اصلاحات بحث ‌برانگیز ویزای H1-B توسط کنگره آمریکا

اصلاحات بحث ‌برانگیز ویزای H1-B توسط کنگره آمریکا

اصلاحات بحث ‌برانگیز ویزای H1-B توسط کنگره آمریکا


امروز با موضوع بررسی اصلاحات بحث ‌برانگیز ویزای H1-B توسط کنگره آمریکا با شما خواهیم بود.

ویزای H1-B یک ویزای غیرمهاجرتی با حمایت کارفرما برای کارکنان بسیار ماهر یا به اصطلاح «مشاغل تخصصی» می‌باشد.

مشاغل تخصصی مشاغلی است که نیازمند حداقل مدرک لیسانس آمریکایی و یا معادل خارجی آن می‌باشد.

استخدام کارکنان هندی و چینی از سوی شرکت‌های فعال در حوزه IT بسیار رایج است. پیش‌تر در مقاله ویزای کار آمریکا

در خصوص انواع ویزای کار آمریکا توضیح داده‌ایم. یکی از رایج‌ترین ویزاهای کار آمریکا ویزای H1-B است. در 25 ژانویه 2018 لایحه‌ای جهت اصلاح قوانین مربوط به صدور ویزای H1-B در دستور کار کنگره قرار گرفت که هنوز تصویب نشده است.

در مقاله پیش رو سعی بر بررسی این لایحه داریم. مطالب ارایه شده، ترجمه‌ای از مطلب منتشره در وب‌سایت The JD Supra Knowledge Center در تاریخ 23 ژانویه 2019 است.

نکات مهم در خصوص بررسی اصلاحات بحث‌برانگیز ویزای H1-B توسط کنگره

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

شرایط لایحه جدید H1-B چیست؟

نتیجه تصویب لایحه جدید H1-B چه خواهد بود؟

[/stextbox]

 

شرایط لایحه جدید اصلاح ویزای H1-B

به موجب قانون نوآوری مهاجرت سال 2018، HR 6794 لایحه کنگره است، که ویزا H-1B با هدف بلند مدت افزایش سرمایه گذاری در STEM (stands for science, technology, engineering and math- تحصیلات و مشاغل مرتبط با علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات می‌باشد) برای دانش‌آموزان آمریکایی، در K-12 و کالج، را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کرستن نیلسن وزیر امنیت میهن آمریکا، به کمیسیون قضایی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا گفت که مطابق این لایحه، کارگران آمریکایی نباید مجبور به آموزش دارندگان ویزای H1-B به عنوان جایگزین‌های خود شوند و نیز کارگران آمریکایی نباید با دریافت حقوق کمتر نسبت به دارندگان این نوع ویزا، مورد سواستفاده قرار گیرند.

پناهندگی در آمریکا

در صورت تصویب این قانون، سهمیه سالانه دارندگان مدارک کارشناسی ارشد و یا بالاتر که در حال حاضر 20.000 می‌باشد، حذف خواهد.

لاتاری 2020 آمریکا

قانون پیشنهادی با ایجاد یک لاتاری الویت برای خارجیانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا بالاتر آمریکا و یا مدرک دکترای خارجی هستند، سبب می‌شود تا در کناردارندگان مدرک کارشناسی STEM آمریکا قرار گیرند. همچنین شرایطی را فراهم می‌کند تا صاحبان ویزا H-1B بتوانند شغل خود را بدون از دست دادن منزلت و بدون توجه به اینکه آیا خاتمه کار آنها داوطلبانه یا غیرداوطلبانه است، تغییر دهند.

این لایحه به دنبال محافظت از کارکنان آمریکایی از طریق مجازات کارفرمایانی است که بیش از 5 کارمند دارنده‌ی ویزای H-1B دارند، که کمتر از 25 درصد از زمان استخدام سال اول کار می‌کنند و مهمتر از همه، کارگزاران را از استخدام یک کارگر H-1B برای جایگزینی یک کارمند آمریکایی ممنوع می‌کند. این لایحه همچنین مجوز کار برای همسران و فرزندان وابسته صاحبان ویزا H-1B را اجازه می‌دهد.

تغییر در قوانین اخذ گرین کارت آمریکا

لایحه‌ی مزبور، موضع سختگیرانه خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده آمریکا (USCIS) را با اصلاح ویزای H1-B و درخواست‌های تمدید آن توسط همان کارگر، تغییر خواهد داد. از سال 2017، USCIS بیان داشت که درخواست‌های تمدید را مجددا بررسی خواهد نمود. مطابق قانون جدید با درخواست تمدید موافقت خواهد شد؛ مگر در صورت وجود یک خطای اساسی در درخواست، تغییرات اساسی در اوضاع و احوال و یا اطلاعات مهمی کشف شود که تاثیر منفی بر شایستگی و صلاحیت کارگر یا کارفرما داشته باشد.

تحصیل مهندسی سخت‌افزار در استونی

با در نظر گرفتن لایحه پیشنهادی در خصوص گرین کارت، HR 392، اگر تصویب شود، محدودیت‌های هر کشور (سهمیه‌بندی‌ها) در خصوص گرین کارت مبتنی بر اشتغال، را از بین خواهد برد. این لایحه، همچنین همسر و فرزندان دارنده‌ی گرین کارت مبتنی بر اشتغال، دارنده مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر STEM، دارنده گرین کارت فوق‌العاده‌ی EB-1 را از محدودیت‌های کشور معاف می‌نماید. بر اساس لایحه جدید یک گرین کارت مشروط برای متقاضیان دارای تحصیلات دانشگاهی، با فرآیند متفاوتی از تغییر ویزای H1-B به گرین کارت که از طریق روش حقوقی پیچیده و طولانی موجود صورت می‎گیرد، در نظر گرفته است.

گرین کارت مشروط صادر می‌شود اگر: کارفرما اثبات نماید که هیچ کارگر آمریکایی آواره نشود، ابتدا کارگران آمریکایی برای این پوزیشن استخدام شده‌اند و همچنین موافقت نماید که حداقل حقوق سالانه 100.000 دلار پرداخت شود.

حمایت از لایحه اصلاح ویزای H1-B

این لایحه توسط شرکت‌های:

آمازون

Deloitte LLP

Equifax

Hewlett Packard Enterprise

شرکت مایکروسافت

شرکت IBM

Salesforce.com

Texas Instruments

حمایت می‌شود. در واقع تصویب این لایحه تاثیر زیادی برای کارگران هندی و چینی خواهد داشت. سرویس تحقیقاتی دو حزبی کنگره (The bipartisan Congressional Research Service )، دپارتمان مستقل تحقیقاتی در کنگره، بیان داشته که اگر سهمیه کشورها حذف شود، کشورهای چین و هند غالب گرین‌کارت‌ها را قبضه خواهند نمود! با وجود سهمیه 7درصدی هند، انباشت تقاضاها در 10 سال گذشته، 306.601 هندی از آوریل گذشته در صف اخذ گرین کارت هستند.

نتیجه تصویب این لایحه و چگونگی اعطای ویزای H1-B بر این اساس

فارغ از لایحه‌های HR 6794 و HR 392، وزارت امنیت میهن ایالات متحده آمریکا اعلامیه‌ی قوانین پیشنهادی خود را در تاریخ 3 دسامبر 2018 اعلام نمود، که بر اساس آن کارفرمایان جویای کارگر ویزای H-1B برای مشاغل پیشرفته، باید در یک بازه زمانی خاص در سایت USCIS ثبت نام نمایند. قانون پیشنهادی تمامی ثبت‌نام‌ها را با توجه به محدودیت H1-B در نظر می‌گیرد. زمانیکه درخواست‌ها به حد نصاب رسید، USCIS بهترین‌ها را با توجه به مهارت و مدارکشان انتخاب می‌نماید. برآورد شد که با اعمال این روش، تعداد کارگران خارجی با درجه کارشناسی ارشد یا بالاتر به میزان 16درصد افزایش خواهد یافت.

وکیل مهاجرت بابل

تاکنون زمان اجرایی شدن این قانون اعلام نشده است.

به طور خلاصه، اگر کنگره با این قانون موافقت نماید کارگران خارجی ماهر فارغ از ملیتشان از آن بهره‌مند خواهند شد، کارفرمایان نیز از کارگران ماهر بیشتری بهره‌مند خواهند شد، اگرچه هزینه‌ی بیشتری را متحمل خواهند شد. کارگران آمریکایی کمتری جایگزین خواهند شد و در نهایت تاکید بیشتری بر ضرورت آماده‌سازی کارگران آمریکایی بر یافتن کارهای STEM خواهد بود.

وکیل مهاجرت کاری در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل مهاجرت کاری در تهران، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان از طریق شماره‌های زیر تماس بگیرید.

021-88799562

021-88795408

021-88796143

گروه وکلای مهر- دپارتمان حقوق مهاجرت و بین‌الملل

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *