تقلب در مواد غذایی آرایشی بهداشتی و داروئی

تقلب در مواد غذایی آرایشی بهداشتی و داروئی

تقلب در مواد غذایی آرایشی بهداشتی و داروئی


امروز با موضوع بررسی تقلب در مواد غذایی آرایشی بهداشتی و داروئی با شما هستیم.

نکات مهم در تقلب در مواد غذایی آرایشی بهداشتی و داروئی

  • آیا تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی جرم است؟
  • آیا سوال شما در خصوص جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی است؟
  • شما به وکیل متخصص در جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی نیاز دارید؟
  • آیا مراتب حقوقی جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی را می دانید؟
  • آیا از آخرین تغییرات و اصلاحات در مورد تقلب در مواد غذایی، آرایشی بهداشتی و دارویی،  اطلاع دارید؟
  • آیا می دانید مجازات قانونی جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی چیست؟

مقاله‌ی حاضر که توسط مشاورین موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر درآمده است در خصوص وکیل متخصص در جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی، ارکان تشکیل دهنده و مجازات این جرم می‌باشد.

مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی و دارویی به چه موادی اطلاق می شود؟

مواد غذایی، آشامیدنی، بهداشتی، آرایشی و دارویی از جمله موادی هستند که مورد مصرف روزانه عامه مردم قرار می گیرند. از انجایی که این مواد برای حیات انسان ضروری است برخی از تهیه کنندگان این مواد به انحاء مختلف از فرصت بهره جسته و اقدام به تهیه و عرضه مواد مصرفی تقلبی می‌نمایند. جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی به سهولت قابل تحقق است. به عنوان مثال آب را به شیر اضافه می کنند.

علی الاصول بیشتر تقلبات در مواد غذایی صورت می‌گیرد چرا که به کارگیری تقلب به راحتی امکان‌پذیر است اما در برخی از مواد بالاخص مواد دارویی و بهداشتی و آرایشی، انجام تقلب نیاز به تخصص، معلومات و اطلاعات ویژه ای دارد که همه کس قادر به انجام ان نیست.

ارکان تشکیل دهنده جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی 

تعریف تقلب 

تقلب در لغت به معنی برگشتن از حالتی به حالت دیگر، دگرگون شدن، در کاری به سود خود و زیان دیگری تصرف کردن، نادرستی و دغلی است. تقلب در اصطلاح حقوقی عملی است که هدف انجام دهنده ی ان، لطمه زدن به حقوق یا منافع دیگران یا نقض یک قانون است.

هر وسیله مادی یا معنوی که در زمینه اجراء تقلب به کار رود وسیله متقلبانه نام دارد. قانون گذار ایران جرم تقلب را تعریف نکرده و فقط به ذکر مصادیق ان پرداخته است. مانند عرضه جنسی به جای جنس دیگر، مخلوط کردن مواد خارجی به جنس، عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده، عرضه یا فروش جنس فاسد و به کار بردن رنگ ها و اسانس ها و مواد اضافی غیر مجاز.

بناراین می توان گفت تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی عبارت است از عملی مجرمانه که فاعل ان عمدا و یا به صورت غیر عمد با دگرگون کردن مواد شکلا یا ماهیتا و یا با نادرستی و دغلی در تهیه و عرضه مواد مزبور قصد لطمه زدن به سلامت افراد را دارد.

رکن قانونی جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی 

قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 1346 و اصلاح ان در سال 1352 عنصر قانونی جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی به حساب می‌آید.

همچنین در سال 1367 سومین قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. این قانون در واقع نه تنها ناسخ قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 1347 نیست بلکه مکمل ان نیز است.

رکن مادی جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی 

در ماده 1 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مقرر شده است: مرتکب هر یک از اعمال زیر به مجازات های مقرر در این قانون محکوم خواهد شد:

عرضه یا فروش جنسی به جای جنس دیگر

در این مورد ممکن است فروشنده به جای عرضه کالای خواسته شده با مارک مشخص و با کیفیت معین، کالای دیگری از همان جنس با کیفیت نامرغوب و مارک تقلبی عرضه کند.

مخلوط کردن مواد خارجی به جنس به قصد سوء استفاده

در این مورد مرتکب معمولا بدون تغییر ظاهر ماده غذایی و با اضافه کردن موادی کیفیت ان را پایین آورده و یا حتی غیر قابل مصرف می کند.

عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده در مواردی که تعیین فرمول و رعایت استاندارد الزامی باشد

استاندارد به معنای نمونه، اصل و مقیاس است و تلید کنندگان ملزم هستند استانداد های لازم را رعایت نمایند. فرمول به معنی قاعده، اسلوب، دستور و رمز است و به معنی دستورات شیمیایی در ساخت مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی می‌باشد.

الزام قانون گذار به رعایت استاندارد و فرمول ثبت شده، به خاطر تامین آسایش مصرف کنندگان است. عدم رعایت استانداردها به خصوص در مواد بهداشتی و دارویی چشم گیرتر است و ممکن است صدمات و ضررهای جسمی و روحی غیر قابل جبرانی را وارد آورد.

عرضه یا فروش جنس فاسد

جنس فاسد جنسی است که هیچ نوع انتفاعی نمی توان از ان برد. عرضه اجناسی که موعد مصرف ان ها گذشته است بیش تر در مورد مواد دارویی مصداق پیدا می کند.

برخی از داروها به دلیل مصرف زیادی که دارند از طرف عده ای سود جو در مدت قانونی توزیع نمی‌شوند  و افراد گاهی با تعویض تاریخ مصرف ان ها را به مصرف کنندگان بیمار با قیمتی سرسام آور عرضه می کنند.

به کار بردن رنگ ها و اسانس ها و مواد اضافی غیر مجاز

به دلیل متنوع بودن کالاها، این امکان برای تولید کنندگان فراهم آمده تا با به کارگیری رنگ های غیر مجاز، باعث شوند که مصرف کننده فریب ظاهر کالا را خورده و توجهی به کیفیت و ماهیت کالا که تقلبی است، نکند.

ساختن مواد تقلبی خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی

ساختن مواد تقلبی شامل تمامی مواردی است که فوقا مطرح شد و قانون گذار با آوردن این بند خواسته است جلوی هرگونه تقلب را از هر طریقی بگیرد.

رکن معنوی جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی 

جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی می‌تواند هم به صورت عمد انجام گیرد هم غیر عمد. در جرائم غیر عمدی، مرتکب با علم و عمد در تهیه و عرضه کالای مورد نیاز مصرف کنندگان تقلب نمی کند ولی ممکن است عمل ارتکابی وی ناشی از خطا باشد.

همانگونه که در قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مقرر شده است که هرگاه در نتیجه بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم مهارت تهیه‌کننده یا سازنده یا فروشنده یا عرضه‌کننده یا هر یک از عاملین آن‌ها مواد‌خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی بصورتی درآید که مصرف ان موجب بیماری یا آسیبی گردد که معالجه ان کمتر از یک ماه باشد مجازات ‌اشخاص مذکور بر حسب مورد دو ماه تا شش ماه حبس تأدیبی خواهد بود و در صورتیکه مدت معالجه زائد بر یکماه باشد مرتکب به حداکثر‌مجازات حبس مذکور در این ماده و تأدیه غرامت از پنج هزار تا پنجاه هزار ریال محکوم می‌شود.

همچنین برای اینکه بتوان مرتکب تقلب را تحت تعقیب قرار داد باید آسیبی که به دیگران وارد می‌شود منتسب به مرتکب و رابطه ی سببیت بین عمل او و آسیب وارد شده، به وجود آمده باشد.

مجازات جرم تقلب در مواد غذایی، آرایشی، بهداشتی و دارویی 

مجازات عرضه یا فروش جنسی به جای جنس دیگر

در صورتی که مصرف مواد خوردنی و آشامیدنی موجب بیماری مصرف کننده یا آسیبی شود که معالجه ان کم تر از یک ماه باشد جازات مرتکب 6 ماه تا 2 سال حبس و اگر مدت معالجه بیشتر از یک ماه باشد سازنده یا تهیه کننده مواد تقلبی به حبس از 3 تا 10 سال محکوم خواهد شد. اگر منجر به مرگ مصرف کننده شود مجازات سازنده یا تهیه کننده یا مخلوط کننده اعدام خواهد بود.

مجازات مخلوط کردن مواد خارجی به جنس به منظور سوء استفاده و مجازات عدم رعایت استاندارد یا فرمول ثبت شده

در صورتی که مصرف مواد مذکور موجب بیماری مصرف کننده یا آسیبی شود که معالجه ان کم تر از یک ماه باشد مجازات مرتکب 6 ماه تا 2 سال حبس و اگر مدت معالجه بیشتر از یک ماه باشد، مرتکب به حبس از 1 تا 3 سال و در هر دو مورد 3 تا 10 سال محکوم خواهد شد. اگر منجر به فوت مصرف کننده شود، مجازات مرتکب اعدام و در سایر موارد مذکور در ماده 1 اگر منجر به فوت شود، مجازات مرتکب 3 تا 15 سال حبس خواهد بود.

مجازات فروش و عرضه جنس فاسد 

در صورتی که مصرف مواد غذایی فاسد موجب بیماری مصرف کننده یا آسیبی شود که معالجه ان کم تر از یک ماه باشد مجازات مرتکب 2 ماه تا 6 ماه حبس و تادیه غرامت از پنچ هزار تا پنجاه هزار ریال خواهد بود.

مجازات به کار بردن رنگ ها و اسانس ها 

مجازات سازندگان یا تهیه کنندگان در صورتی که مستلزم مجازات شدیدتری نباشد حبس از 3 ماه تا 1 سال خواهد بود. اگر مصرف مواد مذکور در مواد آرایشی باشد و موجب نقص یکی از اعضاء مصرف کننده شود مجازات مرتکب 3 تا 10 سال حبس است و اگر موجب نقص زیبایی یا کراهت شود 1 تا 3 سال حبس خواهد بود.

وکیل متخصص جرایم بهداشتی آرایشی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (26 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *