وکیل امور قراردادها


وکیل امور قراردادها

مشاوره حقوقی تنظیم قراردادها

قرارداد، یک راه مهم برای ایجاد رابطه ی حقوقی بین دو طرف عقد می باشد که در ان دو طرف با توافق و اراده ی مشترک خود، تعهداتی را به نفع طرف دیگر برعهده می گیرند تا بتواند به انگیزه های خود از تشکیل عقد که با جریان یافتن آثار ان ایجاد می گردد دست یابند. به همین خاطر ماده ی ۱۸۳ قانون مدنی،در تعریف عقد و قرارداد می گوید: قرارداد، عبارت است از اینکه دو یا چند نفر در برابر دو یا چند نفر دیگر تعهد به انجام امری می‌نمایند که مورد قبول آن‌ها هم باشد.به همین دلیل طرفین عقد باید برای رسیدن به این امر،همه ی جوانب موضوع، از جمله موضوع مورد نظر خود، مانند، شرایط ایفای تعهدات مندرج در عقد و شروط ضمن ان و تضمینات لازم برای انجام تعهدات و آگاهی کامل از موضوع عقد را به طور کامل، ارزیابی نمایند. طرفین باید در قرارداد خود به هنگام تنظیم قرارداد به مفاد قوانینی که در زمینه ی موضوع قرارداد وجود دارد دقت لازم کرده و از مشاوره ی  وکلای متخصص در این امر بهره ببرند. نحوه صحیح تنظیم قراردادکدام است؟ دراثرعدم تنظیم قرارداد به نحو صحیح چه داوی واختلافاتی ممکن است پیش آید؟ وکیل متخصص تنظیم قراردادها چه ویژگیهایی دارد؟ تنظیم قراردادچه آثارحقوقی برای طرفین دارد؟ هزینه تنظیم قراردادتوسط وکیل بیشتر است و یا هزینه‌های دادرسی و حق الوکاله وکیل؟ هنگام تنظیم قراردادچه نکاتی باید رعایت شود؟ تنظیم قرارداد دردفاتر مشاوره املاک قانونی است؟ تنظیم قراردادبین دو نفر بدون حضور شاهد چه وضعی دارد؟ در این مقاله، موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه ی عدالت و مهر پارسیان، سعی دارد تا با ارائه مطالبی درباره ی نحوه ی تنظیم قرارداد و دعاوی شایع ملکی  و مشاوره در مورد تنظیم قرارداد، شما عزیزان را در جهت آشنایی بیشتر با این مباحث یاری دهد.

وکیل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

نحوه صحیح تنظیم قرارداد 

در هر قراردادی که طرفین منعقد می کنند سعی می کنند تا با مطالعه ی بیشتر و دقیق تر مفاد قرارداد از شرایط موجود در عقد آگاه شوند و بدون آگاهی، ناخواسته متعهد نشوند. براساس ماده ی ۱۹۰ قانون مدنی، برای اینکه قراردادی نفوذ و اعتبار حقوقی داشته باشد به همین خاطر باید در تنظیم قرارداد به شرایطی توجه کنند از جمله:

در ابتدا باید عنوان عقد مورد نظر و توافق طرفین درج شود.  اهلیت طرفین، باید به عاقل و بالغ بودن طرف مقابل و یا ممنوع المعامله نبودن و همچنین مال موضوع عقد متعلق به طرفین عقد باشد و یا اینکه طرف عقد برای انجام عمل حقوقی و امضای معامله، نمایندگی از طرف دیگر داشته باشد و حدود نمایندگی او دقیقا مشخص گردد.همچنین باید برای معامله کاملا اختیار داشته باشد و طبیعتا شخص فاقد قصد و اختیار هیچ معامله ای نمی‌تواند بکند. شخص مکره هم معامله ی او هیچ گونه نفوذی ندارد.در هنگام معامله مدت قرارداد و مدت زمانی که باید تعهد انجام گیرد لحاظ گردد.موضوع عقد باید مشخص و معین باشد و مالیت داشته باشد.میزان ثمن و مبلغ قرارداد و نحوه ی پرداخت ان باید درج شود.مشخصات کامل طرفین و محل سکونت طرفین .شروط ضمن عقد به طور کامل و روشن .

الزامات و تعهدات قراردادی

همین که قرارداد، به نحو صحیح بین طرفین منعقد شد به حکم قانون، ملزم به  انجام تعهداتی که در قرارداد برای یکدیگر به وجود آوردند می‌باشند و اگر برای انجام ان مدتی مشخص نگردیده، تعهد، حال می باشد و نمی‌توانند در انجام تعهدات خود تخطی کنند و به حکم قانون  در صورتی که تعهد خود را به موقع و بدون عذر موجه انجام ندهند، محکوم به پرداخت خسارت می گردند.

شعب دیوان عالی کشور در قم

تنظیم و پشتیبانی قراردادتوسط وکیل متخصص امور قراردادها

در قراردادهای امروزی به این دلیل که طرفین با اشخاصی ممکن است معامله داشته باشند که قبلا تعهدی در برابر هم نداشته اند، بخواهند برای اجرای به موقع متعهد به خود، اقداماتی که جنبه ی پشتیبانی از اجرای قرارداد را دارد، پیش‌بینی و درج کنند:

شرط فسخ،شرط فاسخ و وجه التزام ، دادن ضمانت و یا وثیقه یا رهن که هرگاه طرف مقابل تعهد خود را ایفا نکرد به استناد این موارد بتواند خسارت حاصله از عدم به موقع تعهد را مطالبه کنند و هم قرارداد را منحل کنند.

دعاوی ملکی و قراردادها

عنوان دعاوی ملکی در قوانین بسیار متنوع و گسترده می باشد و بسته به نوع دعوی عنوان دعاوی مذکور متفاوت خواهد بود. گاهی اوقات این دعاوی می‌تواند اوصاف مجرمانه هم داشته باشند. از جمله دعاوی که نسبت به املاک  در قوانین وجود دارد به شرح زیر می باشد:

  • خلع ید:دعوی خلع ید دعوایی است که خواسته ان، انتزاع ید عدوانی یا غاصبانه متصرف عدوانی از ملک غیر منقول است که از سوی مالک ملک اقامه می‌شود. به عبارتی در دعوی خلع ید مالک ملک مدعی است که ملک او عدوانی به وسیله شخص دیگری تصرف شده است و یا ملکی را که خوانده با اجازه او تصرف کرده، علیرغم عدم استحقاق بر ادامه ید، از رفع ید از ان خودداری می ورزد.
  • انجام تعهدات قراردادی، با انعقاد قرارداد عادی راجع به مال غیرمنقول و واگذاری حقوق مالکانه فروشنده به خریدار ، معمولاً متعاملین مواردی را در خصوص زمان و نحوه تنظیم سند رسمی و امور راجع به ان ، مورد تعهد قرار می دهند که گاهی به لحاظ عدم اجرای تعهدات در خصوص تنظیم سند، خریدار ناگزیر به اقامه دعوی می‌شود.
  • تحویل مورد معامله، گاهی اوقات، لازم است تا مبیع به تصرف مشتری داده شود و یا اصلاحا تحویل شود تابتواند دارای حق تصرفات و انتفاعات باشد . قبض عبارت است از استیلاء مشتری بر مبیع » اگر طرفین زمانی را برای تحویل مبیع مشخص کرده باشند، مبیع در همان زمان باید تحویل گردد وگرنه بلافاصله پس از عقد بیع وظیفه تسلیم بر عهده فروشنده محقق است. در صورت تخلف فروشنده خریدار می‌تواند الزام فروشنده به تحویل مبیع را از دادگاه بخواهد.
  • تصرف عدوانی، زمانی است که مال غیرمنقول، بدون رضایت مالک ان از طرف کسی تصرف شود. به شرح ماده ی ۱۵۸ قانون آئین دادرسی مدنی « دعوی تصرف عدوانی عبارت است از ادعای متصرف سابق مبنی بر اینکه دیگری بدون رضایت او مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده و اعاده تصرف خود را نسبت به ان مال درخواست نماید.
  • اثبات مالکیت، روابط مالی افراد جامعه دربردارنده اوصافی است که تعلق انسآن‌ها را با اشیاء نشان می‌دهد. اموال مشترک خواه با اسباب قهری بوجود بیایند و یا با اسباب اختیاری ، اکثرا قابلیت تجزیه و تقسیم را دارا می‌باشند و از انجا که بقای حالت اشاعه ، قدرت تصرف هر شریک بر مال خویش را محدود می سازد و هر شریک نمی‌تواند آزادانه و مستقلانه بر مال خویش تسلط داشته باشد ، مالکان این نوع اموال در صدد تقسیم ان بر می آیند.
  • تخلیه ملک استیجاری، به موجب ماده ی ۴۶۶ قانون مدنی اجاره عقدی است که به موجب ان مستاجر مالک منافع عین مستاجره می-شود، اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستاجر و مورد اجاره را عین مستاجره گویند. مستاجر در قبال پرداخت اجاره بها، مالک منافع عین مورد اجاره می‌شود، نه خود موضوع اجاره. پس از پایان مدت اجاره اگر مستاجر از تخلیه مورد اجاره امتناع کند به درخواست موجر، دستور فوری تخلیه از مرجع رسیدگی کننده صادرمی گردد و اگر مدت اجاره منقضی نگردیده باشده پس از تعیین وقت و رسیدگی و در صورت ذی حق بودن موجر و مطابقت خواسته با قرارداد اجاره و قوانین و مقررات، حکم تخلیه صادر می گردد.
  • مزاحمت ملکی، مزاحمت در لغت به معنی اذیت کردن و تنگ گرفتن بر کسی می باشد  و دعوی مزاحمت از جمله دعاوی تصرف می باشد و در اصطلاح قوانین ، دعاوی تصرف دعاوی هستند که در ان بواسطه اقدامی، استفاده متصرف از مال غیر ممکن یا محدود می گردد. معنای عرفی دعوی مزاحمت منطبق است با تعریفی که قانون آئین دادرسی مدنی در ماده ۱۶۰ به این شرح بیان کرده است « دعوی مزاحمت عبارت است از دعوائی که به موجب ان، متصرف مال غیرمنقول درخواست جلوگیری از مزاحمت کسی را می‌نماید که نسبت به تصرفات او مزاحم است، بدون اینکه مال را از تصرف متصرف خارج کرده باشد.»
  • ماده ی ۱۵۹ قانون آئین دادرسی مدنی در تعریف دعوی ممانعت از حق چنین بیان می دارد « دعوی ممانعت از حق عبارت است از دعوی کسی که رفع ممانعت از حق ارتفاق یا انتفاع خود را در ملک دیگری بخواهد. »
وکیل پایه یک دادگستری

مشاوره حقوقی تنظیم قراردادها

با توجه به اینکه در تنظیم قراردادها قانون دارای قوانین و ضوابط خاص خود می باشد و اصطلاحات تخصصی در این زمینه وجود دارد و شاید همگان قادر به اطلاع از این اصطلاحات نباشند و درنتیجه شناخت این مسائل می‌تواند به طرفین قرارداد در انعقاد قرارداد کمک شایان و ویژه ای بنماید، لذا بهره گیری از یک مشاوره ی با تجربه در این زمینه می‌تواند طرفین را در نیل به این هدف راهنمایی نماید. بر همین اساس شما عزیزان می توانید با مراجعه به موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه ی عدالت و مهر پارسیان، تحت سرپرستی آقای محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور قراردادها، از مشاوره ی تخصصی وکلای این موسسه در زمینه ی تنظیم صحیح قرارداد بهرمند گردید.

نویسنده : سید محسن میرقاسمی – کارشناس ارشد حقوق خصوصی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *