جرم قاچاق کالا و ارز

جرم قاچاق کالا و ارز

در هر جامعه ای که افراد ان خواهان رشد اقتصادی و پو یایی جامعه باشند، ابتدایی ترین قدم، حمایت از تولید داخلی و همچنین خرید محصولات داخلی که مشابه خارجی دارند، اصل اساسی اقتصاد پو یا محسوب می‌شود. جرم قاچاق کالا و ارز در همه جوامع دنیا وجود دارد و در ایران هم سابقه جرم انگاری دیرینه دارد. قوانین پراکنده که جرم قاچاق کالا و ارز را بازگو نموده اند، مانع از اطلاع دقیق وارد کننده و صادر کننده کالا در ایران است که بعضا مشاهده می‌شود چالش های جدی در این زمینه، متوجه تولید کننده ایرانی می‌شود. گاهی بدون اطلاع از اینکه جرم قاچاق کالا و ارز بر عمل ما صدق می کند مرتکب عملی می شویم و وقتی متوجه جرم انگاری شدن موضوع می شویم که کار از کار گذشته و مجبور به پرداخت خسارت و تحمل حبس به جرم قاچاق ارز شده ایم. بسیاری از کاربران صفحه اینستاگرام گروه وکلای مهر و موسسه حقوقی و داروی بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با سوال از کارشناسان درباره جرم قاچاق کالا و ارز، خواهان اخذ مشاوره درباره قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین نامه اجرایی قانون جدید قاچاق کالا و ارز شدند. در نگارش این مقاله که به همت دفتر وکالت محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در تهران، تهیه شده است، سعی شده تا مختصری با جرم قاچاق کالا و ارز آشنا شده و در مقالات دیگر در همین زمینه، مجازات جرم قاچاق کالا و ارز، مرجع صالح جهت رسیدگی به جرم قاچاق کالا و ارز و همچنین بهترین وکیل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز به عزیزان معرفی شود.

جرم قاچاق اعضای انسان

سوالات رسیده درباره جرم قاچاق کالا و ارز

  • آیا جرم قاچاق کالا و ارز، نیاز به طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی دارد؟ با اعلام گذشت شاکی خصوصی، تخفیفی در مجازات جرم قاچاق کالا و ارز اعمال می‌شود؟
  • در صورت تکرار و تعدد جرم قاچاق کالا و ارز چه نکاتی مد نظر قرار می گیرند؟ جرم قاچاق کالا و ارز به صورت سازمان یافته چگونه قابل تصور است؟
  • قاچاقچی حرفه ای در جرم قاچاق کالا و ارز به چه کسی اطلاق می‌شود؟
  • جرم قاچاق کالا در قاچاق مشروبات الکلی و ابزار قمار به چه صورت قابل تحقق است؟
  • آیا امکان رسیدگی به جرم قاچاق کالا و ارز در دادگاه‌های کیفری یک و دو وجود دارد؟

تاریخچه جرم قاچاق کالا و ارز

جرم قاچاق کالا و ارز اولین بار در قانون مجازات مرتکبین قاچاق در ۲۹ اسفند ماه ۱۳۱۲ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید. قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۴ که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به تصویب رسید، نخستین قانون جامع در تعیین مجازات برای جرم قاچاق کالا و ارز قلمداد شد. قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در سوم دیماه ۱۳۹۲ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که تمامی قوانین قبلی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و تعدادی از قوانین مرتبط را نسخ کرد و در تاریخ ۲۲ مهرماه ۱۳۹۴ اصلاح شد. بر اساس آیین نامه اجرایی قانون جدید قاچاق کالا و ارز، هر عملی که برای ورود کالا( هر چیزی که ارزش اقتصادی دارد) و ارز( پول رایج کشور خارجی) که اسکناس، سکه، حواله ارزی و سایر مواردی که در مبادلات به کار گرفته می‌شود را شامل می‌شود، لازم باشد و مرتکب قاچاق کالا و ارز، با ترک فعل یا انجام فعلی، مانع از اجرای تشریفات گمرکی و بانکی و گرفتن اجازه لازم از مبادی ذیربط شود، در زمره قاچاق کالا و ارز قرار می گیرد. تعریف فوق درباره کالاهایی است که در شمار کالاهای ممنوع قرار نمی گیرند. برخی از کالاها از جمله مشروبات الکلی، آلات و ادوات و ابزار قمار، تجهیزات غیر مجاز دریافت از ماهواره چه به صورت ساخت یا واردات به کشور، فیلم ها و نوارهای حاوی آثار مستهجن و مبتذل، که خرید و فروش آن‌ها در جمهوری اسلامی ایران جرم محسوب شده و ممنوع است در عداد کالای ممنوع قرار می گیرند.

الزام به تعمیر ملک مورد اجاره

قاچاق کالاهای مجاز و کالاهای مجاز مشروط

جرم قاچاق کالا و ارز در تعدادی از کالاهای مجاز نیز مصداق پیدا می کند. واردات و صادرات تعدادی از کالاها، با رعایت تشریفات گمرکی و بانکی نیازی به اخذ مجوز جدیدی ندارند. مانند واردات لباس. اما کالاهای بهداشتی، دارویی، غذایی و آرایشی، علاوه بر رعایت تشریفات گمرکی، نیاز به اخذ مجوز مخصوص از وزارت بهداشت و وزارت صنعت معدن و تجارت دارند.

جرم قاچاق سازمان یافته کالا و ارز

وقتی که گروهی متشکل از سه نفر یا بیشتر برای ارتکاب جرم قاچاق کالا و ارز تشکیل می‌شود و یا اینکه جمعیتی بیش از سه نفر که از ابتدا نیز برای قاچاق کالا و ارز تشکیل نشده است در ادامه مسیر، جهت خود را بر روی ارتکاب جرم قاچاق کالا و ارز متمرکز نموده و هدایت و برنامه ریزی قاچاق کالا و ارز را به عهده می گیرد، جرم قاچاق سازمان یافته کالا و ارز به وقوع می پیوندد که به طور حتم مجازاتی بسی سنگین تر از مجازات قاچاق کالا و ارز به صورت انفرادی در پی دارد. به بحث مجازات قاچاق کالا و ارز با مقاله ای تحت همین نام که از سوی گروه وکلای مهر، منتشر شده است پرداخته ایم.

مصادیق قاچاق کالا و ارز

قاچاق کالا و ارز از جمله جرایم اقتصادی محسوب می‌شود که با نظام اقتصادی کشور مرتبط است. اگر جرم قاچاق کالا و ارز، اخلال در نظام اقتصادی کشور و افساد فی الارض تشخیص داده شود، ممکن است مرتکب جرم قاچاق کالا و ارز، به اعدام و مصادره اموال  محکوم شود. در ادامه چند مصداق جرم قاچاق کالا و ارز خواهد آمد.

  • صادرات و واردات هرگونه کالایی که بدون رعایت تشریفات قانونی و پرداخت عوارض و حقوق گمرکی صورت پذیرفته باشد. نگهداری این گونه کالاها نیز در حکم قاچاق کالا محسوب می‌شود.
  • نگهداری پول رایج خارجی( ارز) و خرید وفروش ارز در صورتی که مقررات و آیین نامه اجرایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رعایت نشده باشد.
  • صادرات حیوانات وحشی عادی که در خطر انقراض نسل قرار گرفته اند. موجودات دریایی و پرندگان بومی و مهاجر، اجزای بدن حیوانات مذکور، بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست، حتی اگر این عمل وی منجر به خروج این حیوانات از کشور نشود، به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم خواهد شد.
  • هرگونه عملیات اجرایی اعم از شکار کردن، فرآوری، عرضه و فروش و نگهداری خاو یار و ماهیان خاو یاری که مقدار و نحوه ان توسط شیلات جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود، در حکم قاچاق کالای ممنوع مجازات می‌شود. تعیین مصادیق این گونه حیوانات به عده سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد.
  • واردات و صادرات دارو، مواد غذایی، آرایشی بهداشتی و مکمل های دارویی، وسایل مورد نیاز جامعه پزشکی کشور، نجهیزات آزمایشگاهی توسط هر شخص حقیقی و حقوقی بدون انجام تشریفات قانونی، قاچاق کالای ممنوع محسوب می‌شود.
وکیل مجتمع قضایی شهید باهنر

مشاوره حقوقی درباره جرم قاچاق کالا و ارز

بهترین وکیل پایه یک دادگستری در تهران و معتبر ترین موسسه حقوقی بین‌المللی که در همه زمینه ها، امکان خدمات رسانی و مشاوره حقوقی مناسب را داراست، اقدام به جمع آوری مطالب مرتبط با شرایط وقوع جرم قاچاق کالا و ارز نموده است. گروه وکلای مهر، که به حق به عنوان بهترین گروه حقوقی در ایران لقب گرفته است، با گرد هم اوردن متخصصین حقوق کیفری و حقوق خصوصی و ارائه راهکارهای نوین در بازاریابی حقوقی کشور، قادر به ارائه مشاوره حقوقی درباره جرم قاچاق کالا و ارز به بازرگانان عزیز ایرانی می‌باشد. خدمات گروه وکلای مهر به صورت گسترده در تمامی نقاط دنیا قابل دسترسی است. در صورت نیاز به مشاوره درباره جرم قاچاق کالا و ارز با بهترین گروه حقوقی ایران تماس بگیرید.

۵/۵ - (۲۷ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *