مجازات جرم کلاهبرداری

مجازات جرم کلاهبرداری

مجازات جرم کلاهبرداری


 امروز با موضوع مجازات جرم کلاهبرداری و تخفیف و تعلیق مجازات کلاهبرداری با شما هستیم.

در قوانین کیفری هر جرمی با توجه به گستردگی و مصادیق جرم مجازات مناسب با آن اعمال می‌شود.

جرم کلاهبرداری که به دو صورت کلاهبرداری ساده و کلاهبرداری مشدد صورت می‌گیرد، مجارات متفاوتی در پی دارد.

کلاهبردار علاوه بر مجازات مقرر، به رد (بازگرداندن) اصل مال نیز محکوم می‌شود که با توجه به موجود بودن یا نبودن مال ترتیب دریافت آن متقاوت می‌باشد که در ادامه مطالب به آن می‌پردازیم.

با توجه به مجازات مرتکبین کلاهبرداری، در صورت وجود علل  و کیفیات دادگاه‌ها، در مواری دادگاه مجاز به تخفیف می‌باشد.

برای مرتکب جرم کلاهبرداری علاوه بر مجازات اصلی مقرر در قانون مجارات تبعی و تکمیلی نیز در نظر گرفته شده است.

منظور از مجازات تکمیلی و تبعی مجازاتی مانند ممنوعیت از فعالیت‌های اجتماعی و… است که به تبع وقوع جرم، مرتکب محروم از آنها می‌شود.

مانند ممنوعیت از عضویت در شورا شهر و… که در ادامه مقاله بررسی خواهند شد.

سوالاتی که در ادامه توسط وکیل پایه یک دادگستری بررسی خواهند شد:

  • مجازات قانونی جرم کلاهبرداری چیست؟
  • مجازات تکمیلی جرم کلاهبرداری چیست؟
  • تعلیق مجازات چیست؟
  • در چه جرایمی مجازات تعلیق خواهند شد؟
  • گذشت شاکی چه تاثیری در مجازات مرتکب جرم کلاهبرداری دارد؟
  • مجازات قانونی جرم کلاهبرداری چه می‌باشد؟

مجازات کلاهبرداری

کلاهبرداری جرمی است که کلاهبردار با انجام اعمال متقلبانه و غیرواقعی موجب فریب افراد می‌شود و از این طریق اموال آنها را می‌برد.

وکیل جرایم اقتصادی کارکنان دولت

کلاهبرداری به دو صورت ساده و مشدد رخ می‌دهد.

چنانچه کلاهبردار کارمند دولت باشد یا خود را به عنوان کارمند دولت معرفی کند یا اینکه کلاهبرداری از طریق رسانه و انتشار آگهی صورت بگیرد؛ از نوع کلاهبرداری مشدد است.

اگر کلاهبرداری ویژگی‌های فوق را نداشته باشد؛ از نوع کلاهبرداری ساده است.

در کلاهبرداری ساده، حبس از یک تا هفت سال و جزای نقدی معادل مالی که کلاهبردار به دست آورده و رد (برگرداندن) مال به صاحبش است.

اما در کلاهبرداری مشدد، حبس از یک تا ده سال و جزای نقدی معادل مال برده شده و انفصال (برکناری) ابد از خدمات دولتی و رد اصل مال به صاحب آن است.

مجازات تکمیلی و تبعی در کنار مجازات اصلی

منظور از مجازات تبعی، مجازات‌هایی هستند که به تبع محکومیت، بدون درج در حکم دادگاه، بر محکوم علیه (کسی که رأی به ضرر او صادر شده است) بار می‌شود.

مجازات‌های تکمیلی مجازات‌هایی هستند که در حکم دادگاه براساس اختیار قاضی دادگاه بر محکوم‌علیه تحمیل می‌شود.

قانون جدید مجارات سلامی، مجازات تکمیلی برای محکومین به مجازات کلاهبرداری به مدت حداکثر دو سال با نظر قاضی دادگاه و با توجه به جرم و خصوصیات مرتکب جرم پیش‌بینی شده است.

مجازات تکمیلی شامل مواردی مثل اقامت اجباری در محل معین، منع از اقامت، منع از خروج از کشور، انفصال (برکناری) از خدمات دولتی و عمومی و الزام به خدمات عمومی و موارد معین دیگر می‌شود.

در مجازات تبعی به موجب محکومیت قطعی کیفری در جرم کلاهبرداری در مدت زمان مقرر در قانون، که مدت آن برای کلاهبرداری سه سال می‌باشد، محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند.

وکیل کلاهبرداری اینترنتی

از موارد حقوق اجتماعی مواردی مانند داوطلب شدن در انتخابات، عضویت در برخی نهادها، تصدی (مسئول) بعضی از سمت‌ها، اشتغال به عنوان وکیل و سر دفتری و دفتریاری دفاتر اسناد رسمی یا ازدواج و طلاق و عضویت در هیت مدیره شرکت‌ها و موارد دیگر می‌توان نام برد.

در مورد رد اصل مال به این نکته باید توجه کرد که در صورت موجود بودن عین مال مورد کلاهبرداری، مال باخته نیازی به تقدیم دادخواست ندارد و صدور اجراییه وجود ندارد، در صورت عدم موجود بودن عین مال نیاز به تقدیم دادخواست به دادگاه است.

تعلیق در مجازات کلاهبرداری

تعلیق مجازات یعنی اجرای تمام یا قسمتی از مجازات در مورد محکوم‌علیه با شرایط خاص معلق می‌شود و به تعلیق می‌افتد.

در قانون جدید مجازات اسلامی مصادیق جرایم اقتصادی که کلاهبرداری از این دسته است تعلیق و تخفیف مجازات با محدودیت روبه‌رو است که ملاک آن مبالغ جرائم اقتصادی است.

تاثیر گذشت شاکی در کلاهبرداری

طبق نظر کمیسیون قضایی بر طبق ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، هرگاه در جرایم غیر قابل گذشت (جرایمی که گذشت شاکی خصوصی در تعقیب و مجازات تاثیری ندارد) بعد از صدور حکم قطعی، شاکی گذشت کند دادگاه می‌تواند به درخواست محکوم علیه (کسی که حکم علیه ایشان صادر شده است) مجازات او را در حد قانون تخفیف دهد و دادگاه در این امر اختیار دارد و مقید به رعایت حدود قانون است.

چنانچه قبل از صدور حکم شاکی گذشت کند، از آن‌جایی که کلاهبرداری از جرایم غیر قابل گذشت و دارای جنبه عمومی می‌باشد، تنها باعث تخفیف در مجازات شده و باعث زوال مجازات نیست.

دادسرای جرایم پولی و بانکی

با تغییر قانون مجازات اسلامی عنوان شده که چنانچه کلاهبرداری بالای صد میلیون تومان باشد غیرقابل گذشت می‌باشد یعنی گذشت شاکی تاثیری در مجازات کلاهبردار ندارد.

اما اگر میزان مال کلاهبرداری شده کمتر از صد میلیون تومان باشد قابل گذشت بوده و گذشت شاکی موجب کاهش خواهد شد.

وکیل متخصص در کلاهبرداری

جرم کلاهبرداری از جرایم کیفری محسوب می‌شود و با طرح آن در دادگاه باید از وکیل کیفری مجرب که در زمینه موضوع جرم تخصص و تجربه کافی را دارد بهره برد.

به این جرم مانند سایر جرایم ابتدا در دادسرا و سپس در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

حضور وکیل متخصص کلاهبرداری از همان مراحل ابتدای رسیدگی در دادسرا موثر خواهد بود و موجب رفع اتهامات در ابتدای رسیدگی می‌شود.

در صورت بروز مشکل در زمینه جرم کلاهبرداری و کسب اطلاعات لازم در زمینه مجازات و تخفیف و تعلیق در کلاهبرداری، می‌توانید از مشاوره وکیل کیفری لازم در این زمینه مشورت و مشاوره داشته باشید.

برای مشاوره دراین زمینه، با گروه وکلای مهر همکار موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

برای انتخاب وکیل دادگستری و مشاور حقوقی، همه روزه با شماره‌های زیر تماس بگیرید.

۸۸۷۹۹۵۶۲-۰۲۱

۸۸۷۹۵۴۰۸-۰۲۱

۸۸۷۹۶۱۴۳-۰۲۱

گذشت شاکی چه تاثیری در مجازات دارد؟

در برخی موارد موجب کاهش مجازات و در برخی موارد موجب اسقاط مجازات خواهد شد.

مجازات کلاهبرداری چیست؟

به طور کلی حبس، جزای نقدی و بازگرداندن مال ربوده شده است که میزان آنها با توجه به نوع کلاهبرداری تفاوت دارد.

امتیاز دهی به مقاله

۴ دیدگاه

  • با سلام من محکوم شدم به اتهام کلاهبرداری مجازی از طریق خالی کردن حساب‌های بانکی؛ آیا الان می‌تونم درخواست تبدیل مجازاتم رو به مجازات‌های تعدیلی و تکمیلی داشته باشم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق قانون مجازات اسلامی و تغییرات آن، کلاهبرداری که مبلغ آن کمتر از صد میلیون تومان باشد در زمره جرایم قابل گذشت تلقی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *