نکات مهم در انتخاب وکیل

نکات مهم در انتخاب وکیل

نکات مهم در انتخاب وکیل


امروز به بررسی نکات مهم در انتخاب وکیل می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

وکالت چیست؟

وکالت یک قرارداد جایز (هر یک از طرفین، هر وقت بخواهند می‌توانند آن را به هم بزنند و از بین ببرند) است که در چارچوب مقررات قانون مدنی منعقد می‌شود و طرفین آن وکیل و موکل نامیده می‌شوند.

مشاوره حقوقی با وکیل

می‌توان برای وکیل انتخابی حد و مرزی مشخص کرد که در چه زمینه‌ای اجازه وکالت از طرف موکل دارد و در چه زمینه‌ای خود شخص باید برای آن کار حضور داشته باشد.

وکیل کیست؟

وکیل یا نماینده یا جانشین کسی است که از طرف شخص دیگری – حقوقی یا حقیقی – به موجب عقد (قرارداد) وکالت برای انجام کاری مأمور می‌شود.

وکیل در موضع دفاع، از تامینات شغل قضا برخوردار است و شخصا امکان مبادرت به تجارت ندارد چون خلاف شان اوست. حرفه وکالت از آثار مترتبه بر تجارت، پیروی نمیکند و بدین جهت، وکالت را نمیتوان یک کسب و کار تلقی کرد.

وکیل در پونک

وکیل کیفری خیابان توانیر

موید این حقیقت قانونی، سیاستهای کلی نظام در امور قضایی است که وکالت را در زیر مجموعه امور قضایی آورده است و در [قانون اساسی] نیز در فصل سوم یعنی فصل حقوق ملت ذکر شده است و از اصل چهل و چهار مستثنی است.
نکات مهم در انتخاب وکیل

گونه‌های وکیل

الف) وکیل انتخابی

در مواردی بکار می‌رود که شخصی، وکیل خود را انتخاب و با انعقاد قرارداد وکالت از او می‌خواهد وکالت او را برای دفاع از حقش در مراجع قضایی برعهده بگیرد.

وکالت در توکیل چیست

وکیل دادگستری به فردی گفته می‌شود که معمولاً پس از طی کردن آزمون‌ها و آموزش‌های مختلف حقوقی و دریافت پروانه وکالت دادگستری، مجوز وکالت و حضور در مراجع قضائی از جانب اشخاص دیگر را دریافت می‌کند. در ایران پروانه وکالت دادگستری توسط کانون وکلای دادگستری به دارندگان شرایط وکالت اعطا می‌شود.

ب) وکیل تسخیری

در مواردی که دعوایی کیفری جریان داشته و علیرغم ضروری بودن حضور وکیل، در دادرسی و محاکمات، به دلیل امتناع متهم از اخذ وکیل یا نداشتن توانایی مالی برای این کار، وکیلی برای دفاع از متهم وارد پرونده نشده‌ است که در این صورت به تشخیص دادگاه، از بین وکلای دادگستری وکیل رایگان برای او گرفته می‌شود.

تهران وکیل

عنوان وکیلی که به این ترتیب وارد پرونده می‌شود، وکیل تسخیری است.

پ) وکیل معاضدتی

در مواردی که اشخاص برای دفاع از حقوق خود در دعاوی حقوقی نیاز به وکالت داشته باشند ولی توان مالی انتخاب وکیل را نداشته باشند با تشخیص اداره معاضدت کانون وکلای دادگستری، وکیلی به صورت رایگان دفاع از حقوق شخص مُعسِر (نیازمند) را برعهده می‌گیرد.

تفاوت موسسه حقوقی با دفتر وکالت

عنوان وکیل یاد شده در این موارد، وکیل معاضدتی است.
نکات مهم در انتخاب وکیل

ت) وکیل اتفاقی

اگر شخصی تحصیل کرده رشته حقوق باشد ولی پروانه وکالت نداشته باشد و بخواهد به صورت اتفاقی برای حل مشکلاتی که بستگان نزدیک او در مراجع قضایی دارند، خارج از چرخه و آزمون‌های سخت کانون وکلای دادگستری، از این کانون برای همان مورد خاص پروانه وکالت موردی بگیرد با طی مراحل قانونی و پرداخت هزینه مربوط می‌تواند به این امر اقدام کند.

لایحه اعتراض به قرار تعلیق اجرای مجازات

شخصی که با این روش وکالت موردی برای دفاع از حقوق بستگانش گرفته‌است را وکیل اتفاقی گویند.

موارد تعلیق وکیل از وکالت چیست؟

با توجه به ماده ۱۷ لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری هیچ وکیلی را نمی‌توان از شغل وکالت معلق یا ممنوع نمود مگر به موجب حکم قطعی دادگاه انتظامی.

– تعلیق وکیل تحت پیگرد انتظامی: وزیر دادگستری یا رئیس هیئت مدیره کانون وکلا می‌توانند در صورتی که اشتغال وکیل مورد تعقیب را به کار وکالت مقتضی (لازم) ندانند تعلیق موقت او را از دادگاه انتظام وکلا درخواست نمایند.

نمونه رای دادگاه انتظامی قضات

– تعلیق وکیل تحت پیگرد کیفری: به موجب ماده ۸۷ آ.ا.ل.ق.ا.ک. و. د. در صورتی که نسبت به وکیلی به اتهام ارتکاب جنحه (جرم) یا جنایت کیفرخواست صادر شود دادستان باید رونوشت آن را به کانون بفرستد و از طرف کانون به دادگاه انتظامی وکلا رجوع می‌شود و در صورتی که دادگاه دلایل را قوی تشخیص دهد حکم تعلیق موقت او را صادر می‌کند.

نکات مهم

نکته شماره یک) دقت در انتخاب وکیل متخصص موضوع پرونده شما

مشاوره با وکیل در واتساپ

با توجه به اینکه در قوانین وکالت ایران، وکالت تخصصی در رشته‌هایی مانند وکیل مهاجرت، وکیل خانواده، وکیل جرایم جنایی، وکیل جرایم مالی و اقتصادی، وکیل جرایم امنیتی، وکیل جرایم رانندگی، وکیل اتباع خارجی و مهاجرین، وکیل اراضی (زمین) و املاک، وکیل و مشاور حقوقی املاک، بنا به علاقه شخصی وکلای دادگستری در ایران، هر کدام در موضوع خاصی قبول پرونده و وکالت می‌نمایند.

نمونه لایحه تقاضای تعلیق اجرای مجازات

نکته شماره دو) انتقال صادقانه و مستند موضوع مربوطه با وکیل دادگستری

نکته بعدی این است که بعضی از موکلین در مراجعه به وکیل دادگستری در تهران و یا سایر شهرها، بهترین کار برای یافتن راهی مناسب از سوی وکیل، خودداری از محک زدن و انتظار حدس زدن وکیل است. چرا که بدون بیان کامل موضوع به همراه مدارک مستند و محکمه پسند، قطعا تشخیص وکیل دقت لازم را نخواهد داشت و نفعی در پی ندارد.

وکیل شکایت از دکتر زیبایی

پس توصیه موکد این است که در مراجعه به وکیل، تمامی جزییات موضوع را بدون ترس از نگرانی افشای آنها توسط وکیل بیان نمایید و دقت داشته باشید که وکیل محرم اسرار موکل است و حق ندارد اسرار موکل و یا اطلاعاتی را که به واسطه مشاوره موکل به دست آورده افشا نماید و یا در اختیار دیگران بگذارد.
نکات مهم در انتخاب وکیل

شکایت از وکیل بابت اضافه دریافتی

نکته سه) اعتماد کامل به وکیل تا مرحله نهایی دادگاه

همواره و در تمام طول مسیر رسیدگی به پرونده با اعتماد کامل به وکیل خود و گروهی که کار را به آنها سپرده‌اید، باعث پیشرفت محسوس در کارها شوید.

جرم قاچاق دارو

چرا که عدم اعتماد به وکیل و مراجعه به مرجع رسیدگی کننده بدون اطلاع و هماهنگی با وکیل، چه بسا اثر منفی در پرونده داشته باشد و به دلیل عدم اطلاع وکیل از جزییات اظهارات و لوایح تقدیمی شما، قطعا کار وی با مشکل مواجه خواهد شد.

در صورت نیاز به مشاوره با تیم وکلای موسسه حقوقی بین‌المللی مهر پارسیان تماس حاصل فرمایید.

قانونمندی خدمات حقوقی گروه وکلای مهر

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۳۱ امتیاز)

۷ دیدگاه

  • سلام
    شرایط ثبت نام وکیل پایه یک دادگستری در سایت موسسه حقوقی مهر پارسیان چیه؟
    حق عضویت معرفی وکیل در نقاط مختلف ایران رو بفرمایید

    • سلام بابت معرفی وکلای پایه یک دادگستری در وب سایت موسسه حقوقی مهر پارسیان و دفتر وکالت جناب محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری مبلغی دریافت نمیشه.
      صرفا تحت نظر مدیر موسسه پرونده ها مورد پذیرش قرار گرفته و در صورت اقتضا به همکاران وکیل در سراسر کشور بعد از سنجش وکلای محترم توسط مدیر حقوقی موسسه ارجاع میشه

  • سلام. پدر بنده یک ماه پیش فوت شد و ایشان قبل از فوتشان به من اطلاع داده بودند که مبلغ یک میلیارد تومان به شریکش بدهکار است و در صورت بروز مشکل این مبلغ را پرداخت کنم. بعد از فوت پدرم بنده این یک میلیارد را به شریکش پرداخت کردم ولی او چیزی از وضعیت شراکتشان به من نگفت. حالا متوجه شدم که پدرم پیش از فوت تمام بدهی خود را پرداخت نموده و رسیدش را در میان مدارک پدرم پیدا کردیم. من با احتساب این که پدرم به شریکش بدهکار است، یک میلیارد پرداخت کردم ولی شریکش به ما نگفت که او هیچ طلبی از پدرم ندارد. حالا میخواهم این مبلغ را از شریک پدرم پس بگیرم. آیا امکانش وجود دارد؟

    • سلام. با توجه به ماده ۳۰۲ قانون مدنی، اگر کسی که اشتباهاً خود را مدیون میدانست آن دین را تادیه کند حق دارد از کسی که آن را بدون حق اخذ کرده است استرداد نماید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

  • سلام. من یک سرویس طلا داشتم که آن را به دوستم دادم تا در عروسی برادرش از آن استفاده کند. حالا یکی از گوشواره‌های سرویس طلا شکسته است و ایشان حاضر به تعمیر آن نیست. آیا او ضامن خسارت وارده به بنده است؟

    • سلام قطعا مسئولیت با ایشون هست و میتونین به عنوان ضامن مطالبه خسارت کنید.(قانون مسئولیت مدنی)

      • سلام. بله، مطابق ماده ۶۴۴ قانون مدنی: در عاریه طلا و نقره اعم از مسکوک و غیر مسکوک مستعیر ضامن است هر چند شرط ضمان نشده و تفریط یا تعدی هم نکرده باشد.
        جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
        ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *