دادسرای جرایم جنایی تهران

دادسرای جرایم جنایی تهران

دادسرای جرایم جنایی تهران


با بررسی صلاحیت دادسرای جرایم جنایی تهران با شما هستیم.

دادسراهای تخصصی تهران، گاهی صلاحیت کشوری دارند وگاهی فقط صلاحیت رسیدگی به جرایم ارتکابی در تهران را دارند. دادسرای امور جنایی تهران، دادسرای جرایم پزشکی، دارویی و امور بهداشتی، دادسرای ارشاد، دادسرای جرایم رایانه‌ ای، دادسرای اطفال، دادسرای ویژه سرقت تهران، دادسرای ویژه فرودگاه، دادسرای ویژه شهرداری ها، دادسرای ویژه سرپرستی، رسیدگی به جرایم ارتکابی در حوزه قضایی تهران را به عهده دارند.

اما دادسرای جرایم کارکنان دولت، دادسرای فرهنگ و رسانه، دادسرای جرایم اقتصادی، دادسرای جرایم پولی و بانکی، دادسرای ویژه قاچاق کالا و ارز، دادسرای ویژه امنیت، از جمله دادسراهای تخصصی واقع شده در تهران هستند که صلاحیت کشوری دارند. آشنایی با وظایف و صلاحیت های دادسرای جرایم جنایی تهران، پرونده‌ های قابل طرح در دادسرای جرایم جنایی تهران، مقام های قضایی دادسرای امور جنایی تهران، نحوه تشکیل پرونده در دادسرای جرایم جنایی تهران، وکیل متخصص جهت دفاع  در پرونده‌ های جرایم جنایی، موسسه حقوقی معتبر جهت اخذ مشاوره حقوقی، از مباحث مطرح شده در این نوشتار هستند که با همت گروه وکلای مهر، در موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره محمدرضا مهری متانکلائی، وکیل پایه یک دادگستری، تدوین شده است.

جرایم جنایی

تا قبل از تشکیل دادسرای ویژه سرقت تهران، که در جوار دادسرای جرایم جنایی تهران و در یک ساختمان فعالیت می کنند، رسیدگی به کلیه پرونده‌ های سرقت، اعم از؛ سرقت منزل و خودرو، سرقت مسلحانه، سرقت های امنیتی، کیف قاپی، تشخیص اصالت خودرو و تمامی جرایم مرتبط با سرقت، در دادسرای امور جنایی تهران، قابل پیگیری بود.

با تشکیل و افتتاح دادسرای ویژه سرقت تهران، پرونده‌ های سرقت به این دادسرا ارجاع می‌ شود و فقط جرایم آدم ربایی، قتل، تجاوز به عنف، فقدان اشخاص و بطور کلی کلیه جرایم علیه اشخاص که با قتل، آدم ربایی و بازداشت غیرقانونی و سلب حیات اشخاص مرتبط و در حوزه قضایی تهران ارتکاب یافته است، در صلاحیت تخصصی دادسرای امور جنایی تهران قرار دارد.

جرایم جنایی یا جرایم خشن، معمولا با پیچیدگی هایی همراه هستند، بیشتر کسانی که مرتکب قتل یا جرایم خشن می‌ شوند، قصد و نقشه قبلی نداشته اند و در یک لحظه با غلبه عصبانیت اقدام به قتل یا جرایم خشن نموده اند. معمولا اینگونه مجرمین، با پاک کردن آثار جرم و جنایت، سرنخ های موجود را از بین می برند.

صلاحیت دادسرای جرایم جنایی تهران

از نظر صلاحیت محلی، تمامی مناطق بیست و دو گانه تهران، به استثناء شهرری که دارای دادسرای مستقل می باشد، در حوزه قضایی تهران قرار دارند. با جدا شدن شهرستان پردیس از تهران، دادسرای ناحیه ۲۶ نیز منحل و پردیس، جاجرود و بومهن، از شهر تهران منتزع شدند.

صلاحیت ذاتی دادسرای جرایم جنایی تهران نیز به پرونده‌ های قتل عمد و غیرعمد، آدم ربایی، تجاوز به عنف، فقدان اشخاص، محدود می‌ شود.

دادسرای جرایم جنایی تهران، در جنوب غربی تهران واقع شده است و تمامی کلانتری های سطح شهر تهران و پلیس آگاهی تهران بزرگ، به عنوان ضابط دادسرای امور جنایی تهران انجام وظیفه می‌ نمایند.

قضات دادسرای جرایم جنایی تهران، از قضات با سابقه انتخاب می‌ شوند تا توان کار قضایی مرتبط با جرایم خشن را داشته باشند. شعبه ویژه کشیک قتل، در تمام طول ۲۴ ساعت مشغول فعالیت و دایر می‌ باشد.

دادسرای امور جنایی تهران، واقع در تهران – سه راه آذری – خیابان جرجانی، شکایات مربوط به قتل عمد و قتل غیرعمد، آدم ربایی و تجاوز به عنف را از اشخاص عادی و مقامات رسمی، مورد رسیدگی قرار می‌ دهد.

نحوه تشکیل پرونده در دادسرای جرایم جنایی تهران

پرونده‌ های جنایی، معمولا با گزارش پلیس، به دادسرای امور جنایی تهران، اعلام می‌ شود. چرا که به محض وقوع جرایمی چون؛ قتل، آدم ربایی یا تجاوز به عنف و یا در موارد فقدان اشخاص، موضوع توسط مجنی علیه و یا خانواده وی به پلیس اطلاع داده می‌ شود.

پلیس با تهیه گزارش اولیه، موضوع را به استحضار مقام قضایی در دادسرای امور جنایی تهران می رساند. با دستور مقام قضایی دادسرا، تحقیق درباره پرونده آغاز می‌ شود.

اما در بعضی از موارد هم ممکن است شخص ربوده شده پس از رهایی از چنگال آدم ربایان، شخصا به دادسرای جرایم جنایی تهران مراجعه نموده و طرح شکایت کیفری نماید. یا در بعضی از جرایم که علیه محجورین اتفاق می افتد، دادستان به قیمومیت از محجوری که قیم ندارد، طرح شکایت نماید.

در هر صورت، ارجاع دادستان و یا شکایت شاکی، موجبی برای تشکیل پرونده و شروع به رسیدگی در داسرای جرایم جنایی تهران می‌ باشد.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده در دادسرای جرایم جنایی تهران، مانند سایر دادسراهاست، مدارکی از قبیل؛ کارت ملی و مستنداتی که اثبت ادعای شاکی باشد، جهت تشکیل پرونده لازم است.

دادگاه ویژه جرایم جنایی تهران

با تقسیم دادگاه های کیفری، به دادگاه کیفری یک و دادگاه کیفری دو، دادگاه کیفری یک جایگزین دادگاه کیفری استان شده و به جرایم مهمی چون پرونده‌ های تجاوز به عنف، قتل عمدی و آدم ربایی رسیدگی می کند.

به سایر جرایم جنایی، بسته به نوع جرم و مجازات تعیین شده برای آن در دادگاه کیفری دو تهران رسیدگی می‌ شود. اصولا در کیفرخواست صادر شده از سوی دادسرای جرایم جنایی تهران، مرجع ارسال و مخاطب کیفرخواست توسط دادستان مشخص می‌ شود. دادگاه‌ های کیفری یک تهران در ساختمان دادگاه‌ های تجدیدنظر تهران واقع در خیابان خیام قرار دارند.

وکیل متخصص جرایم جنایی

پیگیری جرایم جنایی توسط خانواده مقتول و یا شخص ربوده شده، به واسطه آلام و دردهایی که بر اثر وقوع بزه دیده اند در دادسرای جرایم جنایی و پلیس آگاهی کاری دشوار است.

عفو محکومین

اگر شخصی، متهم به یکی از جرایم جنایی شده باشد و توان انتخاب و تعیین وکیل پایه یک دادگستری را نداشته باشد، میتواند از دادگاه یا دادسرای رسیدگی کننده به پرونده، درخواست وکیل تسخیری نماید.

خدمات وکیل تسخیری برای متهم به جرایم مهم، رایگان است و حق الوکاله ای پرداخت نمی‌ شود. اما متهم یا شاکی حق دارد در طی مراحل رسیدگی به پرونده از خدمات وکیل تعیینی و وکیل پایه یک دادگستری استفاده نماید.

خانواده مجنی علیه نیز در صورت نداشتن توان مالی مناسب و تمایل به داشتن وکیل، میتوانند به اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری، مراجعه و درخواست برخورداری از خدمات وکیل بدون پرداخت حق الوکاله نمایند.

نشانی موسسه حقوقی مهر پارسیان

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹

تلفن های تماس موسسه حقوقی مهر پارسیان

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

۵/۵ - (۲۴ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *