ثبت واقعه ولادت

ثبت واقعه ولادت

ثبت واقعه ولادت برعهده پدر طفل متولد شده است. تولد هر شخص، واقعه مهمی در زندگی مشترک پدر و مادر است که با به دنیا آمدن فرد، دارای هویت وجودی و جسمی می‌شود و این هویت به انتخاب پدر و مادر، وی برای او تعیین می‌شود و تا زمان مرگ خود با این هویت شناخته می‌شود و در این مدت از لحظه تولد تا مرگ باید هر یک از چهار وقایع زندگی(تولد، وفات، طلاق و ازدواج) ثبت گردد.

به موجب ماده ۱ قانون ثبت احوال، با وقوع تولد هر شخص، باید برای او شناسنامه صادر شود. به این جهت که تولد هر شخص می‌تواند دارای حقوقی باشد و از بدو تولد، دارای اهلیت تمتع خواهد بود. در واقع هر شخص برای انجام امور مالی و حقوقی و همچنین امور غیر مالی خود، نیاز به شناسنامه خواهد داشت، تا با صدور ان، وجود شخص از جهت مدنی ثابت گردد و این میسر نمی‌شود جز با داشتن یک هویت ثبت شده که در واقع از شرایط صدور شناسنامه می‌باشد.

مقتضی صدور شناسنامه، ثبت واقعه ولادت می باشد که این امر بر هر کسی که مسوول و سرپرست طفل است، واجب می باشد و به حکم قانون ثبت واقعه ولادت، امری است اجتناب ناپذیر و از این جهت که خود زیر بنای تولد و شروع زندگی مدنی و اجتماعی شخص خواهد بود.

ثبت واقعه ولادت یکی از حقوق غیر مالی شخص تازه متولد شده می باشد، تا قانون گذار با اطلاع از وجود و ثبت موجودیت او، بتواند بعدها او را در استیفا از حقوقی که در آینده نصیب او می گردد و مستحق برخورداری از ان می باشد، حمایت کند.

وکیل تلگرامی

در این مقاله به بررسی رویه قانونی ثبت واقعه ولادت، با ذکر جزییات چگونگی طرح پرونده در دادگاه جهت الزام به ثبت واقعه ولادت، توسط موسسه ی حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تحت سر پرستی محمدرضا مهری منتشر می‌شود، پرداخته می‌شود.

– علت ثبت واقعه ولادت چیست؟

– آثار ثبت واقعه ولادت چیست؟

– محل صالح برای ثبت واقعه ولادت کجاست؟

– شرایط ثبت واقعه ولادت چیست؟

– ثبت واقعه ولادت طفل طبیعی به چه نحو انجام می‌شود؟

– ضمانت اجرای کیفری به جهت عدم ثبت واقعه ولادت چیست؟

علت ثبت واقعه ولادت

اشخاص با تولد خود متمتع از حقوقی می‌شوند که قانون به طور کلی به تک تک افراد اعطا کرده است و می‌توانند با استیفا از ان حقوق در زمان سنی لازم، در امور مالی و غیر مالی خود تصرف داشته باشند.

اشخاص با تولد خود از دو جهت موجود می گردند یکی از جهت مادی و دیگری از جهت حقوقی و مدنی، جهت مادی در رابطه با خود شخص و اطرافیان وی می باشد، در حالی که جهت مدنی و حقوقی موجب اثبات موجودیت شخص برای حقوق و تکالیف خود با اجتماع می‌شود چرا که اشخاص در دوران حیات خود دارای معاملات و روابط حقوقی بی شماری هستند و یا در صورتی که شخص بخواهد ازدواج نماید و یا در موقعی که صاحب فرزند شود، که هر کدام از اینها به طرفیت شخص معینی است و معین بودن این شخص جز با شناسنامه و به تبع ان جز با ثبت واقعه ولادت انجام نمی‌شود. اشخاص، تمایل دارند که با هویت مشخص و معلومی روابط اجتماعی خود را تنظیم کنند و هویت این اشخاص با اسناد قانونی معلوم می‌شود.

نفی نسب

آثار ثبت واقعه ولادت

مهمترین اثری که از ثبت واقعه ولادت فرزند حاصل می‌شود، تکلیف و ظیفه اداره ی ثبت احوال برای او در جهت صدور شناسنامه است. و این تعهدی است که به عهده ی اشخاصی است که سر پرستی و حضانت طفل را بر عهده دارند.(تبصره ماده ۱۳ و ۱۶ قانون ثبت احوال)

محل صالح برای ثبت واقعه ولادت

در صورتی که محل تولد طفل اعم از اینکه پدر و مادر او ایرانی یا خارجی باشد، باید به مامور ثبت احوال و یا نماینده او اعلام گردد.به این ترتیب با اعلام و گزارش تولد طفل به مامور ثبت احوال، وی ولادت طفل را در دفتر ثبت وقایع ثبت می کند.

پس از ثبت ولادت طفل، اعلامیه برای ثبت واقعه در دفتر ثبت کل وقایع صفحه مخصوص پدر و مادر به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه انان فرستاده می‌شود.

شرایط ثبت واقعه ولادت

در واقع برای ثبت ولادت اشخاص، باید شرایطی ایجاد و مهیا گردد که به موجب ان واقعه ولادت ثبت گردد. در ابتدا باید وقوع ان توسط افراد و اشخاصی که مسئولیت حضانت و سر پرستی طفل را دارند به مامور ثبت احوال اعلام شود و برای ثبت واقعه ولادت، ولادت طفل باید به تصدیق و گواهی پزشک و یا مامای رسمی که در هنگام تولد طفل حضور داشته اند(مکلف به ارسال گواهی هستند) و یا به گواهی مکانی که طفل در انجا متولد گردیده است، برسد، در غیر این صورت واقعه ولادت به تصدیق دو گواه ثبت می‌شود.

ثبت واقعه ولادت طفل طبیعی

با توجه به رای وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور، فرزند طبیعی از کلیه ی حقوقی(غیر از ارث) که به ذمه ی پدر و مادر و برای طفل، می باشد، بر خوردار می‌شود.

دادگاه خانواده شمال تهران

بنابراین ثبت واقعه ولادت طفل، در جهت صدور شناسنامه برای طفل طبیعی از حقوق مسلم او می باشد و این وظیفه بر عهده پدر اوست.

در صورتی که ازدواج پدر و مادر به ثبت نرسیده باشد، اعلام ولادت و امضای اسناد، متفقا به عهده پدر و مادر خواهد بود و هرگاه اتفاق پدر و مادر در اعلام ولادت میسر نباشد، سند طفل با اعلام یکی از ابوین که مراجعه می‌کند، با قید نام کوچک طرف غائب تنظیم خواهد شد. اگر مادر اعلام کننده باشد نام خانوادگی مادر به طفل داده می‌شود.

ثبت واقعه ولادت در مورد پدر و مادر نا معلوم طفل

در صورت نامعلوم بودن پدر و مادر طفل سند با نام خانوادگی آزاد و نامهای فرضی در محل اسامی ابوین تنظیم می‌گردد. بنابراین تصحیح  اسامی فرضی در صورتی ممکن خواهد بود که نام خانوادگی طفل به موجب اقرار نامه نسب و یا حکم حصر وراثت و یا دادگاه محرز گردد. مامور ثبت احوال در صورت معلوم نبودن پدر و مادر طفل و یا سر پرست  وی مراتب را جهت اقدام قانونی به دادستان اطلاع خواهد داد.

ضمانت اجرای کیفری به جهت عدم ثبت واقعه ولادت

– اشخاصی که در اعلام ولادت خلاف واقع اظهاری نمایند. به طور مثال هر گاه شخصی زمان ولادت را بر خلاف واقع بگوید.

– پزشک و یا مامایی که در مورد ولادت گواهی خلاف واقع صادر کند.به طور مثال پزشک و یا ماما عالما و عامدا ولادت شخصی را که بعد از تولد فوت کرده است را گواهی و تصدیق کند. همچنین در مورد شخصی که اصلا وجود نداشته است،گواهی ولادت او را تصدیق نماید.

وکیل شکایت از پزشک عمل دماغ

-کسانی که در مورد وقوع ولادت شخصی، شهادت دروغ بدهند.

اشخاص مرتکب جرایم بندهای مذکور، به حبس تعزیری درجه هفت محکوم می گردند.

وکیل متخصص خانواده

با عنایت به اینکه در بعضی از کشورها با تولد فرزند دران کشور، امکان اخذ اقامت یا تابعیت ان کشور برای والدین طفل و خود طفل وجود دارد، اخذ مشاوره حقوقی درباره تولد طفل و ثبت واقعه ولادت، ضروری است. موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی مهر پارسیان، با مشاوره محمدرضا مهری به عنوان بهترین وکیل در زمینه  امور ثبت احوال همراه با تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی می کند.برای مشاوره با موسسه تماس بگیرید.

نویسنده: سید محسن میرقاسمی-کارشناس ارشد حقوق خصوصی

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *