اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی


امروز با راههای اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی با شما هستیم.

در دنیای امروز استفاده از فضای مجازی برای همگان غیر قابل انکار است.

  با همه‌ گیر شدن استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، یکی از معضلات این روزها رابطه نامشروع و خیانت از طریق شبکه‌های اجتماعی است. در صورت تحقق رابطه نامشروع و مجرمانه بودن عمل مذکور، نحوه ی اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار می گردد و تا زمانی که ادله ی معتبر ارائه نگردد، قاضی مکلف به انجام تحقیقات مقدماتی نخواهد بود و مخصوصا به صورت کلی در رابطه با جرایم منافی عفت و رابطه نامشروع در فضای مجازی، که مقام قضایی از انجام هرگونه تعقیب ممنوع می‌باشد.

مگر در صورت وجود شاکی خصوصی که باید برای ان هم دلیل اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی را ارائه دهد. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره گیری از توان دپارتمان تخصصی حقوق و جرایم سایبری، تحقیق درباره چگونگی اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی  را به صورت مقاله پیش رو در اختیار عزیزان قرار خواهد داد.

گروه وکلای ایران

سوالاتی مرتبط با رابطه نامشروع در فضای مجازی و اثبات آن

۱- آیا وقوع رابطه نامشروع در فضای مجازی امکان‌پذیر است؟

۲- راه‌های اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی چیست؟

۳- مرجع رسیدگی به شکایت رابطه نامشروع در فضای مجازی کجاست و حکم ان چیست؟

امکان رابطه نامشروع در فضای مجازی

در پاسخ به سوال اول طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی هرگاه زن و مردی که بین ان‌ها علقه زوجیت نباشد مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل یا مضاجعه شوند به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهد شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه‌ کننده تعزیر می‌شود.

این ماده یکی از چالش برانگیزترین مواد قانونی است که منجر به تفسیرهای گوناگون و آراء متناقض شده است مثال هایی که در ماده مذکور از سوی قانون گذار زده شده همگی دلالت به ارتباط فیزیکی و جسمانی زن و مرد دارد و منشاء اختلاف این است که عملی که منجر به رابطه نامشروع می‌شود (عنصر مادی جرم) می‌بایست صرفاً تماس فیزیکی و جسمانی باشد یا در فضای مجازی هم ممکن است.

نظر حقوقدانان و قضات در این خصوص بسیار متفاوت و متناقض است و اداره حقوقی قوه قضاییه هم در طول سالیان نظرات متفاوتی در مورد مصداق رابطه نامشروع اظهار کرده است.

چند نمونه از این نظریات عبارتند از: نظریه مشورتی ۳۰۲۲/۷: صرف تنها بودن زن و مرد در یکجا نمی‌تواند از مصادیق رابطه نامشروع یا اعمال منافی عفت به شمار آید.

نظریه مشورتی ۳۴۹۲/۷ مورخ ۸/۶/۸۸: ارتباط تلفنی از مصادیق رابطه نامشروع دانسته شده و طبق قانون مجازات اسلامی قابل پیگرد است.

نظریه مشورتی ۹۳۷۷/۷  مورخ ۲۳/۵/۹۲ : صرف در خلوت بودن با نامحرم در قانون جرم شناخته نشده اعم از اینکه در منزل یا داخل وسیله نقلیه یا هر جای دیگری باشد زیرا به موجب ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت از قبیل تقبیل و مضاجعه مثال زده شده است.

وکیل آدم ربایی در مشهد

اما رویه فعلی بیشتر دادگاه‌ها درخصوص این ماده این است که رابطه نامشروع محدود به اثبات تماس فیزیکی و جسمانی نیست گرچه هنوز عده‌ی قلیلی از قضات مخالف جرم انگاری برای رابطه نامشروع غیر جسمانی بین زن و مرد در فضای مجازی می‌باشند.

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت در صورتی که در فضای مجازی نیز رابطه نامشروع اثبات شود تفاوتی با غیر فضای مجازی نخواهد داشت و دوست ‌شدن زن و مرد در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند مشمول ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی یعنی روابط نامشروع باشد.

رابطه نامشروع مجازی به همراه سایر قراین و نشانه‌هایی که موجب اثبات رابطه نامشروع غیر زنا شود در شمار جرایم روابط نامشروع غیر زنا قلمداد می‌گردد.

البته لازم به ذکر است که به موجب نظریه مشورتی شماره ۷/۹۷۹-۶۲/۳/۲ اداره حقوقی قوه قضاییه صرف مکاتبه مبنی بر ابراز علاقه به ازدواج بین زن و مردی که فاقد موانع نکاح باشند جرم تلقی نمی‌شوند.

اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی

طبق ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی در صورت نبود ادله اثبات قانونی بر وقوع جرایم منافی عفت و انکار متهم هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستتر از انظار ممنوع است.

موارد احتمال ارتکاب با عنف و کراه و آزار و ربایش یا اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این حکم مستثنی است و طبق ماده ۱۰۲ قانون آیین دادرسی کیفری جدید تحقیق در جرایم منافی عفت ممنوع است.

جز در مواردی که جرم مشهود باشد و یا به عنف و سازمان یافته بوده و شاکی خصوصی داشته باشد.

بهترین وکلای بانکی

بنابراین در صورتی که رابطه نامشروع ارتباط تلفنی و پیامکی باشد و توسط شاکی اظهار شده باشد در این خصوص باید گفت از انجا که اطلاعات تماس و پیامک همسر اطلاعات شخصی محسوب می‌شود فقط به تشخیص دادگاه یا دادسرا برای کشف جرم است که می‌توان پرینت مکالمات را از طریق استعلام اخذ نمود و پیامک ها و تماس های تلفنی صرفا اماره برای تشخیص جرم رابطه نامشروع می‌باشد و در صورتی که در کنار سایر قراین، موجب تقویت علم قاضی باشد، می‌توانند منجر به صدور حکم محکومیت گردد. 

رابطه نامشروع در شبکه های اجتماعی

 اما در خصوص شبکه های اجتماعی نظر به اینکه داده‌های شبکه های اجتماعی از قبیل تلگرام داخلی نیستند که دادگاه بتواند از آن‌ها استعلام نماید، اگر دلیل شخص، برای رابطه نامشروع همسرش صرفا تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی بدون اینکه اطلاعات از ان داشته باشد یا عکس و اسکرین شات گرفته باشد و عدم همکاری متهم برای اعلام رمز خود، اطلاعات رابطه نامشروع از طریق تلگرام قابل بدست آوردن نیست و معمولا قابل اثبات نخواهد بود.

ولی در مواردی که شاکی از طریق عکس، اسکرین شات، پرینتی از محتوای تلگرام همسر که نشان دهنده رابطه نامشروع او بوده بدست بیاورد یا ویس هایی که پس از اثبات اصالت صدا دلالت بر رابطه نامشروع داشته باشد به دادگاه ارائه بدهد می‌تواند قابل اثبات باشد.

حتی در مواردی متهم پس از احضار و دیدن آن‌ها اقرار کرده است و همچنین شهادت شهودی که آگاهی کامل از رابطه نامشروع داشته باشند و شهادت دهد قابل اثبات می‌باشد بنابراین تنها با پیامک و بدون داشتن دلایل و قراین دیگر رابطه نامشروع قابل اثبات نخواهد بود و رابطه نامشروع در فضای مجازی به همراه سایر قراین و نشانه‌هایی که موجب اثبات رابطه نامشروع غیر زنا ‌شود در شمار جرایم روابط نامشروع غیر از زنا قلمداد می‌گردد.

نمونه شکایت از موسسه حقوقی غیرمجاز

در صورت اثبات رابطه نامشروع در فضای مجازی هرگاه بنا بر تشخیص قاضی رابطه نامشروع در فضای مجازی از مصادیق عسر و حرج و خروج از حسن رفتار و معاشرت با همسر محسوب ‌شود، برای زوجه حق درخواست طلاق ایجاد می‌گردد.

لازم به ذکر است به اشتراک گذاشتن عکس‌های برهنه در اینستاگرام، فیس‌بوک و ایمو و تلگرام و سایر فضاهای مجازی و ارسال ان برای دیگری و تحریک و ترغیب افراد به ارتکاب اعمال منافی عفت در فضای مجازی عنوان مجرمانه خاص دارد  و از شمول رابطه نامشروع در فضای مجازی خارج است.

مرجع رسیدگی به شکایت رابطه نامشروع در فضای مجازی

طبق ماده ۳۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری اصلاحی ۲۴/۳/۹۴ رسیدگی به جرم عمل نامشروع و عمل منافی عفت مستقیماً در صلاحیت دادگاه است.

تبصره: منظور از جرایم منافی عفت در این قانون جرایم جنسی حدی همچنین جرایم رابطه نامشروع تعزیری مانند تقبیل و مضاجعه است.

بنابراین اگر کسی بابت جرم رابطه نامشروع جسمانی شکایت دارد می‌بایست مستقیماً به دادگاه مراجعه و اگر مدعی رابطه نامشروع غیرجسمانی مثل پیامک و تلفن و تلگرام و … باشد باید به دادسرا مراجعه نماید و مجازات روابط نامشروع طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی از ۳۳ تا ۷۴ و یا ۹۹ ضربه شلاق تعزیری می‌باشد.

بهترین وکیل پرونده رابطه نامشروع در تهران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری جمعی از وکلای متخصص در امور کیفری و پرونده‌های در زمینه ی رابطه نامشروع در فضای مجازی، آماده ی ارائه مشاوره و قبول وکالت می‌باشد. در صورت بروز مشکل در زمینه جرم روابط نامشروع می‌توانید از تجربه و تخصص گروه وکلای مهر با مدیریت محمدرضا مهری بهره‌مند شوید.

جرایم مرتبط با منابع ژنتیکی

برای دریافت مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره های همراه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *