تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت

تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت

گروه وکلای مهر با هدف بررسی تفاوت های اساسی جرم کلاهبرداری و خیانت در امانت، نسبت به بررسی اجمالی هر دو جرم و ارکان تشکیل دهنده آن‌ها و تشابهات و تفاوت ها، تحت نظارت محمدرضا مهری مدیر و موسس گروه تحقیقاتی وکلای مهر و موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان نموده است.

چند مورد از تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت

در ادامه با شما چند نکته مهم در رابطه با تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت را در میان می گذاریم:

  • توسل به وسایل متقلبانه و فریب دادن دیگری در کلاهبرداری شرط اساسی است. در واقع اگر فریبی در کار نباشد، کلاهبرداری انجام نشده است. اگر کسی بر اثر اغفال و فریب، مال خود را در اختیار دیگری قرار دهد، جرم کلاهبرداری محقق شده است. اما اگر بدون تقلب و فریب مال خود را در اختیار دیگری قرار دهد، تحت شرایط خاص دیگری، می‌تواند خیانت در امانت باشد.
  • رکن اساسی بعدی کلاهبرداری، قصد انتفاع مجرم در بردن مال غیر است. در صورتی که در خیانت در امانت قصد انتفاع می‌تواند وجود نداشته باشد. حتی با اتلاف عمدی موضوع امانت، خیانت در امانت قابل تحقق است.
  • برای تحقق کلاهبرداری، صرف اخذ وجه یا مال کفایت می کند. در خیانت در امانت، اخذ مال به صورت اولیه، افاده مجرمیت نمی کند بلکه باید مال را تصاحب یا تلف کرده باشد تا خیانت در امانت محقق شود.
  • مجازات جرم کلاهبرداری در مقایسه با مجازات خیانت در امانت بسیار سنگین تر است. حبس از یک تا هفت سال برای جرم کلاهبرداری ساده و حبس از دو تا ده سال برای کلاهبرداری مشدد تعیین شده است. اما در همه صورت های خیانت در امانت حبس از شش ماه تا سه سال تعیین شده است.
  • بدون تقدیم دادخواست مطالبه مال در کلاهبرداری، بر اساس قانون، هنگام صدور حکگم محکومیت به مجازات کلاهبرداری، حکم به رد مال هم صادر می‌شود اما در خیانت در امانت ارائه دادخواست جهت بازپس گیری مال امانی ضرورت دارد.
  • واسپاری مال یا سند تحصیل مال در خیانت در امانت به امین ضرورت دارد ولی در کلاهبرداری سپردان معنی ندارد. البته در مواردی که شخصی مثلا فرزند خود را به کسی می سپارد و شخص از تحویل فرزند خودداری می کند نه کلاهبرداری شده است و نه آدم ربایی. حتی خیانت در امانت نیز محقق نشده است. این عمل بر اساس ماده ۶۳۲ قانون مجازات اسلامی قابل مجچازات است و قانون خاص خود را دارد.
وکیل کیفری در شمیران

نکات مهم خیانت در امانت

در ادامه بحث تفاوت کلاهبرداری و خیانت در امانت به ارائه چند نکته مهم در رابطه با خیانت در امانت می‌پردازیم. سپردن مال در خیانت در امانت می‌تواند ارادی یا قهری باشد. اشخاصی مانند وصی یا ولی قهری در حکم امین هستند بدون اینکه خود بخواهند. یا پیدا کننده مال گمشده را نمی توان در صورت عدم استرداد مالی که پیدا کرده است، امین دانست. بلکه می توان با تقدیم دادخواست مطالبه مال پیدا شده، ان را استرداد نمود.

خیانت در امانت بانک نسبت به پول مشتری

اگر پولی به حساب بانک گذارده باشید و بانک از استرداد پول خودداری می کند، نمی توانید تحت عنوان خیانت در امانت یا کلاهبرداری بانک، طرح شکایت نمایید. اما اگر متصدی صندوق امانات بانک با گشودن صندوق متعلق به مشتری، وجوه نقد یا اسناد را به نفع خود تصاحب نماید، خیانت در امانت محقق شده است.

در هر صورت نمی توان با یک عمل واحد تحت عنوان های کلاهبرداری و خیانت در امانت طرح شکایت نمود.

نکات مهم کلاهبرداری بانک‌ها و موسسات اعتباری

در صورتی که موسسه مالی و اعتباری یا تعاونی ها، خود را دارای مجوز از بانک مرکزی اعلام کرده باشند و در زمان عقد قرارداد با مشتری و سپرده گذار مجوزی در این زمینه نداشته باشند، و از استرداد وجوه سپرده شده خودداری نموده یا وجوه را در محلی غیر از موارد اعلامی در قرارداد مابین که تصریح شده است به کار برده باشند، قابل تعقیب در دادسرای جرایم پولی و بانکی می‌باشند.

وکیل متخصص کلاهبرداری و خیانت در امانت

کلاهبرداری شبکه ای

اگر قصد مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری درباره جرایم پولی و بانکی را دارید، اگر در زمینه جرایم اقتصادی نیاز به وکیل متخصص دارید، و اگر تا کنون از طرح شکایت های متعدد کلاهبرداری و خیانت در امانت به نتیجه نرسیده اید، با انتخاب دپارتمان تخصصی حقوق کیفری گروه وکلای مهر، می توانید تا حدی از نوع دعوایی که لازم است طرح نمایید، مطمئن شوید. بررسی تخصصی موارد جرایم کیفری و انطباق ان با قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران، در موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، را به وکلای متخصص بسپارید.

مشاوره حقوقی درباره نحوه طرح شکایت کلاهبرداری و خیانت در امانت بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، معرفی وکیل متخصص کیفری، تنظیم لوایح حقوقی و کیفری و لایحه دفاع در پرونده کلاهبرداری، استرداد اموال در خیانت در امانت، نحوه طرح شکایت فروش مال غیر، کلاهبرداری ثبتی و ملکی، کلاهبرداری رایانه‌ای و اینترنتی در تخصص وکلای ماست.

دپارتمان حقوق کیفری گروه وکلای مهر

۵/۵ - (۳۴ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *