ابطال وقف نامه

ابطال وقف نامه

ابطال وقف نامه


امروز با موضوع شرایط ابطال وقف نامه همراه شما هستیم.

دعوای ابطال وقف نامه از جمله دعاوی در صلاحیت دادگاه حقوقی است.

وقف از اعمال حقوقی نیکو و پسندیده ای است که اشخاص از روی احسان و خیر خواهی بخشی از اموال و اعیان متعلق به خود را به دیگران اختصاص می دهند.

به این شکل که با خارج کردن مال مورد نظر از مالکیت خود و اختصاص منافع ان برای عموم مردم، وقف را ایجاد می کنند.

به همین خاطر شرایطی را شکل داده است که اهمیت و رعایت ان شرایط موجب صحت وقف می گردد.

در صورتی که ان شرایط مطرح نبوده باشد، عقد وقفی شکل نگرفته است و اگر مال در تصرف متولی وقف بوده باشد، در این صورت باید مال را به مالک قبلی ان برگرداند تا تصرف او عدوانی نباشد.

گاهی اوقات هم این امکان وجود دارد که مالی به عنوان وقف موجود است.

بنابراین اشخاصی با این ادعا که خود مالک یا ورثه ی مالک ملک موقوفه می‌باشند، ادعای مالکیت می کنند و باید مالکیت خود را اثبات کنند.

همچنین علاوه بر اثبات مالکیت خود، باید نسبت به اصالت و وجود سند وقف نامه اعتراض نمایند تا دادگاه موجبات ابطال وقف نامه را صادر نماید.

اثبات مالکیت ملکی که به موجب وقف، موقوفه گردیده است، از جهت حقوقی و رسیدگی بسیار مشکل می باشد.

چرا که با وجود شرایط محدودی می توان مالکیت ملک را در برابر وقفیت اثبات کرد که منجر به ابطال وقف نامه هم بشود.

در این مقاله به بررسی رویه ی قانونی ابطال وقف نامه که توسط موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به مدیریت جناب آقای محمدرضا مهری منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

بهترین وکیل جهت دفاع از متهم

سوالات عمومی دعوای ابطال وقف نامه

  • – سند وقف نامه و شرایط تشکیل عقد وقف چیست؟
  • – موارد ابطال وقف نامه و وقف چیست؟
  • – شرایط اقامه ی دعوی ابطال وقف نامه چیست؟
  • – دادگاه صالح برای رسیدگی به ابطال وقف نامه کجاست؟
  • – وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور ملکی کیست و چه ویژگیهایی دارد؟

ماهیت وقف و سند وقف نامه

وقف از جمله عقودی است که شرایط ان برای تشکیل و انعقاد عقد وقف، به طور خاص می باشد و به همین خاطر به صرف ایجاب و قبول تشکیل نمی گردد بلکه باید مال مورد وقف، به قبض و اقباض سازمان اوقاف و متولی ان داده شود.

از جمله شرایط دیگری که لازم می باشد، ابقای مال موقوفه با مصرف و انتفاع ان می باشد و دیگر اینکه مالک یا واقف باید، مالک عین موقوفه باشد و اگر مال موقوفه را به عنوانی غیر از مالک در تصرف داشته باشد، وقف محقق نمی‌شود.

هر عقدی می‌تواند به صورت لفظی و شفاهی بین دو طرف منعقد گردد.

در کنار ان طرفین ملزم به انجام شروط دیگر هم می‌شوند.

با این وجود، طرفین می‌توانند برای تشکیل عقد، ان را به نحو مکتوب تنظیم کنند تا از ان سند به عنوان دلیلی محکمه پسند در صورت اختلاف استفاده کنند.

برای تشکیل عقد وقف هم می توان سندی به عنوان وقف نامه تنظیم کنند که حاکی از وجود عقد وقف بین مالک و موقوفه بودن ملک و همچنین قانونی بودن تصرفات متولی وقف در ملک موقوفه می‌باشد.

موارد بطلان وقف نامه و وقف

عقد وقف با توجه به مستمر ودائمی بودن ان، برای همیشه موجود می باشد و به هیچ وجه عنوان وقفیت مال موقوفه از ان سلب نمی گردد.

تسلیم مبیع

به همین خاطر هم قابل نقل و انتقال نمی باشد و هر گونه انتقال نسبت به عین مال موقوفه مجاز نمی باشد، با این وجود قانون گذار در بعضی موارد در صورت تحقق شرایطی اقدام به ابطال وقف نامه و بطلان وقف می کند.

 مجوز ابطال وقف نامه را در بعضی موارد به متولی و اداره اقاف داده است که در صورت حصول خرابی و یا خروج مال موقوفه از انتفاع و در صورتی که قابل تعمیر هم نباشد، مال موقوفه قابل نقل و انتقال نسبت به عین باشد و بتوان ان را فروخت.

در این صورت چون موضوع مال نسبت به انتفاع از ان از بین می رود، دیگری موردی برای وجود وقف و به تبع ان وقف نامه نمی باشد و در نتیجه موجب ابطال وقف نامه می‌باشد.

– در صورت خرابی مال موقوفه، مال مورد نظر از انتفاع خارج گردد و از موارد ابطال وقف نامه می‌باشد.

– هرگاه مالک مال موقوفه(واقف) بدهکار بوده باشد و مالی از اموال خود را به وقف و قبض و اقباض بدهد و سند وقف نامه هم تنظیم شود، در صورت عدم رضایت طلبکاران، عقد وقف باطل و موجب ابطال وقف نامه هم می گردد.

– در صورتی که متولی وقف، ملک موقوفه را در تصرف داشته باشد و وقف نامه نداشته باشد، در صورت اثبات عدوانی بودن و مجهول التولیه تولیت متولی و اثبات مالکیت ملک موقوفه، حکم خلع ید متولی صادر می‌شود و موجب ابطال وقف نامه هم  می گردد.

– در صورت عدم وجود وقف نامه، اگر متولی مال موقوفه را در تصرف خود داشته باشد، چون تصرف او به عنوان وقفیت دلیل بر وقفیت ان می باشد.

جرایم غیر قابل تعلیق کدامند؟

اگر مدعی مالکیت هم برای اثبات مالکیت خود سند رسمی ارائه دهد ،در صورتی که متولی وقف سبق تصرف خود را که قبل از تاریخ تنظیم سند رسمی مالکیت می باشد، با شهادت شهود اثبات نماید، با اثبات تولیت خود و سبق ان، غیر عدوانی و قانونی بودن ان را اثبات می کند و هم وقفیت ملک را، چرا که با اثبات سبق تولیت، وقفیت ثابت می گردد و مال موقوفه قابل انتقال نمی باشد که برای ان سند رسمی تنظیم گردد.

در غیر این صورت مالک می‌تواند بطلان وقف و را از دادگاه بخواهد.

– در صورتی که وقف نامه موجود ولی سند ان در ید مالک  و یا وراث باشد و به قبض و اقباض داده نشده باشد، صرف وجود وقف نامه نمی‌تواند دلیل بر وجود وقفیت باشد.

چرا که برای تشکیل وقف، باید ملک موقوفه به قبض و اقباض متولی یا اداره اوقاف داده شده باشد و در صورت عدم اثبات قبض و اقباض توسط متولی وقف، مالک می‌تواند درخواست ابطال وقف نامه را بخواهد.

– در صورتی که سند وقف نامه به صورت عادی تنظیم شده باشد ولی سند مدعی مالکیت، رسمی باشد، چون دو سند در تعارض با یکدیگر می باشد، در این صورت اگر متولی وقف نتواند تاریخ مقدم تنظیم وقف نامه عادی را اثبات نماید، سند رسمی مالکیت مقدم می گردد و در این صورت مالکیت اثبات می‌شود و در نتیجه موجب ابطال وقف نامه می‌شود.

دعوی ابطال وقف نامه

دعوی ابطال وقف نامه متضمن این امر و آثار می باشد که در صورت تایید دادگاه، تمامی آثار وقف زایل می‌شود و به همین خاطر می‌تواند از جانب شخصی که ذی نفع بوده و یا ورثه ی او مدعی مالکیت و یا حقی در ملک موقوفه می باشد که وقفیت ملک مانع استیفای ان می‌شود، می‌توانند درخواست ابطال وقف نامه را به موجب ادله ی مورد نیاز بخواهند.

مرجع رسیدگی به فرار مالیاتی

دعوی ابطال وقفنامه یک دعوی غیر مالی است و قابل تجدیدنظر و فرجام خواهی می‌باشد.

دادگاه صالح جهت ابطال وقف نامه

رسیدگی به دادخواست ابطال وقف نامه چون از دعاوی مربوط به اموال غیر منقول موقوفه می باشد و ناشی می گردد، در نتیجه رسیدگی به ان در صلاحیت دادگاه محل وقوع مال غیر منقول می‌باشد.

مشاور حقوقی دعوای ملکی

تهران- گاندی جنوبی- خیابان 14- پلاک14- طبقه4- واحد 9- دفتر وکالت محمدرضا مهری

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های 19 الی9 و پنجشنبه‌ها15 الی9 با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88795408

021-88796143

شماره های همراه وکیل آنلاین ملکی تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

5/5 - (22 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام. در خصوص ملکی که در کنار حریم موقوفه ای در یزد بوده و علی رغم تمامی ادله و مدارک و نیز وقف نامه موقوفه که عدم وقفیت ملک فوق را اعلام میکند، به دلیل دستور شهید صدوقی مبنی بر وقفیت ملک، دادگاه اقدام به ابطال سند و انتقال به اداره اوقاف نموده. لطف کنید بفرمایید چگونه میتوانم اعاده حق کنم
    با تشکر

    • سلام بدون مطالعه مدارک و مستندات شما توسط وکیل تخصصی وقف امکان اظهار نظر وجود نداره
      در صورت تمایل با شماره 09120067661 تماس بگیرید

  • سلام اقای مهری سوالمون اینه که اگر بتونیم ثابت کنیم متولی موقوفه داره خیانت میکنه میشه حکم عزلش را بگیرم ؟

    • سلام مطابق ماده ۷۹ قانون مدنی واقف یا دادگاه نمیتواند کسی را که در ضمن عقد وقف متولی قرار داده شده است عزل کنند مگر اینکه در وقف نامه حق عزل شرط شده باشد‌و اگر خیانت متولی ظاهر شود دادگاه صرفا می تواند ضم امین میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *