وکیل متخصص در جرایم پزشکی

وکیل متخصص در جرایم پزشکی

امروز با معرفی وکیل متخصص در جرایم پزشکی با شما هستیم.

اهمیت موضوع در پرتو قوانین داخلی و بین‌المللی

طبق اصل بیست و نهم قانون اساسی برخورداری از خدمات بهداشتی درمانی و غیره حقی همگانی است.

دولت موظف است ان را برای افراد کشور تأمین نماید.ماده 25 اعلامیه جهانی حقوق بشر هم مقرر داشته است:

هرکس حق دارد از یک سطح زندگانی برخوردار باشد که سلامت و رفاه  او و خانواده‌اش من‌جمله خوراک و لباس و مسکن و رسیدگی‌های پزشکی انان را تأمین نماید.

پس امور مرتبط با پزشکی  و حقوق برخاسته از ان بسیار مهم و زندگی هرکسی  با این امور گره‌خورده است . این امر موردتوجه قانون‌گذاران در سطح داخلی و بین‌المللی قرار گرفته است. مسائل زیادی در این مورد ممکن است به وجود آید و افراد جامعه با ان درگیر شوند.این امر توجه ما را به شاخه‌ای از علم حقوق معطوف می‌نماید که به حقوق پزشکی مشهور است.

 در سال 1381 براي اولين بار منشور حقوق بيمار در ايران تدوين و از سوي معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ابلاغ گرديد. با توجه به‌ضرورت تدوين متني جامع در مورد حقوق بيمار، منشور حقوق بيمار در ايران با نگاهي نو و جامع و باهدف تبيين حقوق‌گیرندگان خدمات سلامت و رعايت مو ازين اخلاقي در عرصه‌ی درمان تدوين گرديد.

مصوبات قانونی مرتبط با امور پزشکی

منشور جامع حقوق بيمار در 5 محور كلي و 37 بند به همراه بينش و ارزش و يك تبصره پاياني تنظيم گرديده است. محورهای پنج‌گانه منشور شامل حق دريافت خدمات مطلوب، حق دريافت اطلاعات به نحو مطلوب و كافي، حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت، حق احترام به حريم خصوصي بيمار و رعايت اصل رازداري و درنهایت حق دسترسي به‌نظام كارآمد رسيدگي به شكايات است كه به ترتيب هر يك در 14، 4، 7، 9 و 3 بند تدوين گرديده است.

اعاده دادرسی قاچاق کالا و ارز

از جمله مصوبات حقوقی مرتبط با امور پزشکی عبارتند از:

ماده 624 قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات مرتبط با سقط‌جنین، ماده ۶۴۸ راجع به ضمانت‌الاجرای عملکرد درست پزشک در امور حرفه‌ای، ماده 539 و 540 راجع به گواهی خلاف واقع توسط پزشک و ماده 688 در مورد به خطر افتادن بهداشت عمومی.

جرائم و تخلفات پزشکی

جرائمی وجود دارد که ارتکاب ان‌ها  از سوی پزشک متصور است مثل:جرم صدور گواهی خلاف واقع، جرم افشای اسرار بیماران( به‌استثنای موارد مجازی که به مصلحت بیمار باشد یا پزشک در مقام دفاع از خود مجبور به افشای سر بیمار گردد، یا در مقام کارشناسی ، سر بیمار فاش شود، یا پزشک عنوان شاهد در دعوا ا داشته باشد و ناگزیر از افشا باشد، و یا اعلام بیماری‌های واگیر،افشای راز در مقابل شرکت‌های بیمه یا شرکت‌های بیمه عمر) جرم سقط‌جنین، جرم خودداری از کمک به فرد در حالت اورژانسی و نیازمند کمک پزشکی فوری. یا مرگ و نقص عضو نوزاد توسط ماما.

ممکن است اقدام ارتکابی پزشک صرفاً تخلف باشدمثل: اشتغال به حرفه پزشکی بدون مجوز قانونی، تجویز غیرضروری مواد مخدر،عدم ارائه خدمات پزشکی(شامل عدم رعایت مقررات بهداشتی و فریب دادن بیمار) باشد.گاها تخلفات از سوی صاحبان آزمایشگاه‌های تشخیص طبی یا مسئولین داروخانه‌ها صورت می‌گیرد .

البته لازم به ذکر است که هنوز خلأهایی در زمینهٔ حقوق بیمار در قوانین کشورمان وجود دارد امید می‌رود در این راه چاره‌ای اندیشیده شود مثل قانون نظام پزشکی انگلیس که در ان به جعل اسناد،کلاه‌برداری، تحقیر پزشکان دیگر، ارتکاب زنا با بیمار و..توجه شده است درحالی‌که در ایران برای این جرائم باید به قوانین عام رجوع نمود.

وکیل شکایت مواد غذایی

حمایت قانون‌گذار از حقوق بیمار

دولت معمولاً در روابط قراردادی که بین اشخاص در جامعه وجود دارد، به نفع طرف ضعیف دخالت نموده و با وضع قوانینی عدالت را برقرار می‌نماید. مثل قانون کار وضع‌شده در حمایت از قشر کارگر یا قانون حمایت از مصرف‌کننده در جهت حمایت از مصرف‌کننده نهایی در برابر تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان قوی. در عرصه حقوق پزشکی نیز وضع به این صورت است.

رابطه پزشک با بیمار در امور پزشکی و درمانی بر پایه تراضی طرفین و در قالب قرارداد می‌باشد و دو طرف از قدرت یکسانی برخوردار نیستند. گاهی وظیفه دولت تضمین اخلاق به‌واسطه وضع قوانین است.

اگر قوانین عام برای جامعه کفایت نکند، دولت پو یا و مقتدر به وضع قوانین خاص اقدام می‌کند.

در حوزه حقوق پزشکی این اقدام دولت را می‌توان در پرتو وضع قوانین خاص، از قبیل قانون پیوند اعضای بیماران فوت‌شده یا بیمارانی که مرگ مغزی ان‌ها مسلم است در سال 1379 یا قانون اهدای جنین به زوجین نابارور مصوب 1382.

در سطح بین‌المللی معاهداتی وجود دارد که با امور سلامت و حفظ حقوق بیمار مرتبط است، مانند: مصوبات اتحادیه‌های جهانی از قبیل مصوبات انجمن‌های تخصصی، منشور حقوق بیماران و غیره. عضویت در این سازمان‌ها و الزام به رعایت قوانین پذیرفته‌شده جهانی، راهکاری در جهت اجرای اخلاق پزشکی و حفظ حقوق بیمار می‌تواند باشد.

اختلافات و دعاوی حقوقی مرتبط با امور پزشکی

امروزه علیرغم تمام تلاش پزشکان، دندان‌پزشکان و سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان و باوجود امکانات وسیع، متأسفانه میزان نارضایتی و شکایت بیماران رو به فزونی نهاده است، اگرچه این موضوع از یک‌سو ریشه در عدم موفقیت پزشکان در برقراری رابطه با بیمار دارد ولی از سوی دیگر عوامل مختلف دیگری نظیر رسانه‌ها، مطبوعات، فزونی وکلای حقوقی، تجهیزات پزشکی مدرن و روش‌های نوین درمانی و نیز افزایش تعداد دانش‌آموختگان رشته‌های گروه پزشکی و روی آوردن گروهی از پزشکان به اعمال خلاف قانون جهت کسب منافع بیشتر و در نهایت عدم اطلاع کافی بیماران نسبت به حقوق خود و بعضاً آشنا نبودن گروه پزشکی با منشور حقوق بیماران در افزایش نرخ شکایت‌ها مؤثرند.

وکیل تصادفات رانندگی تهران

 اینجاست که وکیل متخصص در این زمینه بایستی کار را بر عهده گیرد تا زوایای قضیه روشن شود که آیا واقعاً قصوری از سوی پزشک رخ‌داده است، آیا حق بیمار تضییع گردیده است؟

آیا عناصر جرائم مربوط به امور پزشکی قابل‌ اثبات است؟

هر کدام از دو طرف دعوای مطروحه نیاز دارند که پرونده‌شان توسط وکیل متخصصی به‌ طور دقیق بررسی و پیگیری شود تا حقشان ضایع نگردد. قانون گذار پزشک را به‌شرط رعایت مقررات پزشکی و اخذ رضایت و برائت قابل‌تعقیب کیفری ندانسته است و شناخت جزئیات این آمر و بررسی ان از سوی وکیل متخصص ممکن می‌باشد.

وکیل متخصص جرایم پزشکی تهران

برای دریافت مشاوره کیفری با وکیل پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای مهر، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

21-88795408

021-88796143

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

09120067669

موسسه حقوقی مهر پارسیان

 

4.5/5 - (132 امتیاز)

15 دیدگاه

  • سلام آقای محمدرضا مهری
    خیلی ممنون از مطالبی که در سایت قرارداده اید. من در ۱۴ دیماه سال گذشته جراحی ابدوآمینو پلاستی داشتم و با نظر موافق پزشکم در ۲۰ اسفند ماه(۹مارس۲۰۱۸)عازم سفر به آلمان شدم. در تاریخ ۱۰ مارس برای پانسمان محل زخم به بیمارستان رفتم.بیمارستان مرا برای معاینه فوری به پزشک جراح در همان بیمارستان ارجاع داد. به دلیل عفونت در محل جراحی تا کنون دوبار دیگر با بیهوشی کامل زیر تیغ جراحی رفته ام و متاسفانه ماهیچه اصلی شکمم به دلیل عفونت صدمه خورده است. مجبور شدم به مجددا درخواست ویژا کنم و از کار و زندگی هم دور مانده و منتظر تائید پزشک برای برگشتن به ایران هستم. آیا این مورد قابلیت طرح شکایت دارد؟ ممنون می شوم راهنمائی فرمائید.

    • سلام
      با توجه به اصول کلی که در رابطه با جرایم مربوط به قصور و تقصیر پزشکی وجود داره، اگر پزشک در رابطه با نوع عمل جراحی و مراقبتهای بعد از عمل، تقصیر و قصوری کرده باشه، که این تقصیر توسط کمیسیون پزشکی مشخص میشه، قابل شکایت از پزشک و مطالبه ی دیه خواهد بود.

  • سلام خدمت جناب محمدرضا مهری عزیز
    بنده سال گذشته در کلینیک خصوصی در کلینیک زیرزمینی در خیابان حسن سیف تحت عمل جراحی لیپوساکشن توسط پزشک متخصص پوست قرار گرفتم و هنوز از عوارض عمل غیر مجاز این آقا که با وسایل آلوده اقدام به انجام عمل جراحی کرد رنج میبرم
    میخوام بدونم اگه از ایشون شکایت کنم به نتیجه میرسم؟
    پزشک متخصص پوست و مو اجازه انجام عمل جراحی لیپو ساکشن رو داره؟
    ممنونم از پاسخ شما

      • سلام وقت بخیر
        انجام عمل جراحی لیپوساکشن قطعا در صلاحیت پزشک متخصص پوست و مو نیست و همچنین در صورتی که در کلینیک غیر مجاز انجام شده باشه، امکان طرح شکایت کیفری و پلمپ مکان علاوه بر مجازات پزشک متخلف وجود دارد.
        ضمنا امکان طرح شکایت از طریق بازرسی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه و همچنین نظام پزشکی وجود دارد

    • سلام وقت بخیر
      انجام عمل جراحی لیپوساکشن قطعا در صلاحیت پزشک متخصص پوست و مو نیست و همچنین در صورتی که در کلینیک غیر مجاز انجام شده باشه، امکان طرح شکایت کیفری و پلمپ مکان علاوه بر مجازات پزشک متخلف وجود دارد.
      ضمنا امکان طرح شکایت از طریق بازرسی دانشگاه علوم پزشکی مربوطه و همچنین نظام پزشکی وجود دارد

    • سلام من پزشک هستم
      بستگی دارد که اون عوارضی که شما بیان میکنید مربوط به قصور پزشک و تیم همراهش باشد و از عوارض پیش بینی شده ی اون جراحی

  • سلام جناب مهری بزرگوار
    همسربنده اقدام به تحویز دارو برای بیمار مبتلا به لوپوس پیشرفته بوده،طی تجویز همسرم قلب بیمار دچار مشکل شده و نیازبه پیوند داره ،درحالی که بیماریکه مبتلا به این نوع مریضی میشه حداکثر میتونه تا۱۰ سال عمرکنه و بالطبع هر دارویی عوارضی دلره،توروخدا حواب بدین خیلی نگرانم

    • سلام جواب چی رو بدیم؟ مشاوره باید با تعیین وقت و به همراه مدارک و مستندات باشه تا بشه پاسخ درستی داد
      در ضمن تجویز داروی اشتباه حتی برای بیماری که در حال فوت و محتضر باشه هم قصور پزشکی محسوب میشه

  • سوالی داشتم من پزشک هستم به نظر میرسد در دعاوی بین پزشکان خلا قانونی بزرگی موجود است ایا شما با من هم عقیده هستید ؟اگر نظری دارید عنایت بفرمایید،جاودان باشید

    • سلام متوجه سوالتون نشدم. دعاوی بین پزشکان هم مانند سایر افراد عادی قابل رسیدگی طبق قوانین موجود است

  • سلام آقای دکتر
    من کارشناس بیهوشی طرحی در بخش آندوسکوپی هستم و حق اشعه نمیگیرم ولی به اجبار سرپرستار من و سایر نیروهای طرحی را به اتاق ERCPکه اشعه زده می شود می فرستند در حالی که دو نیروی بیهوشی که حف اشعه میگیرند در این بخش هستند آیا میتونم قانونی این موضوع رو پیگیری کنم؟

    • سلام متوجه نشدم یعنی چی قانونی پیگیری کنید؟
      اگر منظورتون دریافت حق اشعه است بله میتونین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *