مجازات رها کردن نوزاد

نتیجه تصویری برای مجازات نوزاد ربایی

در این مطلب ما قصد داریم تا درباره مجازات رها کردن نوزاد بیشتر بپردازیم پس با ما همراه باشید.

بر طبق آخرین آخرین شواهد عینی و مطالعات انجام شده درباره پرونده های مربوط به مجازات رها کردن نوزاد سر راهی نشان می دهد والدین این بچه ها به خاطر مشکلات اقتصادی، زیاد بودن تعداد فرزندان یا تولد فرزند نامشروع قادر به نگهداری از آنها نیستند.

بنابراین به خاطر تصور این موضوع که فرزندانشان پس از رها شدن در کوچه و خیابان زندگی بهتری پیش رو خواهند داشت مرتکب جرم می شوند. اما بر خلاف این دیدگاه واقعیت تلخ این است که شواهد نشان داده اکثر این نوزادان سر راهی نه تنها زندگی خوبی ندارند بلکه در برخی مواقع بر اثر حوادث طبیعی یا گرسنگی تلف شده، یا مورد حمله حیوانات قرار می گیرند.

 علاوه بر این تعدادی از این نوزادان نیز مورد سوء استفاده افراد تبهکار برای تکدی گری و یا حمل و فروش مواد مخدر قرار می گیرند. البته برخی نوزادان سر راهی هم که به نوعی بخت با آن ها همراه است ه از سوی مردم یا پلیس شناسایی و پیدا شده که به مراکز بهزیستی و شیرخوارگاه ها منتقل می شوند که این بخش نیز درصد اندکی را در شامل می شوند.

مجازات رها کردن نوزاد

بنابراین رها کردن نوزاد یا کودکی که به سن بلوغ نرسیده جرم محسوب می شود.

براساس ماده ۶۳۱ قانون مجازات اسلامی:

هر کس طفلی را که تازه متولد شده بدزد یا رها کند به شش ماه تا دو سال و یا جزای نقدی از سه میلیون  تا دوازده میلیون ریال محکوم خواهد شد.

 علاوه بر این طبق ماده ۲۱۹ قانون مجازات اسلامی رها کردن نوزاد به هر نحوی که باشد جرم محسوب می شود و رسیدگی به این گونه پرونده ها به دادگاه اطفال سپرده شده می شود.

در صورتی که نوزاد را در آبادی یا جایی خالی از سکنه رها کند تا نصف مجازات ماده ۶۳۱ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

پس بهتر است اگر والدین توانایی نگهداری از نوزاد خود را به هر دلیل ندارد بهتر است به مراکز بهزیستی بسپارند چرا که  در این صورت قطعا نوزادشان سرپناهی خواهد داشت.حال آن که به دلیل برخی قوانین سخت بهتر است قوانین سخت گیرانه تری در مور این مسئله ی حیاتی و بسیار مهم مورد اجرا قرار گیرد تا این گونه خانواده ها راحت تر فرزندان خود را به مراکز بهزیستی بسپارند و در صورت امکان نیز بتوانند هر از گاهی آنها را ملاقات کرده و در صورتی که شرایط زندگی اجازه داد، بتوانند آنها را نزد خود ببرند.

در پایان امید واریم از مطالب بالا مفید واقع شده باشد.

 

۵/۵ - (۳ امتیاز)
شکایت از کارشناس رسمی دادگستری

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *