درخواست تعیین داور

درخواست تعیین داور

درخواست تعیین داور


امروز با آموزش نحوه درخواست تعیین داور همراهتان  هستیم.

داوری در حل و فصل اختلافات حقوقی اشخاص، از جمله راهکارهایی است که سبب ایجاد نظم عمومی و کاهش آمار دعاوی حقوقی در دستگاه های قضایی خواهد شد.

همچنین داوری حل و فصل اختلافات حقوقی بین اشخاص را تسریع می بخشد.

آیا درباره چگونگی تعیین داور،  اطلاعاتی دارید؟

آیا مراحل حقوقی پرونده درخواست تعیین داور در دستگاه  قضایی را می دانید؟

آیا در خصوص چگونگی درخواست تعیین داور اطلاعاتی دارید؟

آیا از رویه بررسی درخواست های تعیین داور مطلع هستید؟

آیا می دانید چه کسانی قانونا می‌توانند درخواست تعیین داور دهند؟

آیا شما به وکیل متخصص جهت طرح دعوی تعیین داور نیاز دارید؟

در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، شرایط درخواست تعیین داور در نظام حقوقی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته  و پاسخ سوالات شما عزیزان به صورت کامل شرح داده خواهد شد.

موافقتنامه داوری و شرط داوری

موافقتنامه داوری نوعی عقد است که به موجب ان طرفین توافق می‌نمایند که جهت حل و فصل اختلافات و دعوی موجود بین طرفین، خواه در دادگاه مطرح شده یا نشده باشد و یا در صورت ایجاد طرح دعوی در آینده، جهت رسیدگی به اختلاف و دعوی و صدور رای، به داوری یک یا چند نفر مراجعه نمایند.

بهترین وکیل ابطال رای داوری در ایران

در حقیقت طرفین دعوی توافق می‌نمایند که رسیدگی و حل و فصل اختلاف موجود را به  اظهار نظر شخص یا اشخاصی غیر از مراجع رسمی  قضایی،  واگذار نمایند.

قانون گذار برای موافقتنامه داوری شکل خاصی را پیش‌بینی ننموده است و موافقتنامه می‌تواند به صورت سند رسمی، عادی و یا شفاهی باشد.

حل و فصل اختلاف بر سر وجود یا عدم توافقنامه داوری،  نیازمند رسیدگی قضایی است و اثبات ان از طریق ادله اثبات دعوی یا حتی شهادت شهود امکان‌پذیر است زیرا جنبه مالی ندارد و در جهت فصل خصومت است.

شرط داوری

موافقت نامه داوری، معمولاً قبل از بروز اختلاف به صورت شرط ضمن عقد واقع می‌شود.

اما طرفین قرارداد مطابق قانون آیین دادرسی مدنی، می‌توانند به موجب قرارداد جداگانه تراضی نمایند که در صورت بروز اختلاف بین انان، به داوری مراجعه کنند.

 بنابراین نوع داوری زمانی مورد توافق قرار می گیرد که نه تنها اختلاف و نزاع به وجود نیامده است، بلکه ممکن است هیچ گاه رخ ندهد.

مقررات داوری و تعیین داور

مطابق قانون آیین دادرسی مدنی داوران در رسیدگی و صدور رای، تابع مقررات قانون آیین دادرسی نیستند، اما باید مقررات مربوط به داوری را رعایت کنند.

از انجا که وظیفه ی داور حل و فصل اختلافات با توجه به قرارداد داوری است، بنابراین مقررات داوری، در قرارداد داوری که بین طرفین منعقد شده است، مشخص می گردد.

داور یا داوران می‌توانند قبل یا بعد از بروز اختلاف توسط طرفین انتخاب شوند، یا ممکن است توسط دادگاه یا شخص ثالث تعیین شوند.

تعیین داور در قرارداد

اگر طرفین دعوی با توافق، تصمیم بر حل و فصل اختلاف از طریق داوری بگیرند، یعنی داوری، اختیاری باشد طرفین می‌توانند داور را در ضمن قرارداد داوری تعیین نمایند. قرارداد داوری می‌تواند قبل یا بعد از ایجاد دعوی منعقد شود.

پنج وکیل برتر دادگستری در شیراز

همچنین می‌توانند داوران را در قرارداد جداگانه ای که تنظیم می‌شود، تعیین نمایند.

در صورتی که تعداد داوران توسط طرفین در قرارداد تعیین شده باشد، مطابق با ان قرارداد عمل می‌شود.

تعیین داور توسط طرفین دعوی

چنانچه تعداد داوران در قرارداد داوری ذکر نشده باشد، هر یک از طرفین باید یک داور اختصاصی معرفی نمایند و با تراضی یک داور دیگر به عنوان داور سوم تعیین کنند.

در مورد تعداد داوران، قانون گذار محدودیتی قائل نشده است و با توافق دو طرف می‌توان بیش از سه داور تعیین کرد.

در نتیجه در صورت وجود تعدد داوران رای اکثریت داوران ملاک است، مگر اینکه دو طرف در قراداد به ترتیب دیگری توافق کرده باشند.

 در زمان ایجاد اختلاف، اگر یک طرف نخواهد یا نتواند داور اختصاصی خود را تعیین یا در تعیین داور سوم تراضی کند، طرف مقابل می‌تواند داور خود را تعیین نماید و در جهت تسریع حل و فصل اختلاف به وسیله اظهار‌نامه‌ رسمی به طرف مقابل داور تعیین شده را معرفی و درخواست تعیین داور کند.

همچنین می‌تواند داور سوم را هم معرفی و درخواست تراضی نماید.

 چنانچه طرف دیگر در طی ۱۰ روز داور اختصاصی خود را معرفی نکند یا با داور سوم تراضی ننماید، انتخاب داور با دادگاه خواهد بود.

تعیین داور توسط دادگاه

در مواقعی که دادگاه می‌بایست داور را تعیین نماید، به جز داوری اجباری، دادگاه باید حداقل از بین دو برابر تعدادی که برای داوری لازم است، داوران را به قید قرعه انتخاب کند.

همچنین دادگاه باید پس از تعیین داور یا داوران، قبولی ‌داوران را نیز گرفته و مشخصات داوران، مدت داوری و موضوع مورد اختلاف را به داوران و طرفین دعوی ابلاغ کند.

تامین دلیل مشارکت در ساخت

دادگاه صالح جهت طرح دعوی درخواست تعیین داور

در این خصوص باید بگوییم که دادگاهی که طرفین دعوی انتخاب کرده‌اند،‌ دادگاه صالح جهت درخواست تعیین داور به حساب می‌آید در غیر این صورت دادگاهی جهت طرح دعوی درخواست تعیین داور، صالح است که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوا را داشته باشد. 

تعیین داور توسط شخص ثالث

در تمامی مواردی که حل و فصل اختلافات به داوری ارجاع داده می‌شود، طرفین می‌توانند چه در ضمن موافقتنامه داوری چه در قالب قرارداد جداگانه داوری، انتخاب داور یا داوران را به شخص ثالثی که مورد توافق و تراضی هر دو طرف است، واگذار نمایند.

عموما در داوری های تجاری بین‌المللی، داوری به شخص ثالث که اصولا اتاق بازرگانی بین‌المللی است واگذار می‌شود.

اما این موضوع نیز مانع طرح دعوی درخواست تعیین داور از طریق محاکم قضایی نیست.

مدارک لازم جهت دادخواست تعیین داور

مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی

توافقنامه داوری

قرارداد داوری جداگانه در صورت وجود

سایر مستنداتی که توافقنامه داوری یا قرارداد داوری را ثابت می‌نماید ( در صورت انکار یکی از طرفین )

  وکیل متخصص در طرح دعوی درخواست تعیین داور

آیا شما به وکیل متخصص در طرح دعوی درخواست تعیین داور نیاز دارید؟

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از ۱۰۰ وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌الملل، آماده ی ارائه  مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد.

گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری، با بیش از ۱۵ سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشور است.

وکیل شکایت از پزشک کودکان

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری توسط وکلای متخصص خانواده امکان پذیر است.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره همراه وکیل آنلاین تهران

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *