واخواهی از رای غیابی

واخواهی از رای غیابی

واخواهی از رای غیابی،  شیوه اعتراض به احکام صادره از سوی محاکم است که به صورت غیابی صادر شده اند. آیا سوال شما در خصوص واخواهی از رای غیابی  است؟ آیا مراحل حقوقی واخواهی از رای غیابی را در دستگاه های قضایی را می دانید؟ آیا در خصوص چگونگی دادخواست واخواهی اطلاعاتی دارید ؟ آیا می دانید مهلت قانونی جهت دادخواست واخواهی چقدر است؟ آیا از رویه بررسی دادخواست های واخواهی از رای غیابی، مطلع هستید ؟ آیا می دانید چه کسانی قانونا می‌توانند دادخواست واخواهی از رای غیابی، دهند؟ آیا شما به وکیل متخصص در واخواهی نیاز دارید؟ در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر ان شده است که شرایط درخواست واخواهی در نظام حقوقی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پاسخ سوالات شما عزیزان به صورت کامل شرح داده شود.

تعریف واخواهی

واخواهی مختص به حکم غیابی است و در واقع زمانی مطرح می گردد که شخصی حکم غیابی بر علیه او صادر شده باشد و بخواهد به حکم غیابی صادر شده اعتراض نماید. در این صورت می‌بایست واخواهی کند. فلسفه ی ایجاد حق واخواهی از این جهت است که محکوم علیه حق دفاع را در خصوص حکم صادره داشته باشد زیرا ممکن است غیبت وی واقعا بدون سوء نیت بوده باشد و اگر در دعوا حضور می داشت می توانست دلایل خود را به اثبات برساند و دعوی مطرح شده را به نفع خود خاتمه دهد.

همکاری در پولشویی

چه زمانی حکم دادگاه غیابی محسوب می‌شود؟

مطابق قانون آیین دادرسی مدنی، حکم دادگاه زمانی غیابی محسوب می‌شود که خوانده یا وکیل یا قائم‌ مقام یا نماینده‌ی قانونی وی در هیچ‌ یک از جلسات دادگاه حاضر نشده و به‌ طور کتبی نیز دفاع ننموده باشد و یا اخطاریه ابلاغ واقعی نشده باشد. بنابراین حتی اگر خوانده در یک جلسه حاضر شده باشد، یا فقط یک ‌بار دفاع کتبی (لایحه‌ای که خوانده در پاسخ به دعوای خواهان تقدیم دادگاه می‌کند) نموده باشد، حکم دادگاه حضوری محسوب می‌شود. همچنین اگر خوانده با تسلیم شدن برگ اخطاریه‌ی دادگاه به خودش یعنی ابلاغ واقعی، از دادخواست مطلع شده باشد و با این وجود در دادگاه حاضر نشده باشد، حکم دادگاه حضوری خواهد بود.

بازبینی آراء صادره از سوی قضات و محاکم قضایی، همواره در تمامی نظام های قضایی پیش‌بینی شده است چرا که با وجود دقت و رعایت احتیاط از سوی قضات، باز هم احتمال خطای قاضی امری دور از ذهن نیست و نظارت مرجعی بالاتر بر احکام صادره احتمال بروز خطا را کاهش می‌دهد. البته قابل ذکر است که در خصوص واخواهی از رای غیابی، مرجع بالاتری به اعتراض رسیدگی نمی‌نماید بلکه همان دادگاهی که رای غیابی را صادر نموده است مجددا دعوی را رسیدگی می کند اما در خصوص تجدید نظر خواهی، دادگاهی که از نظر رتبه بالاتر است رای صادره از دادگاه بدوی را مورد رسیدگی قرار می‌دهد و تفاوت واخواهی و تجدید نظر نیز در همین مطلب است.

اما رأیی که محکمه بعد از رسیدگی به واخواهی صادر می‌نماید، حضوری است و همچون تمام آرای حضوری، ممکن است قابل تجدید نظر خواهی باشد. در این صورت اگر محکوم‌ علیه حکم غایبی، تمایلی به استفاده از حق واخواهی خود نداشته باشد و در مهلت قانونی واخواهی نکند، می‌تواند پس از اتمام مهلت واخواهی در فرجه ای که قانون مشخص کرده است، تجدیدنظرخواهی کند.

وکیل تخصصی دعاوی ملکی

دادگاه صالح جهت واخواهی

دادگاه صالح جهت واخواهی و رسیدگی در خصوص اعتراض به حکم غیابی، همان دادگاهی خواهد بود که حکم غیابی را صادر نموده است. دادگاه پس از رسیدگی به اعتراضات خوانده، مجددا حکم صادر می‌نماید و اگر دلایل خوانده ، در نظر قاضی قانع کننده باشد ممکن است از حکم بدوی عدول نماید. به همین جهت است که می گویند واخواهی از رای غیابی، طریقه ی عدولی است.

واخواهی از رای غیابی، با تقدیم دادخواست به عمل می‌آید و باید به تعداد واخواندگان به‌علاوه‌ی یک نسخه تقدیم دادگاه شود و در ان، علاوه بر مشخصات واخواه، مشخصات واخوانده و حکم واخواسته نیز درج شود. همچنین واخواهی نیازی به تشریفات خاصی ندارد و از این جهت موجب اطاله ی دادرسی نمی‌شود زیرا لزومی به ارائه دلایل جدید در واخواهی نیست در حالی که در فرجام خواهی و اعاده دادرسی ارائه دلیل جدید الزامی است و همین امر سبب اطاله ی دادرسی خواهد شد.

مهلت واخواهی

مهلت واخواهی ۲۰ روز پس از ابلاغ حکم غیابی به محکوم‌علیه می‌باشد. اگر واخواه، دادخواست واخواهی از رای غیابی، را در مدت مذکور تقدیم دادگاه نکند در این صورت دادگاه قرار رد دادخواست واخواهی را صادر می‌نماید، مگر این‌که واخواه مدعی وجود عذر موجه (فوت یکی از بستگان نزدیک یا ابتلا به بیماری مانع حرکت) شود یا ادعا کند که به‌تازگی از حکم غیابی آگاهی یافته است.

اگر دادگاه نخستین این ادعا را بپذیرد، قرار قبولی دادخواست واخواهی و در صورت عدم پذیرش، قرار رد دادخواست واخواهی صادر می‌شود. در این حالت، اگر هنوز مهلت تجدید نظرخواهی باقی باشد، دادخواست مزبور به ‌عنوان دادخواست تجدیدنظر تلقی خواهد شد.

وکیل دادگاه تجدید نظر ملکی

اگر واخواهی در مهلت قانونی انجام شده باشد تا زمانی که نتیجه‌ی ان معلوم نشود، حکم اجرا نمی‌گردد.

مدارک لازم جهت دادخواست واخواهی

  • مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  • حکم غیابی صادر شده از دادگاه بدوی به همراه دادخواست واخواهی و لایحه ی تنظیمی
  • سایر مستنداتی که عدم اطلاع ازحکم غیابی را ثابت می‌نماید ( در صورت تقدیم دادخواست واخواهی خارج از موعد قانونی)

  وکیل متخصص در واخواهی

آیا شما به وکیل متخصص در واخواهی رای غیابی نیاز دارید؟ موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از ۱۰۰ وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌الملل آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد. گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۵ سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشوراست. لذا با توجه به امور تخصصی واخواهی و استفاده از وکلای متخصص و مجرب در زمینه واخواهی از رای غیابی ، شما عزیزان می توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید و اطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید.

نگارنده: الناز رحیمی-کارشناس ارشد حقوق خصوصی

۴.۱/۵ - (۱۳ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • اگر رای غیابی صادر شده و بعد ابلاغ که من متوجه شدم در مهلت واخواهی تجدید نظر کردم که پرونده دوباره تو اون دادگاه رسیدگی نشه ولی بعد از اینکه دادخواست رفت تجدید نظر مجدد ارسال شد شعبه بدوی که به واخواهی رسیدگی بشه این کار تجدید نظر خلاف قانون نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *