وکیل استرداد لاشه چک

وکیل استرداد لاشه چک

وکیل استرداد لاشه چک


با مضوع وکیل استرداد لاشه چک همراه شما هستیم.

مبادله‌ی چک، می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. این دلایل عبارت است از پرداخت ثمن معامله، تضمین انجام کار، ایفای تعهد، تضمین تخلیه و سایر امور می‌باشند. اگر صادرکننده یا متعهد خواستاراستردادچک امانی خود باشد و مدعی باشد که دارنده، استحقاق دریافت وجه چک را ندارد و از استرداد چک استنکاف می‌کند، دعوای استرداد چک که دعوای مالی محسوب می‌شود را اقامه می‌نماید و یا اینکه می‌تواند با داشتن دلایل و مستندات کافی، شکایت جرم خیانت در امانت را مطرح کند.

علت و آغاز طرح دعوی استرداد لاشه چک

از دعاوی رایج بین افراد جامعه که بخش عمده‌ای از پرونده‌های دادگستری را در برمی‌گیرد، دعاوی راجع به چک است. امروزه چک با اهداف مختلفی از قبیل پرداخت وجه بدهی، تضمین انجام کار یا ضمانت یا رهن و اجاره و پیش‌پرداخت اقساط و غیره بین افراد رد و بدل می‌شود.

دعوی استرداد چک وقتی طرح می‌شود، که صادرکننده‌ی ان مدعی است، وجه چک را پرداخت کرده است یا چک به عنوان امانت و ضمانت و غیره در ید دارنده بوده است ولی چک را با وجود انجام تعهد یا کار یا انفساخ و ابطال قراردادشان، از طرف مقابل یا دارنده ،مسترد ننموده است. اثبات ادعای استرداد چک می‌بایست توسط خواهان، صورت گیرد و بایستی قبل از طرح دعوای کیفری، اظهارنامه برای طرف مقابل ارسال نماید تا طرف مقابل نتواند ادعای عدم اطلاع نماید.

وکیل دادگاه انقلاب تهران

جرم خیانت در امانت ناشی از عدم استرداد لاشه چک

اگر دارنده، چک را به شخص دیگری منتقل نماید، یا برخلاف توافق شفاهی یا قراردادی، از چک استفاده نماید و ان را مسترد نکند، و ان را تصاحب نماید، مرتکب جرم خیانت در امانت می‌شود و قانون مجازات اسلامی برای جرم خیانت در امانت، حبس ازیک تا سه سال را مقرر داشته است. در جرم خیانت در امانت، سونیت دارنده می‌بایست احراز شود. برگشت زدن چک می‌تواند سونیت دارنده را اثبات نماید. شاکی می‌بایست به دادسرا مراجعه کرده و در انجا شکایت خود را مطرح نماید. طرح شکایت می‌تواند به‌طور کتبی یا شفاهی باشد.

دادسرا بعد از انجام تحقیقات مقدماتی، پرونده را به یکی از شعب بازپرسی، برای تکمیل تحقیقات ارسال می‌کند و احتمال دارد که از طرفین برای تکمیل تحقیقات دعوت به عمل آید. در صورت عدم حضور متهم، احتمال دارد که بادستورقضایی، به دادسرا جلب شود. سپس با تفهیم اتهام به وی، قرارجلب به دادرسی، صادر می‌شود؛ و با کیفرخواست صادره از سوی دادستان، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال می‌شود.

استرداد سند و دارنده با حسن نیت چک

اگر چک دست‌ به‌دست شود و در اختیار شخصی قرار گیرد که سونیت نداشته و در متن چک هم به امانی بودن و شرطی بودن چک اشاره نشده باشد، شخص ثالث باحسن نیت، محق به وصول وجه چک می‌باشد و می‌تواند وجه ان را مطالبه نماید. چرا که چک به عنوان یکی از اسناد تجاری، از ویژگی این اسناد برخوردار می‌باشد؛ و ایراد صادرکننده نسبت به دارنده فعلی که هیچ‌گونه رابطه قراردادی با هم ندارند، پذیرفته نمی‌شود.این خصوصیت را وصف تجریدی اسناد تجاری گویند.

ابعاد کیفری جرایم مالی و مفاسد اقتصادی در ایران

مرجع قضایی صالح برای دعوای استرداد لاشه چک

مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به دعوای استرداد لاشه چک، مرجع حل اختلاف محل یا دادگاه عمومی محل اقامت خوانده یا همان دارنده سند تجاری است. اگر وجه مندرج در چک تا بیست میلیون تومان و کمتر باشد، خواهان بایستی به شورای حل اختلاف رجوع نماید و اگر بالاتر از بیست میلیون تومان باشد، دعوی استرداد لاشه چک را در صلاحیت دادگاه حقوقی عمومی قرار می‌دهد.

در چک اصل بر تعهد پرداخت وجه است و، امانتی بودن ان باید از سوی صادرکننده که مدعی می‌باشد‌، اثبات شود.

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی استرداد چک

  • کارت ملی
  • وکالت‌نامه وکیل
  • اسناد مثبت امانی بودن چک یا شهادت شهود یا قرارداد حاوی تصریح به تضمینی بودن چک بابت انجام تعهد و مدرک انجام تعهد یا انفساخ و بطلان قرارداد یا رسید پرداخت وجه چک.
  • تصویر اظهارنامه درخواست استرداد چک

چگونگی طرح دعوی استرداد لاشه چک

در دادخواست استرداد لاشه چک، الزام خوانده به استرداد چک، درخواست می‌شود، تمبر هزینه دادرسی مطابق با دعاوی مالی می‌بایست ابطال شود. اگر مدرکی دایر بر امانی بودن چک یا ایفای تعهد، یا پرداخت وجه چک، هم موجود است به عنوان ضمیمه بایستی به دادخواست پیوست شود. این دعوی ازجمله دعاوی مالی قلمداد می‌شود و هزینه دادرسی در بدو امر باید پرداخت شود و مطابق با مبلغ چک می‌بایست پرداخت شود.

این دعوا می‌تواند به‌طور مستقل طرح شود یا اینکه در دعوای تقابل (دعوای تقابل، دعوایی است که در مقابل دعاوی اصلی از سوی خوانده بر خواهان طرح می‌شود). دشواری‌ها و پیچیدگی‌هایی که در دعوی استرداد لاشه چک یا جرم خیانت در امانت تحقق‌یافته در خصوص استرداد چک وجود دارد، این امر را می‌طلبد که از افراد متخصص که پروانه وکالت دادگستری را، دارند، یاری خواست. وکلای متخصص و مجرب با به کارگیری دانش و مهارت خود پرونده‌های راجع به ان را به بهترین نحو به انجام خواهند رسانید.

وکیل چک برگشتی فرمانیه

با توجه به ارزشمندی برگه چک می‌بایست در دعاوی مربوط به ان علی‌الخصوص دعاوی استرداد چک، دقت نظر فراوانی به کار رود، افراد معمولاً این امر را به وکیل می‌سپارند تا از خسارت و هزینه‌های فراوان که ممکن است محتمل شوند، خودداری کرده و جریان پرونده از آغاز مسیر درست را بپیماید و مطلوب‌ترین نتیجه‌ی ممکن را داشته باشند.

وکیل استرداد لاشه چک

گروه وکلای موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل دپارتمان تخصصی اسناد تجاری برای ارائه خدمات خود به مشتریان، رضایت حداکثری انان را در زمینه دعاوی تجاری کسب نموده، و این امر حکایت از تجربه و تبحر ایشان دارد و نشان از تلاش مستمر و پیگیر این گروه و موفقیت ‌روزافزون موسسه حقوقی مهر پارسیان با مدیریت محمدرضا مهری دارد.

امکان مشاوره حضوری و تلفنی با وکلا و مشاورین موسسه فراهم شده است. می‌توان از طریق سایت موسسه نیز برای پرسش و پاسخ و رزرو آنلاین وقت اقدام نمود. مشاوره تلفنی اولیه جهت بررسی شرایط وامکان سنجی انجام پرونده شما رایگان می‌باشد. با ما همراه باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل استرداد لاشه چک در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت موسسه مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات موسسه حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۱۲ امتیاز)

۲۷ دیدگاه

  • با سلام اینجانب یک چک تخلیه بمبلغ ششصد ملیون تومان بابت تخلیه ملک تجاری به مالک تحویل داده و امروز بعد از گذشت نه ماه مارس تخلیه مالک از استرداد چک خودداری میکند و اینجانب قصد آن دارم شکایت کیفری بر علیه مالک مطرح کنم لطفا راهنمایی کنید . با تشکر

  • سلام من واسه یه نفر چند فقره چک حامل دادم که جمع چکها هفت میلیون تومان میشه اون طرفم که واسش چک دادم پشت چکها رو امضا کرده باهاش مشکل پیدا کردم چکها پیش خودشه میگه باید رسید بدی تا چکها رو تحویل بدم میشه راهنماییم کنید با تشکر

  • سلام من مرداد نود وشش یک فقره چک به شخصی برای خرید دادم و در وجه چک هم قید کردم بابت خرید چی پرداخت میشه اون آقا چک و خرج کرد و دست شخص دیگه ای برگشت خورد من بخشی از مبلغ چک رو به صورت کارت به کارت برای نفر اول و بخشی رو به حساب نفر دوم ریختم و تسویه کردم اما نفر اول به بهانه بدهی دیگه ای حاضر نیست لاشه چک و بهم پس بده باید چکار کنم؟ ممنون

  • برج ۹ سال ۹۳ با شخصی شریک شدم قرار بر این شد که من مبلغ پنجاه میلیون جنس و ایشان هم مبلغ پنجاه میلیون طی ده فقره چک پرداخت کند،پس از گذشت سه ماه از قرارداد،شریک من خواستار یک چک پنجاه میلیونی از طرف من شد تا چک ها ی خودش را پاس کند،و بعد از پایان قرارداد مغازه را ببندیم،و همه چیز را تقسیم کنیم،و شراکت را پایین دهیم،چراکه از نظر ایشان،اجناسی که من آورده ام صد میلیون تومان نمی ارزد،و من چک های ایشان را به جای بدهی قبلی خود داده ام،علاوه بر این ادعا دارد که من اصلا به مغازه نیامدم،پس باید شراکت را پایان دهیم و ایشان مبلغ پنجاه میلیون چک بابت پاس کردن چک های خودش بگیرد،و پس از پایان قرارداد،هرچقدر به صورت سود یا جنس یا فروش به این رسید،از پنجاه میلیون کسر شود،و مابقی مبلغی که میماند، پرداخت کنم،این شرایط از طرف شریک من که خود وکیل هم هست مطرح شد،در مورد ادعای اول،اسناد حسابداری موجود هست،خود شریک من هم در ماه‌های اول هیچ مشکلی نداشت و موافقت کرده بود،و در جریان این موضوع بوددر مورد ادعای دوم،در قرارداد ما اصلا قرار به حضور من نبود،و من هم دوتا کارمند گذاشتم،و خودش هم نمی آمد!!قرار بر این شد که،یک قرارداد بنویسم،این شرایط را ذکر کنیم و در ازای این قرار داد من چک را به تاریخ پایان قرارداد،یعنی برای سال بعد صادر کنم،(در این مورد اس ام اس ها به عنوان مدرک موجود هست)من چک را آماده کردم،فرستادم مغازه،تا وقتی که اومدم قرارداد را بنویسم،منتها شریک من سرخود چک را برداشته بود،و به من هم گفته بود چک در وجه حامل باشد،دیگر کلا شریک من قید مغازه را زد و کلا همه چیز عوض شد،من که از قوانین چک هم بی خبر بودم،فقط چندتا پیام تهدید آمیز فرستاد،و دیگر مغازه نیامد ولی به تمام بازار ابرو و اعتبار چندین ساله من را برد جوری که من دیگر شرایط کار کردن در بازار را نداشتم و هر سه شعبه خودم را بستم،شریک من برای خودش مغازه زد،که خلاف قرارداد بود،از اتمام اعتبار من برای خودش استفاده کرد،و به من هم گفت اجناس مغازه را بده به من تا بفروشم و از بدهیت کم کنم!و هیچ یک از چک های خود را پاس نکرد جز سه فقره،که جمعا نه میلیون و پانصد هزار تومان میشود،و چون من در بازار اعتبار داشتم،برای اینکه چک هایش را قبول کنند،چک ها را پشت نویسی کردم،تاریخ چک من که رسید،روی چک اقدام کرد و برگشت زد،من هیچ یک از دادگاه ها را تا امروز به خاطر مشکلی که داشتم شرکت نکردم،این حتی با کارمند من هم خارج از چهارچوب مغازه شراکت کردند و در یک کلام به هیچ یک از مفاد قرارداد عمل نکردند،الان بنده هم چک پنجاه میلیونی خودم دست شریکم را دارم،هم چک های پاس نشده ایشان که همه من را میشناسند چراکه پشت نویسی کردم،و هم اعتبار از دست رفته، و هم کلی جنس بنجل شده که نمیدونم نگه دارم یا بریزم، تاریخ بعدی دادگاه برج پنج می‌باشد تکلیف من چیست،با تشکر

  • ،سلام من یه چک تضمینی به طرف دادم و در چک فقط امضاع کردم بدون مبلغ و هیچی … ولی از چک کپی گرفتم و مهر و امضا شرکت تحویل گیرنده در ان ثبت شده و مشخص کرده بابت تضمین میباشد . و در حال حاضر طرف از دادن چک به من امتناع می ورزد.. چکار کنم

  • سلام.بنده ملکی خریدم و بخشی از ثمن معامله را پرداخت کردم و بابت باقی مانده ثمن معامله چکی بدون تاریخ به همون مقدار به فروشنده دادم که پس از انتقال سند وصول کند.بنده باقی ثمن رو نقدا به ایشان پرداخت کرده ام و سند انتقال یافته ولی ایشان چک رو برنگردونده و به شخص ثالث که از موضوع پرداخت مبلغ چک و تسفیه حساب هم باخبر بوده داده و این آقا چک رو برگشت زده و طرح دعوی برای وصول چک کرده.حالا من باید چه کار کنم؟!

    • سلام و عرض احترام
      با توجه به اینکه شخص ثالث دارنده چک، دارنده با حسن نیت تلقی خواهد شد، شما مکلفید با تودیع وجه چک به بانک، تقاضای استرداد لاشه چک و یا دادخواست جلب ثالث به دادگاهی که دعوی مطالبه چک اقامه شده تقدیم نمایید.
      البته قبل از هر اقدامی نسبت به مشاوره با وکیل متخصص اسناد تجاری و قانون تجارت مشاوره فرمایید و تمامی مدارک رو برای مطالعه و اتخاذ تصمیم از سوی وکیل همراه داشته باشید.
      موسسه حقوقی مهر پارسیان

  • سلام.با تشکر از راهنمایی شما
    پیرو سوال قبلی اگر کسی که دعوی مطالبه ی وجه چک را علیه اینجانب مطرح کرده همسر فروشنده باشد و باوجود اطلاع از پرداخت باقی مانده ثمن با سوء نیت اقدام به طرح دعوی کرده باشد باز هم اینجانب مکلف به تودیع وجه چک هستم؟!
    و اینکه هزینه ی دعوی جلب ثالث چقدر میباشد؟!

  • سلام من یک فقره چک به مبلغ ۱۸ میلیون بابت ضمانت دادم بانک اون اقا قسط ها شو پرداخت نکرده بانک چک منو برگشت زده و از حقوقم کسر میکنه چون گواهی کسر از حقوقم دادم الان میتونم ب جرم خیانت در امانت از شاکی بشم و مطالبه استرداد لاشه چک بکنم

  • سلام.من با پیمانکار ساختمان قراردادی دارم .چک های مختلفی هم دارم و وصول شده و سپس قسمت بهار خواب را حذف کردیم.قرار شده یک فقره چک حامل اینجانب را که مبلغ ۵ میلیون تومان بوده را مسترد نماید و در پشت قرارداد نیز قید و امضا کرده ایم. پس از ۱ ماه چک را مسترد نکرده و به دست دیگری داده و ایشان نیز برگشت زده است.هر روز امروز فردا میکند و از باز گرداندن آن خودداری میکند.بنده دادخواست استرداد چک داده ام.نتیجه چه خواهد شد؟ لطفا راهنمایی فرمایید.

    • سلام بدون مطالعه پرونده و مستندات نمیتونیم نتیجه دادگاه رو پیش بینی کنیم.
      ولی اگر در ظهر قرارداد قید شده که چک باید مسترد بشه مسلما دادگاه هم به نفع شما رای خواهد داد

  • با سلام
    بنده سال ۹۴ یک فقره چک به مبلغ ۱۰ میلیون تومان جهت خرید کالایی به شخصی در شیراز ارسال کردم متتها کالا با درخواست بنده مطابقت نداشت و اجناس رو مرجوع کردم، فروشنده بنده هم به عدم تطابق اذعان داشتند ولی قبل از ارسال اجناس چک رو خرج کردند . بنده همون زمان قبل از موعد سررسید چک درخواست مسدودی از طریق دادگاه به بانک بردم منتها چک به دست شخصی که ظاهرا فوت شده برگشت خورده و گیرنده اولیه چک از بنده اطلاعی نداره که به چه شخصی خرج کرده الان بنده به چه صورت میتونم اون چک رو با توجه به مساعدت و همکاری گیرنده اولیه ابطال و رفع سوء اثر کنم ؟
    با تشکر

    • سلام باید دادخواست استرداد لاشه چک به طرفیت گیرنده اول و انتقال گیرنده و در صورت فوت انتقال گیرنده به طرفین ورثه مطرح بفرمایید

  • سلام من یه چک به یه نفر دادم بابت ضمانت بانک به یه نفر دیگه اونو پشت امضا کرده الان روی چک هم ننوشتم که بابت ضمانت بانک الان اونیکه پشت امضا کرده به چکم برگشت زده و پولشو میخواد چیکار میتونم بکنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

  • سلام من یک چک دست یه شخصی به طور امانت داشته ام و ازش هم یک رسید بابت چک دارم ولی ایشان چک رو به نفر ثالث داده و نفر سوم چک برگشت زده ، نفر سوم با علم اینکه میدونه من بدهی ندارم به نفر اول باز هم چک رو پس نمیده شکایت کردم به اسم استرداد لاشه چک که هزینه دادرسی پرداخت شده و رسید چک هم به دادگاه دادم به نظر شما میتونم چک رو از نفر سوم پس بگیرم ؟ دادگاه چه حکمی میده أیا چک منو پس میگیره ؟

  • سلام
    سال ۹۶ ملکی را اجاره یکساله کردم و در شهریور ۹۷ به دلیل عدم حضور مالک در ایران با هماهنگی ایشان ملک با حضور شاهد تحویل سرایدار گردید
    در طول یک سال و نیم گذشته موجر از پاسخ به تلفن بنده سرباز زد و به بهانه اینکه یک پایه مبل و یک عدد پارکت آسیب دیده چک به مبلغ ده میلیون تومان را که بنده به ایشان بابت تضمین تعهدات قرارداد تحویل داده بودم و در قرار داد هم این مطلب ذکر شده و اینکه مقرر شد چنانچه مستاجر خسارتی به ملک وارد کرد قابل وصول باشد را نه تنها تحویل بنده نداده بلکه پس از گذشت یک سال و نیم از زمان تخلیه ملک توسط بنده چک را برگشت زدند که شخص برگشت زننده چک شخص دیگری است که مشخص نیست وکیل ایشان هستند یا چک خرج شده
    حال سوال اینست تکلیف بنده چیست ؟؟

    • سلام شما دادخواست استرداد لاشه چک بدین و اگر شخص دارنده در دسترس نیست میتونین شکایت خیانت در امانت هم مطرح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *