دادسرای جرایم پزشکی

امروز با معرفی دادسرای جرایم پزشکی با شما هستیم.

دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی داروئی و بهداشتی، یکی از دادسراهای تخصصی تاسیس شده در سیستم دادسراها می‌باشد.

تشکیل دادسراهای تخصصی و تعیین حدود صلاحیت دادسراهای تخصصی، مانند دادسرای جرایم کارکنان دولت، دادسرای جرایم اقتصادی، دادسرای جرایم پولی و بانکی، دادسرای جرایم اطفال، دادسرای امور سرپرستی، دادسرای ویژه امنیت، دادسرای جرایم جنایی، به موجب قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری، از اختیارات رییس قوه قضاییه است، که در حال تشکیل در سراسر کشور می‌باشند.

دادسرای جرایم پزشکی، داروئی و بهداشتی، در شهرهای تهران، شیراز، کرج و اصفهان، تشکیل شده و مشغول ارائه خدمات قضایی به مردم می‌باشند. اما جرایم پزشکی و دارویی، و یا جرایم بهداشتی که در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی و بهداشتی رسیدگی می‌شوند، فقط شامل قصور یا خطای پزشکی و یا تقصیر پزشکی نیستند. اصطلاح زیرمیزی که برای دریافت مبالغ خارج از تعرفه و عرف توسط پزشکان در سالهای اخیر بر سر زبان ها افتاده و یا صدور گواهی خلاف واقع، از مصادیق جرایم پزشکی می‌باشد.

نکات مهم در معرفی دادسرای جرایم پزشکی تهران

دادسرای جرایم پزشکی، چه صلاحیت هایی دارد؟

آیا با جرایم پزشکی و دارویی آشنا هستید؟

عدم رعایت نظامات دولتی توسط پزشک چه عواقبی برای او دارد؟

اگر پزشک قبل از عمل جراحی از بیمار برائت اخذ نماید و درحین عمل بیمار فوت نماید امکان شکایت از پزشک وجود دارد؟

سوالات طرح شده درباره جرایم پزشکی، وکیل جرایم پزشکی، بهترین وکیل جرایم پزشکی، وکیل نظام پزشکی، مرجع شکایت از پزشک، مدارک لازم جهت شکایت از پزشک، دادسرای جرایم پزشکی و دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی و بهداشتی، از سوی وکلای برتر پرونده‌های جرایم پزشکی، همکار گروه وکلای مهر پاسخ داده خواهد شد.

معاونت در ارتشاء و پولشویی

تعریف جرایم پزشکی

عمده ترین جرایم پزشکی که توسط پزشکان قابل ارتکاب است، قصور وخطای پزشکی می‌باشد. برای تحقق قصور وخطای پزشکی پزشکان، دندانپزشکان و کادر درمانی، سه شرط لازم است.

اول اینکه: در امر تشخیص یا درمان بیمار نقش مستقیم دادشته باشند.

دوم: عدم رعایت مو ازین علمی توسط پزشک و یا نگهداری توسط کادر درمانی که منجر به آسیب غیر عمدی به بیمار شده باشد.

شرط سوم نیز: ورود ضرر وزیان مادی ومعنوی به بیمار در اثر تشخصیص نادرست و عدم رعایت مو ازین علمی توسط پزشک، دندانپزشک و یا کادر درمانی، وارد شده باشد. در صورت تحقق این شروط می توان گفت که قصور وخطای پزشکی رخ داده است.

تخلفات حرفه ای پزشکان و دندانپزشکان عضو نظام پزشکی کشور، جعل عنوان پزشک، قید درجه تخصص بالاتر از تخصص واقعی، انجام اعمال جراحی خارج از تخصص و رفتار خارج از شان پزشکی مانند دریافت مبالغ خارج از تعرفه، یا به اصطلاح زیر میزی، از تخلفات و جرایم خاص جامعه پزشکی می‌باشد.

مراجع قانونی اعلام شکایت از پزشک

مراجع تخصصی وغیر تخصصی شکایت از پزشکان بر حسب نوع تخلف یا جرم، به چهار مرجع تقسیم می‌شود:

دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی، داروئی و امور بهداشتی، دادسرای جرایم پزشکی

به تمامی جرایم عمدی و غیر عمدی پزشکان که در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین خاص، جرم انگاری و برای ان مجازات تعیین شده است، رسیدگی می‌نماید. شروع رسیدگی در دادسرای جرایم پزشکی، در بعضی از موارد نیاز به شکایت شاکی خصوصی دارد و در بعضی از موارد با اعلام جرم توسط دادستان و یا مراجع انتظامی یا ضابطین خاص مانند بازرسی وزارت بهداشت و یا مراجعی که به موجب قانون تعیین می‌شوند، رسیدگی در دادسرای جرایم پزشکی آغاز می‌شود.

جرایم مرتبط با منابع ژنتیکی

دادسرای جرایم پزشکی، معمولا شکایت ها را به کمیسیون پزشکی قانونی ارجاع می‌نماید تا موضوع به صورت تخصصی بررسی شود. در صورت احراز وقوع قصور یا خطای پزشکی، نسبت به تعقیب کیفری پزشک، اقدام می‌شود.

سازمان نظام پزشکی

 وقتی که هدف از شکایت بیمار، مجازات کیفری و دریافت دیه از پزشک باشد به دادسرای جرایم پزشکی مراجعه می‌نماید و در غیر این صورت، اگر بیمار خواهان تنبیه انضباطی پزشک خاطی باشد، می‌تواند جهت طرح شکایت انتظامی به دادسرای انتظامی پزشکان مستقر در سازمان نظام پزشکی مراجعه نماید.

در صورتی که بیمار، متقاضی تنبیه انضباطی و همچنین محکومیت کیفری پزشک و یا مطالبه دیه داشته باشد می‌تواند به صورت همزمان در دادسرای انتظامی نظام پزشکی و دادسرای ویژه جرایم پزشکی،داروئی و امور بهداشتی مراجعه نماید. آرای دادسرای انتظامی نظام پزشکی، شامل توبیخ، تذکر کتبی، محرومیت از طبابت به صورت موقت و دائمی می‌باشد.

شورای حل اختلاف ویژه امور پزشکی

 گاهی اوقات با توجه به پایین بودن نصاب مطالبه بیمار و یا جرایمی که رسیدگی به آن‌ها درصلاحیت شورای حل اختلاف باشد، پرونده جهت رسیدگی و صدور رای به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود.

شورای حل اختلاف جرایم پزشکی و داوریی درتهران با عنوان مجتمع شماره 29 شورای حل اختلاف به پرونده‌های جرایم پزشکی رسیدگی می‌نماید. در صورت سازش طرفین، پرونده مختومه می‌شود.

در صورت عدم سازش، پرونده حسب مورد توسط خود شورا رسیدگی شده و در صورتی که در صلاحیت شورا نباشد به دادسرای جرایم پزشکی ارسال می‌شود.

سازمان تعزیرات حکومتی

 در مواردی که شکایت بیمار دریافت مبالغ خارج از تعرفه” زیر میزی” و یا گرانفروشی پزشک و دندانپزشک باشد، سازمان تعزیرات حکومتی نیز صلاحیت رسیدگی به پرونده را دارد.

چه مجازاتی در انتظار پایان‌نامه نویسان است؟

مدارک لازم جهت شکایت در دادسرای جرایم پزشکی

دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی، داروئی و امور بهداشتی، مانند همه مراجع قضایی، برای پذیرش شکایت، نیاز به مدارک اولیه دارد. مدارکی که در ذیل ذکر می‌شود، جهت طرح هرگونه شکایت، در دادسرای جرایم پزشکی، سازمان نظام پزشکی و یا شورای حل اختلاف ویژه جرایم پزشکی، لازم است. این مدارک شامل:

  • تنظیم شکایت با توضیح کامل موضوع.
  • کارت ملی شاکی.
  • مدارک و مستنداتی که شاکی جهت اثبات ادعای خود، به آن‌ها استناد می کند.
  • نظریه سازمان نظام پزشکی و یا پزشکی قانونی.
  • مدارک بیمارستانی و پرداخت وجه.
  • وکالتنامه وکیل، در صورتی که شکایت توسط وکیل مطرح می‌شود.

قوانین مرتبط با جرایم پزشکی

قوانین مرتبط با امور پزشکی، که در دادسرای جرایم پزشکی به آن‌ها استناد می‌شود به صورت متمرکز و در یک مجموعه قوانین درج نشده است. اما امکان بهره‌برداری از قوانین عمومی و قوانین تخصصی که در ذیل اشاره می‌شود وجود دارد:

  • قانون مجازات اسلامی.
  • قانون اهدای جنین به زوجهای نابارور.
  • قانون پیوند اعضای بیماران فوت شده یا مرگ مغزی.
  • منشور جامع حقوق بیمار.

وکیل متخصص در دادسرای جرایم پزشکی

تخصصی بودن موضوع جرایم و تخلفات پزشکی و نحوه رسیدگی تخصصی به موضوع جرایم پزشکی بر اساس قانون مجازات اسلامی و قوانین خاص امور پزشکی، که به صورت پراکنده در قوانین جمهموری اسلامی ایران موجود هستند، مشاوره تخصصی با وکیل متخصص در دادسرای جرایم پزشکی را می طلبد.

تشخیص تخلف از جرم و یا کوتاهی در نگهداری بیمار یا قصور وخطای پزشکی، سنگ بنای طرح پرونده در دادسرای جرایم پزشکی می‌باشد.

وکیل رشا و ارتشا

دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم پزشکی، داروئی و امور بهداشتی،  محدود به جرایم و تخلفات پزشکان نمی‌شود و می‌تواند کادر درمانی و بیمارستان را هم در معرض خطر تعقیب کیفری و یا تعطیلی بیمارستان قرار دهد.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان، متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، کارشناسان رسمی دادگستری در رشته تصادفات و تعیین خسارت در تصادفات رانندگی، قضات بازنشسته و اساتید برتر حقوق در ایران، آماده پذیرش کلیه دعاوی عزیزان در پرونده های خانواده، کیفری، حقوقی و ثبتی می باشد.

جهت انتخاب بهترین وکیل مهاجرتی در ایران، و مشاوره با همکاران موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، در روزهای شنبه الی چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 9 الی 14 با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

021-88795408

021-88796143

09120067665

در خارج از ساعات اداری اعلام شده و جهت مشاوره آنلاین نیز می‌توانید از طریق تکمیل فرم از طریق سایت گروه وکلای مهر اقدام فرمایید.

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (7 امتیاز)

1 دیدگاه

  • همه چیز خوب و گل بلبل توضیح داده شده کاش عدالت و قانونگذار هم همین شکل بوده باشد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *