وکیل وصول چک از طریق اجرای ثبت

وکیل وصول چک از طریق اجرای ثبت

وکیل وصول چک از طریق اجرای ثبت


امروز با معرفی وکیل وصول چک از طریق اجرای ثبت با شما هستیم.

دستور پرداخت برروی یک سند تجاری لازم الاجرا، از طرف دارنده حساب بانکی، دروجه خود و یا شخص دیگری، مبنی بر پرداخت تمام یا بخشی ازسرمایه نقدی و یااعتبارقابل استفاده نزدبانک را، چک می نامند.

چک در قرن ۱۹میلادی، با توسعه عملیات بانکی رونق یافت.

هرگاه وجه چک به علتی پرداخت نشود، بانک، به درخواست دارنده، مکلف است، در برگ مخصوص که مشخصات چک و هویت و نشانی کامل صادرکننده در ان ذکر شده است با ذکر علت یا علل عدم پرداخت وجه، ان را امضا و مهر نموده و به دارنده چک، تسلیم نماید.

بنابراین دارنده چک، باید گواهی عدم پرداخت وجه چک را از بانک، بگیرد و پس از ان می‌تواند یا از طریق دادگستری و به یکی از شیوهای حقوقی یا کیفری علیه صادرکننده یا مسئولان چک اقدام کند.

یا اینکه به اجرای ثبت محل برای وصول وجه چک، از صادر کننده یا صاحب حساب، مراجعه کند.

ماده ۲ قانون صدور چک، چک را در حکم اسناد لازم‌الاجرا قرار داده است.

چکی از این طریق، قابل وصول است که مطابق با شرایط مندرج در قانون صدور چک، تنظیم شده باشد.بخشی ازسوالات مصطلح و متداول، برای کسانی که بامشکل چک بلامحل و یا چک پرداخت نشدنی و نحوه وصول چک، مطرح می‌شود،در ادامه خواهد آمد.

وکیل چک برگشتی

نکات مهم در معرفی وکیل متخصص چک

  • برای وصول چک، از طریق اداره اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد و املاک محل صدورگواهی عدم پرداخت چک، چه شرایطی لازم است؟
  • وصول چک از طریق اجرای ثبت، علیه همه مسئولان چک، اعم از صادر کننده، ظهرنویس و ضامن، امکان دارد؟
  • آیا این شیوه وصول چک، مقید به مهلت می‌باشد؟
  • این شیوه وصول چک، چه مزایا و معایبی نسبت به شکایت کیفری و دادخواست حقوقی دارد؟
  • هزینه وصول چک، از طریق اجرای اسناد رسمی ثبت، چه میزان است؟

شما می توانید پاسخ این سوالات و سوالات مشابه درباره نحوه وصول وجه چک، راههای وصول چک، وکیل متخصص در وصول چک، موسسه حقوقی معتبر جهت وصول مطالبات، را در ادامه مطالب مطالعه بفرمایید.

شرایط لازم جهت تقاضای صدور اجراییه

اصل چک و گواهی عدم پرداخت از سوی بانک، بایستی به اجرای ثبت محل، تسلیم شود.

با توجه به ماده ۲۰ قانون صدور چک، شرط لازم اولیه و اساسی برای صدور اجراییه از طریق اجرای ثبت، علیه صادرکننده چک بلامحل، این است که چک، عهده یکی از بانک‌های مجاز کشور، صادرشده باشد.

شرط بعدی صدور اجراییه، موکول به مطابقت امضای چک با نمونه امضای صادرکننده در بانک می‌باشد.

متقاضی صدور اجراییه، کسی است که چک در وجه او صادرشده و یا به نام او پشت‌نویسی، شده باشد و یا اینکه حامل چک (در مواردی که چک در وجه حامل) یا قائم مقام قانونی ان‌ها باشد.

با این تفاسیر، متقاضی صدور اجراییه، صرفاً اولین کسی نیست که به بانک مراجعه می‌کند، کسی که بعد از مراجعه به بانک نیز چک به او منتقل‌شده است، می‌تواند تقاضای صدور اجراییه از طریق اجرای اسناد رسمی، تقدیم نماید.

وکیل چک حقوقی

اگر چک به وکالت یا نمایندگی از طرف صاحب حساب صادرشده باشد، صادرکننده‌ی چک و صاحب حساب، به‌ طور تضامنی مسئول پرداخت وجه چک هستند و به علت وجود تضامنی، اجراییه علیه هر دو، صادر می‌شود.

امکان صدور اجراییه برای وصول

صدور اجراییه را فقط علیه صادرکننده، می‌توان تقاضا نمود.

به‌ شرط انکه، طلبکار(دارنده چک)، بتواند مال یا وجوهی را از نامبرده شناسایی و معرفی کند، معرفی اموال، با درخواست کتبی، توسط ذینفع، به اداره اجرای اسنادرسمی ثبت، تقدیم می‌شود.

اما باید توجه داشت که اگر هیچ‌گونه مالی از صادرکننده چک، به دست نیاید، دارنده چک نمی‌تواند از طریق اجرای ثبت، تقاضای بازداشت و توقیف صادرکننده چک را بکند.

به‌ علاوه برخلاف روش حقوقی و کیفری این روش مقید به مهلت نمی‌باشد و درخواست صدور اجرائیه از دایره اجرای ثبت اسناد و املاک در مورد چک در هر زمان پذیرفته می‌شود.

اما نکته مهم این است که اگر ظرف یکسال از تاریخ صدور و ابلاغ اجراییه، ذینفع، امکان معرفی مالی از صادرکننده چک نداشته باشد ومالی یافت نشود، مکلف به پرداخت هزینه اجرایی به میزان نیم عشر(پنج درصد) مبلغ چک می‌باشد.

پس بهترین راه برای درخواست صدور اجراییه و عدم ورود ضرر وزیان به دارنده چک، ابتدا اطمینان از داشتن اموال صادرکننده چک و سپس، درخواست صدور وابلاغ اجراییه می‌باشد.

مراحل صدور اجراییه برای وصول چک

پس از امضای اجرائیه و تشکیل پرونده، برگ اجرائیه برای ابلاغ به مرجع ابلاغ کننده ارسال و یکی از صورت‌های ابلاغ صورت می‌گیرد؛ پس از ابلاغ و تائید ان توسط متصدی اجرا، اخطاریه نحوه وصول طلب صادر و به ایشان ابلاغ می‌گردد.

وکیل پایه یک تجدیدنظر،وکیل اعاده دادرسی،وکیل فرجام خواهی

برابر ماده ۲۱ قانون آیین‌نامه اجرای اسناد رسمی، بدهکار ظرف ده روز پس از ابلاغ اجرائیه مهلت دارد مفاد ان را به اجرا بگذرد و یا ترتیبی برای پرداخت دین خود فراهم کند و یا مالی معرفی کند.

چنانچه ظرف این مدت با دارنده (بستانکار) تسویه کند و یا مبلغ اجرائیه را به‌حساب سپرده اداره ثبت واریز نماید از پرداخت حقوق دولتی که ۵ درصد کل مبلغ می‌باشد، معاف خواهد بود.

در صورت عدم پرداخت، بستانکار تقاضای خود مبنی بر بازداشت اموال مدیون را به اداره ثبت ارائه می‌دهد.

هزینه صدور اجرائیه به نسبت طرح دعاوی کیفری و حقوقی بیشتر است و دارنده برای صدور اجرائیه باید پنج درصد مبلغ چک را به‌عنوان هزینه اجرائیه پرداخت کند.

این روش از روش طرح دعوی حقوقی و کیفری از سرعت بالاتری برخوردار است و به محض تقاضا، اجرائیه صادر می‌شود و چنانچه مالی از صادرکننده در دسترس باشد، مرجع ثبتی از محل ان و پس از طی تشریفات وجه چک را به دارنده، می‌پردازد.

مزایا و معایب وصول چک از طریق اجرای ثبت

معایب

۱- اگر دارنده از مطالبه چک از طریق اجرای ثبت، منصرف شود و اجراییه ابلاغ‌شده باشد، هزینه‌های اجرایی به میزان پنج درصد مبلغ چک،از وی دریافت می‌شود.

۲- امکان حبس محکوم‌علیه، اگر مالی از وی به دست نیاید، وجود ندارد.

۳- نمی‌توان غیر از صادرکننده علیه دیگر مسئولان چک از قبیل ظهر نویس و ضامن از طریق اجرای ثبت اقدام نمود.

وصول چک از طریق اجرای ثبت معمولاً علیه صادرکننده امکان دارد.

مگر انکه صدور چک به نمایندگی اعم از انکه از طرف شخص حقیقی باشد یا حقوقی که در این صورت هم نماینده و هم صاحب حساب مسئول خواهند بود و این مورد از مواردی است که اقدام از طریق اجرای ثبت علیه شخصی غیر از صادرکننده، نیز ممکن است.

وکیل شورای حل اختلاف شمال تهران

۴- بعد از ابلاغ اجراییه، توقیف اموال آغاز می‌شود، درحالی‌که در قرار تامین خواسته صادره از دادگستری، منوط به ابلاغ به‌طرف نیست.

مزایا

۱- این شیوه نیازی به تقدیم دادخواست یا تشریفات دادرسی ندارد.

۲- اجرا منوط به قطعی شدن حکم، نیست. امکان اقدام هم‌زمان این شیوه با شکایت کیفری وجود دارد.

مدارک لازم برای درخواست اجرای وصول چک از طریق اجرای ثبت محل

به‌ موجب قسمت اخیر ماده ۲۴۵ آیین‌نامه فوق‌الذکر «برای صدور اجراییه در مورد چک باید اوراق ذیل به ثبت محل تسلیم شود»:

الف. درخواست‌نامه چاپی طبق نمونه موجود در ثبت.

ب. اصل و فتوکپی چک و گواهی عدم پرداخت ان

ج. مطابقت امضای صادرکننده با نمونه ان در بانک که درگواهی عدم پرداخت صادرشده توسط بانک قید می‌شود.

د. کارت ملی متقاضی.

ه. وکالتنامه وکیل دادگستری( در صورتی که تقاضا توسط وکیل ارائه می‌شود).

وکیل متخصص دعاوی چک تهران

مؤسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با مدیریت محمدرضا مهری، در سراسر کشور ایران، امکان معرفی وکیل وصول چک از طریق اجرای ثبت به شما عزیزان را دارد.

تمامی دعاوی تجاری و خانواده اعم از وکیل مطالبه وجه چک از طریق حقوقی و کیفری و از طریق اجرای ثبت، دعاوی استرداد لاشه چک، چک مسروقه، مطالبه مهریه، مطالبه نفقه، حضانت فرزند، فسخ نکاح، تدلیس در ازدواج، نفقه زوجه و نفقه فرزندان، اجرت‌المثل، نحله و سایر دعاوی را با انتخاب دو وکیل پایه‌یک دادگستری، از ابتدا تا انتها برای شما انجام خواهد داد.

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث مطالبه سفته یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

وکیل آدم ربایی در مشهد

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

موبایل وکیل چک و سفته

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۲۶ امتیاز)

۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *