دادسرای انقلاب تهران

دادسرای انقلاب تهران

دادسرای انقلاب تهران، یکی از نواحی دادسرای عمومی و انقلاب تهران می‌باشد. دادسرای انقلاب تهران، از ابتدای انقلاب اسلامی شکل گرفته است و رسیدگی به جرایم امنیتی و سیاسی نیز تا مدتها به عهده دادسرای انقلاب تهران قرار داشت. با راه اندازی دادسراهای تخصصی در تهران، مانند دادسرای ویژه جرایم امنیتی، دادسرای ویژه جرایم اقتصادی، دادسرای ویژه جرایم اخلاقی، دادسرای ویژه جرایم پولی و بانکی، دادسرای ویژه کارکنان دولت، دادسرای ویژه سرقت و جرایم خشن و سایر دادسراهای تخصصی تهران، بخشی از این وظایف از عهده دادسرای انقلاب تهران خارج شد. برای برقراری نظم و امنیت در هر جامعه ای، نیاز به وجود مراجعی است که وظیفه ی تظلم خواهی مردم جامعه را به عهده دارند. برقراری نظم و امنیت در جامعه از چنان اهمیت بالا و گسترده ای برخوردار است که تلاش برای حفظ و گسترش ان در هیچ جامعه ای پوشیده نیست. به همین جهت در هر کشوری، نظام قضایی ان سعی در ایجاد برقراری نظم دارد. این امکان وجود دارد که برخی از افراد و نهادهای سازمانی و تشکیلاتی که به وسیله ی اشخاص اداره می‌شود، با انجام برخی از اعمال و یا فعالیتهای سازمانی خود موجب ایجاد نا امنی و اغتشاش و ارتکاب جرم، در سطح جامعه گردند که در نتیجه ی افعال انان، نظم اجتماعی افراد، به هم بخورد و موجب جریحه دار شدن زندگی اجتماعی افراد گردد.

از این رو، نظام قضایی با پیش‌بینی و تاسیس نهادی به نام دادسرا، عهده دار کشف و تعقیب و رسیدگی مقدماتی به جرایم می‌شود. با پیچیده تر و سازمان یافته تر شدن جرایم و اینکه ارتکاب جرایم سازمانی بیشتر گردیده است، حوزه ی کاری و فعالیت دادسراها تخصصی شده است و به همین دلیل، دادسراهای تخصصی برای رسیدگی به جرائم خاص و مهم، تشکیل گردید و به نحو اختصاصی فعالیت می کنند.

وکیل تخصصی پرونده جعل اسناد

از جمله ی این دادسراها، دادسرای انقلاب تهران می باشد که از دادسراهای تخصصی محسوب می‌شود که برای رسیدگی، وارد همه ی جرایم نمی‌شود و فقط جرایم خاصی را می‌تواند رسیدگی کند.

در این مقاله پاسخ سوالات عزیزان، درباره دادسرای انقلاب تهران و موارد رسیدگی و صلاحیت دادسرای انقلاب تهران، که توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، برترین موسسه حقوقی ایران و با تجربه ترین گروه وکلای ایران، با مشاوره محمد رضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی منتشر می گردد، پرداخته می‌شود.

سوالات مربوط به دادسرای انقلاب تهران

– ماهیت دادسرا و دادسرای انقلاب تهران چیست؟

– موارد رسیدگی و صلاحیت رسیدگی دادسرای انقلاب تهران چیست؟

– مرجع صالح برای رسیدگی به تصمیمات دادسرای انقلاب تهران کجاست؟

– تفاوت دادسرای انقلاب تهران با دادسرای تخصصی جرایم علیه امنیت تهران چیست؟

ماهیت دادسرا و دادسرای انقلاب تهران

دادسرا، به عنوان مرجعی برای رسیدگی به تحقیقات مقدماتی و کشف جرم می باشد تا در صورتی که شخص متهم را شناسایی نمود، با جمع آوری و استناد به ادله ی مکشوفه نسبت به آن‌ها، قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست را صادر کند و با ارسال ان به دادگاه کیفری برحسب صلاحیت، درخواست مجازات قانونی برای متهم را از دادگاه می کند. به طور کلی برای رسیدگی به همه ی جرایم دادسرای عمومی و انقلاب تهران صلاحیت رسیدگی را دارا است ولی برای همین امر، دادسراهای تخصصی که فقط به بعضی از جرایم رسیدگی می کند، وجود دارد. یکی از این دادسرا های تخصصی، دادسرای انقلاب تهران می باشد که همراه با دادسرای عمومی و انقلاب تهران است و به صورت تخصصی در بعضی از جرایم که موجب اغتشاش و بی نظمی و یا امنی در سطح کشور یا محل وقوع جرم می‌شود، رسیدگی می کند. نامی صرفا به عنوان دادسرای انقلاب تهران وجود ندارد بلکه این دادسرا همان دادسرای عمومی و انقلاب تهران می باشد که به برخی از جرایم، دادسرای انقلاب به صورت تخصصی رسیدگی می کند.بعد از رسیدگی و در صورت وجود ادله جهت احراز مجرمیت متهم، پرونده با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست، به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال می گردد.

وکیل تعزیرات حکومتی کرج

موارد رسیدگی و صلاحیت رسیدگی دادسرای انقلاب تهران

صلاحیت تخصصی رسیدگی دادسرای انقلاب تهران به برخی از جرایم، به شرح ذیل، می باشد:

– توهین به مقام رهبری و بنیان گذار جمهوری اسلامی: اگرچه این جرم توهین و بیان کلمات ناسزا می باشد، ولی با توجه به اهمیت شخصیت این افراد و بی احترامی به آن‌ها معمولا به سبب انگیزه های سیاسی و امنیتی می باشد، به همین خاطر دادسرای انقلاب تهران عهده دار رسیدگی به تحقیقات مقدماتی می‌باشد.

– رسیدگی به کلیه ی جرایم مربوط به مواد مخدر و روانگردان: جرایم مرتبط با مواد مخدر شامل ورود و صادر و تولید مواد مخدر و وسایل ساخت مواد مخدر دایر و اداره ی مکان برای استعمال مواد مخدر و پنهان کردن و اختفای مواد مخدر و محکومین مواد مخدر.

– قاچاق اسلحه و مهمات و اقلام و مواد تحت کنترل.

– نشر، انتشار و توزیع آثار سمعی و بصری مستهجن: در صورتی که از این طریق، شخص این آثار را وسیله تهدید، اخاذی و یا اجبار به رابطه ی نامشروع نماید. همچنین تهیه فیلم از اماکن اختصاصی بانوان که فاقد پوشش متناسب هستند و یا تکثیر و توزیع ان.

مرجع صالح برای رسیدگی به تصمیمات دادسرای انقلاب اسلامی تهران

پس از اینکه دادسرای انقلاب تهران، به ادله و مستندات منتسب به متهم رسیدگی نمود، بر حسب امر اگر مجرمیت وی را محرز دانست، با صدور قرار مجرمیت و صدور کیفر خواست پرونده را به دادگاه انقلاب تهران ارسال می دارد و دادگاه انقلاب تهران در صورتی که مجرمیت را محرز ندانست و یا تحقیقات نقص داشت، ان را نقض می کند و پرونده را جهت تکمیل تحقیقات به دادسرای انقلاب ارجاع می‌دهد و یا خود تکمیل می کند.

وکیل دادسرای انقلاب تهران

در صورتی هم که عنوان اتهامی و جرم را را متناسب با متهم ندانست، حکم برائت را صادر می کند که قابل اعتراض توسط شاکی خصوصی و یا دادستان می‌باشد.

تفاوت دادسرای انقلاب اسلامی تهران با دادسرای تخصصی جرایم علیه امنیت تهران

در کنار دادسرای انقلاب تهران، دادسرای دیگری به نام دادسرای تخصصی جرایم علیه امنیت تهران، به عنوان یکی از نواحی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، فقط وظیفه ی رسیدگی به برخی جرایم خاص را دارد که دادسرای انقلاب تهران صلاحیت ورود به رسیدگی را ندارد. دادسرای تخصصی جرایم علیه امنیت، یکی از نواحی دادسرای عمومی و انقلاب تهران است که صلاحیت رسیدگی به برخی از جرایم به شرح ذیل را داراست:

– جرایم علیه امنیت ملی و داخلی که از جمله ی ان، تبلیغ و اجتماع غیرقانونی علیه نظام و به قصد براندازی نظام می‌باشد.

– محاربه:که شامل استفاده و به دست بردن اسلحه در اجتماع می باشد و موجب ارعاب و وحشت مردم گردد.

– افساد فی الارض و بغی:شامل اقداماتی می‌شود که به قصد مقابله و براندازی نظام می‌باشد.

– جاسوسی و افشای اطلاعات امنیتی

– خرابکاری و آتش زدن اموال و احتراق و ازبین بردن اموال عمومی و غارت

وکیل متخصص در مورد دادسراها و دادسرای انقلاب تهران

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره محمد رضا مهری، به عنوان بهترین وکیل در زمینه ی امور مربوط به دادرسی و رسیدگی در دادسرای انقلاب تهران، آقای فرامرز نصیری شفتی، وکیل امور گمرکی و کارشناس رسمی دادگستری در امور گمرکی و بهترین وکیل دعاوی مالی و بازرگانی، محمد علی مهری، بهترین وکیل امور داوری و قراردادهای داوری بین‌الملل، عضو کانون وکلای دادگستری و با سابقه در امور داوری، به همراه تیم وکلای تخصصی، اقدام به مشاوره و قبول دعاوی شما عزیزان می کند. برای انجام امور حقوقی خود و تعیین وقت مشاوره حضوری با گروه وکلای مهر، می توانید با موسسه تماس بگیرید.

مبارزه با پولشویی و معاملات مشکوک

نویسنده: سید محسن میرقاسمی- کارشناس ارشد حقوق خصوصی

۵/۵ - (۱۲ امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *