راه های اثبات زنا

راه های اثبات زنا

راه های اثبات زنا


امروز با موضوع راه های اثبات زنا با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

نگرش شرع اسلام بر عدم اثبات این قبیل جرایم سوق دارد و این مهم را می‌توان از منطوق مواد قانون آیین دادرسی کیفری فهمید، جرم زنا در فقه اسلامی شیعی از جرایم مشمول حد می‌باشد.

پس از انقلاب اسلامی سال 1357 در ایران ، حقوق ایران علی الخصوص حقوق جزایی بر مبنای فقه شیعه پایه ریزی شده است.

در سالهای پس از انقلاب قوانین جزایی مربوط به حدود اسلامی و علی الخصوص جرم زنا مورد بازنگری قرار گرفت.

در این مقاله با استفاده از قوانین و شرع سعی در تبیین راه‌های اثبات زنا داشته‌ایم.به استحضار خوانندگان گرامی می‌رساند.

نکات مهم راه های اثبات زنا

  • در شرع مقدس چه راه‌های برای اثبات زنا در نظر گرفته شده است؟
  • در قوانین چه راهی برای اثبات زنا تبیین شده است؟
  • چرا اثبات زنا کار دشواری است؟

چه راه های برای اثبات زنا در شرع پیش بینی شده است؟

برای اثبات زنا که مستوجب حد باشد، تنها را هی که شرع تعیین نموده، معتبر می‌باشد. شرع مقدس اسلام برای اثبات زنا دو راه «اقرار» و «بینه» را معتبر دانسته است.

در تمام نظام های معتبر حقوقی اقرار با وجود شرایط لازم به عنوان یکی از ادله اثبات شمرده می شود.

اثبات زنا از طریق اقرار به چه نحو صورت می‌پذیرد؟

اقرار در هر یک از جرائم با توجه به ماهیت و فلسفه تحریم آن، شرایط خاصی برای آن در نظر گرفته شده است. اثبات قضایی زنا در حق اقرار کننده نیز دارای شرایط خاصی می باشد. اقرار کننده باید بالغ، عاقل، با اختیار و در حضور قاضی شرع چهار بار صورت گیرد. این شرایط مورد اتفاق نظر علمای امامیه و اکثر علمای اهل سنت است. البته در زن یا مرد بودن اقرار کننده، تفاوتی نیست.

وکیل شکایت از جراح بینی

اثبات زنا از طریق بینه به چه نحو است؟

بیّنه  مراد از بینه در کتب فقهی گواه و شاهد است که با شرایط خاصی بر وقوع امری نزد حاکم شرع شهادت می دهند که در این صورت آن امر از نظر قضایی ثابت می شود.

در صورتی که شاهدان چهار مرد یا سه مرد و دو زن باشند، زنا چه موجب حد جلد باشد و چه موجب حد رجم، ثابت می شود و در صورتی که زنا فقط موجب حد جلد باشد، شهادت دو مرد عادل به همراه چهار زن عادل نیز ثابت می شود.

همچنین نحوه شهادت شاهدان نیز ویژگی خاصی دارد. شهادت شهود باید از جهت زمان و مکان اختلاف نداشته باشد و در صورت اختلاف بین شهود علاوه بر اینکه زنا ثابت نمی شود، شهود نیز به حد قذف محکوم می گردند.

شهود باید بدون فاصله زمانی یکی پس از دیگری شهادت دهند.

اگر بعضی از شهود شهادت بدهند و بعضی دیگر بلافاصله برای ادای شهادت حضور پیدا نکنند، یا شهادت ندهند، زنا ثابت نمی شود و شاهدانی که شهادت دهند مورد حد قذف قرار می گیرد.

علم قاضی چه تاثیری در اثبات زنا دارد؟

علم قاضی همراه با ادله دیگر نیز ثابت کننده جرم می باشد. براین اساس حاکم شرع می تواند به علم خود عمل کند و حد الهی را جاری نماید.

در این صورت قاضی صادر کننده حکم، ملزم است که در حین افشای حکم، مستند علم خود را ذکر نماید.

چنانکه ملاحظه می شود، ادله مذکور به طور کلی در مورد اجرای هر یک از مجازات های مذکور و انواع زنای مقرر در فقه و قانون معتبر شناخته شده است و فرقی بین زنای به عنف و غیر آن نیست .

وکیل خانواده منطقه 3 تهران

چه مجازاتی برای ربودن زنان و دختران در قانون در نظر گرفته شده است؟

وفق ماده 621  قانون مجازات:

هر کس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگری به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصاً یا توسط دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند به حبس از پنج تا پانزده سال محکوم خواهد شد.

در صورتی که سن مجنی علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد یا ربودن توسط وسایل نقلیه انجام پذیرد یا به مجنی علیه آسیب جسمی یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد و در صورت ارتکاب جرائم دیگر به مجازات آن جرم نیز محکوم می‌گردد.

تبصره- مجازات شروع به ربودن سه تا پنج سال حبس است.

وکیل اثبات زنا

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث خشونت علیه زنان وجرایم جنسی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

طلاق توافقی فوری شمال تهران

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (17 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *