وکیل تصادفات رانندگی

وکیل تصادفات رانندگی

وکیل تصادفات رانندگی


امروز با معرفی وکیل تصادفات رانندگی با شما هستیم.

تصادفات وسایل نقلیه‌ی در حال ‌حرکت، با عابران پیاده از حوادث مهم مبتلابه، در جامعه است که در جوامع مختلف از آمار بالایی، برخوردار می‌باشد.

به دلیل اهمیت این امر، قانون‌گذاران، در کشورهای مختلف، در این موارد اقدام به وضع مقررات، نموده اند. تصادفات رانندگی، گاهی ناشی از جرمی، نیست و موضوع جنبه کیفری، ندارد. ولی گاهی، تخلف از مقررات مربوط به رانندگی، منجر به ارتکاب جرم ناشی از تخلفات رانندگی، می‌شود. این جرم، ناشی از تقصیر مرتکب، اعم از بی احتیاطی، بی مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت مقررات دولتی، ناشی می‌شودو در زمره جرایم غیر عمد، قرار می‌گیرد.

اگر حادثه رانندگی، مستقیما از فعل شخصی ناشی شده باشد، قابل تعقیب می‌باشد. در ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389 به این امر پرداخته‌شده است.

 

خسارات در تصادفات رانندگی، چگونه جبران می‌شود؟

  •  آیا زیان‌دیده، امکان طرح دعوی حقوقی و کیفری، در دعوی تصادفات را دارد؟
  • تصادفات رانندگی، منجر به صدمه و فوت و یا خسارت چه تفاوتی با هم دارند و شیوه اقدام در هر کدام چگونه می‌باشد؟
  • مسئولیت در تصادفات و جرایم رانندگی، بر عهده‌ی مالک است یا متصدی و راننده وسیله نقلیه؟
  • صندوق تامین خسارات بدنی، در چه مواردی خسارات را جبران می‌کند؟
  • فرار مقصر، در صحنه تصادف رانندگی منجر به فوت و جرح یا خسارت، چه پیامدی را به دنبال دارد؟
  • آیا علاوه برخسارت خودور، خسارت افت قیمت ناشی از تصادف هم قابل مطالبه می باشد؟

این قبیل سوالات تخصصی و سوالات مشابه، از امور حقوقی هستند که بایستی توسط وکلای متخصص و مشاورین امر حقوق، پاسخ داده شوند. این متن تا حد ممکن درصدد است که به این قبیل سوالات، پاسخ دهد و تا حدودی از سردرگمی‌های این مسیر برای ارباب رجوع، بکاهد.

مجازات اغتشاشگران و معترضین گرانی بنزین

 جبران خسارات در تصادفات رانندگی

در صورت وقوع خسارات در تصادفات رانندگی، بیمه، ملزم به جبران زيان بدني و مالی وارد شده به اشخاص ثالث، تا سقف تعهدات قراردادهاي بيمه‌اي، مي‌باشند، اين خسارت‌ها، مي‌تواند در قالب خسارات مالي، هر نوع ديه يا ارش ناشي از صدمه، شكستگي، نقص عضو، ازكارافتادگي كلي و جزیی دائم يا موقت يا ديه فوت و هزينه معالجه و درمان افراد زیان‌دیده به سبب حوادث و سوانحي از قبيل: تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی يا انفجار وسايل نقليه و خسارتی كه از محمولات وسيله نقليه به اشخاص ثالث وارد گردد را شامل شود.

در تصادف رانندگی، فرد زیان‌دیده می‌تواند علاوه بر دریافت خسارت‌های وارده به خو درو از طریق بیمه، تمام هزینه‌های مرتبط با تصادف را محاسبه کند و از طریق طرح دعوی حقوقی، از طرف مقابل، مطالبه کند و اگر تصادف ناشی از جرم رانندگی باشد، به شیوه کیفری نیز، طرح شکایت، نمود.

امکان دریافت خسارت افت قیمت خودرو

گاهی علاوه برورود خسارت به اتومبیل، با توجه به آسیب دیدگی خودرو، امکان افت شدید قیمت خودرو، پس  از بازسازی و تعمیر ان وجود دارد. در صورتی که بیمه فقط خسارت را پرداخت می کند و ضمانتی در پرداخت افت قیمت خودرو ندارد.

شخص زیان دیده یا وکیل وی می‌تواند باطرح دعوی حقوقی با جلب نظر کارشناس، نسبت به مطالبه افت قیمت خودرو، اقدام نماید

تقسیم‌بندی تصادفات رانندگی

به‌طورکلی می‌توان اعلام نمود که تصادفات رانندگی یک یا چند مورد از سه نتیجه کلی را در پی‌دارند: 1- خسارت 2- جرح 3- فوت.

در تصادفات منجر به خسارات

 معمولاً بیمه خسارات را به زیان‌دیده، پرداخت می‌نماید. اگر سقف خسارات وارده بیست میلیون تومان و کمتر باشد، دعوای مطالبه خسارت در صلاحیت شورای حل اختلاف، می‌باشد. اگر مبلغ خسارات بیش از بیست میلیون تومان، باشد، دعوا در دادگاه عمومی حقوقی، پیگیری خواهد شد.

مجازات شروع به قتل عمد

در تصادفات منجر به جرح

مجروح می‌تواند شکایت کیفری، مطرح نماید. پرونده کیفری این جرم با شکایت در کلانتری محل وقوع جرم، آغاز می‌شود. سپس پرونده به دادسرای عمومی و انقلاب محل، فرستاده می‌شود.

در صورت لزوم‌‌، اگر مصدومیت پدید آمده باشد‌، شاکی به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شود. مرحله بعد، پرونده را به دادسرا می‌فرستند و سپس قرار جلب به دادرسی، در صورت احراز تقصیرمتهم، طبق نظر افسر کارشناس تصادفات و یا کارشناس رسمی دادگستری درتصادفات رانندگی، صادر می‌شود. وقتی قرارجلب به دادرسی صادر شد، پرونده به دادگاه فرستاده می‌شود.

قاضی با دستور تعیین وقت، رسیدگی به پرونده را آغاز می‌کند. در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، مقررات گوناگونی برای حمایت از شاکی مجروح، مقررشده است. جبران غرامت‌ها و آسیب‌های بدني و مالي را كه در اثر حوادث وسايل نقليه موتوري زميني يا يدك و تریلر متصل به ان‌ها يا محمولات ان‌ها به اشخاص ثالث وارد مي‌آيد، در مسوولیت دارندگان وسايل نقليه موتوري قرارداده شده است.

در قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، به تصادفات منجر به جرح و مجازات ان پرداخته است. مجازاتی برای بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی و عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده که منجر به صدمه بدنی شود، مقررشده است.

مست بودن یا پروانه رانندگی نداشتن، یا سرعت بیش‌ازحد و به‌کارگیری وسیله نقلیه دارای عیب و نقص و عبور از محل مخصوص عابر پیاده، سبب تشدید مجازات مقرره، می‌شود.

در تصادفات منجر به فوت

 قتل غیر عمد، ناشي از تخلفات رانندگي را به‌صورت مختصر می‌توان، فعل يا ترک فعلي دانست که مرتکب در حين رانندگي وسايل نقليه موتوري و بر اثر بي مبالاتي یا عدم رعايت نظامات و مقررات راهنمايي و رانندگي يا عدم مهارت کافي انجام داده و منجر به قتل شخص ديگري شود.

ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ

ماده 714 قانون مجازات مصوب 1392 در تعريف قتل غيرعمدي، ناشي از تخلفات رانندگي، گفته است: «چنانچه بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم رعايت مقررات يا عدم مهارت راننده یا متصدی وسايط نقليه زميني يا آبي يا هوايي و غیره، منتهي به قتل غيرعمدي شود، مرتکب به شش ماه تا سه سال حبس و به پرداخت ديه (در صورت مطالبه از سوی اولياي دم) محکوم می‌شود.» اگر راننده با سرعت مجاز و داشتن مهارت، رعایت مقررات، در محلی که حضور عابر در انجا مجاز نیست برخورد نماید و قادر به کنترل وسیله نباشد، با کسی برخورد نماید و تقصیری هم نداشته باشد، مسوولیتی ندارد.

تحقق مسوولیت در جرایم رانندگی

در قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، که در مورد جرایم رانندگی، می‌باشد، مسوولیت را صرفا برای راننده و متصدی قرار داده است، مالک اتومبیل در صورتی مسوولیت، دارد و به‌عنوان معاونت در جرم قابل‌تعقیب است که وقوع جرم را تسهیل نموده باشد، یا اینکه، در تحریک راننده به ارتکاب جرم، نقش داشته باشد؛ مثلا با علم به اینکه شخصی دارای گواهینامه رانندگی، نیست، اتومبیل خود را در اختیار وی قرار دهد.

عابری که از برخورد با ماشینی دچار صدمه و جراحت، می‌شود، چه حادثه از تقصیر او ناشی باشد یا نه با مطالبه خسارت از بیمه شخص ثالث خو درو، خسارات مالی و جانی خود را جبران نماید.

صندوق تامین خسارات بدنی

چنانچه که خو درو بیمه نباشد، عابر می‌تواند با توجه به مفاد ماده ۱۰ قانون بیمه اجباری اشخاص ثالث، از صندوق تامین خسارت‌های بدنی، خسارات بدنی خود را مطالبه نماید. این صندوق تامین خسارات بدنی، در موارد دیگری هم مثل انقضای بیمه‌نامه و بطلان قرارداد بیمه، تعلیق تامین بیمه‌گر، یا اگر مسوول حادثه مجهول باشد و یا بیمه‌گر ورشکسته شود، خسارت، قابل پرداخت نباشد، نیز خسارات از طریق این صندوق، پرداخت خواهد شد.

وکیل شکایت از دندان پزشک شمال تهران

فرار مرتکب از صحنه حادثه رانندگی

در صورتی‌که مقصر، از صحنه تصادف منجر به فوت یا صدمه جسمانی، فرار نماید، مجازات حبس در نظر گرفته‌شده برای وی، مورد تخفیف قاضی پرونده قرار نخواهد گرفت؛ و شخص خاطی هم به بیش از دوسوم حداکثر مجازات مقررشده، محکوم خواهد شد.

ولی چنانچه فرار از صحنه تصادف، خسارتی، باشد، زیان‌دیده بایستی به شورای حل اختلاف یا دادگاه بسته به مبلغ خسارت در خواستی، مراجعه نموده و با اعلام مشخصات مالک وسیله نقلیه، نشانی و مشخصات وی را از اداره شماره‌گذاری اخذ نماید؛ و دعوی مطالبه جبران خسارت طرح نماید.

دادگاه یا شورای حل اختلاف، باتعیین کارشناس رسمی دادگستری، میزان خسارات وارده راارزیابی نموده و در صورت صحت ادعای خواهان، باتشکیل جلسه رسیدگی، طرفین رابرای ادای توضیحات دعوت می‌نماید.

وکیل تصادفات رانندگی و خسارت های بدنی

امروزه موضوع تصادف رانندگی، ازجمله‌ی مسائل مبتلا به می‌باشد که هر شهروندی ممکن است، با مسائل مربوط به ان مواجه شود و در رابطه با حدود مسوولیت و وظایف خود و طرف مقابل که با خو درو و یاشخص وی تصادف کرده و همچنین سقف تعهدات شرکت بیمه و جنبه عمومی و خصوصی این موضوع دچار سردرگمی‌شود.

پیشنهاد موسسه‌ی حقوقی و داوری بین‌المللی مهر پارسیان، به شما سروان این است که جهت جلوگیری از تضییع هرگونه حق از خودتان قبل از اقدام در این رابطه و برای آگاهی از حقوق قابل مطالبه‌ی خود، حتما با وکیل خبره در این زمینه مشورت بفرمایید.

در این رابطه می‌توان برای دریافت اطلاعات و مشاوره به‌صورت حضوری و تلفنی با وکلا و مشاوره موسسه فراهم می‌باشد و می‌توان از طریق سایت موسسه، جهت رزرو آنلاین وقت نیز اقدام نمود.

شکایت از کارگزار بورس

برای دریافت مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143
  • 09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

5 دیدگاه

  • سلام و وقت خوش
    من در بامداد ۲۹ اسفند تصادف کردم که خودرو به پهلو واژگون شد و خسارت نسبتا جدی دید. پلیس حاضر شد و راننده ی مقابل رو مقصر دونست. راننده مقابل مست بود و بردنش کلانتری. سرنشین خودروی من آسیب مختصری دید. با اورژانس رفت بیمارستان و فرداش هم پزشکی قانونی. هر دو ماشین پارکینگ نیروی انتظامی هستن.
    حالا چنتا سوال دارم. روند کلی کار چیه و میزان خسارت رو کارشناس دادگستری تعیین میکنه یا کارشناس بیمه؟ دادسرا یا ظورای حل‌اختلاف؟ افت قیمت رو هم توی همین دادگاه قابل طرحه یا صرفا شورای حل اختلاف؟
    سپاس از شما

    • برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت دکتر محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.
      راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری
      021-88795408
      021-88796143
      شماره های همراه
      09120067661
      09120067662
      09120067663
      09120067664
      09120067665
      تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.
      09120067669
      دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

  • سلام خسته نباشید میخواستم بدونم من تصادف کردم بعد پول دیه ام گرفتم اما خیلی کم بود چون پام خیلی بیشتر صدمه دیده بود الان ب زور راه میرم میخواستم ببینم میتونم بازم اقدام کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *