وکیل چک برگشتی

وکیل چک برگشتی

وکیل پایه یک دادگستری- وکیل اسناد تجاری- وکیل وصول مطالبات- چک برگشتی- سند تجاری- وکیل چک

وکیل پایه یک دادگستری، و یا کارآموز وکالت و یا وکیل پایه دو دادگستری، امکان قبول پرونده‌های وصول مطالبات را دارند. گاهی چک برگشتی نیاز به اقدام حقوقی دارد. وکیل چک برگشتی با طرح دعوی حقوقی در شورای حل اختلاف یا دادگاه حقوقی محل برگشت چک، و یا اداره اجرای اسناد رسمی ثبت، اقدام به مطالبه وجه چک می‌نماید. در بعضی از مواقع هم ، چک وصف کیفری دارد و وکیل چک برگشتی، با اقدام کیفری در داسرای محل برگشت شدن چک، اقدام به طرح شکایت کیفری برای جرم صدور چک بلامحل می‌نماید و تعقیب کیفری مشتکی عنه را درخواست می‌نماید. اطلاع از ماهیت کیفری یا حقوقی چک برگشتی، و تشخیص نوع دعوی و پرونده ای که باید مطرح شود، در تخصص وکیل چک برگشتی می‌باشد. آیا از ماهیت چک برگشتی اطلاعی دارید؟ چه مواقعی وصف کیفری چک، برقرار است؟ چک حقوقی چیست؟ وکیل  چک برگشتی چه ویژگیهایی دارد؟ مشاوره حقوقی با وکیل چک برگشتی، چگونه امکان‌پذیر است؟ مرجع صالح برای طرح شکایت چک برگشتی کجاست؟ برای طرح دعوی مطالبه وجه چک، چه مدارکی لازم است؟ مزایای سپردن پرونده چک برگشتی به وکیل چک برگشتی چیست؟ گروه وکلای مهر، با مشاوره محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، یکی از برترین حقوقدانان دهه اخیر، به سوالات شما درباره اسناد تجاری، وصف کیفری و وصف حقوقی چک برگشتی، وکیل چک برگشتی، و همه مطالبی که دانستن ان درباره چک برگشتی، لازم است، پاسخ می دهند.

سامانه درخواست وکیل متخصص

اسناد تجاری

به اسنادی مانند چک، سفته و برات،  اسناد تجاری اطلاق می‌شود. موضوع نوشته حاضر انواع چک می‌باشد. چک به چک تضمینی، چک رمزدار، چک بانکی و چک عادی تقسیم می‌شود. چک، سندی است که به موجب ان، صادر کننده، دستور پرداخت تمام یا بخشی از وجوهی را که در بانک دارد، در وجه شخص معین و یا در وجه حامل، می‌دهد. در صورتی که صادر کننده در زمان صدور چک و یا زمان ارائه چک به بانک، قادر به تامین وجه چک نباشد، چک برگشتی، مصداق پیدا می کند. همانطور که قبلا عرض شد، چک برگشتی، ممکن است قابل اقدام کیفری و یا اقدام حقوقی باشد که در ادامه به تفاوت و شرایط وصف کیفری و وصف حقوقی چک می‌پردازیم. تشخیص نوع دعوی با وکیل چک برگشتی می‌باشد.

چک حقوقی

تصور غلطی که از چک حقوقی در جامعه وجود دارد، این است که چک حقوقی، به معنی چک بی اعتبار، می‌باشد. در صورتی که با حقوقی شدن چک، هیچ تغییری در اعتبار چک، و امکان وصول وجه چک، ایجاد نمی‌شود. در صورتی که چک وصف حقوقی داشته باشد، می توان از طریق اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد و یا شوراهای حل اختلاف و همچنین، دادگاه‌های حقوقی، نسبت به وصول وجه چک اقدام کرد.

 مواردی که چک جنبه حقوقی دارد

  1. چک سفید امضا، در مواردی که چک به صورت سفید امضا صادرشده باشد و بعدا وجه چک توسط دارنده پر شده باشد و این امر در دادگاه به اثبات برسد، چک جنبه کیفری و مجازات های مقرر در قانون را ندارد.
  2. چک تضمین، در بعضی از مواقع، هنگام تنظیم قرارداد، به عنوان تضمین انجام قرارداد، چک تضمین دریافت می‌شود و این موضوع در متن قرارداد، قید می‌شود. این گونه چکها در صورت ارائه به بانک و صدور گواهی عدم پرداخت از سوی بانک، وصف کیفری ندارد و در صورت اثبات تخلف از مفاد قرارداد، قابل وصول می‌باشد.
  3. چک وعده دار، اگر تاریخ صدور چک، با تاریخ پرداخت چک متفاوت باشد، چک، وصف کیفری ندارد. این نوع چکها، اصطلاحا، چک حقوقی نامیده می‌شود و وصول ان تابع قواعد حقوقی و بر اساس آیین دادرسی مدنی می‌باشد.
  4. چکهای بدون تاریخ، اگر ثابت شود که در زمان تنظیم چک، تاریخ در ان درج نشده است و بعد از ان تاریخ موخری درج شود، چک را از وصف کیفری خارج خواهد کرد.
  5. چکهایی که پرداخت وجه ان در متن چک، مشروط است، وقتی در متن چک و یا به موجب قرارداد یا صورتجلسه جداگانه ای شرطی برای پرداخت چک، مقرر شده باشد، امکان استفاده از مزایای وصف کیفری چک برای دارنده وجود ندارد و فقط باید از طریق محاکم نسبت به وصول وجه چک اقدام نمود.
  6. چکهایی که بابت معاملات نامشروع یا ربا صادر شده باشد، در صورتی که چک بابت معامله باطل مانند خرید و فروش مشروبات الکلی صادر شده باشد. یا برای تضمین ربا یا پرداخت وجه ربا صادر شده باشد، جنبه حقوقی دارد.
  7. عدم مراجعه دارنده چک در مهلت مقرر به بانک و یا عدم طرح شکایت، در مواردی که چک روز، ظرف شش ماه به بانک ارائه نشود و یا ظرف شش ماه از تاریخ برگشت از بانک، اقدام قانونی صورت نپذیرد چک از وصف کیفری خارج می‌شود. در تمامی موارد بالا، وکیل چک برگشتی، مجاز به طرح دعوی حقوقی مطالبه وجه چک می‌باشد.
دادسرای ویژه شهرداری و زمین خواری

چک کیفری

در  غیر از مورد فوق و زمانی که چک، برای تاریخ مندرج در چک صادر شده باشد و همه شرایط شکلی ان رعایت شده باشد، وصف کیفری دارد و قابل طرح شکایت کیفری در دادسرا می‌باشد. ارائه چک، ظرف شش ماه از تاریخ صدور به بانک، و یا طرح شکایت کیفری ظرف شش ماه از تاریخ صدور گواهی عدم پرداخت چک، لازمه استفاده از مزایای وصف کیفری چک می‌باشد. وکیل چک برگشتی، امکان‌پذیرش پرونده‌های حقوقی و کیفری چک برگشتی را دارد.

دادگاه صالح برای طرح شکایت چک برگشتی

اگر چک وصف کیفری داشته باشد، محل وقوع جرم، بانکی است که چک به ان بانک برای اولین بار ارائه شده است. دادسرای عمومی محل وقوع  جرم چک پرداخت نشدنی، صالح به رسیدگی است. اما اگر چک فقط واجد جنبه حقوقی باشد، وکیل چک برگشتی، باید دعوی مطالبه وجه چک را در محل برگشت شدن چک، مطرح نماید، حتی اگر محل سکونت خوانده، با محل برگشت خوردن چک، یکی نباشد، بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور، دعوی مطالبه وجه چک، توسط وکیل چک برگشتی و یا دارنده چک بلامحل، در محل بانکی که چک ارائه شده وگواهی عدم پرداخت صادر شده است، مطرح می‌شود.

قرار تامین خواسته

وکیل چک برگشتی که همان وکیل پایه یک دادگستری و یا کارآموز وکالت و وکیل پایه دو دادگستری می باشد، می‌تواند هنگام طرح دعوی مطالبه وجه چک و یا طرح شکایت کیفری چک پرداخت نشدنی، درخواست صدور قرار تامین خواسته و توقیف اموال بلامعارض خوانده را تا زمان اتمام رسیدگی ارائه نماید. درخواست تامین خواسته که توسط وکیل چک برگشتی و یا خود شخص ذینفع ارائه می‌شود، نیازمند رعایت شرایطی شکلی است که در مقاله مخصوص به ان پرداخته شده است.

وکیل چک صیادی

وکیل چک برگشتی

اصطلاح وکیل چک برگشتی که مدتی است در فضای مجازی و تبلیغاتی باب شده است، مبنای علمی و فنی ندارد. هر وکیل پایه یک دادگستری و یا کارآموزان وکالت که اطلاعات کافی درباره نحوه وصول و مطالبه وجه چک و اطلاع از راههای قانونی طرح دعوی وصول چک داشته باشند، می‌توانند به عنوان وکیل چک برگشتی، ارائه خدمات نمایند. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، امکان معرفی وکیل چک برگشتی در سراسر ایران را به عزیزان هم وطن دارد. گروه وکلای مهر با در اختیارداشتن پتانسیل مشورت و معرفی وکیل چک برگشتی و سایر پرونده‌های حقوقی، دعاوی چک برگشتی را در سریعترین زمان ممکن به نتیجه می رساند. پیگیری وکیل چک برگشتی و اخذ اطلاعات بیشتر درباره خدمات مشاوره حقوقی درباره چک و وکیل چک برگشتی را  با تماس از طریق شماره های اعلامی موسسه در سایت موسسه حقوقی مهر پارسیان بیابید.

۵/۵ - (۲۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *