تنظیم قراردادهای تجاری بین‌المللی

گروه وکلای مهر

گروه وکلای مهر


تنظیم قراردادهای تجاری بین‌المللی

توسعه روز افزون تجارت و گسترش حجم مبادلات تجارتی، به داخل کشورها و بین افراد داخلی یک کشور محدود نمی‌شود بلکه به جهت افزایش نیاز افراد به تجارت، این قراردادها گسترش یافته است و در قالب قراردادهای تجارتی بین افراد و با ضمانت‌های ویژه تشکیل و ایجاد می گردد.

در صورت عدم رعایت مفاد مندرج و الزامی قرارداد در آن برای طرفی که نقض تعهد کرده است، می‌تواند مسئولیت جبران خسارات را به دنبال داشته باشد.

طرف دیگر قرارداد که حق او به جهت نقض توافق، ضایع گردیده است می‌تواند با ارجاع به امر داوری، الزام طرف مقابل قرارداد را به اجرای تعهدات مالی و جبران خسارات، بخواهد.

امروزه با افزایش قراردادهای تجارتی و گسترش علم و فناوری، تجارت افراد به داخل کشور محدود نمی‌شود و این قرادادها به صورت بین‌المللی و جهانی در حال انجام و گسترش می‌باشد.

به این نحو که اشخاص و شرکتهای هر یک از کشورها تمایل دارند تا با اشخاص و یا شرکتهای کشورهای دیگر، با توجه به حوزه ی فعالیت تجارتی خود، قراردادهای تجارتی منعقد کنند و به صورت کتبی مفاد اصلی و شروط لازم را در قرارداد برای اجرای بهتر آن درج کنند.

تنظیم قراردادهای بین‌المللی

تنظیم قراردادهای تجاری بین‌المللی دارای موارد خاصی است که بیشتر اشخاص تمایل به تنظیم آن را دارند که دارای ماهیت مختص به خود می‌باشند.

در این مقاله پاسخ سوالات عزیزان، درباره کلیات داوری تجاری بین‌المللی، مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با داوری تجاری بین‌المللی، که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، برترین موسسه حقوقی ایران و با تجربه ترین گروه وکلای ایران در زمینه داوری در امور تجاری بین‌المللی و تنظیم قراردادهای تجاری بین‌المللی،با مشاوره محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی و کیفری منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

به جریان انداختن پرونده مختومه

سوالات مرتبط با داوری تجاری بین‌المللی و تنظیم قراردادهای تجاری بین‌المللی

قرارداد بین‌المللی چیست و چگونه تنظیم می‌شود؟

قانون حاکم بر قراردادهای بین‌المللی چیست؟

قراردادهای بین‌المللی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

ماهیت و تنظیم قرارداد تجاری بین‌المللی

به طور کلی هر قرارداد تجاری که آن را افراد برای انجام اعمال تجاری خود منعقد می کنند، جنبه الزامی دارند و موظف به انجام ان هستند.

در قراردادهای بین‌المللی تفاوتی با قراردادهای داخلی وجود ندارد و تنها تفاوت آن در وجود طرفین در تابعیت های مختلف و از کشورهای مختلف می باشد که اتباع آن چه در قالب شخص حقیقی مانند هر شخص انسانی و چه در قالب شخص حقوقی مانند شرکت و موسسه، اقدام به انعقاد قرارداد با یکدیگر می کنند.

برای همین منظور قرارداد بین‌المللی دارای یک عنصر خارجی است؛ پس قرارداد بین‌المللی عبارت است از:

قراردادی که در آن اشخاص با تابعیت های مختلف از کشورهای مختلف اقدام به تنظیم قرارداد خصوصی بین خود می کنند و عمدتا مبتنی بر خرید و فروش و تسلیم و تحویل کالاها و ضمانت اجراهای لازم، در صورت تخلف از مفاد قرارداد و همچنین ضمانت و شروط ضمن عقد می‌باشد.

قانون حاکم بر قرارداد بین‌المللی

در صورتی که بین طرفین قرارداد در قراردادهای بین‌المللی، در زمینه ی اجرای مفاد قرارداد و یا زمان و مکان و همچنین شروط و ضمانتهای ان اختلافی ایجاد گردد، باید قوانین و یا مواردی وجود داشته باشد تا بتوان بر اساس آن نهاد داوری رسیدگی کند و بر اساس ان رای صادر نماید.

به عنوان یک اصل کلی، قانون محل تنظیم قرارداد، حاکم بر قرارداد می باشد و در صورتی قرارداد لازم الاجرا است که مخالف با نظم عمومی محل تنظیم نباشد.

بیمه اجباری تامین اجتماعی

بر اساس قانون مدنی ایران، در صورت انعقاد یک قرارداد بین‌المللی که یکی از طرفین آن دارای تابعیت ایرانی می باشد، با یک طرف دیگر قرارداد که خارجی و از تبعه کشور خارجی می باشد، اختلافی بر سر انجام و یا زمان و مکان آن صورت بگیرد، در این صورت باید معیار درستی برای رسیدگی نهاد داوری بین طرفین عقد وجود داشته باشد:

لذا در صورتی که موضوع قرارداد مال معینی (تعیین شده و قابل اشاره و ملموس باشد) باشد، باید قانون محل وقوع مال صالح به رسیدگی باشد. در صورتی هم که مال در کشور ثالثی (دیگری) باشد در این صورت، قانون کشور ثالث حاکم می‌باشد.

چنانچه موضوع قرارداد، انجام عملی و یا تعهد کلی باشد، قانون محل تنظیم قرارداد صلاحیت رسیدگی را دارا می‌باشد.

این امکان وجود دارد که طرفین بخواهند برای تسهیل در انجام امور حقوقی خود در صورت اختلاف، قانون کشور دیگری را انتخاب کنند که در این صورت می‌توانند قانون کشور دیگری را بر قرارداد خود حاکم بدارند.

انواع قراردادهای بین‌المللی

انواع قراردادهای بین‌المللی که بر اساس آن تنظیم و تشکیل می گردد، بسته به موضوع قرارداد و مورد توافق طرفین، به اشکال زیر تقسیم می‌شود:

قرارداد بین‌المللی مبتنی بر خرید و فروش و تجارت کالا: بر این اساس طرفین قرارداد بین‌المللی توافق می کنند که کالاها و اموال معینی و یا مالکیت معنوی و یا فناوری را مورد معامله قرار دهند که بنابراین ثمن (مبلغ) و کالا در زمان و مکان معینی تسلیم و تحویل طرفین گردد.

قرارداد بین‌المللی مبتنی بر خدمات

قرارداد بین‌المللی مبتنی بر خرید و فروش و خدمات می‌باشد.

بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر

از جمله قراردادهای بین‌المللی که بسیار رایج می باشد و طرفین بر اساس موضوع آن تنظیم می کنند:

تنظیم قراردادهای تجاری بین‌المللی

1-قرارداد خرید و فروش متقابل  (buy back)

به آن بازخرید یا خرید بازیافتی هم می گویند که یکی از روش‌های تجارتی متقابل می باشد که این نوع قرارداد بیشتر در زمینه قراردادهای مبتنی بر خدمات می باشد که موضوع آن به طور غالب مربوط به موارد نفت و گاز می باشد که بازپرداخت اصلی و همچنین سود، از محل موضوع قرارداد و نتیجه آن پرداخت می‌شود.

تنظیم قراردادهای بین‌المللی

2- قرارداد ساخت، عملیات، انتقال (B.O.T)

این قرارداد بیشتر در مورد سازه های زیر بنایی مثل نیروگاه و یا تاسیسات استفاده می‌شود و روشی برای تامین هزینه ها و امکانات مالی و مادی می باشد و بعد از ساخت اجازه ی بهره‌برداری از پروژه را به مدت معینی می‌دهد که توسط شرکتی که مجری پروژه بوده است، عهده دار آن می‌باشد.

3-قرارداد ساخت، عملیات بهره‌برداری، مالکیت (B.O.O)

در این نوع از قرارداد مالک سرمایه نسبت به ساخت، تملک و بهره‌برداری و نگهداری پروژه اقدام می کند و آثار ناشی از آن را به منظور بازگرداندن سرمایه به سرمایه گذار جمع آوری می کند.

سرمایه گذار در این پروژه بعد از ساخت پروژه تعهدی به انتقال آن به طرف متقابل ندارد و مالکیت آن متعلق به سرمایه گذار و همچنین استفاده و بهره‌برداری از پروژه به مدت نامعینی می‌باشد.

تنظیم قراردادهای تجاری بین‌المللی

4-قراردادهای تامین منابع مالی (Finance)

این قرارداد بین ارائه کننده ی تسهیلات و خدمات و استفاده کننده از آن منعقد می گردد که به موجب آن منابع مالی را در اختیار ایجاد کننده و انجام دهنده ی پروژه منعقد می‌شود که بازپرداخت تسهیلات و منابع مالی منوط به انجام پروژه و سود حاصل نمی باشد بلکه در سررسیدهای معین  آن را دریافت می کند.

مشاوره حقوقی تغییر کاربری اراضی

به دو صورت تامین مالی شرکتی و تامین مالی پروژه ای می‌باشد.

5-قرارداد کلید در دست (Turn- Key)

 مسئولیت طراحی و اجرا را به طور کامل بر عهده پیمانکار می گذارد و به گونه ای که بعد از تکمیل پروژه کارفرما فقط با چرخاندن یک کلید می‌تواند بهره‌برداری از تأسیسات اجراء شده را آغاز نماید.

در این قرارداد، کارفرما یا مشاورین او، فقط در فرایند مناقصه و نظارت عالیه بر کار پیمانکار دخالت خواهند داشت و نهایت وجود مسئولیت نسبت به پیمانکار می‌باشد.

تنظیم قراردادهای تجاری بین‌المللی

6- قرارداد فرانشیز (Franchise Agreement)

قراردادی است بین شخصی که دارای یک الگو و برند تجارتی است که به شخص دیگر این امکان را می‌دهد تا از این برند یا الگوی تجارتی در جهت اعمال تجارتی خود استفاده کند و بابت این استفاده سالانه مبلغی را به عنوان سود به او پرداخت نماید.

7- قرارداد لیسانس (License Agreement)

موضوع این قرارداد در حوزه حقوق مالکیت فکری و معنوی می باشد و به موجب آن می توان تکنولوژی و فناوری و یا دانشی و حق اختراعی را که متعلق به شخص خارجی می باشد را طی قرارداد لیسانس، در قبال مبلغی حق بهره‌برداری از دانش و تکنولوژی را به مدت معین و موضوع معین به شخص دیگری منتقل کرد.

8-قرارداد نمایندگی (Agent Agreement)

در این نوع از قرارداد صادر یا تولید کننده ی محصول و یا خدمات از طرف دیگر قرارداد می خواهد که به نمایندگی

از او برای انعقاد معامله نسبت به محصول و یا خدمات او با مشتریان اقدام نماید.

وکیل متخصص در تنظیم قراردادهای بین‌المللی

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهرپارسیان، با مشاوره محمد رضا مهری، به عنوان بهترین وکیل در زمینه ی امور مربوط به تنظیم قراردادهای بین‌المللی و داوری قراردادهای  بین‌المللی، آقای فرامرز نصیری شفتی، وکیل و مشاور حقوقی بازرگانی و شهرداری ها و کارشناس رسمی دادگستری در امور گمرکی و بهترین وکیل دعاوی مالی و بازرگانی، محمد علی مهری، بهترین وکیل امور داوری و قراردادهای داوری بین‌الملل.

وکیل ملک دماوند

 به همراه تیم وکلای تخصصی، اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می کند. برای انجام امور حقوقی خود و

تعیین وقت مشاوره حضوری با گروه وکلای مهرپارسیان، می توانید با موسسه تماس بگیرید.

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88796143

021-88795408

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

 

5/5 - (27 امتیاز)

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *