ابطال تقسیم نامه

ابطال تقسیم نامه

ابطال تقسیم نامه


امروز با بررسی موضوع ابطال تقسیم نامه با شما هستیم.

دعوی ابطال تقسیم نامه از دعاوی حقوقی می باشد که در مورد املاک شایع می‌باشد.

مالکیت افراد می‌تواند نسبت به املاک و اموال غیر منقول به نحو مفروز و واحدی باشد. در این صورت، مالک، می‌تواند نسبت به ملک خود، هرگونه تصرفی را که مغایر با قانون و حقوق مسلم افراد نباشد، انجام دهد.

در مقابل، این امکان و احتمال همچنین وجود دارد که عده ای از اشخاص، مالکیت آن‌ها در املاک به نحو مفروز برقرار نباشد و به نحو مشاع باشد و هر کدام بر اساس نسبت سهمی که دارد، مالک ملک مشاع باشد.

مالکیت به نحو اشاعه، اختیار مالکین را برای اعمال تصرف محدود می‌نماید، هر چند که هر مالکی از ملک مشاع، می‌تواند سهم خود را به دیگری منتقل کند و در نتیجه محدودیتی ندارد ولی از جهت تسلیم ان به منتقل الیه، اجازه ی شرکای دیگر ضروری و لازم است.

با این وجود،گاه شرکا مصلحت خود را در این می دانند که به این اشاعه و مالکیت مشاعانه خاتمه بدهند و به نحو مفروز مالک سهم خود باشند.

هریک از شرکا با درخواست تقسیم مال مشاع، می‌توانند به این اشاعه خاتمه دهد.بعد از تقسیم مال مشاع، این امکان وجود دارد که به دلیلی شرکا به خاطر تقسیم، از ارزش مال مفروز خود،کم شده باشد در نتیجه، بخواهند تقسیم را بهم بزنند یا تقسیم به صرف خواست طرفین، باطل شود و ابطال تقسیم‌نامه انجام پذیرد.

در این مقاله به بررسی رویه ی قانونی ابطال تقسیم‌نامه که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی مهر پارسیان، با مشاوره آقای محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی، گردآوری شده است می‌پردازیم.

وکیل حقوق ثبتی

نکات مهم در پرونده تقسیم اموال

تقسیم ملک مشاع چیست؟

موارد ابطال تقسیم‌نامه چیست؟

آثار ابطال تقسیم‌نامه به چه نحو می باشد؟

برای تقدیم دادخواست  ابطال تقسیم‌نامه مرجع صالح کجاست؟

وکیل متخصص دعوای ملکی و وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی از کجا قابل دسترسی است؟

سوالات عزیزان درباره نحوه طرح دعوای ابطال تقسیم‌نامه، موارد ابطال تقسیم‌نامه ملک مشاعی و شرایط دادخواست ابطال تقسیم‌نامه ملک مشاع، توسط گروه وکلای مهر، پاسخ داده می‌شود.

ماهیت تقسیم

تقسیم، عملی است که به موجب ان مالکیت مال مشاع با ان خاتمه می یابد و سهم هر یک از مالکینی که در ملک واحد دارای حق مالکیت بوده اند، در عالم مادی، مشخص و دارای اعتبار می گردد. بر اساس تقسیم‌نامه ملک مشاع، مالکیت هریک از مالکین ملک مشاع به نحو مفروز تعیین می گردد. برای تقسیم، اجازه و رضایت هر یک از شرکا اهمیتی ندارد و هر یک از آن‌ها می‌تواند به موجب دادخواست، در صورت ممکن بودن تقسیم، تقسیم ملک مشاع، را بخواهد.

در مورد تقسیم املاک و مستغلات که بسیار شایع می باشد، در ابتدا با تعدیل سهام و تقسیم ملک به قطعات و قسمت های متساوی، سهم هر یک از مالکین مشخص و افراز می گردد و بعد از ان صورت مجلس تفکیکی جهت تقسیم و صدور سند مالکیت مفروز برای هر یک از مالکین مشاع، صادر می‌شود.

موارد ابطال تقسیم‌نامه

در مواردی مالکین ملک مشاع که اقدام به تقسیم ملک خود و تشکیل مالکیت مفروز می کنند، بعد از انکه تقسیم انجام شد و تقسیم‌نامه تنظیم گردید، در نتیجه، مالکیت آن‌ها و حدود ان مشخص می‌شود که برای صدور سند مالکیت، صدور تقسیم‌نامه لازم می‌باشد.

وکیل ثبت شرکت خارجی در ایران

با این حال، انجام تقسیم و صدور تقسیم‌نامه در مواردی ممکن است که در مورد ان ابطال صورت گیرد. در نتیجه ابطال تقسیم‌نامه صورت بپذیرد.

ابطال تقسیم‌نامه، به دو صورت امکان‌پذیر می باشد و به شرح ذیل است:

ابطال تقسیم‌نامه با تراضی شرکا

در صورتی که هر کدام از شرکا از نحوه ی تقسیم ملک مشاع که خود با تراضی یکدیگر انجام داده اند، ناراضی باشند و یا خواهان تشکیل دوباره ی مالکیت مشاع خود به نسبت تقسیم باشند، می‌توانند با تراضی و توافق یکدیگر، اقدام به انحلال تقسیم و در نتیجه ابطال تقسیم‌نامه نمایند.

به موجب تراضی جهت انحلال تقسیم‌نامه، چون برای هر کدام از قسمتهای ملک مشاع که تقسیم و تعدیل سهام شده اند، سند مالکیت مفروز صادر شده، با انجام و ابطال تقسیم‌نامه و صورت جلسه ی تفکیکی ملک، سند مالکیت مالکین مفروز ملک مشاع، باطل می گردد و به موجب تراضی و توافق شرکا، جهت ابطال تقسیم‌نامه برای صدور مجدد سند مالکیت و تفکیک سهام، می‌توانند اقدام کنند.

همچنین با تراضی شرکا مبنی بر انحلال تقسیم با ابطال تقسیم‌نامه می‌توانند برای بازگشت اشاعه در ملک مشاع و صدور سند مالکیت مشاع اقدام کنند.

ابطال تقسیم‌نامه به جهت حکم دادگاه

ابطال تقسیم‌نامه از طریق دادگاه، به سه جهت امکان‌پذیر می باشد:

انجام تقسیم و تفکیک سهام شرکا، بیش از میزان تعیین شده برای شرکا باشد

در صورتی که در موقع تقسیم و تفکیک ملک، به نحوی تعدیل سهام صورت گیرد که سهم یکی از شرکا داخل در سهم شریک دیگر شود که در نتیجه حق او ضایع گردد، در این صورت می‌تواند شریکی که از سهم او داخل در سهم شریک دیگر شده، به دادگاه، دادخواست ابطال تقسیم‌نامه بدهد.

شکایت ضرب و جرح عمدى

در صورتی که در موقع تقسیم و تعدیل سهام، سهم و قسمت شخص دیگری غیر از شرکا در سهم شرکا، وارد شده باشد و به ضرر او باشد، در واقع قسمتی از ملک غیر، در سهم شرکا احتساب شده باشد و می‌تواند از موارد ابطال تقسیم‌نامه باشد.

در صورتی که تقسیم و تفکیک ملک مشاع، موجب تضییع حقوق مسلم افراد شود

گاه با وجود اشاعه در ملک مشاع، ممکن است که اشخاصی غیر از شرکا و یا حتی بعضی از شرکا، در ملک مشاع، حق و یا حقوقی از جمله، ارتفاق و یا انتفاع داشته باشد که قبل از تقسیم به طور کامل از حق خود منتفع می شده و کمال استفاده را داشته اند، ولی بعد از تقسیم و تفکیک ملک، در حق غیر اخلال ایجاد شده است و نمی‌تواند بهره مند گردد.

آثار ابطال تقسیم‌نامه

بعد از اینکه موجبات ابطال و انحلال تقسیم موجود گشت، در این صورت تقسیم باطل و به حکم دادگاه، ابطال تقسیم‌نامه صورت می‌گیرد.

مالکیت هر کدام از مالکین مفروز مشاع، منحل و باطل و سند مالکیت بعد از رفع عامل بطلان تقسیم، دوباره صادر می‌شود.

دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوی ابطال تقسیم‌نامه

دعوی ابطال تقسیم‌نامه، در صورتی که مربوط به املاک و اموال غیر منتقول باشد، در این صورت دادگاه محل وقوع مال غیر منتقول و ملک، صالح به رسیدگی دعوی و دادخواست ابطال تقسیم‌نامه می باشد و دادگاه، اقدام به صدور دستور به اداره ثبت اسناد و املاک، جهت تنظیم دوباره ی سند مالکیت و تفکیک ملک می کند این یک حکم تاسیسی می باشد، چرا که امر جدیدی به موجب رای دادگاه حادث می‌شود. دعوی ابطال تقسیم‌نامه، یک دعوی غیر مالی می‌باشد.

نمونه رای ابطال اجرائیه ثبتی

وکیل متخصص دعوای ابطال تقسیم نامه

محمدرضا مهری، به عنوان بهترین وکیل در زمینه تقسیم املاک و امور مربوط به ابطال تقسیم‌نامه، تنظیم صورتجلسه و توافق نامه بین مالکین ملک مشاع، داوری در تقسیم‌نامه، داوری در اختلافات ملکی، داوری در اختلافات خانوادگی، به همراه تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می کند.

نشانی دفتر بهترین وکیل ابطال تقسیم نامه

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه وکیل آنلاین ابطال تقسیم نامه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (42 امتیاز)

2 دیدگاه

  • سلام روزتون به خیر
    یه سوال داشتم اگه تو تقسیم نامه بین مالک و سازنده، سازنده حق فروش ملک رو تا آخر گرفتن پایانکار نداشته باشه ولی ملک رو بفروشه آیا به نظرتون میشه معامله رو باطل کرد و ملک رو برگردوند؟
    تکلیف کسی که ملک رو خریده چی میشه؟

    • سلام وقت به خیر و سلامتی
      اگر توافق بین سازنده و مالک عدم فروش آپارتمانهای موضوع مشارکت تا زمان اخذ پایانکار باشه در واقع سازنده معامله فضولی انجام داده که در صورت عدم تنفیذ مالک معامله از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.
      اما این موضوع فروش مال غیر و یا کلاهبرداری محسوب نمیشه و از نظر حقوقی شخص خریدار در صورت ابطال معامله باید برای مطالبه وجه و خسارات به فروشنده مراجعه کنه.
      جهت جلوگیری از بروز مشکلات اینچنینی حتما قبل از قرارداد با وکیل تخصصی خرید ملک و قراردادهای ملکی مشاوره بفرمایید.
      موبایل وکیل تخصصی املاک تهران
      09120067661
      09120067662

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *