جرم قاچاق نفت

جرم قاچاق نفت

جرم قاچاق نفت


با بررسی ماهیت، شرایط، آثار جرم قاچاق نفت مجازات قانونی و مرجع صالح به رسیدگی همراه شما هستیم.

اختلاف قیمت سوخت یارانه ای در داخل کشور با قیمت سوخت در خارج از کشور فرصتی مناسب برای قاچاق سوخت توسط سوداگران ایجاد کرده و این معضل چرخه تأمین و توزیع سوخت را دچار چالشی بزرگ کرده است. لذا برای مقابله با این پدیدۀ شوم در اقتصاد کشور، ارائه چارچوبی برای مدیریت مقابله با قاچاق سوخت یارانه ای ضروری است.

قاچاق سوخت یک تجارت بزرگ، هرچند غیرقانونی است که می تواند اثرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی قابل توجهی داشته باشد. برخی از مسائلی که می تواند ایجاد کند عبارتند از؛ از دست دادن درآمدهای مالیاتی برای دولت ها،کاهش منابع-طبیعی، بی ثباتی بازارهای انرژی و تأمین مالی فعالیت های جنایی یا تروریستی، همچنین می تواند خطری برای ایمنی عمومی و محیط زیست باشد. زیرا روغن قاچاق ممکن است استانداردها یا مقررات ایمنی را رعایت نکند.

کمک به دولت‌ها در افزایش درآمد، مبارزه با قاچاق، و بهبود محیط زیست، برنامه‌های علامت‌گذاری سوخت می‌توانند به دولت‌ها در سراسر آسیا کمک کنند تا از پول مالیاتی که برای کمک به فقرا در نظر گرفته شده است، محافظت کنند .

عواقب قاچاق سوخت را حتی کسانی که آگاهانه در این فعالیت غیرقانونی شرکت نداشته اند نیز احساس می کنند. هر شرکت یا فردی که در فعالیت‌های غیرقانونی قاچاق نفت دخیل باشد، می‌تواند با عواقب قانونی و صدمه به شهرت مواجه شود. حامل هایی که نفت قاچاق را حمل می‌کنند، ممکن است مشمول جریمه، حبس یا ابطال گواهی نامه شوند و ممکن است توسط مشتریان و مقام  های کشورها در لیست سیاه قرار بگیرند.کشتی‌هایی که محموله‌های نفتی قانونی را حمل می‌کنند، ممکن است به دلیل افزایش نظارت و بازرسی توسط مقام ها با تأخیر یا اختلال در بنادر یا مرزها مواجه شوند. این می تواند منجر به افزایش هزینه ها و ضررهای احتمالی در صورت توقیف یا تأخیر محموله ها شود. قبل از بارگیری محموله در کشتی، دانستن تاریخچه کشتی و محموله ای که حمل می کند بسیار مهم است.

کشتیرانی که در مناطقی که قاچاق نفت رایج است، ممکن است با خطرات امنیتی بیشتری روبرو شوند؛ زیرا قاچاقچیان ممکن است برای محافظت از عملیات خود به خشونت یا سایر فعالیت های مجرمانه متوسل شوند. این می تواند ایمنی کارمندان و کشتی-های فرستنده را تهدید کند .برای کاهش این خطرات، اجرای یک استراتژی جامع برای شناسایی و شناسایی شیوه‌های حمل و نقل فریبنده و رویه‌های دقت لازم ضروری است. بهترین شیوه ها شامل بررسی ساختارهای شرکتی و غربالگری کشتی ها، محموله ها و نهادهای غیردریایی است که با استفاده از این شیوه ها از قاچاق نفت جلوگیری کرد.

با اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از قاچاق نفت، ذی نفعان می توانند از منافع خود محافظت کنند، یکپارچگی صنعت را حفظ کنند و شفافیت و پاسخگویی را در زنجیره تامین ارتقا دهند.

جرم قاچاق

جرم قاچاق یا همان نهان فروشی درواقع هرگونه ورود و خروج، هر شی یا کسی که به صورت مخفیانه و بدون رعایت ضوابط و مقررات مرزی و بدون اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذی ربط بالاخص دولت از مرزهای کشور وارد یا خارج می شود و به شخص یا اشخاصی که مبادرت به ارتکاب جرم قاچاق می نمایند، قاچاقچی گفته می شود.

قاچاق سازمان یافته

منظور جرمی است که با برنامه ریزی و هدایت گروهی و تقسیم کار توسط یک گروه به نسبت منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر که برای ارتکاب جرم قاچاق، تشکیل یا پس از تشکیل، هدف آن برای ارتکاب جرم قاچاق منحرف شده است صورت می گیرد.

قاچاقچی حرفه‌ای

منظور شخصی است که بیش از 3 بار مرتکب قاچاق شود.

قاچاق سوخت

منظور از قاچاق سوخت، هرگونه صادرات یا فروش فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای از سهمیه داخل کشور در نقاط مرزی تحت هر عنوان ممنوع است. به  تعبیر دیگر قاچاق سوخت عبارت است از؛ حمل، فروش یا خرید غیرقانونی فرآورده های نفتی مانند: نفت خام، بنزین، گازوئیل یا سایر فرآورده های پالایش شده. قاچاقچیان ممکن است سعی کنند از پرداخت مالیات یا هزینه بر روی نفت اجتناب کنند یا سعی کنند از تحریم های واردات و صادرات نفت فرار کنند. قاچاق می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی مانند قاچاق نفت در کانتینرها یا محفظه‌های مخفی در کشتی‌ها، انتقال غیرقانونی کشتی به کشتی یا از طریق اسناد تقلبی و برچسب‌گذاری اشتباه محموله صورت گیرد.

پرسش و پاسخ حقوقی درباره تخلفات شهرداری

مرجع صالح برای صادرات و واردات سوخت

مرجع صالح صادرات سوخت

طبق قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران مصوب 1356، هرگونه صادرات یا فروش فرآورده های نفتی یارانه ای از سهمیه داخل کشور در نقاط مرزی تحت هرعنوان ممنوع است و هرگونه عملیات به منظور عرضه کردن نفت و فرآورده های نفتی و حمل و نقل و صدور و فروش مواد مزبور در داخل و خارج کشور، به صورت انحصاری به عهده شرکت ملی نفت ایران می باشد.

مرجع صالح واردات سوخت

طبق تصویب نامه مورخ1387هیئت وزیران اعلام درخواست عملیات واردات نفت خام و فرآورده های نفتی به صورت ورود موقت توسط وزارت نفت یا شرکت ملی نفت ایران براساس بخش نامه ابلاغی گمرک جهوری اسلامی ایران به گمرک های اجرایی کشور امکان پذیر است که جهت انجام این امر رعایت الزامات آیین نامه قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری است  و کلیه واردکنندگان نفت خام و فرآورده های نفتی براساس آیین نامه اجرایی قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موظف اند برای کالاهای وارداتی خود در موعد مقرر شناسه کالا اخذ کنند و به منظور شناسایی، ردیابی و رهگیری کالای قاچاق و عرضه خارج از شبکه موظف اند واردات این مواد را در سامانه ثامن اعلام نمایند.

مجازات ارتکاب جرم قاچاق سوخت

مجازات نگهداری، حمل یا فروش سوخت قاچاق

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب1392، هرشخص سوخت قاچاق کند یا سوخت قاچاق را نگهداری یا حمل نماید یا بفروشد، علاوه بر ضبط(توقیف) کالا به ‌شرح زیر مجازات می‌شود؛

  • اگر ارزش مالی‌ بارسوخت تا 10 میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل 2 تا 3 برابر ارزش بارسوخت،
  • اگر ارزش مالی بارسوخت از10 میلیون تا 100 میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل 3 تا 5 برابر ارزش بارسوخت،
  • اگر ارزش مالی بارسوخت از 100 میلیون تا 1 میلیارد ریال باشد، به بیش از 6 ماه تا 2 سال حبس و به جزای نقدی معادل 5 تا 7 برابر ارزش بارسوخت،
  • اگر ارزش مالی بارسوخت بیش از 1 میلیارد ریال باشد به 2 سال تا 5 سال حبس و به جزای نقدی معادل 7 تا 10 برابر ارزش بارسوخت.

مجازات شروع به جرم قاچاق سوخت

اگر شخصی که شروع به قاچاق سوخت بکند، ولی به دلایل مختلفی موفق نمی شود که سوخت مورد نظر را به کشور وارد یا خارج نمایند، دراین صورت طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز فقط کالاهای متهم ضبط می  شود.

محرومیت های پیش بینی شده در قانون به عنوان مجازات تکمیلی

مرجع رسیدگی کننده ذی صلاح حسب مورد می تواند با توجه به شرایط ذیل، علاوه بر مجازات های مقرر در قانون، مرتکب جرم را به یک یا چند مورد مرتبط از محرومیت های پیش بینی شده در قانون، به عنوان مجازات تکمیلی محکوم بنماید؛

  • نحوه ارتکاب جرم،
  • دفعات ارتکاب جرم،
  • شخصیت مرتکب.

مجازات های تکمیلی مرتکب جرم قاچاق سوخت

الف- تعلیق موقت یا ابطال دائم؛

  • کارت بازرگانی،
  • کارت مبادلات مرزی،
  • کارت ملوانی،
  • پروانه کسب، تأسیس، بهره برداری یا حق العمل کاری،
  • پروانه حمل و نقل،
  • گواهینامه رانندگی وسایل نقلیه زمینی، دریایی و هوایی.

ب- تعطیل موقت یا دائم محل کسب و پیشه و تجارت،

وکیل فوتبالیست‌ها

پ- محرومیت از اشتغال به حرفه یا حرف خاص از 1 تا 5 سال،

ت- محرومیت از تأسیس شرکت و یا عضویت در هیأت مدیره و مدیرعاملی اشخاص حقوقی از 1 تا 5 سال،

ث- ممنوعیت خروج از کشور 1 تا 5 سال.

مجازات قاچاق سوخت سازمان یافته و حرفه‌ای

درصورتی که قاچاق سوخت به نحو سازمان یافته ارتکاب یابد، مرتکب علاوه بر جزای نقدی، به شرح دیل محکوم به مجازات می شود؛

  • اگر ارزش مالی بارسوخت تا10میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل2تا3برابر ارزش مالی بارسوخت، به91روز تا6ماه حبس،
  • اگر ارزش مالی بارسوخت از10میلیون تا100میلیون ریال باشد، به جزای نقدی معادل3تا5برابر ارزش مالی بارسوخت، به بیش از6 ماه تا2سال حبس،
  • اگر ارزش مالی بارسوخت از 100 میلیون تا1میلیارد ریال باشد، به بیش از6 ماه تا2 سال حبس و به جزای نقدی معادل5 تا7برابر ارزش مالی بارسوخت به حداکثر مجازات حبس،
  • اگر ارزش مالی بارسوخت بیش از1میلیارد ریال باشد به2سال تا5سال حبس و به جزای نقدی معادل7تا10برابر ارزش مالی بارسوخت، به حداکثر مجازات حبس،

مجازات قاچاق سوخت به صورت انفرادی و یا سازمان یافته به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران

درصورتی که ارتکاب قاچاق سوخت به صورت انفرادی و یا سازمان یافته به قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران یا با علم به مؤثر بودن آن صورت گیرد و منجر به اخلال گسترده در نظام اقتصادی کشور شود، موضوع مشمول قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب1369می گردد و مرتکب طبق مقررات قانون مزبور مجازات می شود.

مجازات قاچاق سوخت به منظور تأمین مالی تروریسم

درصورتی که احراز شود مرتکب جرائم قاچاق سوخت با علم و عمد، عواید و سود حاصل از این جرائم را به نحو مستقیم یا غیرمستقیم برای تأمین مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی و تقویت گروه های معاند با نظام اختصاص داده یا هزینه نموده است، علاوه بر مجازات های مقرر در این قانون حسب مورد به مجازات محارب یا مفسدفی الارض محکوم می گردد.

مجازات قاچاقچی حرفه ای سوخت

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کسانی قاچاقچی حرفه ای سوخت محسوب می شوند، علاوه بر ضبط کالای قاچاق، به حداکثر جزای نقدی و تا 74 ضربه شلاق تعزیری و مجازات های حبس به شرح ذیل به مجازات محکوم می شوند؛

  • 91روز تا6ماه حبس برای بارسوخت با ارزش تا1میلیاردریال،
  • بیش از6ماه تا2سال برای بارسوخت با ارزش بیش از1میلیاردریال.

مجازات خرید، فروش، حمل یا نگهداری سوخت قاچاق به صورت تجاری و خارج از ضوابط

هرگونه خرید، فروش، حمل یا نگهداری سوختی که موضوع قاچاق قرار می گیرد، به صورت تجاری و خارج از ضوابط تعیینی دولت تخلف محسوب و مرتکب حسب مورد به مجازات ذیل محکوم خواهدشد؛

  • جريمه نقدي معادل دو برابر ارزش بارسوخت.

مجازات نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ سوخت قاچاق‌ توسط واحد‌های صنفی

طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نگهداری‌، عرضه‌ یا فروش‌ سوخت قاچاق‌ حسب مورد توسط واحد‌های صنفی تخلف محسوب و مرتکب علاوه بر ضبط کالا به شرح ذیل جریمه می‌شود؛

  • الف‌) مرتبه‌ اول- جریمه‌ نقدی‌ معادل‌2 برابر ارزش مالی بارسوخت،
  • ب‌) مرتبه‌ دوم – جریمه‌ نقدی‌ معادل‌4 برابر ارزش مالی بارسوخت،
  • ج‌ )مرتبه‌ سوم – جریمه‌ نقدی‌ معادل‌6 ‌برابر ارزش مالی بارسوخت قاچاق و نصب‌ پارچه‌ یا تابلو بر سر در محل‌ کسب‌ به‌عنوان‌ متخلف ‌صنفی‌ و تعطیل‌ محل‌ کسب‌ به‌ مدت‌6 ‌ماه‌.

دلایل ارتکاب جرم قاچاق سوخت

  • ارزان بودن قیمت انواع سوخت،
  • تقاضای خارجی برای سوخت ارزان،
  • کسب سود زیاد از قاچاق سوخت،
  • انحصار و ممنوعیت های قانونی برای واردات یا صادرات سوخت.

مجازات تخلف از وظایف رانندگان وسایل نقلیه ترانزیتی موادسوختی

کلیه رانندگان وسایل نقلیه ترانزیتی نفت خام، میعانات گازی، فراورده های نفتی، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی موظف هستند به رعایت نکته های ذیل که درصورت قصور و خودداری از دستورهای قانون، به2برابر ارزش  بارسوختی مجازات می شوند؛

  1. استفاده از دستگاهGPS،
  2. اقدام به تردد در مسیر و مدت زمان تعیین شده در پروانه تردد صادره از سوی سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای نسبت به حرکت در داخل و خروج از کشور.
وکیل طلاق توافقی قیطریه

مجازات تخلف از وظایف رانندگان وسایل نقلیه ترانزیتی موادسوختی

کلیه شناورهای نفتکش و سوخت‌رسان نفت خام، میعانات گازی، فراورده های نفتی، محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی جزایر می‌بایست، ملزم به رعایت نکته های ذیل باشند که درصورت قصور و خودداری از دستورهای قانون، به2برابر ارزش بارسوختی مجازات می شوند؛

  • مجهز به سامانه اندازه‌گیری محموله،
  • سامانه G.P.S با قابلیت ثبت دیتا و کنترل مسیر باشند.

نکته: شرکت پخش موظف است واحدهای حمل‌کننده سوخت در جزایر را به سامانه‌های اندازه‌گیری تجهیز نماید .هر شناوری که فرآورده‌های یارانه‌ای را به نقطه‌ای دیگر غیر از مقصد انتقال و یا از مسیر تعیین شده منحرف یا به فروش برساند به ظن قاچاق یا عرضه خارج از شبکه متوقف می‌گردد.

اقسام قاچاق سوخت

قاچاق سوخت به وسیله خودرو

داشتن باک اضافه و یا هرگونه حمل سوخت اضافه بر باک استاندارد برای خودروها اعم از این که به صورت باک اضافی، جاسازی در خودرو، حمل مظروف و یا به هرطریق دیگر باشد ممنوع است و متخلفان توقیف شده در مبادی خروجی علاوه بر پیگرد قانونی حسب مورد به اتهام قاچاق یا عرضه خارج از شبکه به شرح ذیل مجازات می شوند و ملاک احراز تخلف برای اعلام مجازات ها، صورت جلسه ماموران نیروی انتظامی، راهور، راهداری و شرکت ملی نفت ایران یا گزارش بازرسان ویژه ستاد مبارزه قاچاق سوخت می باشد که عبارتنداز؛

  1. نسبت به خودرو های حمل سوخت متخلف
    • لغو دفترچه رانندگان بخش حمل و نقل عمومی برای شش ماه توسط وزارت راه و ترابری،
    • اخذ گواهی نامه راهنمایی و رانندگی به مدت1ماه توسط نیروی انتظامی،
    • منوعیت خروج از کشور خودرو استفاده شده در تخلف به مدت6 ماه،
    • در استان و شهرهای مرزی که با مشکل جدی قاچاق و عرضه خارج از شبکه فراورده های نفتی یارانه ای مواجه اند با تصویب شورای تأمین استان نسبت به توقیف3ماهه خودرو اقدام می شود.
  1. نسبت به شرکت های حمل سوخت متخلف
  • لغو مجوز شرکت های حمل و نقل که در ارتکاب تخلف مشارکت داشته اند، به مدت6ماه توسط وزارت راه و ترابری،
  • لغو دائم مجوز شرکت های حمل و نقل که دوباره در ارتکاب تخلف مشارکت داشته باشند و یا در بازرسی ها توسط وزارت راه و ترابری مشخص شود که تعداد قابل توجهی از خودروهای شرکت دارای باک اضافی یا غیر استاندارد هستند.

قاچاق سوخت به وسیله شناور

طبق«دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی یارانه ای» هرگونه حمل منبع و ظرف اضافی سوخت توسط شناور ها ممنوع است و واحدهای انتظای موظف هستند که این گونه ظروف و سوخت ها را جمع آوری و متخلفان را حسب مورد به ظن قاچاق یا عرضه خارج از شبکه تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

نکته:تحویل سوخت سهمیه‌ای به شناورها منوط به داشتن گواهینامه ثبت شناور می‌باشد و میزان سوخت تحویلی در دفترچه سوخت هر شناوری که فرآورده‌های یارانه‌ای را به نقطه‌ای دیگر غیر از مقصد انتقال و یا از مسیر تعیین شده منحرف یا به فروش برساند به ظن قاچاق یا عرضه خارج از شبکه متوقف می‌گردد. واحدهای انتظامی موظف اند پس از متوقف نمودن شناور متخلف و تشکیل پرونده، مراتب را جهت اعمال قانون به مراجع قضایی یا تعزیرات ارسال و صدور حکم قانونی را پیگیری نماید، علاوه بر آن گزارش تخلف ناخدا و شناور را به سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت شیلات جهت اعمال مجازات ذیل ارسال بنماید؛

  1. نسبت به خودرو های حمل سوخت متخلف
    • برای باراول سه‌ماه توقیف گواهینامه ثبت شناور و گواهینامه شایستگی دریانوردی(ناخدا) و یک سال لغو سهمیه سوخت یارانه‌ای شناور.
    • برای باردوم لغو گواهینامه شایستگی دریانوردی(ناخدا) و یک سال توقیف گواهینامه ثبت شناور و سه سال لغو سهمیه سوخت یارانه‌ای.
  1. نسبت به شرکت های دریایی و کشتیرانی حمل سوخت متخلف
    • لغو مجوز شرکت های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی که در ارتکاب تخلف مشارکت داشته اند، به مدت 6 ماه توسط بنادر وکشتی رانی.
    • لغو دائم مجوز شرکت های حمل و نقل دریایی و کشتیرانی که دوباره در ارتکاب تخلف مشارکت داشته باشند و یا در بازرسی ها توسط سازمان بنادر و کشتی رانی مشخص شود که تعداد قابل توجهی از شناورهای شرکت دارای منبع و ظرف اضافی یا غیر استاندارد هستند.
قرارداد واردات و فروش کالا

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم قاچاق کالا

  1. طبق قانون آیین دادرسی کیفری صلاحیت بررسی و رسیدگی به تمامی جرایم در زمینه انواع قاچاق ازجمله سوخت با دادگاه انقلاب است، البته لازم به ذکر است که چنانچه شخص مجرم در محل ارتکاب جرم یافت نشود، بایستی در نزدیک ترین استان پرونده فرد قاچاقچی مورد رسیدگی قرار بگیرد. طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رسیدگی به جرایم قاچاق سوخت سازمان‌یافته و حرفه‏‌ای که مجازات آن حبس یا انفصال از خدمات دولتی باشد، در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب است.
  2. البته یکی دیگر از مراکز که در حوزه جرم قاچاق سوخت فعالیت می کند، سازمان تعزیرات حکومتی می باشد که حدود صلاحیت آن را قانون مشخص نموده است، و به جز مواردی که در صلاحیت دادگاه انقلاب است،‌ سایر پرونده‏‌های قاچاق سوخت، تخلف محسوب می‌شود و رسیدگی به آن در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی است.

قاچاق سوخت معضل ملی ایران

قاچاق سوخت یک تجارت پر رونق در منطقه خاورمیانه است که در آن برخی از دولت های تولیدکننده نفت به نفت و فرآورده های سوختی یارانه پرداخت می کنند، این صنعت چند100میلیون دلاری به سود بازاریان سیاه و سازمان های تروریستی مانند داعش بود، که از سوخت و نفت قاچاق برای تأمین مالی عملیات خود استفاده می کردند که رویکردهای مختلف قیمت گذاری انگیزه قاچاق سوخت است. درحالی که پرداخت یارانه به مصرف کنندگان ممکن است حجم قاچاق سوخت را کاهش دهد و افزایش اثر بخشی اجرای قانون تعداد قاچاقچیان سوخت را کاهش می دهد، هیچ کدام از این رویکردها نمی تواند قاچاق سوخت را به طور کامل متوقف کند.

وقتی سوخت یارانه ای به خارج از کشورها قاچاق می شود، فقرا بیشترین آسیب را می بینند. تقلب در سوخت باعث انتشار مضر خودرو و افزایش مصرف سوخت می شود کشورهای آسیایی سالانه صدها میلیون دلار به دلیل سوخت قاچاق از دست می دهند. دولت‌ها در سراسر جهان برنامه‌های مالیات بر سوخت را برای کمک به پرداخت خدمات ضروری که به نفع شهروندانشان است، توسعه داده‌اند. در بسیاری از موارد این مالیات ها بخش قابل توجهی از کل درآمد مالیاتی یک کشور را به ویژه در مورد کشورهای کم درآمد نشان می دهد.

هنگامی که یارانه سوخت منجر به اختلاف عمده در قیمت سوخت می شود، وسوسه انجام قاچاق سوخت یا تقلب مالیاتی وجود دارد که سوخت های ارزان قیمت و یارانه ای را از افرادی که به آن نیاز دارند منحرف می کند. بسیاری از کشورها برای حفظ یکپارچگی عرضه سوخت ملی خود با مشکلاتی مواجه هستند. این ها شامل قاچاق، تقلب و رقیق کردن سوخت و همچنین سرقت آشکار است.

سوخت های یارانه ای ارزان قیمت برخی از کشورهای آسیایی مانند ایران به کشورهایی قاچاق می شود که قیمت های بازار بین-المللی را دریافت می کنند و مردم کشور مبدا را از مزایای مورد نظر محروم می کنند. مدیریت قاچاق سوخت جاده‌ای به خارج از کشور به یک موضوع دشوار برای ایران تبدیل می‌شود، به‌ویژه که ایران با تقاضای روزافزون سوخت جمعیت رو به رشد خود مواجه است.

وکیل ملکی در کیش

قاچاق سوخت در ایران با یارانه سوخت سنگینی که دولت همچنان به مصرف کنندگان داخلی خود اعطا می کند تشویق می شود و قیمت گازوئیل و بنزین در ایران را به یکی از پایین ترین قیمت ها در جهان تبدیل می کند. رشد سریع تقاضای گازوئیل و بنزین که به دلیل قاچاق تشدید شده است، ایران را مجبور می کند به دنبال راه هایی برای تقویت و ارتقای بیشتر ظرفیت پالایشی خود باشد. درکوتاه‌مدت، ظرفیت و رشد تولید محدود به ارتقاء پالایشگاه‌های موجود خواهدشد که تحریم‌های غرب نیز مانع از آن شده‌اند. در عین حال، تقاضای فزاینده بنزین، پالایشگاه‌های موجود را مجبور به کارکرد کامل کرده است و فرصت‌های کمتری برای خرابی باقی می‌گذارد.

سازمان‌های دولتی

نهادهای رسمی مسئول تنظیم صنعت نفت و گاز می‌توانند از قدرت خود برای افزایش کنترل مرزی در بندر، نظارت بر محموله‌ها و همکاری با سایر آژانس‌های بین‌المللی استفاده کنند. این اقدامات کمک زیادی به شناسایی و توقف قاچاقچیان خواهدکرد.

شرکت های نفت و گاز

جلوگیری از قاچاق نفت به نفع شرکت های نفت و گاز است، آن ها مسئول اطمینان از اینکه هرکسی که محصول خود را ارسال می کند، مطابق با مقررات است و از خطرات قانونی جلوگیری می کند، هستند. برای مثال، آن ها می توانند کشتی های اجاره شده را غربال کنند، بررسی های لازم را بر روی تأمین کنندگان و مشتریان انجام دهند و از فناوری هایی مانند هوش مصنوعی برای ردیابی و نظارت بر محموله های نفتی استفاده کنند.

شرکت های کشتیرانی

کشتیرانان می توانند بهتر بفهمند که در کدام مناطق و بنادر فعالیت های احتمالی قاچاق افزایش یافته است، تا از قاچاق نفت جلوگیری یا کاهش دهند، با این کار خطرات قانونی و اعتباری خود را کاهش داده و ایمنی کشتی ها و کارکنان خود را حفظ خواهندکرد.

مؤسسه های مالی

مؤسسه های مالی مسئول انجام یک بررسی کامل پیشینه هر مشتری قبل از مشارکت در تأمین مالی یا سرمایه گذاری در یک محموله هستند. این شامل نظارت بر معامله های برای فعالیت های مشکوک و گزارش هر گونه فعالیت مشکوک به مقام های است.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل جرم قاچاق نفت در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *