را از طریق وزارت امور خارجه تحویل وزارت کشور دهد.

طلاق توافقی در مشهد چقدر هزینه خواهد داشت؟

در وحله ی اول زن و مرد باید درخواست صدور پروانه ی زناشویی نمایند.

در وحله ی دوم متقاضی باید حسب ماده ۳ آیین نامه ازدواج اثبات شرایط مذکور زناشویی یک سری گواهینامه تهیه و ضمیمه ی درخواست خود نماید، در صورتی که در ایران هستند باید از طریق فرمانداری محل و در صورتی که در خارج باشند از طریق کنسول و یا مامور سیاسی اقدام نمایند.

گواهینامه های منضم به درخواست

۱- گواهی نامه ی بهداشتی

۲- گواهی نامه ی صادره از مرجع رسمی محلی یا مامور سیاسی، کنسولی دولت متبوع مرد متقاضی که گویای این موضوع است که طبق قوانین و مقررات همان کشور مانعی جهت ازدواج با زن ایرانی وجود ندارد و در صورت مزدوج شدن آن‌ها، واقعه ازدواجشان را ثبت میکنند و به رسمیت می شناسند.

۳- گواهی نامه از مرجع رسمی که شخص متقاضی ، مجرد است و یا زن دیگری ندارد.

۴- گواهی نداشتن پیشینه ی کیفری، از مرجع صلاحیت دار.

۵- گواهی نامه از مامور سیاسی و یا کنسولی حاکی از اینکه تمکن مالی جهت پرداخت هزینه و نفقه زن.

مجازات ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی بدون اجازه

در صورتی که زن ایرانی بدون اجازه ی دولت اقدام به ازدواج با مرد خارجی نماید، دادگاه‌های ایران این ازدواج را به رسمیت نمیشناسند و حتی هنگام طلاق نیز نمی‌توانند از حقوق زن ایرانی دفاع کنند و در این مورد نه تنها حقوق زن، حتی حقوق فرزندان زن هم به رسمیت شناخته نمیشوند و به آن‌ها شناسنامه ایرانی نمیدهند.

در ضمن با توجه به اینکه عدم ثبت ازدواج، حسب ماده ۶۴۵ قانون مجازات اسلامی جرم می باشد و تبعه ی کشور خارجی هم از این قانون مستثنی نمی باشد.

آیا میتوان همسر صیغه‌ای را بیمه کرد؟

طبق ماده ۱۷ قانون ازدواج مصوب ۲۳ مرداد ۱۳۱۰ ازدواج خانم ایرانی با تبعه خارجی حتی در مواردی که مانع قانونی ندارد هم موکول به اجازه مخصوص از طرف دولت می باشد و دولت موظف است در هر نقطه مرجعی را برای دادن اجازه تعیین کند. افراد خارجی که بدون اجازه مذکور، زن ایرانی را ازدواج نماید محکوم به حبس تأدیبی از یکسال تا سه سال خواهند شد.

ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی

در خصوص‌ ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی چنانچه‌ زن‌ خارجی‌ ، دارای دفترچه‌ پناهندگی‌ و یا گذرنامه‌ و اقامت‌ مجاز در ایران‌ باشد مراحل‌ اجرای‌ ثبت‌ ازدواج‌ توسط نیروی‌ انتظامی‌ اداره‌ امور اتباع‌ خارجه‌ استان‌ مربوطه‌ انجام‌ میشود و برای خانم خارجی‌ بعد از ثبت‌ قانونی‌ ازدواج‌ شناسنامه‌ ایرانی‌ نیز صادر خواهد شد.

زن غیر ایرانی که به واسطه ی ازدواج با مرد ایرانی تابعیت ایرانی بودن را کسب کند این حق را دارد که بعد از فوت و یا طلاق از شوهر ایرانی به تابعیت قبلی خود برگردد به شرط اینکه به صورت کتبی به وزارت امور خارجه اطلاع دهد البته در مواردی که شوهر ایرانی فوت شده، زن خارجی تا زمانی که فرزند زیر ۱۸ سال داردنمیتواند از این حقش استفاده نماید.

مشاور حقوقی ازدواج با اتباع خارجه

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

دعوای اثبات نسب

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

شماره موبایل وکیل مهاجرت هلند

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۱۰ امتیاز)

۹ دیدگاه

  • سلام وقت بخیر ، طی این مراحل باید مرد خارجی حضور داشته باشه؟ طی تشکیل پرونده گفتن باید باشه ولی طرف سر کار میره و اجازه این همه مرخصی نداره با توجه به این که اینجا خیلی کار رو طول میدن، چاره چیه؟

  • سلام ممکنه مدارک مورد نیاز برای مرد اسپانیایی ک بخاد بیاد ایران ازدواج کننه رو کامل برام بفرستین. و این گواهی ازدواج از طرف دولت ایران چقدر طول میکشه

    • سلام امکان ارسال مدارک برای شما نداریم ولی مجوز حدود یکماه طول خواهد کشید.
      در صورت نیاز به مشاوره و دریافت مدارک توسط وکیل میتونین از طریق رزرو وقت آنلاین در سایت و یا تماس تلفنی اقدام بفرمایید.

  • من و یه آقای عراقی که زن و فرزند دارن قصد ازدواج داریم برای پروانه ی زناشویی اقدام کنیم آیا پروانه ی زناشویی رو به امضا و درخواست و مسئولیت خودم برامون صادر میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *