اعلام بطلان معامله

اعلام بطلان معامله

اعلام بطلان معامله


امروز با موضوع اعلام بطلان معامله و بررسی تفاوت بطلان و ابطال معامله با شما هستیم.

اعلام بطلان معامله، برای هر یک از طرفین قرارداد، امکان‌پذیر است. افراد بر اساس درک صحیحی که از موقعیت و وضعیت مالی خود دارند، جهت تامین نیازهای مالی خود، اقدام به انجام معامله می کنند و بر همین اساس، باید برای معامله ای که می خواهند با توافق و قصد مشترک خود منعقد کنند و آثاری را که دو طرف منظور داشته اند، در عالم مادی منشا اثر گردد، شرایطی را که به طور عمومی و خصوصی در مورد هر عقد وجود دارد رعایت کنند.

وجود این شرایط به قدری در معاملات طرفین مهم و ضروری می باشد که در صورت عدم وجود شرایط و یا یکی از آن‌ها می‌تواند در اعتبار و صحت خدشه ایجاد نماید و موجب بطلان معامله شود.

در این صورت طرفی که مدعی بطلان معامله به خاطر عدم وجود شرایط می باشد، باید با اثبات فقدان شرایط مذکور، بطلان معامله را در دادگاه اقامه کند تا در صورت احراز شرایط، دادگاه اقدام به صدور رای مبنی بر اعلام بطلان معامله کند.

در این مقاله به بررسی رویه ی قانونی اعلام بطلان معامله که توسط موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری، منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

جرم قاچاق اعضای انسان

سوالات متداول درباره اعلام بطلان معامله

  • ماهیت معامله چیست؟
  • شرایط صحت معامله چیست؟
  • موارد بطلان معامله چیست؟
  • اثبات بطلان معامله چگونه انجام می‌شود؟
  • اقامه ی دعوی اعلام بطلان معامله، در چه دادگاهی می باشد؟
  • وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی املاک چه ویژگیهایی دارد؟

ماهیت معامله

معامله، توافقی دو طرفه است که دو یا چند شخص، به منظور انجام عملی معین و یا انتقال مالی در مقابل ثمن یا مبلغی معین، عهده دار تعهدات خود بر اساس مورد مقرر در معامله می‌شوند، معاملات طرفین، بسته به اینکه کدام مورد را طرفین انتخاب کرده باشند، دارای آثار مخصوص به خود خواهد بود.

در معاملات، طرفین می‌توانند ان آثاری را که به جهت تامین نیازهای خود می خواهند، جاری کنند. بدین منظور هم برای هر کدام از عقود، علاوه بر اینکه دارای شرایط عمومی هستند، دارای شرایط مختص خود می باشد که در صورت عدم رعایت شرایط لازم، معامله باطل خواهد بود.

شرایط صحت معامله

برای همه ی عقود و معاملاتی که طرفین با یکدیگر منعقد می کنند تعدادی شرایط وجود دارد که هر کدام از طرفین بسته به موقعیت خود باید ان شرایط را داشته باشند که اعتبار و نفوذ معامله به ان بستگی دارد و در صورت عدم یکی از شرایط، معامله غیر نافذ یا باطل خواهد بود. این شرایط به شرح ذیل می باشد:

وجود رضا و قصد، اهلیت، مشروعیت جهت معامله، معلوم بودن موضوع عقد.

موارد بطلان معامله

موارد بطلان معامله به دو صورت می باشد، بستگی به شرایطی دارد که معامله به دلیل فقد یا وجود ان شرایط، یا بطلان عقد از لحظه ی تشکیل عقد بوده یا اینکه بعد از عقد در صورت حدوث ان شرایط، بطلان معامله اعلام می‌شود:

مجازات معاونت در خودکشی

وجود اهلیت در طرفین

اهلیت در قانون در دو قسمت معنی می‌شود: اهلیت تمتع که از لحظه ی تولد تا مرگ می باشد و اهلیت استیفا از زمانی که فرد بالغ و رشید می گردد می‌تواند برای معامله اقدام کند. ولی افرادی که در اداره ی امور مالی خود ناتوان هستند برای انجام معامله باید به وسیله ی قیم خود اقدام کند و او رضایت خود را اعلام کند و همچنین در مورد مجانین چون معاملات فاقد قصد هستند، نمی‌توانند معامله کنند و باید به وسیله ی قیم آن‌ها باشد.

قصد و رضا

این دو در معاملات باید باشند تا بطلان معامله حاصل نگردد. ولی هر کدام بسته به ماهیت خود، فقدان ان به نحوی باعث بطلان معامله می‌شود.

در صورتی که شخص فاقد قصد و اراده و طوری که هیچ گونه اختیاری نداشته اقدام به معامله کند، می‌تواند برای اعلام بطلان معامله اقدام نماید.

در صورتی که شخص برای معامله به دلیل اکراه یا تهدید، قصد و اراده برای معامله داشته ولی رضایت نداشته باشد،می‌تواند  معامله ی غیر نافذ را رد و عدم تایید کند و در نتیجه بطلان معامله اعلام می‌شود. در صورتی که شخص معامله ای را بدون اجازه ی اصیل یا مالک برای او منعقد کند، رد معامله توسط مالک، موجب بطلان معامله می‌شود.

مشروعیت جهت معامله

انگیزه ی افراد از معاملات بر اساس رفع نیازهای خود می باشد، حتی ممکن است که انگیزه ی خصوصی فرد،غیر مشروع باشد، ولی تا زمانی که در قرارداد ذکر نشود، این قرارداد صحیح می باشد، در صورت ذکر در قرارداد، بطلان معامله اعلام می گردد.

کلاهبرداری با قرارداد پیش فروش آپارتمان

معلوم و معین بودن موضوع معامله

در مورد معامله،موضوع ان باید معلوم باشد و اوصاف و مقدار ان درج شود و همچنین معین باشد یعنی بین دو چیز به نحو مردد نباشد. در غیر این صورت، بطلان معامله ایجاد و میتواند اعلام گردد.

مشروعیت موضوع معامله

اشخاص باید برای موضوعاتی معامله نمایند که قانون انجام ان را مجاز دانسته و هرگاه موضوع معامله قانونی نباشد، بطلان معامله اعلام می‌شود.

قابل تسلیم نبودن موضوع معامله

در صورتی که موضوع معامله به نحوی باشد که طرف عقد، نتواند ان را به طرف دیگر عقد تسلیم نماید تا بتواند استفاده ی مطلوب کند،در نتیجه باعث بطلان معامله و اعلام ابطال معامله خواهد بود.

اشتباه: اشتباه در اوصاف اساسی عقد،در صورتی که در ماهیت و ذات موضوع عقد،به گونه ای اتفاق افتد که با جنس و موضوع دیگری اشتباه گردد که فقدان قصد محرز گردد از موارد بطلان عقد  واعلام بطلان معامله خواهد بود.

موجود نبودن موضوع معامله که به صورت عین معین مورد معامله قرار گرفته است.

 مواردی که از لحظه ی حدوث اتفاق بعد از تشکیل عقد، موجب بطلان معامله می گردد به شرح ذیل می باشد:

اتلااف کامل موضوع عقد بعد از معامله و قبل از تسلیم ان به طرف مقابل عقد، موجب بطلان معامله می‌شود.

 وقوع اقاله مبنی بر انحلال عقد به تراضی دو طرف.

وجود یکی از موجبات فسخ و خیار برای یکی از طرفین عقد یا هر دو.

همچنین فوت و جنون یکی از طرفین معامله در عقود جایز، وکالت عاریه، ودیعه و مضاربه،شرکت که در این صورت با اعلام یکی از طرفین به دادگاه،در صورت احراز ان، بطلان معامله اعلام می‌شود.

بهترین وکیل ملک زعفرانیه

دعوی اعلام بطلان معامله

دعوی اعلام بطلان معامله،یک دعوی مالی می باشد که در واقع طرفی که مدعی می باشد باید یکی از موجبات معامله را برای دادگاه احراز و اثبات کند. بطلان معامله می‌تواند از مواردی باشد که در ابتدای تشکیل معامله باعث بطلان عقد می شده و یا اینکه از مواردی که در لحظه ی عقد،معامله صحیح بوده ولی با وجود اتفاقی بعد از معامله، موجب بطلان معامله گشته است.

در واقع دادگاه با احراز و اثبات موارد مورد نظر،اقدام به اعلام بطلان معامله می کند که این رای دادگاه،یک رای اعلامی است و کاشف از بطلان معامله از لحظه ی عامل بطلان عقد می باشد و نه تاسیسی که از زمان صدور رای منشا اثر باشد.

در صورتی که رای دادگاه مبنی بر اعلام بطلان معامله باشد، آثار ایجاد شده به جهت تکلیف طرفین در اجرای تعهدات خود بعد از بطلان، از زمان حدوث اتفاق موجب بطلان معامله می باشد، نه از زمان صدور رای.

وکیل متخصص مشاوره اعلام بطلان معامله

موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری، به عنوان بهترین وکیل در زمینه ی امور مربوط با بیع و اعلام بطلان معامله، وکیل طلاق توافقی، وکیل ملکی، وکیل کیفری، وکیل حقوقی، وکیل الزام به تنظیم سند رسمی، وکیل دیوان عدالت اداری، وکیل دادسرا، وکیل دادگاه، وکیل رابطه نامشروع، وکیل شرب خمر و سایر موارد، به همراه تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می کند.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

 دفتر وکیل در حصار بوعلی

جهت انتخاب بهترین وکیل ملکی و قراردادها در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۸ و پنج شنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

  • ۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸
  • ۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳
  • ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین با وکیل متخصص قراردادهای ملکی نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

۵/۵ - (۲۶ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • سلام. سوالی داشتم از خدمتتان. اگر کسی در حالت مستی معامله کند تکلیف آن معامله چه میشود؟ آیا این معامله صحیح است؟

    • سلام. مطابق مواد ۱۹۰ و ۱۹۵ قانون مدنی، برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است:
      ۱) قصد طرفین و رضای آنها.
      ۲) اهلیت طرفین.
      ۳) موضوع معین که مورد معامله باشد.
      ۴) مشروعیت جهت معامله.
      و اگر کسی در حال مستی یا بیهوشی یا در خواب معامله نماید آن معامله به واسطه فقدان قصد باطل است.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *