ثبت شرکت استارت آپ یا نوپا

ثبت شرکت استارت آپ یا نوپا

ثبت شرکت استارت آپ یا نوپا


در مقاله ثبت شرکت استارت آپ یا نوپا با بررسی ماهیت شرکت ­های دانش ­بنیان و نحوه ثبت آن ­ها همراهتان هستیم.

تعریف شرکت ­های دانش­ بنیان

شرکت ­ها و مؤسسه ­های خصوصی یا تعاونی، که به منظور هم­ افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی (اختراع و نوآوری) و تجاری­ سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری ­های برتر و با ارزش افزوده فراوان به ویژه در تولید نرم ­افزارهای مربوط تشکیل می­شود شرکت دانش­ بنیان می­گویند.

نکته: شرکت ­های دولتی، مؤسسه ­ها و نهاد های عمومی غیردولتی و نیز شرکت ­ها و مؤسسه ­هایی که بیش از50% از مالکیت آن­ ها متعلق به شرکت­ های دولتی و مؤسسه ­ها و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، مشمول حمایت های این قانون نیستند.

نکته: نمایندگی شرکت ­های خارجی و شرکت­ های واردکننده محصولات دانش­ بنیان که به امر تجارت می­پردازند، شرکت دانش­ بنیان محسوب نمی­شوند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت­ های دانش ­بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت­ ها به دانش­ بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

دسته ­بندی انواع شرکت­ های دانش­ بنیان

از حیث اعضای هیأت علمی

  • شرکت ­هایی که فقط اعضای هیات علمی مالک آن هستند.
  • شرکت­ هایی که دانشگاه ­ها نیز در آن مالکیت دارند.

نکته: چنانچه سهام دانشگاه کمتر از۵۰ % باشد، شرکت دانش­ بنیان، شرکتی خصوصی است که باید تابع قانون تجارت باشد و در اداره ثبت شرکت­ ها ثبت شود.

نکته: چنانچه سهام دانشگاه %50 یا بیشتر باشد، شرکت دانش­ بنیان شرکتی دولتی است. (مهمترین اصل شرکت دانش­ بنیان دولتی، اصل خدمات علمی و فنی و تحقیقات می­باشد).

از حیث نوپا بودن یا تولیدی بودن

شرکت‌ های دانش‌ بنیان به 5 بخش مختلف تقسیم می­شوند؛

  1. شرکت ‌های دانش‌ بنیان نوپا نوع یک: شرکت‌ هایی هستند که به ‌تازگی آغاز به فعالیت کرده و تاکنون درآمدی نداشته‌اند و درواقع یا اظهارنامه مالیاتی نداشته یا اظهارنامه مالیاتی صفر داشته باشند. این شرکت ‌ها باید تا مرحله تولید محصول یا فناوری خود (حداقل تا مرحله نمونه آزمایشگاهی) پیش­ رفته باشند.
  2. شرکت‌ های دانش ‌بنیان نوپا نوع دو: این شرکت‌ ها بی ­شباهت با شرکت‌ های دانش‌ بنیان نوپا نوع یک نیستند. تفاوت شرکت ‌های نوپا نوع دو با نوع یک در این است که ارزش افزوده و سطح پیچیدگی فنی محصولات شرکت ‌های نوپا نوع دو، پایین‌ تر از شرکت‌ های نوپا نوع یک است.
  3. شرکت‌ های دانش‌ بنیان تولیدی نوع یک: شرکت‌ هایی که بیش از ۲۵% درآمدشان از فروش محصولات و تولیدات دانش‌ بنیان حاصل شده باشد. محصولات این شرکت ‌ها باید به مرحله تولید رسیده باشد. سطح فناوری و پیچیدگی این محصولات بسیار بالا بوده و ارزش­ افزوده آن زیاد است.
  4. شرکت ‌های دانش ‌بنیان تولیدی نوع دو: شرکت ‌هایی که بیش از حداقل 10% درآمدشان از فروش محصولات و تولیدات دانش ‌بنیان حاصل شده باشد. محصولات این شرکت ‌ها باید به مرحله تولید رسیده باشد. سطح فناوری و پیچیدگی این محصولات متوسط یا نسبتا بالاست.
  5. شرکت ‌های مستعد دانش‌ بنیان نوع سه: شرکت‌ هایی که فاقد معیارهای«آیین‌نامه ارزیابی شرکت ‌ها و مؤسسات دانش ‌بنیان» هستند اما درصورت برخورداری از فرصت و حمایت، امکان کسب این معیارها را داشته باشند. این شرکت ‌ها پس از بررسی توسط مرکز شرکت ‌ها و موسسات دانش ‌بنیان، به ‌عنوان شرکت ‌های مستعد دانش‌ بنیان (نوع سه) تأیید می‌شوند.

بستر و زمینه ‌های فعالیت شرکت‌ های دانش ­بنیان

  • انجام تحقیقات کاربردی.
  • ارائه خدمات تخصصی و مشاوره­ ای (خدمات علمی و تحقیقاتی و فنی).
  • تولید محصولات یا فناوری نوین (توسعه فناوری).
  • انجام خدمات نظارتی بر تحقیقات پژوهشی، اجرایی و مشاوره ­ای.
  • ارائه خدمات توسعه کارآفرینی.
  • ایجاد مراکز رشد و خدمات و توسعه کسب و کار.
  • ارائه خدمات توسعه محصول جدید.
  • ارائه خدمات ورود کسب و کار به بازار بین­المللی و جهانی کردن آن­ ها.
  • برنامه ­ریزی و اجرای طرح ­های توسعه کارآفرینی در سطوح ملی، منطقه­ ای و محلی.

منظور از تجاری سازی در فعالیت ­های شرکت­ های دانش­ بنیان

  1. فعاليت­ هاي مرتبط با عرضه محصول يا خدمت جديد مبتني­ بر ايده ­ها يا فناوري ­هاي جديد كه شامل تمامي فرآيند­ ­هاي مرتبط ازجمله ثبت اختراع، ارزش­ گذاري فناوري، اعطاي امتياز، انتقال و انتشار و كسب ساير فناوري­ هاي مورد نياز (مكمل) و پرداخت حق­ الامتيازهاي مرتبط.
  2. جذب سرمايه و منابع (نمونه سازي، طراحي صنعتي فرآيند يا محصول جديد، انجام آزمون ­ها و دريافت تأييديه­ هاي لازم، توليد آزمايشي، بازاريابي و رفع اشكال).
  3. همچنين خدمات پشتيباني تخصصي تجاري­ سازي (شامل فعاليت ­هاي مشاوره، مديريت فناوري، طراحي محصول و فرايند، خدمات استاندارد سازي، اندازه سنجي و خدمات آزمايشگاهي).

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت­ های دانش ­بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت­ ها به دانش­ بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

حوزه فعالیت شرکت­ های دانش­ بنیان

حوزه یا زمینه فعالیت شرکت ­های دانش ­بنیان عبارتنداز؛

  1. گسترش اختراع و نوآوری.
  2. کاربرد اختراع و نوآوری.
  3. تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری ­های برتر و با ارزش­ افزوده بالا.

نکته: فعالیت­ هایی نظیر برگزاری و شرکت در همایش­ های علمی، خدمات کتاب ­داری، آموزش و کارآموزی، فعالیت ­های عادی و روزمره نرم ­افزاری و سایر فعالیت ­هایی که هدف آن­ ها طراحی محصـولات یا خدمات یا بهبود کیفیت آن­ ها نیست، از فعالیت ­های دانش­ بنیان به شمار نمی­روند.

خصوصیات شرکت ‌­های دانش ­بنیان

شرکت ­های دانش­ بنیان، بطورکلی کالا تولید نمی­کنند و بطور عام، زمین یا ماشین­ آلات خاصی نیز ندارند. بلکه همیشه عده ‌ای از افراد تحصیل کرده و با تجربه، اطلاعاتی تولید می­کنند که این اطلاعات، محصولات اصلی شرکت محسوب می‌شود. بحث طرح ‌های صنعتی و مالکیت معنوی محصولات همیشه از دغدغه ‌های اصلی شرکت محسوب می‌شود. حفظ حقوق معنوی این اطلاعات، یکی از مهمترین مسائل حقوقی در شرکت‌ های دانش ­بنیان می‌باشد. زیرا اصل بر این است که دارایی ‌ها قابل لمس نمی‌باشند.

ثبت طرح صنعتی

فرآیند ثبت شرکت دانش­ بنیان

  • درگام اول، مراجعه جهت ثبت­نام به سایت اداره ثبت شرکت­ های محلی که قرار است شرکت دانش­ بنیان در حوزه جغرافیایی آن فعالیت کند. (گاهی نیز این مراجعه حضوری می­باشد)
  • درگام دوم، متقاضی برای ثبت شرکت دانش­ بنیان و بهره ­مندی از مزایای آن، باید در سامانه مرکز شرکت‌ های دانش­ بنیان ثبت­نام کرده و مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • درگام سوم، جهت ارائه طرح به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی می­شود.
  • درگام چهارم، بایستی فرم درخواست مخصوص شرکت­ های دانش­ بنیان توسط متقاضی تکمیل شود.

نکته: شرکت یا موسسه ثبت شده باید تاییدیه دانش­ بنیان را از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دریافت نماید.

اهداف ثبت شرکت دانش­ بنیان

  1. توسعه اقتصاد دانش محور.
  2. تحقق اهداف علمی کشور شامل گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری.
  3. هم­ افزایی علم و ثروت و تجاری ­سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل طراحی و تولید کالا و خدمات محصولات دانش­ بنیان با ارزش افزوده فراوان.

منظور از تبدیل سایر شرکت‌ ها به شرکت دانش­ بنیان

برای تبدیل سایر شرکت ‌ها به دانش­ بنیان، اهداف و منظورهای زیادی مدنظر است، که ازجمله آن می­توان به مصادیق ذیل اشاره داشت؛

  • ایجاد همیاری و همکاری میان دانش و سرمایه، که در نتیجه باعث رشد، توسعه و بهبود اقتصاد یک کشور و ایجاد درآمد بر پایه دانش و فناوری است.
  • باعث فراهم آوردن بستر رشد و بکارگرفتن شایسته اختراعات در حوزه دانش و نوآوری است.
  • تحقق اهداف و هدف‌ ها و خواسته های علمی–اقتصادی.
  • ایجاد فرصت برای کسب و کارهای سودآور، از طریق ابداعات و نوآوری ­های علمی، نتایج تحقیقات و همچنین معرفی یک محصول تولیدی به بازار برای سوددهی بیشتر.
  • تحقق فعالیت و همیاری در زمینه فناوری و تکنولوژی ‌های روز با ارزش ­افزوده بالا.

شرکت‌ هایی که قابلیت تبدیل شدن به شرکت دانش­ بنیان را دارند

هدف از ثبت یک شرکت ­دانش­ بنیان، فراهم آوردن بستر رشد و توسعه مضاعف دانش و نوآوری است، و همچنین فراهم کردن ساز و کاری برای جذب و ورود استعدادها و توانایی ‌های بکر و خلاق و بالابردن ظرفیت انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی در موسسه ­ها و مراکز صنعتی و تجاری بوده و برای اینکه یک شرکت را به دانش­ بنیان بتوان تبدیل نمود، در ابتدا بایستی طرحی که برای فعالیت خود ارائه داده می­شود از ایده و طرح­ های مورد حمایت دولت باشد و لازم به ذکر است که دولت برای حمایت از اجرایی شدن ایده و طراحی زمانی موافقت می­کند که بایستی دارای شرایط و ویژگی ‌های خاصی باشد و بتواند در راستای بهبود اقتصاد کشور، مفید باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت­ های دانش ­بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت­ ها به دانش­ بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط سایر شرکت­ ها برای تبدیل شدن به شرکت­ های­ دانش ­بنیان

شرکتی که به شرکت ­دانش ­بنیان تبدیل می‌شود می­بایست شرایط ذیل را داشته باشد؛

  • فراهم نمودن بستر و شرایط ایجاد اشتغال‌ در کشور.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط ورود افراد زیادی به عرصه تولید و کار در کشور.
  •  فراهم نمودن بستر و شرایط ارتقاء سطح دفاع ملی و تقویت امنیت بنیان ‌های اساسی کشور در برابر سایر کشورها.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط ثبت اختراعات و نوآوری ‌هایی در زمینه‌ علم و دانش.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط پیشرفت مناسب شرکت توسط طرح‌ ها، تولیدات و محصولاتی که عرضه می‌شوند.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط توان رقابت ‌پذیری رو به ‌رشد با سایر شرکت ‌های دانش­­ بنیان فراتر از مرزهای سرزمینی کشور و در سطح جهانی.
  • توانایی در تقویت پایه‌های اقتصادی کشور.

ثبت شرکت دانش ­بنیان نوپا

برای یک شرکت ­دانش­ بنیان نوپا شاخص­ های ارزیابی کمی آسان ­تر است. در مورد این شرکت­ ها جهت ثبت­نام در سامانه ارزیابی بایستی حداقل یک ­سال از تاریخ ثبت آن ­ها گذشته باشد و طبق قوانین و مقرراتی که برای ثبت این نوع شرکت‌ ها در نظر گرفته شده است، موسسان و دست‌ اندرکاران آن (حداقل دوسوم از اعضای هیأت مدیره شرکت) حداقل دو مورد از شرایط ذیل باشند؛

  • حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند.
  • حداقل ۱ سال سابقه فعالیت کاری یا علمی در حوزه فعالیت شرکت و یا سابقه مدیریتی داشته باشند.
  • دارای حداقل یک اختراع ثبت‌ شده ارزیابی شده داخلی یا یک اختراع بین­المللی مرتبط با حوزه کاری شرکت باشند.
  • شرکت دارای معادل ۳ نفر نیروی انسانی تمام‌ وقت باشد.
  • شرکت‌ تولیدکننده کالا یا کالاهای دانش ­بنیان، مطابق فهرست کالاهای دانش­ بنیان مصوب کارگروه باشد که دانش فنی آن را بواسطه انتقال یا ایجاد دانش فنی، از طریق فعالیت ­های تحقیق و توسعه نهادینه و بومی‌ سازی کرده باشد.
  • شرکت دارای برنامه طراحی و تولید کالاهای دانش ‌بنیان باشد.
  • شرکت دارای عملکرد تحقیق و توسعه باشد.

هزینه شرکت دانش­ بنیان

به منظور ثبت شرکت دانش ­بنیان تنها مبلغ قابل پرداخت به غیر از هزینه راه ­اندازی شرکت دانش­ بنیان، هزینه لازم برای انجام فرآیندهای قانونی شرکت و چاپ آگهی در روزنامه می‌باشد. باتوجه به ضرورت حمایت از شرکت ‌های دانش­ بنیان به منظور توسعه نوآوری و خلاقیت در تولیدات، موسسان شرکت موظف به پرداخت هیچ هزینه ‌ای در این زمینه نمی‌باشند.

آشنایی با رتبه فاینانس

 تعداد اعضای شرکت دانش­ بنیان

حداقل اعضای شرکت دانش ­بنیان باتوجه به قالبی که در آن ثبت می‌شود، متفاوت است. اما برای مثال متداول ‌ترین نوع شرکت ‌های ثبتی دانش­ بنیان، برای شرکت سهامی خاص حداقل ۳ نفر و برای شرکت با مسئولیت محدود ۲ نفر است.

راهنمای اخذ مجوز و ثبت شرکت دانش­ بنیان

به موجب آیین­نامه تشخیص شرکت ­ها و موسسات دانش ­بنیان، شرکت­ های دانش­ بنیان همان موسسات خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت و توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری ­سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری ­های برتر و با ارزش­ افزوده فراوان (به ویژه در تولید نرم ­افزارهای مربوط) تشکیل می­شود.

طبق آیین­نامه مصوب شرکت ­های دانش­ بنیان، اهدافی نظیر؛ ترغیب هیئت علمی دانشگاه­ ها و واحدهای ‌پژوهشی برای فعالیت­ های بیشتر در رفع نیاز جامعه و امکان افزایش درآمد اعضای هیئت علمی و تجاری ­سازی یافته ­های پژوهشی، افزایش درآمدهای اختصاصی دانشگاه ­ها و واحدهای ‌پژوهشی موضوع کلی فعالیت دانش­ بنیان را دنبال می­کنند.

شاخص‌ ها و پایه ‌های لازم تشخیص و ثبت شرکت دانش ­بنیان

شاخص­ های تشخیص شرکت­ های دانش­ بنیان، به دو دسته شاخص ­های عمومی و اختصاصی تقسیم می­شوند. شرکت­ های متقاضی باید علاوه ­بر شاخص ­های عمومی، شرایط مشخص شده در یکی از سه ­دسته شاخص­ های اختصاصی را نیز احراز نمایند.

  1. شاخص­ ها و پایه ­های عمومی برای تبدیل شرکت دانش ­بنیان
  • حداقل دوسوم از اعضای هیات­ مدیره شرکت، دو مورد از شرایط ذیل را احراز کنند.
  • حداقل مدرک قابل ارائه توسط موسسان مدرک کارشناسی است.
  • حداقل سابقه فعالیت‌ های علمی و یا مدیریتی موسسان باید سه سال باشد.
  • داشتن یه اختراع ثبت شده (در داخل یا خارج کشور) لازم و ضروری است.
  • حداقل نصف درآمد شرکت در یک سال گذشته می­بایست از دستاوردهای علمی و پژوهشی که انجام داده ‌اند باشد. (شامل خدمات تحقیق و توسعه و طراحی مهندسی مرتبط با فهرست کالاهای دانش ­بنیان و خدمات تخصصی دانش­ بنیان) شرکت ­هایی که مدت زمان زیادی از راه ‌اندازی آن­ ها نگذشته باشد می­بایست برای انجام کارهای مدنظر و تولیدات شرکت، مشتری تضمینی داشته و یا به به عبارت بهتر، بازار هدف مشخصی برای شرکت در نظر داشته باشند.
  • توانایی بیمه کردن، حداقل سه نفر طی مدت شش.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت­ های دانش ­بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت­ ها به دانش­ بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

تشخیص شرکت­ های­­ دانش­ بنیان

شرکت­ های متقاضی باید علاوه ­بر کسب شرایط ذکر شده در شاخص­ های عمومی دارای شروط ذیل نیز باشند؛

  1. تولید کالاهای دانش بنیان: یکی از شرط ‌های لازم برای شرکت­ های تولیدکننده و دانش­ بنیان، تولید کالاهای دانش ­بنیان می­باشد. این محصولات طبق دو رویکرد مشخص شده ‌اند؛
  • حوزه ‌هایی که وجود کالاهای دانش­ بنیان و یا فناوری برتر در آن­ها وجه غالب را دارد و متوسط فعالیت ­های تحقیق و توسعه در آن ­ها بیشتر از سایر حوزه ­های فناوری و صنعتی است. نظیر حوزه ­های فناوری زیستی (پزشکی، کشاورزی، صنعتی و محیط زیست)، فناوری نانو (محصولات و مواد)، فوتونیک و اپیتک (مواد قطعات و سامانه ­ها)، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم ­افزارهای کامپیوتری، انرژ‌ی ­های نو (هسته ­ای و تجدیدپذیر) دارو، الکترونیک، مواد پیشرفته، ساخت و تولید پیشرفته و هوافضا (پرنده­ ها، ماهواره ­ها و موشک­ ها)
  • سایر حوزه ‌ها و بخش‌ هایی که وجود کالاهای دانش ­بنیان در آن ­ها غلبه ندارد، اما رسوخ فناوری‌ های برتر و ظهور محصولات دانش­ بنیان در آن ‌ها مشاهده می‌شود. (نظیر؛ نفت و گاز، عمران و حمل و نقل، برق، معدن کشاورزی، آب و هوا)
  1. داشتن شرایط پذیرش طرح‌ های حمایتی: داشتن شرایط پذیرش طرح­ های حمایتی به شرح ذیل می­باشند؛
  • فراهم نمودن بستر و شرایط ایجاد اشتغال‌ در کشور.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط ورود افراد زیادی به عرصه تولید و کار در کشور.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط ارتقاء سطح دفاع ملی و تقویت امنیت بنیان ‌های اساسی کشور در برابر سایر کشورها.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط ثبت اختراعات و نوآوری ‌هایی در زمینه‌ علم و دانش.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط پیشرفت مناسب شرکت توسط طرح ‌ها، تولیدات و محصولاتی که عرضه می‌شوند.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط توان رقابت ‌پذیری رو به ‌رشد با سایر شرکت ‌های دانش ­­بنیان فراتر از مرزهای سرزمینی کشور و در سطح جهانی.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط جهت کمک نمودن به ارتقای سطح طرح ­ها از نمونه صنعتی و یا ارتقاء سطح تکنولوژی.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط ارتقا از نمونه ضمیمه صنعتی محصول به نمونه صنعتی و تولیدی طرح ­هایی که از پتانسیل لازم و توان بالقوه جهت تجاری ­سازی و رسیدن به فناوری برتر در جهت اشتغال زایی، کسب درآمد و … برخوردار می­باشند.
  • فراهم نمودن بستر و شرایط حمایت از شرکت­ های دانش­ بنیانی که در بخش «آر اند دی» بتوانند سطح توانمندی، تولید و یا کیفیت محصول خود را جهت افزایش توان تولید و رقابت ‏پذیری با دیگر شرکت ­ها و تولیدکنندگان خارجی ارتقا دهند.
  • توانایی در تقویت پایه ‌های اقتصادی کشور.
ثبت شعبه شرکت خارجی در ایران

شاخص‌ های و پایه ­های خصوصی برای تبدیل شرکت دانش­ بنیان

شرکت متقاضی باید علاوه ‌­بر دارا بودن شاخص‌ های عمومی، واجد کلیه شرایط اختصاصی در یکی از دسته ­بندی ‌های شرکت ‌های تولیدکننده کالاهای دانش ‌بنیان، شرکت‌ های تحقیق و توسعه و خدمات طراحی مهندسی و یا شرکت ­های ارائه‌ دهنده خدمات تخصصی دانش‌ بنیان باشد. شاخص‌ های خصوصی برای ثبت این نوع شرکت ‌ها عبارتنداز؛

  • توانایی شرکت در تولید کالا و محصولات در حوزه دانش ­بنیانی.
  • جدید بودن کالا و محصول تولیدی توسط شرکت.
  • علم و دانش مربوط به تولید کالا و محصول، بطور کامل در اختیار و انحصار شرکت تولیدی آن باشد.

نکته: شرکت­ هایی که در مرحله تجاری ­سازی اولین کالای دانش­ بنیان خود هستند، درصورتی ­که دارای تولید آزمایشی موفق باشند و استانداردهای لازم را از مراجع ذی ­صلاح داخلی یا بین­المللی کسب کرده باشند و دارای بازار مطمئن و یا اعلام نیاز معتبر همراه با قرارداد تولید کالا باشند از رعایت بند ۱-۲ مستثنی هستند.

معیارهای تشخیص محصولات دانش­ بنیان

معیارهای سه­گانه‌ محصولات دانش­ بنیان نیز عبارتنداز:

  • دارای پیجیدگی فنی بوده و تولید آن نیاز به تحقیق و توسعه‌ هدفمند دارد.
  • توسط یک تیم فنی خبره انجام شود.
  • در حوزه‌ فناوری ‌های بالا و متوسط به بالا باشد.
  • همچنین تحقیق و توسعه برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار انجام شود.
  • به صورت مداوم باشد.
  • عمده ارزش ­افزوده‌ آن کالا، خدمات ناشی از دانش فنی و نوآوری فناورانه باشد.

محصولات شرکت­ های دانش­ بنیان

این محصولات بایستی در فهرست حوزه ‌­های کالاها و خدمات دانش ‌­بنیان، مصوب کارگروه تشخیص صلاحیت و ارزیابی شرکت ­ها و موسسات دانش ­بنیان و نظارت بر کالا که شامل فناوری زیستی (پزشکی، کشاورزی، صنعتی و محیط زیست)، فناوری نانو (محصولات و مواد اپتیک و فوتونیک و مواد، قطعات و سامانه ­ها)، مواد پیشرفته (فلزات، کامپوزیت ­ها، سرامیک­ ها، پلیمر ­ها)، الکترونیک و کنترل (میکرو الکترونیک، قطعات، مدارها، سخت­ افزار کامپیوتر و سامانه ­ها)، فناوری ­اطلاعات و ارتباطات و نرم ­افزارهای کامپیوتری، تجهیزات پیشرفته ساخت، تولید و آزمایشگاهی، داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی، هوا فضا (پرنده­ ها، ماهواره ­ها، موشک ­ها)، انرژی ­های نو (هسته ­ای و تجدیدپذیر) می‌باشد، قرار گیرند.

محل فعالیت شرکت­ های دانش ­بنیان

شرکت ­ها و مؤسسات دانش ­بنیان مجازاند مرکز فعالیت خود را در محدوده شهر تهران و دیگر شهرها با رعایت مقررات زیست محیطی مستقر نمایند و به منظور ایجاد و توسعه شرکت ­ها و مؤسسه ­های دانش ­بنیان و تقویت همکاری ­های بین­المللی اجازه داده شده که، واحدهای پژوهشی و فناوری و مهندسی مستقر در پارک ­های علم و فناوری در جهت انجام مأموریت ­های محوله از مزایای قانونی مناطق آزاد درخصوص روابط کار، معافیت ­های مالیاتی و عوارض سرمایه ­گذاری خارجی و مبادلات مالی بین­المللی برخوردار گردند.

آیا امکان انتقال و واگذاری شرکت ­های دانش ­بنیان وجود دارد؟

 ماهیت این شرکت ­ها پس از واگذاری نباید تغییر کند. وزارت علوم و تحقیقات و فناوری وظیفه نظارت بر حسن اجراء و احراز صلاحیت خریداران را در این ماده برعهده دارد.

انواع حمایت‌ های قانونی و تسهیلات قابل اعطاء به شرکت­ های دانش­ بنیان

انواع حمایت‌ هایی که قانون از شرکت‌ های دانش ‌بنیان صورت می­دهد عبارتنداز؛

  • معافیت از پرداخت مالیات، عوارض، حقوق گمرکی، سود بازرگانی و عوارض صادراتی به مدت پانزده سال.
  • معافیت ‌های بیمه‌ای شرکت ‌های دانش‌ بنیان.
  • تأمین تمام یا بخشی از هزینه تولید، عرضه یا به کارگیری نوآوری و فناوری با اعطاء تسهیلات کم­ بهره یا بدون بهره بلندمدت یا کوتاه­ مدت بر طبق عقود شرعی.
  • اولویت استقرار واحدهای پژوهشی، فناوری و مهندسی و تولیدی شرکت­ ها و مؤسسات دانش ­بنیان موضوع این قانون در محل پارک­ های علم و فناوری، مراکز رشد، مناطق ویژه اقتصادی و یا مناطق ویژه علم و فناوری.
  • اعطای وام و تسهیلات ویژه بانکی با بهره ­کم.
  • تخصیص تسهیلات نظام وظیفه و امریه.
  • اولویت واگذاری تمام یا بخشی از سهام مراکز و مؤسسات پژوهشی دولتی قابل واگذاری براساس ضوابط قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجراء سیاست­ های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی به شرکت­ ها و مؤسسات دانش ­بنیان موضوع این قانون.
  • ایجاد پوشش بیمه ­ای مناسب برای کاهش خطرپذیری محصولات دستاوردهای دانش، نوآوری و فناوری در تمام مراحل تولید، عرضه و به کارگیری.
  • تسهیل شرایط مناقصه در موضوعات مرتبط با ماده (1) و تمهید امکان مشارکت شرکت ­ها و مؤسسات دانش­ بنیان موضوع این قانون.

نکته: وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است در راستای قانون اجراء سیاست ­های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مصوب 1386 ظرف سه ماه از تاریخ تصویب این قانون، با همکاری کلیه دستگاه ­های دولتی، فهرست تمامی مراکز و مؤسسات پژوهشی دولتی را تهیه و به شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری ارائه نماید. شورا موظف است ظرف سه ماه از تاریخ دریافت این فهرست، مراکز و مؤسسات پژوهشی غیر حاکمیتی قابل واگذاری به بخش خصوصی و تعاونی را احصاء نموده و وزارت امور اقتصادی و دارایی مطابق قانون مذکور در این ماده زمینه واگذاری آن­ ها را فراهم نماید.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت­ های دانش ­بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت­ ها به دانش­ بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

شرایط اعطای تسهيلات شركت­ های دانش ­بنيان

شركت ­ها و مؤسسه ­های دانش ­بنيان جهت فعاليت ­هاي ثبت اختراع، كسب فناوري (دريافت حق امتياز) و نمونه ­سازي و ظرفيت‌­ سازي براي ورود محصولات دانش ­بنيان به بازار يا تأمين بخشي از آورده لازم جهت اخذ تسهيلات بانكي مي­توانند از تسهيلات قرض­الحسنه صندوق پس از بررسي طرح تجاري توسط صندوق يا عامل صندوق با دوره بازپرداخت حداكثر سه ساله استفاده نمايند.

مراحل و هزینه ثبت شرکت

شركت ­هاي ارائه كننده خدمات پشتيباني تخصصي تجاري سازي نيز مي­توانند براي انجام خدمات ياد شده، از تسهيلات قرض­الحسنه صندوق استفاده كنند.

شركت­ ها و مؤسسه­ های دانش­ بنيان جهت فعاليت ­هاي تا قبل از توليد صنعتي ازقبيل هزينه اوليه تجهيز كارگاه و آماده سازي خط توليد، طراحي صنعتي، انجام آزمون و رفع اشكال، توليد آزمايشي و بازاريابي مي­توانند، از محل منابع صندوق از طريق عامل صندوق از تسهيلات ميان مدت (حداكثر پنج ساله) با نرخ ترجيحي (تا سقف پنج درصد پايين ­تر از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار در هرسال) استفاده نمايند. تشخيص نوع تضمين مورد نياز، برعهده عامل صندوق خواهد بود و صندوق موظف است، به منظور توليد صنعتي با مشاركت حداكثر پنجاه درصدي با بانك­ ها مؤسسه ­ها مالي و اعتباري يا صندوق ­هاي مالي مرتبط از طريق گشايش خطوط اعتباري مشترك نزد بانك­ ها و مؤسسه­ های ياد شده امكان دريافت تسهيلات بلندمدت (حداكثر هفت ساله) با نرخ ترجيحي (تا پنجاه درصد پايين ­تر از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار در هر سال) را براي تأمين قسمتي از هزينه ­هاي تهيه مكان و خريد و نصب ماشين ­آلات و تجهيزات مورد نياز شركت ­ها و مؤسسه ­های دانش­ بنيان فراهم نمايد.

جهت تأمين سرمايه در گردش شركت­ ها و مؤسسه­ های دانش­ بنيان صندوق مجاز است. با مشاركت حداكثر سي درصدي با بانك­ ها و ساير مؤسسه­ ها و صندوق­ هاي مالي و از طريق اين مؤسسه­ ها اقدام به ارائه تسهيلات كوتاه مدت (حداكثر دو ساله) با نرخ ترجيحي تا پنجاه درصد پايين‌ تر از نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار نمايد و به منظور حمايت از توسعه بازار محصولات و خدمات دانش ­بنيان صندوق مجاز است نسبت به اعطاي تسهيلات براي فروش اقساطي، ليزينگ و درصورت وجود بازار مطمئن به صورت پيش خريد و ساير مواد با نرخ ترجيحي به نفع شركت­ ها و مؤسسه ­ها دانش ­بنيان بی واسطه يا از طريق عامل صندوق اقدام نمايد.

صندوق موظف است جهت خريد سهام شركت ­ها و مؤسسه ­های دانش­ بنيان، تسهيلات خريد با نرخ ترجيحي به افراد يا بنگاه­ هاي فعال اقتصادي و صنعتي موجود ارائه نمايد. ترجیح دارد تسهيلات ياد شده به اشخاص حقيقي و حقوقي كه سهام مذكور را از صندوق ­هاي سرمايه ­گذاري ريسك ­پذير يا از طريق بازار فرا بورس خريداري نمايند، اعطا مي­شود.

نکته: صندوق مجاز است به شركت ­ها و مؤسسه­ ها دانش ­بنياني كه داراي طرح­ هاي تجاري ‌­سازي حائز اهميت هستند، اما فاقد توانايي كافي براي تأمين مشاركت بانك ­ها هستند تسهيلات را پس از تأييد هيئت اعطا نمايد.

نکته: درصورتي ­كه شركت ­ها و مؤسسه­ های دانش ­بنيان جهت انجام فعاليت ­هاي تحقيق و توسعه و تجاري ­سازي و سرمايه ‌گذاري از نظام بانكي تسهيلات اخذ نمايند، صندوق مي­تواند بخشي از سود تسهيلات ياد شده را در قالب قرارداد و بطور مستقيم يا غيرمستقيم (با تشخيص هيئت عامل از طريق بانك‌­ ها يا ساير نهادهاي مالي داراي مجوز رسمي) اعطا نمايد.

صندوق مجاز است، تا50% درصد هزينه ‌­هاي طرح­ هاي تجاري ‌­سازي نتايج تحقيق و توسعه «مهم» و «ويژه» شركت­ ها و مؤسسه­ های دانش ­بنيان فاقد توانايي مالي را با تأييد هيأت ­امناي صندوق، كمك بلاعوض نمايد.

اعطاي كمك به شرکت­ های دانش ­بنیان

صندوق نوآوري و شكوفايي خدمات مالي، تسهيلاتي و يا خدمات غيرمستقيم مبتني بر تأمين مالي را در راستاي اهداف كلي مندرج در اسناد بالادست با تصويب هيأت امناي صندوق در اختیار شرکت ­های دانش ­بنیان قراردهد. خدمات ياد شده در حوزه ‌­هاي مختلف ازجمله تسهيلات، كمك، مشاركت و سرمايه ‌­گذاري، توانمند سازي شركت­ ها به روش­ هاي مختلف موجود و يا قابليت تعريف براساس نياز هاي آينده تعريف و تصويب می­شود.

شوراي عالي علوم و تحقیقات و فناوری بر حسن اجراي اين خدمات مالی نظارت دارد. صندوق نوآوري و شكوفايي موظف است به منظور تطبيق با اهداف مندرج در قانون حمايت از شركت ‌ها و موسسه ­های دانش ­بنيان و تجاري ‌­سازي نوآوري ‌ها و اختراعات، آيين‌­نامه ‌­هاي مصوب را در اختيار دبيرخانه شورا قرار داده و امكان دسترسي كامل و برخط شورا بر عملكرد صندوق را فراهم سازد.

معافيت ­هاي مالياتي و گمركي شركت ­های دانش ­بنيان

به منظور تكميل چرخه سرمايه ­گذاري خطرپذير و امكان استفاده شركت ­ها و مؤسسه­ های دانش­ بنيان از بازار سرمايه، سازمان بورس و اوراق بهادار مكلف است نسبت به تعيين و تسهيل ساز و كار عرضه سهام شركت­ هاي دانش ­بنيان در بازار فرا بورس، دستورالعمل ­هاي اجرايي لازم را تهيه و ابلاغ نمايد .درآمدهاي مشمول ماليات شركت ­ها و مؤسسه ­های دانش ­بنيان ناشي از قراردادها و فعاليت ­هاي تحقيق و توسعه تجاري­ سازي و توليد محصولات و خدمات دانش­ بنيان به مدت پانزده سال از ماليات موضوع ماده (105) قانون ماليات ­هاي مستقيم معاف هستند .شركت­ ها و مؤسسه ­های دانش­ بنيان از پرداخت هزينه­ هاي عوارض و حقوق گمركي و سود بازرگاني و عوارض صادراتي معاف هستند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت­ های دانش ­بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت­ ها به دانش­ بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

اولويت­ دهي به شركت­ ها و مؤسسه­ های دانش ­بنيان و ساير حمايت ­ها

شهرك­ هاي صنعتي دولتي و شهرك­ هاي فناوري، شهرك­ هاي سلامت، شهرك­ هاي كشاورزي، پارك ­هاي علم و فناوري، مراكز رشد، مناطق ويژه علم و فناوري و مناطق ويژه اقتصادي موظف­اند، نسبت به اولويت­ دهي در استقرار شركت ­ها و مؤسسه ­های دانش­ بنيان اقدام نمايند .صندوق حداقل سي درصد كمك­ ها، تسهيلات و سرمايه­ گذاري ­هاي خود را به شركت ­هاي دانش­ بنيان مستقر در مراكز رشد علم و فناوري، پارك ­هاي علم و فناوري، مناطق ويژه علم و فناوري و مناطق ويژه اقتصادي تخصيص دهد.

شرایط اخذ نمایندگی شرکت های خارجی

شركت­ ها و مؤسسه­ های دانش­ بنيان در مناقصات قراردادهاي پژوهشي، فناوري و تجاري ­سازي و عرضه كالاهاي دانش­ بنيان ساخت داخل دستگاه ­هاي اجرايي حائز اولويت مي­باشند.

دستگاه اجرايي پس از دريافت تأييديه صلاحيت شركت­ ها و مؤسسات دانش­ بنيان، امتياز ارزيابي كيفي و فني آن ­ها را با ضريب2/1 (120درصد)، براي شركت ­هاي دانش­ بنيان مستقر در مناطق ويژه اقتصادي تا ضريب 5/1(150درصد) و براي شركت ­هاي دانش ­بنيان فعال در حوزه فناوري ­هاي مرتبط با بهبود محيط زيست تا ضريب2 (200درصد) محاسبه مي­نمايد. براي شركت ­هاي مستقر در پارك ­هاي علم و فناوري و مناطق ويژه علم و فناوري تا ضريب 5/1(150 درصد) با تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حسب مورد قابل افزايش است.

نکته: شركت ­ها و مؤسسه ­های دانش ­بنيان براي ارائه و فروش محصولات و خدمات دانش­ بنيان خود در مناقصات دولتي مشمول تخفيف پنجاه درصدي در مبلغ سپرده شركت در مناقصه مي­گردند.

دستگاه ­هاي اجرايي مي­توانند در اجراي قانون و از محل اعتبارات مصوب مربوط حداقل يك درصد مبلغ خريد كالا يا خدمات با مبدأ خارجي را در راستاي تحقيق و توسعه، طراحي، تجاري ­سازي و ساخت داخل كالا يا خدمات مذكور از طريق شركت ­ها و مؤسسه­ های دانش­ بنيان هزينه نمايند.

وزارت علوم، تحقيقات و فناوري موظف است، با همكاري دستگاه ­هاي اجرايي ذي ­ربط حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي توليدي و صنعتي و اجرايي كشور در اجراي پروژه ­ها و ايجاد تسهيلات به منظور صدور خدمات مورد نياز فناورانه، تجهيزات و مواد اوليه مورد نياز دستگاه ­هاي اجرايي مندرج در قانون مذكور را به شركت­ ها و مؤسسه ­های دانش­ بنيان نيز اعلام نمايد و به منظور ايجاد و توسعه شركت­ ها و مؤسسه ­های دانش­ بنيان و تقويت همكاري هاي بين­المللي، اجازه داده مي­شود واحد هاي پژوهشي، فناوري و مهندسي مستقر در پارك ­هاي علم و فناوري و مناطق ويژه علم و فناوري در جهت انجام مأموريت هاي محوله از مزاياي قانوني مناطق آزاد درخصوص روابط كار، معافيت ­هاي مالياتي و عوارض سرمايه­ گذاري خارجي و مبادلات مالي بين­المللي برخوردار گردند.

ضمانت اجرای سوء استفاده از مزایا، امتیازات و تسهیلات عطائی به شرکت­ های دانش ­بنیان

هرگونه استفاده ازمزایا، امتیازات و تسهیلات عنوان شده برای شرکت­ ها و مؤسسه­ های دانش­ بنیان پس از انطباق با اهداف مندرج در قانون، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جهت تصویب به شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری ارائه می­گردد و کلیه اشخاص (حقیقی یا حقوقی) که از حمایت ­های این قانون برخوردار شده­اند، چنانچه حمایت ­ها و تسهیلات اعطاء شده بر طبق این قانون را برای مقاصد دیگری مصرف کنند، ضمن محرومیت از استفاده مجدد از حمایت ­های این قانون مجازات ­های زیر در مورد آن­ ها اعمال می­شود؛

  • درصورت برخورداری از تسهیلات مالی علاوه ­بر رد مال، به جریمه نقدی برابر با تسهیلات دریافتی محکوم می­شوند.
  • درصورت برخورداری از شرایط تسهیلات در ورود به مناقصه به مدت سه سال از شرکت در کلیه مناقصه­ ها منع می­شوند.
  • درصورت برخورداری از معافیت ­های مالیاتی یا عوارض علاوه ­بر پرداخت آن ­ها به جریمه نقدی برابر میزان معافیت اعطاء شده محکوم می­شوند.
  • درصورت برخورداری از پوشش بیمه ­ای، به پرداخت جریمه معادل پوشش بیمه ­ای دریافتی محکوم می­شوند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص ثبت شرکت­ های دانش ­بنیان و امکان تبدیل سایر شرکت­ ها به دانش­ بنیان با گروه مشاوره حقوقی تخصصی موسسه مهرپارسیان از طریق شماره تماس 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *