آموزش ثبت شرکت توسط وکیل

آموزش ثبت شرکت توسط وکیل

آموزش ثبت شرکت توسط وکیل


امروز با آموزش ثبت شرکت توسط وکیل با شما همراهان گرامی مهر پارسیان هستیم.

همانطور که می دانیم امروزه یکی از موضوعات پر اهمیت در انجام امور تجاری تصمیم گیری در خصوص قالب و یا نوع شرکت می باشد زیرا چگونگی تقسیم وظایف و مسئولیت ناظر بر شرکاء در مقابل یکدیگر و افراد ثالث در گرو این امر می باشد.

به همین دلیل می بایست هر شرکت در یکی از قالب های مذکور در ماده 20 قانون تجارت (7 مورد) به ثبت برسد.

در مطلب حاضر بر آنیم تا نسبت به بیان این شرکت ها و اهم قواعد حاکم برآن بپردازیم.

1شرکت سهامی

این شرکت کامل ترین نوع شرکت سرمایه ای است که در آن حقوق شرکاء که سهامدار نامیده می شوند.

مستنداً به ماده 1 لایحه قانونی قانون تجارت به وسیله اوراق قابل معامله یا همان سهام مشخص می شود. صاحبان سهام به میزان آورده خود در قبال تعهدات شرکت مسئول می باشند.

این شرکت ها بسته به این که موسسین آن سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم یا تامین آن منحصراً توسط موسسین اقدام نمایند به ترتیب سهامی عام و خاص نامیده می شود.

2شرکت با مسئولیت محدود

این نوع از شرکت نیز یکی دیگر از شرکت های سرمایه بوده که مستنداً به ماده 94 قانون تجارت بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می شود و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قروض و تعهدات شرکت می باشد.

مشاوره حقوقی ابطال مزایده

بنابراین در این شرکت نیز مسئولیت شرکاء به اندازه آورده آن ها بوده با این تفاوت که سهم الشرکه آن ها قابل تقسیم به سهام نبوده و قابلیت معامله آزادانه را ندارند.

نکته بسیار مهم در این نوع از شرکت ها انتخاب نام آنهاست که می بایست عبارت “با مسئولیت محدود” در آن قید شود (مستند به ماده 95 قانون تجارت).

لازم است بدانیم که عدم ذکر عبارت مذکور در نام شرکت منجر به تغییر ماهیت شرکت به نوع تضامنی در قبال ثالث و قواعد مترتب بر آن خواهد شد.

3 شرکت تضامنی

مستنداً به ماده 116 قانون تجارت این نوع شرکت از جمله شرکت های شخص بوده که مابین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تحت نام خاص با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود.

اگر دارایی شرکت برای تادیه قروض کافی نباشد هر یک از شرکاء مسئول پرداخت کلیه قروض شرکت می باشد.

شرکاء می توانند بر خلاف منطوق ماده نسبت به تقسیم مسئولیت مابین خود اقدام نمایند لکن این موضوع قابلیت استناد در مقابل ثالث را ندارد.

در این نوع شرکت علاوه بر ذکر عبارت “تضامنی” در نام آن ها می بایست نام شرکا نیز ذکر گردد و در صورتی که صرفاً نام یکی از شرکاء ذکر گردد می بایست عبارت “و شرکاء” نیز ذکر گردد.

4 شرکت مختلط غیر سهامی

این نوع شرکت مستنداً به ماده 141 قانون تجارت برای امور تجارتی تحت اسم مخصوص بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود اما بدون انتشار سهام تشکیل می شود.

وکیل پایه یک دادگستری ونک

شریک ضامن مسئول اداره شرکت بوده و همانطور که از نام آن پیداست نسبت به کلیه قروض شرکت مازاد بر دارایی آن مسئول می باشد.

شریک با مسئولیت محدود حق دخالت در اداره شرکت را نداشته و صرفاً حق نظارت بر امور را دارد و مسئولیت او نیز به میزان سرمایه آورده است.

5شرکت مختلط سهامی

این نوع شرکت مابین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می شود.

مستند به ماده 162 قانون تجارت سرمایه شرکای سهامی به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی القیمت درآمده و مسئولیت آن ها تا میزان سرمایه ای است که در شرکت دارند.

شریک ضامن هم کسی است که سرمایه آن به صورت سهام در نیامده و مسئولیت او مانند شریک ضامن در شرکت مختلط غیر سهامی می باشد.

در صورتی که شریک ضامن بیش از یک نفر باشد مسئولیت آن ها در مقابل طلبکاران مانند شرکت تضامنی است.

6شرکت نسبی

این شرکت از جمله شرکت های شخص بوده که بر اساس ماده 183 قانون تجارت برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و مسئولیت هر شریک به نسبت سرمایه ایست که در شرکت گذاشته است.

این نوع شرکت از حیث قوانین حاکم بر آن بسیار شبیه شرکت های تضامنی بوده لذا از زیاده گویی پرهیز نموده و به ذکر نکات بسنده می کنیم.

7-شرکت تعاونی

با توجه به این که این شرکت ها در قانون تجارت صرفاً در قالب تعاونی تولید و مصرف قابلیت ثبت در اداره ثبت شرکت ها را دارند از ذکر سایر موضوعات حقوقی در خصوص این نوع شرکت صرف نظر می کنیم.

پرسش و پاسخ حقوقی

شرکت تعاونی تولید بر اساس ماده 190 قانون تجارت شرکتی است که بین عده ای از ارباب حرف تشکیل می شود و شرکاء مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیاء یا اجناس به کار می برند.

شرکت تعاونی مصرف هم بر اساس ماده 192 قانون تجارت برای مقاصد ذیل تشکیل می شود:

الف- فروش اجناس لازم برای مصارف زندگی اعم از اینکه اجناس مزبور را شرکاء ایجاد کرده یا خریده باشند.

ب- تقسیم نفع و ضرر بین شرکاء به نسبت خرید هر یک از آن ها.

با عنایت به اینکه ذکر مطالب و نکات حقوقی حاکم بر شرکت ها بسیار فراتر از بحث حاضر بوده و در این مقال نمی گنجد از ذکر سایر موارد تفصیلی که در چندین جلد کتاب حقوقی ذکر گردیده است به جهت جلوگیری از اطاله کلام صرف نظر می کنیم.

بنابراین در صورتی که درخواست ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها را دارید به شما پیشنهاد می شود تا با همکاران ما در مجموعه مهر پارسیان مشورت نموده تا از مشکلات محتمل بعدی که ممکن است به جهت عدم مطابقت نوع شرکت و فعالیت شرکت حاصل شود جلوگیری به عمل آورید.

وکیل متخصص ثبت شرکت در تهران

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های 19 الی 9 و پنجشنبه‌ها 15 الی 9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

شماره همراه وکیل ثبت شرکت

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

وکیل متخصص دعاوی بانکی

09120067669

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *