تسهیلات بانکی خرید دین

تسهیلات بانکی خرید دین

تسهیلات بانکی خرید دین


دین در لغت به معنای وام یا بدهی است که باید در مدت معینی پرداخت شود، خرید دین قراردادی است که یک شخص، دین موجل (مدت‌دار) بدهکار را از طلبکار خریداری می‌نماید.

خرید دین در سیستم بانک داری کشور ما به صورت خاص پیش‌بینی شده و بر اساس دستورالعمل اجرایی بانک ملی مرکزی اجرا می‌گردد که در ادامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

گروه وکلای حقوقی موسسه حقوقی مهرپارسیان، تیم پژوهشی، به بررسی موضوع خرید دین پرداخته است و همچنین آماده ارائه هرگونه خدمات در خصوص این موضوع به شما همراهان گرامی می‌باشد.

جهت تنظیم وقت و دریافت مشاوره با موسسه مهرپارسیان با شماره تماس‌های موسسه که در انتهای مقاله درج شده‌اند تماس حاصل نمایید.

نکات حقوقی تسهیلات بانکی خرید دین

  1. خرید دین در سیستم بانکی ایران چگونه است؟
  2. اخذ وام از این طریق دارای چه مزایایی می‌باشد؟
  3. دستورالعمل جدید بانکی برای این تسهیلات چگونه است؟
  4. شرایط قرارداد خرید دین چه مواردی می‌باشند؟
  5. موضوع قرارداد خرید دین چه می‌باشد؟
  6. گرفتن مشاوره در خصوص موضوع خرید دین چه کمکی می‌کند؟
  7. بهترین وکیل در حوزه خرید دین چه وکیلی است؟

 خرید دین در سیستم بانکی ایران چگونه است؟

در قرارداد خرید دین بحث اوراق تجاری (مانند چک و برات و سفته) مطرح است به این صورت که خریدار، به میزان مبلغی که بر روی سند نوشته شده است (مبلغ اسمی) و یا کمتر از مبلغ اسمی را پیش از موعد سررسید به طلبکار پرداخت می‌نماید و با دریافت اوراق تجاری از طلبکار و تنزیل آن در مدت باقی‌مانده تا سررسید واقعی، اصل مبلغی که بر روی سند نوشته شده (مبلغ اسمی) را از بدهکار دریافت می‌کند.

متن قرارداد کاری

در سیستم بانکی، خرید دین بیشتر در قالب تسهیلات خرید دین تعریف می‌شود که عبارتست از:

تسهیلاتی است که در آن بانک به عنوان شخص ثالث، با پرداخت تسهیلات، نسبت به خرید اسناد و اوراق تجاری صادره از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی (بدهکار) از ذینفع (اشخاصی که در این موضوع سود و نفعی می‌برند) این اوراق، به قیمتی کمتر از مبلغ اسمی آنها اقدام می‌نماید و در سررسید اسناد وجه آنها را از بدهکار، دریافت می‌کند.

منظور از اسناد و اوراق تجاری، اوراق و اسناد بهاداری است که نشان‌دهنده ایجاد یک دین و یا بدهی واقعی باشد، در واقع صوری نباشد. مبلغ اسمی نیز، ارزش و مبلغی است که روی اسناد و اوراق تجاری نوشته می‌شود. اوراق و اسناد تجاری مورد استفاده در خرید دین، سفته، برات و چک می‌باشد.

خرید دین دارای چه مزایایی می‌باشد؟

اصلی‌ترین مزیت خرید دین، تأمین نقدینگی زودتر از مدت تعیین شده برای مراکزی است که اقدام به معامله تجاری نموده‌اند ولی مبلغ معامله را پیش از سررسید اوراق و اسناد تجاری نیاز دارند.

خرید دین در دستورالعمل جدید بانکی چگونه است

قرارداد خرید دین در قانون بانکداری بدون ربا در سال ۱۳۶۲ وجود داشته است بنابراین خرید دین در بسیاری از بانک‌های کشور قابلیت اجرایی داشته است و موضوع جدیدی نیست.

بانک مرکزی در سال ۱۳۹۰ در بخشنامه‌ای مصوب در جلسه ۱۳۲۸، مفاد دستورالعمل‌های اجرایی عقدهای استصناع، مرابحه و خرید دین را تنظیم و آن را به تمام بانک‌های دولتی و غیردولتی ابلاغ نموده است. در بسیاری از کشورهای دنیا خرید دین به شکل‌های متفاوتی وجود دارد به طور مثال استفاده از کارت اعتباری نمونه مشخصی از خرید دین است.

وکیل تصرف عدوانی ایلام

با استفاده از کارت اعتباری، یک فرد می‌تواند آنچه نیاز دارد بدون پرداخت پول از فروشگاه خریداری نماید و در سررسید مقرر وجه کارت را به بانک صادرکننده بازگرداند.

شرایط قرارداد خرید دین چه مواردی می‌باشند؟

مهم‌ترین شرط در قرارداد خرید دین که در بالا هم به آن اشاره شد، واقعی بودن معامله‌ای است که در نتیجه آن قرض یا دین ایجاد می‌شود. منظور از واقعی بودن این است که قرارداد صوری و فرضی نباشد.

شرط دیگر در قرارداد خرید دین این است که خرید دین در معاملات مشروع باشد. دین و قرض خلاف قانون و نامشروع مورد پذیرش نمی‌باشد.

سر رسید اسناد و اوراق تجاری قابل خریداری باید پس از تحویل کالا موضوع آن اسناد و اوراق قرضه باشد.

مدت زمان باقی‌مانده تا سررسید اسناد و اوراق تجاری در هنگام تنظیم قرارداد خرید دین نباید بیش از یک سال یا ۱۲ ماه باشد.

صادرکننده یا متعهد اوراق و اسناد تجاری (بدهکار)، باید قدرت و توانایی پرداخت داشته باشد و در پرداخت‌ دیون و قروض خود سابقه خوبی داشته باشد در واقع بانک باید از شرایط پرداختی بدهکار اطمینان پیدا کند و سپس اقدام به خرید دین نماید.

بدهکار یا همان شخصی که تقاضای دریافت تسهیلات خرید دین دارد، باید در بانک مورد تقاضای خود، دارای حساب جاری با گردش حساب و میانگین موجودی مناسب باشد. همچنین اهلیت (توانایی انجام امور مالی و بانکی) قانونی وی ثابت شده باشد.

موضوع قرارداد خرید دین چه می‌باشد؟

همان‌گونه که گفته شد و از عنوان مقاله هم مشخص است خرید دین به معنی خرید قرض و دین می‌باشد اما در دستورالعمل اجرایی بانک مرکزی در خصوص خرید دین فقط دین و قرضی که به موجب صدور اسناد تجاری مثل چک و سفته و برات، به وجود می‌آید را شامل می‌شود.

وکیل متخصص بانکی

در همین خصوص ماده ۲ و ۳ دستورالعمل اجرایی بانک ملی مرکزی، خرید دین مصوب۱۳۹۰ چنین بیان می‌دارد:

بانک ها می توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تمامی بخش های اقتصادی، دیون موضوع

اسناد و اوراق تجاری مدت دار متقاضیان را خریداری نمایند. یعنی بر روی سند تجاری نوشته شده باشد که سررسید این سند تا چه تاریخی می‌باشد که غالبا در اسناد تجاری تاریخ نوشته شده است.

اسناد و اوراق تجاری به آن دسته از اسناد و اوراق بهاداری گفته می‌شود که مفاد و محتوا آن سند حاکی از طلب

حقیقی متقاضی باشد.

وکیل تخصصی قراردادهای بانکی در تهران

قبل از اختلاف با بانک ها در خصوص موضوع خرید دین و سایر دعاوی مربوط به بانک مشاوره از وکیل می‌تواند از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کند، در هنگام تنظیم قرارداد با بانک حضور وکیل بسیار موثر است چرا که با مطالعه تمام بندهای قرارداد، اشخاص را در خصوص تعهداتی که می‌نمایند، آگاه می‌کند.

چنانچه پس از انعقاد قرارداد خرید دین با بانک با مشکل مواجه شدید می‌توانید با مشاوره از یک وکیل خبره و متخصص در حوزه پولی و بانکی، خواستار به هم زدن قرارداد شوید.

بهترین وکیل برای ابطال قراردادهای بانکی

بهترین وکیل در حوزه خرید دین وکیلی است که به صورت تخصصی در حوزه پولی و بانکی فعالیت داشته و پرونده‌های زیادی را در خصوص این موضوع پذیرفته و به نتیجه مطلوب رسانده و موجب رضایت موکلین خود شده باشد.

به همین منظور موسسه حقوقی مهرپارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری، با دارا بودن وکلای متخصص در حوزه پولی و بانکی آماده ارائه هرگونه خدمات به شما مخاطبان گرامی می‌باشد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۲۴ امتیاز)

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *