جرم قاچاق کالا

جرم قاچاق کالا

جرم قاچاق کالا


بهترین وکیل تهران در این نوشتار به بررسی ماهیت جرم قاچاق کالا پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

با بررسی ماهیت جرم قاچاق کالا، مجازات و مرجع صالح به رسیدگی همراه شما هستیم.

معضل جرم قاچاق از دیرباز خسارت‌های اقتصادی و فرهنگی گسترده‌ای به یک کشور یا کشورها وارد و ملتی را از درآمدهای مشروع و قانونی قابل توجه محروم ساخته است. این پدیده از دورانی آغاز می‌شود که جوامع بشری و نیازمندی‌های آنان گسترش پیدا کرد و مردم هر منطقه جغرافیایی از تأمین کلیه نیازمندی‌های خود عاجز و ناتوان شدند، به همین خاطر از یک طرف برای تأمین نیازهای خود و نیز عرضه و فروش تولیدهای اضافی ناگزیر از انجام مطالعه و تحقیق درحوزه تجارت بودند و از طرف دیگر گسترش روابط تجاری و سیاسی حکومت‌ها را بر آن داشت که به منظور کسب درآمد و نظارت و کنترل بر روابط تجارت خارجی و برای اعمال حاکمیت و تأمین منابع مالی حکومت و مقررات گمرکی وضع کنند.

رشد و توسعه پیچیده شدن روابط تجاری و تنوع تولیدهای ماشینی، ترویج فرهنگ مصرفی، تسهیل حمل ‌و‌ نقل و گسترش روابط سیاسی اقتصادی پدیده قاچاق روز به روز پیچیده تر شد و زمینه ارتکاب آن افزایش یافت و این بلای اقتصادی گریبان‌گیر کشورها شد. ظهور پدیده قاچاق و گسترش ارتکاب آن، کشورها را بر آن داشت تا مقرراتی برای پیگیری و مبارزه با این پدیده تدوین و به مرحله اجرا گذارند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم قاچاق کالا با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

جرم قاچاق

جرم قاچاق یا همان نهان فروشی درواقع هرگونه ورود و خروج، هر شی یا کسی که به صورت مخفیانه و بدون رعایت ضوابط و مقررات مرزی و بدون اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی ربط بالاخص دولت از مرزهای کشور وارد یا خارج می شود و به شخص یا اشخاصی که مبادرت به ارتکاب جرم قاچاق می نمایند، قاچاقچی گفته می شود.

قاچاق سازمان یافته

منظور جرمی است که با برنامه ریزی و هدایت گروهی و تقسیم کار توسط یک گروه به نسبت منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر که برای ارتکاب جرم قاچاق، تشکیل یا پس از تشکیل، هدف آن برای ارتکاب جرم قاچاق منحرف شده است صورت می گیرد.

قاچاقچی

شخص یا اشخاصی که مبادرت به انجام قاچاق می‌کنند را قاچاقچی می‌گویند.

قاچاقچی حرفه‌ای

منظور شخصی است که بیش از 3 بار مرتکب قاچاق شود و ارزش کالا یا ارز قاچاق در هر مرتبه بیش از 10 میلیون ریال باشد.

قاچاق کالا

منظور از قاچاق کالا، آن دسته اقدامات برای جابجایی پنهان و مخفیانه اقلام و کالاها از یک نقطه به نقطه دیگر (خواه از مرز یک کشور به داخل کشور دیگر یا بالعکس یعنی قاچاق بین المللی یا خارجی و یا در داخل یک کشور این جابجایی پنهان و غیرقانونی صورت بپذیرد، یعنی قاچاق داخلی) به تعبیر دیگر هرگونه جابجایی مخفیانه کالا خواه داخل یک کشور انجام شود خواه از مرز یک کشور وارد یا خارج شود به کشور دیگر، که مجازاتی از طرف قانون و دولت به آن ها تعلق خواهد گرفت.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم قاچاق کالا با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اقسام قاچاق کالا

  • قاچاق بین المللی یا خارجی
  • قاچاق داخلی

اقسام کالا

کالاهای ممنوع

از انواع کالاهایی هستند که بطورکلی از نظر قانون واردات یا صادرات (ورود و خروج) آن ها ممنوع می باشد.

کالاهای مجاز مشروط

 به کالاهایی اطلاق می شود که برای واردات یا صادرات (ورود و خروج) آن ها مستلزم طی کردن تشریفات گمرکی باید انجام بگیرد، تا براساس قانون مجوز لازم را از سوی مرجع مربوطه صادر شود.

کالاهای مجاز

این نوع کالاها که واردات یا صادرات (ورود و خروج) آن ها با رعایت یک سری کارهای ضروری مربوط به تشریفات گمرکی و بانکی انجام می گیرد، نیازی به دریافت مجوز ندارند.

کالای یارانه‌ای

به کالایی گفته می‌شود که توسط هیئت دولت و به پیشنهاد وزارت اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شود.

اقسام کالای قاچاق

ورود و خروج کالا از مسیرهای غیرمجاز

چنانچه یک کالا از طریق مسیرهای غیرمجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی از قلمرو گمرکی خارج شود یا به آن ورود پیدا کند، به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود.

ورود و خروج کالا از مسیرهای مجاز

چنانچه یک کالا بدون انجام تشریفات گمرکی و از مسیرهای غیرمجاز به کشور وارد شود و در داخل کشور توسط سازمان بازرسی کشف شود، به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شود.

صادرات کالای ممنوعه

چنانچه کالاهایی که براساس قانون صادرات آن ها ممنوع است، درصورت صدور به عنوان کالای قاچاق شناخته می‌شوند.

واردات کالا برخلاف اظهارنامه

چنانچه یک کالا مجازی برخلاف اظهارنامه و با نام کالای دیگری برای کاهش تعرفه‌های گمرکی یا با ارائه اسناد دیگری اظهار شود، به عنوان قاچاق شناخته می‌شود.

وجود کالای اضافه غیر هم نوع

چنانچه همراه یک کالای اظهار شده به گمرک، کالای دیگری مشروط بر آن از نوع کالای اظهار شده نباشد وجود داشته باشد، به عنوان قاچاق شناخته می‌شود.

اظهار کالا با اسناد جعلی

چنانچه برای بهره‌مندی از معافیت‌های گمرکی اسناد ارائه شده غیرواقعی باشد یا مجوزهای جعلی ارائه شده باشد، کالا به عنوان قاچاق شناخته می‌شود.

خروج کالا از گمرک

خروج کالا از اماکن گمرکی بدون اظهار گمرکی یا بدون پرداخت عوارض و حقوق ورودی گمرکی از دیگر مصادیق قاچاق کالا است.

صادرات کالا با اظهار ارزش کمتر

چنانچه یک کالای صادراتی که برای آن پروانه خروج صادر شده است با کالایی مشروط یا کالایی با ارزش کمتر تعویض شود، به-عنوان قاچاق کالا شناخته می‌شود.

خودروهای مناطق آزاد

اگر وسایل نقلیه ظرف مدت تعیین شده از قلمروهای گمرکی کشور خارج نشوند و سازمان بازرسی آن ها را در داخل کشور کشف کند، در دسته قاچاق کالا قرار می‌گیرد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم قاچاق کالا با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات ارتکاب جرم قاچاق کالا

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب 1392، هرشخص کالای ممنوعه قاچاق کند یا کالای ممنوع قاچاق را نگهداری یا حمل نماید یا بفروشد، علاوه بر ضبط (توقیف) کالا به ‌شرح زیر مجازات می‌شود؛

  • اگر ارزش مالی‌ کالا تا 10 میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل 2 تا 3 برابر ارزش کالا،
  • اگر ارزش مالی کالا از 10 میلیون تا 100 میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل 3 تا 5 برابر ارزش کالا،
  • اگر ارزش کالا از 100 میلیون تا 1 میلیارد ریال باشد، به بیش از 6 ماه تا 2 سال حبس و به جزای نقدی معادل 5 تا 7 برابر ارزش کالا،
  • اگر ارزش کالا بیش از 1 میلیارد ریال باشد به 2 سال تا 5 سال حبس و به جزای نقدی معادل 7 تا 10 برابر ارزش کالا،
  • اگر شخصی کالایی را که قاچاق کرده جزو کالاهای یارانه ای یا حتی سهمیه ای باشد، دراین صورت نیز جریمه خواهدشد که بایستی مبلغ مشخص شده از طرف قانون را که حدود 4 برابر ارزش کالایی که قاچاق شده را به دولت پرداخت کند و این سنگین ترین جریمه نقدی می باشد که اشخاص قاچاقچی کالا باید به موجب قانون به دولت بپردازند.

مجازات شروع به جرم قاچاق کالا

اگر شخصی که شروع به قاچاق می کند ولی به دلایل مختلفی موفق نمی شود که کالای مورد نظر را از کشور وارد یا خارج نمایند در این صورت طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فقط کالاهای متهم ضبط می  شود.

محرومیت های پیش بینی شده در قانون به عنوان مجازات تکمیلی

مرجع رسیدگی کننده ذی صلاح حسب مورد می تواند باتوجه به شرایط ذیل، علاوه بر مجازات های مقرر در قانون، مرتکب جرم را به یک یا چند مورد مرتبط از محرومیت های پیش بینی شده در قانون، به عنوان مجازات تکمیلی محکوم بنماید؛

  • نحوه ارتکاب جرم،
  • دفعات ارتکاب جرم،
  • شخصیت مرتکب.

مجازات های تکمیلی مرتکب جرم قاچاق کالا

الف- تعلیق موقت یا ابطال دائم؛

  • کارت بازرگانی
  • کارت مبادلات مرزی
  • کارت ملوانی
  • پروانه کسب، تأسیس، بهره برداری یا حق العمل کاری
  • پروانه حمل و نقل
  • گواهینامه رانندگی وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی

ب- تعطیل موقت یا دائم محل کسب و پیشه و تجارت،

پ- محرومیت از اشتغال به حرفه یا حرف خاص از 1 تا 5 سال،

ت- محرومیت از تأسیس شرکت و یا عضویت در هیأت مدیره و مدیرعاملی اشخاص حقوقی از 1تا5سال،

ث- ممنوعیت خروج از کشور از 1 تا 5 سال.

مجازات قاچاق سازمان یافته و حرفه‌ای

درصورتی که قاچاق کالاهای ممنوع به نحو سازمان یافته ارتکاب یابد، مرتکب علاوه بر جزای نقدی، به شرح دیل محکوم به مجازات می شود؛

  • اگر ارزش مالی‌ کالا تا 10 میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل 2 تا 3 برابر ارزش کالا، به 91 روز تا 6 ماه حبس،
  • اگر ارزش مالی کالا از 10 میلیون تا  100میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل 3 تا 5 برابر ارزش کالا، به بیش از 6 ماه تا 2 سال حبس،
  • اگر ارزش کالا از 100 میلیون تا 1 میلیارد ریال باشد، به بیش از 6 ماه تا 2 سال حبس و به جزای نقدی معادل 5 تا 7 برابر ارزش کالا، به حداکثر مجازات حبس،
  • اگر ارزش کالا بیش از 1 میلیارد ریال باشد به 2 سال تا 5 سال حبس و به جزای نقدی معادل 7 تا 10 برابر ارزش کالا، به حداکثر مجازات حبس،
  • اگر شخصی کالایی را که قاچاق کرده جزو کالاهای یارانه ای یا حتی سهمیه ای باشد، در این صورت نیز جریمه خواهد شد، که بایستی مبلغ مشخص شده از طرف قانون را که حدود 4 برابر ارزش کالایی که قاچاق شده را به دولت پرداخت کند و این سنگین ترین جریمه نقدی می باشد که اشخاص قاچاقچی کالا باید به موجب قانون به دولت بپردازند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم قاچاق کالا با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات قاچاق کالاهای مجاز، مجازمشروط، یارانه ای سازمان یافته

درصورتی که کالاهای مجاز، مجازمشروط، یارانه ای به نحو سازمان یافته قاچاق شود، علاوه بر مجازات های قانونی، حسب مورد مرتکب به مجازات های زیر نیز محکوم می شود؛

  • چنانچه ارزش کالای مجاز یا مجاز مشروط تا 100 میلیون ریال باشد، به91روز تا6ماه حبس و درصورتی که ارزش کالا بیش از مبلغ مذکور باشد به بیش از 6 ماه تا 2 سال حبس،
  • چنانچه ارزش کالای یارانه ای یا ارز تا 100 میلیون ریال باشد، به 2 سال تا 5 سال حبس و در صورتی که ارزش کالا بیش از مبلغ مذکور باشد به حداکثر مجازات مذکور (5سال حبس)

نکته: کسانی که در جرائم فوق نقش سازماندهی، هدایت و یا سردستگی گروه سازمان یافته را برعهده دارند، حسب مورد به حداکثر مجازات های مقرر محکوم می شوند.

مجازات قاچاق کالا به صورت انفرادی و یا سازمان یافته به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران

درصورتی که ارتکاب قاچاق کالا به صورت انفرادی و یا سازمان یافته به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران یا با علم به مؤثر بودن آن صورت گیرد و منجر به اخلال گسترده در نظام اقتصادی کشور شود، موضوع مشمول قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب 1369 می گردد و مرتکب طبق مقررات قانون مزبور مجازات می شود.

مجازات قاچاق کالا به منظور تأمین مالی تروریسم

درصورتی که احراز شود مرتکب جرائم قاچاق کالا با علم و عمد، عواید و سود حاصل از این جرائم را به نحو مستقیم یا غیرمستقیم برای تأمین مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی و تقویت گروه های معاند با نظام اختصاص داده یا هزینه نموده است، علاوه بر مجازات های مقرر در این قانون حسب مورد به مجازات محارب یا مفسدفی الارض محکوم می گردد.

مجازات قاچاقچی حرفه ای

کسانی که طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا قاچاقچی حرفه ای محسوب می شوند، علاوه بر ضبط کالای قاچاق، به حداکثر جزای نقدی و تا74ضربه شلاق تعزیری و مجازات های حبس به شرح ذیل به مجازات محکوم می شوند؛

  • 91 روز تا 6 ماه حبس برای کالا و ارز باارزش تا 1 میلیارد ریال.
  • بیش از 6 ماه تا 2 سال برای کالا و ارز باارزش بیش از 1 میلیارد ریال.

نکته: مرتکبین قاچاق حرفه ای کالاهای ممنوع علاوه بر مجازات های قانون مذکور حسب مورد به نصف حداکثر حبس مقرر محکوم می شوند.

مجازات نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ کالا قاچاق‌ توسط واحد‌های صنفی

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ کالای قاچاق‌ حسب مورد توسط واحد‌های صنفی تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالا به شرح ذیل جریمه می‌شود؛

  • الف‌) مرتبه‌ اول- جریمه‌ نقدی‌ معادل 2 برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق،
  • ب‌) مرتبه‌ دوم- جریمه‌ نقدی‌ معادل ‌4 برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق،
  • ج‌) مرتبه‌ سوم- جریمه‌ نقدی‌ معادل 6‌ برابر ارزش کالا یا بهای ریالی ارز قاچاق و نصب‌ پارچه‌ یا تابلو بر سر در محل‌ کسب‌ به‌ عنوان‌ متخلف ‌صنفی‌ و تعطیل‌ محل‌ کسب‌ به‌ مدت 6 ‌ماه‌.

جهت دریافت مشاوره در خصوص جرم قاچاق کالا با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دلایل ارتکاب جرم قاچاق کالا

تقاضای داخلی و خارجی

تمایل به استفاده از کالاها و اجناس خارجی و تقاضای خریداران داخلی یکی از دلایل مهم برای قاچاق کالاست، همچنین برخی از بازارهای خارجی تمایل دارند تا از اجناس و کالاهای کشور مبداء استفاده بنمایند، در واقع همین تقاضاها باعث می شوند که به صورت غیرقانونی قاچاق کالا و اجناس در بازارها عرضه شوند و دولت با وضع قوانینی با هدف اجرا کردن سیاست های حمایت و پشتیبانی از تولیدهای ملی و داخلی، از ورود کالاها و اجناس خارجی به داخل کشور جلوگیری می کند.

کسب سود زیاد از قاچاق کالا

 البته یکی از جنبه های منفی قاچاق کالا و ارتکاب آن جرم، سودآوری زیاد ناشی از قاچاق کالا است، چراکه اختلاف قیمت کالاها در بازارهای داخلی و خارجی بسیار زیاد بوده و منافع قابل توجهی نصیب وارد کننده می کند.

تعرفه های سنگین گمرک

از دیگر دلایل قاچاق کالا، وجود تعرفه های سنگین گمرک است حتی تا چندین برابر قیمت پایه که باعث افزایش یافتن قیمت کالا می شود.

افزایش بیکاری در منطق مرزی کشور

رکود و عدم تمرکز فعالیت و سرمایه گذاری اقتصادی به خصوص در مناطق مرزی سبب افزایش بیکاری درکشور می شود، که خود یکی از دلایل اصلی قاچاق کالا می باشد. بطور عمده در برخی نواحی مانند سیستان بلوچستان یا کردستان و خوزستان و آذربایجان غربی و … بیشتر به چشم می خورد.

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم قاچاق کالا

  1. طبق قانون آئین دادرسی کیفری صلاحیت بررسی و رسیدگی به تمامی جرائم در زمینه قاچاق کالا با دادگاه انقلاب است، البته لازم به ذکر است که چنانچه شخص مجرم در محل ارتکاب جرم یافت نشود، بایستی در نزدیک ترین استان پرونده فرد قاچاقچی مورد رسیدگی قرار بگیرد. طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی به جرائم قاچاق کالا سازمان‌ یافته و حرفه ‏‌ای، قاچاق کالاهای ممنوع و قاچاق کالا که مجازات آن حبس یا انفصال از خدمات دولتی باشد، در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است.
  2. البته یکی دیگر از مراکز که در حوزه جرم قاچاق کالا فعالیت می کند، سازمان تعزیرات حکومتی می باشد که حدود صلاحیت آن را قانون مشخص نموده است، و به جز مواردی که در صلاحیت دادگاه انقلاب است،‌ سایر پرونده‏‌ های قاچاق کالا، تخلف محسوب می‌شود و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.
_

نشانی دفتر وکالت وکیل جرم قاچاق کالا در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *