وکیل کلاهبرداری

کلاهبرداری

کلاهبرداری


با موضوع وکیل کلاهبرداری همراه شما مخاطبین گرامی هستیم.
در جرم کلاهبرداری، شخص کلاهبردار با اعمال فریبکارانه، منجر به فریب افراد و اشخاص متفاوت می‌شود و در نتیجه اموال آن‌ها را می‌برد و موجب ضرر و زیان آن‌ها می‌گردد.

این جرم همانند سرقت، خیانت در امانت، فروش مال غیر و… از جمله جرایم علیه اموال و مالکیت افراد می‌باشد که قانون‌گذار برای آن مجازات متفاوتی را در نظر گرفته است.

برخی از جرایم نیز شرایط تحقق جرم کلاهبرداری را ندارند اما مجازات آن‌ها، مجازات کلاهبردار است و در علم حقوق به آن‌ها “جرایم در حکم کلاهبرداری” گفته می‌شود مانند تبانی افراد برای بردن مال غیر (دیگری).

در گروه وکلای کیفری موسسه حقوقی مهر پارسیان تیم پژوهشی به بررسی جرم کلاهبرداری پرداخته است و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات حقوقی در زمینه کلاهبرداری به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره از وکلای متخصص موسسه حقوقی مهر پارسیان با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند تماس حاصل نمایید.

سوالات مهمی که در این مقاله بررسی می‌شوند:

  1. کلاهبرداری چیست؟
  2. کلاهبرداری رایانه‌ای چیست؟
  3. جرایم در حکم کلاهبرداری چه مواردی می‌باشند؟
  4. انتقال مال غیر چیست؟
  5. توضیحات وکیل ملک محمدرضا مهری در خصوص کلاهبرداری ملکی چگونه اتفاق می‌افتد؟
  6. مجازات جرم کلاهبرداری چیست؟
  7. وکیل متخصص کلاهبرداری چه وکیلی است؟

کلاهبرداری

کلاهبرداری جرمی است که کلاهبردار با انجام اعمال متقلبانه و غیرواقعی موجب فریب و اغفال افراد می‌شود و از این طریق اموال آنها را می‌برد.

بنابراین برای اینکه بگوییم جرم کلاهبرداری واقع شده است باید رفتارهای گفته شده را مورد بررسی قرار دهیم.

به طور مثال شخصی خود را رئیس یکی از شعب بانک معرفی می‌کند و به افراد متفاوت می‌گوید با واریز مبلغی پول به حساب شخصی من، از روی حساب من وام بلاعوض دریافت نمایید.

تعیین مدیر تصفیه

چنانچه افراد به این فرد اعتماد کنند و به حساب این فرد مبلغی واریز نمایند و فرد متواری گردد (فرار کند) در اینجا نمی‌توان شکایت کلاهبرداری مطرح نمود.

زیرا صرف دروغ گفتن برای اثبات کلاهبرداری کفایت نمی‌کند و حتما کلاهبردار باید مرتکب رفتارها و مانورها یا عملیات متقلبانه شده باشد.

در این فرض با وجود سایر شرایط می‌توان از این شخص تحت عنوان تحصیل (به دست آوردن) مال از طریق نامشروع شکایت نمود.

کلاهبرداری رایانه‌ای

هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر دادن، محو کردن، ایجاد یا متوقف کردن داده‎‌ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، مرتکب جرم کلاهبرداری رایانه‌ای شده است.

در کلاهبرداری رایانه‌ای افراد زیان دیده به طور مستقیم با فرد کلاهبردار تعامل ندارند و بلکه از طریق رایانه و اینترنت و… با انجام اعمال گفته شده توسط کلاهبردار، متضرر می‌گردند.

جرایم در حکم کلاهبرداری

انتخاب عنوان مجرمانه صحیح و اثبات هر یک از جرایم در حکم کلاهبرداری امری تخصصی است که وکیل متخصص کلاهبرداری و جرایم کیفری با مهارت خود می‌تواند آن را به درستی تنظیم نماید و همچنین دفاع نماید.

همان طور که در ابتدا مقاله بیان شد، جرایم در حکم کلاهبرداری در واقع جرایمی هستند که عنوان مجرمانه خاص خود را دارند اما مجازات کلاهبردار برای مرتکب آن‌ها تعیین خواهد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

فروش یا انتقال مال غیر (مال متعلق به دیگری) شناخته‌ترین مصداق جرم در حکم کلاهبرداری است و فروشنده مال دیگری به مجازات کلاهبردار محکوم خواهد شد هر چند شرایط تحقق جرم کلاهبرداری مانند مانور متقلبانه و… را نداشته باشد.

ابطال سند رهنی بانک 

انتقال گیرنده مال غیر (دیگری)، مشروط بر اینکه بر ملک غیر (دیگری) بودن در هنگام معامله آگاه باشد، در حکم کلاهبردار است.

تبانی اشخاص برای بردن مال غیر (دیگری)، تبانی با یکی از اصحاب دعوا برای بردن مال یا تضییع حق طرف مقابل یا ثالث (دیگری)، معرفی مال دیگری به عنوان مال خود و انجام عملیات اجرایی نسبت به آن، تقاضای ثبت ملک توسط امین.

همچنین تقاضای ثبت ملک توسط وارث با علم به انتقال ملک توسط مورث یا سلب مالکیت او، اظهارات خلاف واقع موسسین و مدیران شرکت‌های تجاری در مورد پرداخت تمام سهم الشرکه (میزان مشارکت) غیرنقدی در اوراق و اسناد لازم برای ثبت شرکت.

به مصرف رساندن ارز دولتی به مصرفی غیر از خرید کالا، فروختن ارز دولتی در بازار سیاه یا آزاد، جعل عنوان نمایندگی بیمه.

انتقال مال غیر

هرگاه شخصی مال متعلق به غیر (دیگری) را با علم به اینکه مال دیگری است، عیناً (عین مال) یا منفعتاً (منفعت مال مثل اجاره دادن خانه دیگری) بدون مجوز قانونی، مال را به شخص دیگری منتقل کند کلاهبردار‌ محسوب می‌شود.

‌همچنین انتقال‌گیرنده‌ای که در هنگام معامله عالم و آگاه به عدم مالکیت انتقال دهنده باشد نیز در حکم کلاهبردار است.

همان‌گونه که گفته شد، انتقال مال غیر از جرایم در حکم کلاهبرداری است، یعنی این جرم شرایط خاص خود برای تحقق جرم را دارد اما مجازات آن مجازات کلاهبرداری می‌باشد.

به این صورت که برای تحقق کلاهبرداری، شخص کلاهبردار با استفاده از وسایل و عملیات متقلبانه موجب فریب افراد زیاندیده می‌شود، اما در انتقال مال غیر هیچگونه عملیات و وسایل متقلبانه‌ای به کار برده نشده است، فقط از حیث مجازات با کلاهبرداری یکسان می‌باشد.

کلاهبرداری ملکی

وکیل ملک محمدرضا مهری در خصوص کلاهبرداری برای اموال غیرمنقول (اموالی که امکان جابجایی آن‌ها وجود ندارد مثل خانه و زمین) بیان داشتن که برای جرم کلاهبرداری ملکی سه رکن باید وجود داشته باشد.

رکن مادی که همان استفاده از وسایل و عملیات متقلبانه و فریب‌کارانه و اغفال و فریب افراد، و در نتیجه بردن اموال این افراد می‌باشد، که در این فرض می‌تواند خرید و فروش ملک افراد باشد.

وکیل متخصص گمرک

در رکن معنوی جرم کلاهبرداری ملکی نیز، داشتن قصد و سوء نیت جهت بردن اموال و ضرر رسیدن به افراد فریب خورده می‌باشد، و رکن قانونی جرم کلاهبرداری ملکی نیز مانند سایر کلاهبرداری‌ها، قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشا و کلاهبرداری می‌باشد.

وکیل ملک محمدرضا مهری در خصوص کلاهبرداری ملکی همچنین اظهار داشتند که در کلاهبرداری ملکی غالبا کلاهبرداران اقدام به جعل سند ملکی نیز می‌نمایند، که از این طریق اعتماد افراد را جلب می‌نمایند و در اصطلاح حقوقی مرتکب تعدد جرم و حتی تکرار جرم می‌شوند.

بنابراین قبل از هرگونه اقدام به خرید و فروش ملک، مشاوره از وکیل متخصص ملکی باعث جلوگیری از وقوع هر یک از جرایم در حوزه ملکی می‌شود و همچنین نسبت به هرگونه استعلام ثبتی در خصوص ملک نیز آگاهی می‌یابید.

مجازات جرم کلاهبرداری

کلاهبرداری با توجه به نوع کلاهبرداری، به دو دسته کلاهبرداری ساده و کلاهبرداری مشدد تقسیم می‌شود.

در کلاهبرداری ساده، کلاهبردار از مامورین دولت یا سازمان های وابسته و قوای سه گانه نیست، و یا برای اغفال و فریب، خود را به عنوان کارمند یا مأمور دولت و… معرفی نمی‌کند و همچنین کلاهبرداری هم از طریق رسانه و نشر آگهی انجام نمی‌شود.

کلاهبردار مشدد، در حالتی است که مأمور و مستخدم دولت، نهادها و سازمان‌های وابسته به دولت یا قوای سه گانه یا شهرداری ها و سایر مراجع دولتی بوده یا خود را مأمور و مستخدم دولت معرفی می‌کند و یا از طریق تبلیغات در رسانه‌های عمومی و نشر آگهی، مرتکب کلاهبرداری شود.

بنابراین قاضی رسیدگی کننده با توجه به قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری، برای تعیین مجازات بررسی می‌‎نماید که کلاهبردار مرتکب چه نوع کلاهبرداری (مشدد و ساده) شده است و سپس با توجه به دفاعیات متهم، در لایحه تقدیمی و همچنین استناد وکیل به عوامل کاهش دهنده جرم، مرتکب را به یکی از مجازات زیر محکوم می‌نماید.

  • مجازات حبس بر اساس میزان مالی که از طریق کلاهبرداری به دست آورده.
  • جزای نقدی معادل مال اخذ شده.
  • رد (برگرداندن) مال دریافت شده.
  • انفصال (برکناری و محرومیت) ابدی از خدمات دولتی برای مرتکب کلاهبرداری مشدد.
وکیل تنظیم قرارداد شمال تهران

همچنین در کلاهبرداری رایانه‌ای، مرتکب علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از پنجاه میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۵۰) ریال تا دویست و پنجاه میلیون (۰۰۰ /۰۰۰ /۲۵۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

کاهش مجازات کلاهبرداری

کاهش مجازات جرم کلاهبرداری مانند سایر جرایم باید همراه با دلیل باشد به طور مثال یکی از ازکان تحقق جرم واقع نشده باشد.

یکی دیگر از مواردی که با توجه به قانون کاهش حبس مجازات تعزیری در خصوص کلاهبرداری قابل اعمال است میزان اموال کلاهبرداری شده است.

به این ترتیب اگر میزان مال کلاهبرداری شده صد میلیون تومان باشد؛ قابل گذشت خواهد بود و با رضایت شاکی مجازات حبس از بین خواهد رفت.

اگر بیش از صد میلیون تومان باشد؛ غیرقابل گذشت خواهد بود.

وکیل متخصص

انتخاب عنوان دقیق و درست عمل مجرمانه و استناد صحیح به مواد قانونی مرتبط به کلاهبرداری، شیوه دفاع در دادگاه، ارائه لایحه دفاعیه درست و بی‌نقص همگی در روند رسیدگی به پرونده و رأی صادر شده در دادگاه بسیار موثر می‌باشند.

به همین منظور موسسه حقوقی مهرپارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، با دارا بودن وکلای متخصص و متبحر در دعاوی حقوقی و کیفری، جهت مشاوره و پذیرش پرونده در این زمینه به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌گردد.

کلاهبرداری ساده چیست؟

هرگاه کلاهبردار از مامورین و کارکنان دولت یا سازمان های وابسته و قوای سه گانه نیست، و یا برای اغفال و فریب، خود را به عنوان کارمند یا مأمور دولت و… معرفی نکند و همچنین کلاهبرداری هم از طریق رسانه و نشر آگهی انجام نشود، کلاهبرداری از نوع ساده است.

مجازات کلاهبرداری اشخاص حقوقی در فضای مجازی

کلاهبرداری مشدد چیست؟

هرگاه کلاهبردار مأمور و مستخدم دولت، نهادها و سازمان‌های وابسته به دولت یا قوای سه گانه یا شهرداری ها و سایر مراجع دولتی بوده یا خود را مأمور و مستخدم دولت معرفی می‌کند و یا از طریق تبلیغات در رسانه‌های عمومی و نشر آگهی، مرتکب کلاهبرداری شود، کلاهبرداری از نوع مشدد می‌باشد.

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۴.۸/۵ - (۴۴ امتیاز)

۳ دیدگاه

  • سلام وقت بخیر
    چند وقت پیش همسر یکی از دوستانم به من پیشنهاد سرمایه گذاری دادن وگفتن ایشون کارمند اداره دارایی هستن و میخوان با این پول تو تعاونی اداره سرمایه گذاری کنن و الان با پول من که نزدیک ۱ میلیارد بوده و از چند نفرم به همین روش پول گرفتن و از کشور خارج شدن  آیا من میتونم از ایشون شکایت کنم ؟

    • سلام دوست عزیز
      بله امکان شکایت وجود دارد و این مورد مصداق کلاهبرداری می باشد اگر توسط کارمند موسسات عمومی، شهرداری‌ها یا کارمندان دولت یا نهادهای انقلابی انجام شده باشد. و اینکه مجرم خود را مأمور دولت یا نهادهای انقلابی یا موسسات عمومی و شرکت‌های دولتی معرفی کرده باشد به منزله کلاهبرداری مشدّد تلقی شده و مجازات مخصوص به خود را خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *