نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان

نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان

امروز با موضوع بررسی حقوقی نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان با شما مخاطبان گرامی همراه هستیم.

امنیت یکی از اساسی‌ترین نیازهای یک جامعه محسوب می‌شود که به دسته‌های مختلفی همچون امنیت فردی، امنیت خانواده، امنیت ملی و… تقسیم‌بندی می‌شود.

طی یک دهه گذشته استفاده از دوربین‌های نظارتی پیشرفت چشمگیری داشته است و بسیاری از اماکن دولتی یا خصوصی برای حفظ بیش ‌از پیش امنیت خود اقدام به نصب دوربین‌های مداربسته کرده‌اند.امروزه دوربین‌های مداربسته، با تکیه ‌بر قابلیت‌های فراوان خود، یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین و پرکاربردترین راه‌های برقراری امنیت و کاهش جرائم در مکان‌های مسکونی، اداری و حتی عمومی محسوب می‌شوند.

حال با توجه به این‌که این دوربین‌ها علاوه بر نقش امنیتی خود، می‌توانند نظارت کاملی بر تمامی اعمال و رفتار ما داشته باشند، این سوال مطرح می‎شود که آیا هر کسی می‌تواند در محل کار یا منزل خود دوربین مداربسته نصب کند؟ آیا محدودیتی برای استفاده از این دوربین‌ها در مکان‌های عمومی یا مسکونی وجود دارد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به‌تمامی سؤالات شما پیرامون قوانین نصب دوربین‌های مداربسته در مکان‌های عمومی، آپارتمان‌ها و… پاسخ دهیم.

بررسی حقوقی نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان

  • آیا مدیر ساختمان می‌تواند به صورت دلخواه دوربین مداربسته نصب نماید؟
  • چه اشخاصی می‌توانند دوربین مداربسته نصب نمایند؟
  • آیا کارفرما می‌تواند در محل کار دوربین مداربسته نصب کرد؟

آیا نصب دوربین مداربسته منع قانونی دارد؟

با توجه به نقش بسیار مفیدی که دوربین‌های مداربسته در کاهش جرائم و افزایش ضریب امنیت محیط‌های مختلف دارند، نصب این دوربین‌ها نه ‌تنها منع قانونی ندارد بلکه از لحاظ قانونی، هر شخصی می‌تواند با رعایت چند قانون کوچک، به‌راحتی این دوربین‌ها را در مکان‌های مورد نظر خود نصب کند.

دادگاه کیفری یک

طبق قانون چنانچه تمایل داشته باشید در ملک شخصی خود دوربین مداربسته نصب کنید، موظف هستید تمامی همسایگان یا افرادی که مرتبا در اطراف ساختمان در رفت‌وآمد هستند را از وجود دوربین مطلع سازید که این کار به‌راحتی با نصب یک یا چند تابلو کوچک امکان‌پذیر است.

آیا نصب دوربین مداربسته در آپارتمان آیا به تایید اعضای مجمع عمومی نیاز دارد؟

نصب دوربین در مشاعات ساختمان‌های مسکونی مانند راه‌پله، حیاط یا پارکینگ، به تائید کتبی اعضای مجمع ساختمان نیازمند است؛ بنابراین تمامی مراحل تهیه و نصب دوربین‌های مداربسته باید زیر نظر مدیر ساختمان انجام گیرد و در واقع مدیر ساختمان باید با توجه به نیاز آپارتمان، تعداد و محل قرارگیری دوربین‌ها را تعیین کند.

در این میان نصب دوربین در مکان‌هایی همچون داخل منزل یا اتاق‌ خواب افراد، که به آن‌ها محیط‌های شخصی اطلاق می‌شود، از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و بر اساس قوانین مربوطه، شخص یا افرادی که در آن محل رفت‌وآمد دارند یا زندگی می‌کنند، باید از این امر مطلع شوند و سپس برای نصب این دوربین‌ها مجوز رسمی تهیه گردد.

ناگفته نماند نصب دوربین مداربسته به‌طوری‌که سایر افراد حاضر در محل از وجود آن مطلع نگردند (مخفی باشد) تنها با کسب مجوز از مراجع قانونی مربوطه و در مدتی محدود امکان‌پذیر است و اگر به هر دلیلی این دوربین‌ها به‌صورت مخفی یا بدون مجوز نصب گردند، شخص خاطی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و مجازات خواهد شد.

اگرچه دوربین‌های مداربسته ابزاری کارآمد برای برقراری امنیت و کاهش جرائم و تخلفات هستند، استفاده غیرمجاز یا بدون مجوز از آن‌‌ها، هم از لحاظ اخلاقی و هم از نظر قانونی نادرست است.

اقامت تضمینی با خرید ملک یونان

تحت چه شرایطی می‌توان مخفیانه از دوربین مداربسته استفاده کرد؟

طبق اصل 25 قانون اساسی هرگونه استراق سمع و نظارت بر زندگی دیگران خلاف قوانین است.

طبق این قانون نصب و استفاده از دوربین مداربسته مخفی خلاف است و جرم محسوب می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، حتی تصویری که به‌وسیله یک دوربین مخفی ضبط می‌شود قابل استناد نیست و حتی صاحب این دوربین نیز مجرم شناخته می‌شود.

آیا کارفرمایان می‌توانند در محل کار دوربین مدار بسته نصب کنند؟

دوربین‌های مداربسته، با توجه به قابلیت‌هایی که به آن مجهز شده‌اند، می‌توانند در محیط‌های کاری نیز کاربردهای فراوانی داشته باشند؛ که از جمله آن‌ها می‌توان به نظارت بر ورود و خروج کارمندان، بهبود راندمان کاری پرسنل، جلوگیری از خرابکاری و سو رفتار کارکنان، حفظ امنیت افراد حاضر در محیط کار، نظارت بر رعایت قوانین از سوی پرسنل اشاره کرد.

اگر صاحب یک ملک شخصی یا اداری (کارفرما) بخواهد از وقوع یک جرم بزرگ پیشگیری کند، می‌تواند با تهیه مجوز از مراجع قانونی، در یک بازه زمانی کوتاه، به نصب دوربین نظارتی مخفی در محل مورد نظر اقدام کند.

به‌طورکلی دوربین‌های مداربسته تنها باید به‌منظور موارد امنیتی و نظارتی مورد استفاده قرار گیرند و هر عملی که باعث شود تا استفاده از دوربین مداربسته جنبه دیگری پیدا کند، از لحاظ اخلاقی و قانونی مجاز نیست و خلاف قوانین محسوب می‌شود.

با اینکه این دوربین‌ها تاثیر مثبت فراوانی بر محیط‌های کسب‌وکار دارند، اما یک کارفرما موظف است قبل از نصب این دوربین‌ها در محل کار، مواردی را رعایت کرده و از برخی قوانین تبعیت کند.

وکیل ملک در ونکوور

در درجه اول کارفرما باید بداند نظارت به‌وسیله دوربین مداربسته به‌هیچ‌وجه نباید برای پرسنل ایجاد مزاحمت کند.

همچنین کارفرما موظف است به‌طور کامل حقوق انسانی را برای کارمندان خود رعایت کرده و به حریم خصوصی آن‌ها احترام بگذارد.

در مجموع قبل از اینکه در محیط‌های کاری دوربین مداربسته نصب گردد، طبق قانون باید اطلاعات زیر در اختیار کارمندان قرار گیرد:

  • علت نصب دوربین مداربسته
  • اطلاع از نصب دوربین مداربسته
  • چگونگی استفاده از تصاویر ضبط ‌شده
  • چگونگی حفاظت از حقوق کارمندان و حریم شخصی آن‌ها
  • اطلاع‌رسانی از منطقه‌ای که تحت پوشش دوربین قرار می‌گیرد

همچنین فیلم‌های تهیه شده به‌وسیله دوربین‌های نظارتی و مداربسته نباید در اختیار شخص ثالث قرار گیرند و این عمل نیز نقض قانون به شمار می‌رود.

واضح‌ترین مثال در این زمینه، فیلم‌ دوربین‌های مداربسته‌ای است که با موضوعات مختلف و به‌راحتی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می‏شوند و در دسترس همگان هستند.

دوربین‌های مداربسته موارد استفاده فراوانی دارند، اما طبق قانون به‌هیچ‌وجه نباید از این دوربین‌ها برای تجاوز به حریم شخصی و نظارت بر زندگی دیگران استفاده شود.

 آیا می‌توان در آسانسور دوربین مداربسته نصب کرد؟

آسانسورها به دلیل نوع کاربرد، خود همواره یکی از پر رفت و آمد‌ترین مکان‌های آپارتمان‌ها به شمار می‌روند؛ از همین‌ رو در بسیاری از موارد مدیران ساختمان و حتی ساکنین ترجیح می‌دهند، به‌منظور افزایش امنیت ساکنین، در آسانسور دوربین‌ مداربسته نصب شود.

با توجه به ساختار متفاوت و تحرک فراوان آسانسورها، نصب دوربین در آن‌ها با دشواری فراوانی همراه است، به همین دلیل مهارت و تجربه بیشتری نیز را می‌طلبد.

7 دلیل برای مراجعه به مشاوره حقوقی

برای نصب دوربین مداربسته به چه مواردی باید توجه کرد؟

بهتر است قبل از تهیه و نصب دوربین‌های مداربسته، ابتدا به بررسی کامل قوانین و مقررات مربوط به استفاده از آن‌ها بپردازید و در راه استفاده صحیح از این وسیله، تلاش کنید.

اصل 25 قانون اساسی هرگونه نظارت و استراق سمع بر زندگی مردم را منع می‌کند. بنابراین قبل از نصب هرگونه سیستم نظارتی باید برای دریافت مجوز قانونی آن اقدام نمایید.

نصب این دوربین‌ها در ظاهر کار ساده و پیش‌پا افتاده‌ای به نظر می‌رسد، اما در واقع نصب آن‌ها تنها باید توسط نصاب‌هایی صورت گیرد که دارای پروانه کسب باشند تا امنیت محل کار یا سکونت شما دچار تزلزل نشود.

پس از نصب دوربین، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که باید انجام دهید، اطلاع‌رسانی به اطرافیان و افرادی است که در آن محل زندگی یا رفت‌وآمد می‌کنند که راحت‌ترین راه برای این کار استفاده از تابلوهای اطلاع‌دهنده است.

وکیل مدافع حریم خصوصی  

اگر نیاز به خدمات مشاوره حقوقی و داوری در مباحث حریم خصوصی یا سایر موارد دارید جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری در خصوص موضوعات کیفری، حقوقی، ملکی، خانواده، مطالبه مهریه، نفقه، و …مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

وکیل مهاجرت در تهران

09120067665

5/5 - (41 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *