دعوای حقوقی تسلیط ید

دعوای حقوقی تسلیط ید

یکی از مشهورترین قواعد در دنیای حقوق، قاعده تسلیط است و موضوع ان اموال می‌باشد.این قاعده فقهی، تحت تأثیر شرایط مکان و زمان محدود می‌شود و حق اعمال این قاعده تنها در محدوده‌ی  قوانین امکان‌پذیر است.حق مالکیت که از این قاعده حقوقی مهم ناشی می‌شود، به این معنی است که هر مالکی نسبت به انچه تحت مالکیتش قرار دارد ، حق هرگونه تصرف و انتفاع دارد و هیچ مالی را از تصرف مالک ان نمی توان بیرون کرد مگر به حکم قانون.تصرف به عنوان مالکیت دلیل بر مالکیت است( مواد 30 و31 و35 قانون مدنی)و بر طبق قانون ثبت اگر ملکی در دفتر املاک به ثبت رسید ،فقط کسی مالک شناخته می‌شود که ملک به اسم او به ثبت رسیده باشد یا اینکه ملک مزبور به او منتقل شده باشد و این انتقال هم در دفتر املاک ثبت شده باشد یا ملک از مالک رسمی به او به ارث رسیده باشد( ماده22 قانون ثبت). در این مقاله دعوی حقوقی وضع ید بر مال غیر منقول بررسی خواهد شد .

تسلیط ید نتیجه اثبات مالکیت

 مالکیت در حقوق ایران محترم است و مورد حمایت می باشد اما گاهی در مالکیت بین مردم اختلافاتی به وجود می‌آید و دعوایی حقوقی شکل می‌گیرد و دو طرف مدعی مالکیت بر مالی می‌باشند، اینجاست که طرفی که دلایل مالکیت قوی در دست دارد پیروز میدان خواهد بود و سرانجام بر مال تسلیط خواهد یافت.اختلاف بر مالکیت از دعاوی شایع می‌باشد.اشخاص ممکن است نسبت به مال غیر منقول خود سند عادی یا رسمی داشته باشند.گاهی بین دارندگان سند عادی یا دارندگان سند عادی با سند رسمی اختلاف در مالکیت حادث شود.

جرم قاچاق نفت

خواهان دعوای اثبات مالکیت که خواستار وضع ید خویش بر مال غیر منقول می باشد، باید ابتدا مدرکی دال بر مالکیتش ارائه نماید یا قراردادی مبنی بر انتقال مالکیت مال به خود را ارائه نماید. معمولاً یا سند عادی است یا قراردادی شفاهی که بایستی وجود قرارداد با ادله ،ثابت نماید.قرارداد بایستی اعتبار داشته باشد و این در واقع کار خوانده دعواست که بر سند یا قرارداد ایراد وارد نماید. که با ایراد خوانده وظیفه اثبات اعتبار سند بر عهده‌ی خواهان قرار می گیرد. به‌طور کلی خواهان بایستی ثابت نماید که مال غیر منقول با قرارداد بیع صحیحی به وی منتقل شده است وگرنه سند عادی نمی‌تواند تاب مقاومت با سند رسمی را داشته باشد.خواهان دعوا می‌بایست که الزام به تنظیم سند رسمی مال غیر منقول را نیز در قسمت خواسته مطرح نماید تا با پیروز شدن در دعوا علاوه بر وضع ید بر مال غیر منقول، سند اول در دفتر املاک بی اعتبار گردد و سند جدید به نام او تنظیم شود و عملاً یک سند وجود داشته باشد.

وضع ید در مقابل خلع ید

وضع ید به معنای در اختیار داشتن اشیا منقول یا تصرف کردن در اموال غیر منقول است و اگر همراه با ادعای مالکیت باشد، متصرف کنونی مالک شناخته خواهد شد، مگر اینکه دلیل و بینه ‌ای بر خلاف ان ثابت شود.وضع ید را اماره تصرف (اماره ید) نیز می گویند و نقطه مقابل ان خلع ید است.

در دعوای خلع ید، مالک مال غیر منقول خواهان پایان بخشیدن تصرف غیر مجاز متصرف غیر قانونی بر مال  غیرمنقول خود است و از دادگاه می خواهد ملک را از تصرف او خارج کرده و به او تحویل بدهد.

دفتر وکالت هفت حوض

در تسلیط ید ،تصرفی مورد حمایت می باشد که مشروع باشد.پس به هیچ وجه تصرف غاصبانه نمی‌تواند مورد حمایت قرار گیرد.قانون‌گذار در دعوای وضعید از تصرف مالکانه بر مال (چه این مال عین باشد یا منفعت یا حق) حمایت می کند به واقع هدف حمایت از مالک واقعی است تا نظم اقتصادی جامعه حفظ شود.

در املاک مشاعی نیز امکان طرح دعوای وضع ید قابل طرح است به این شرح که خواهان خواستار وضع ید خود به همراه سایر شرکا است.

دعوای تسلیط ید در واقع عکس دعوای خلع ید می باشد و تسلیط ید خواهان در واقع مستلزم خلع ید از شخص یا اشخاصی است که بر مال غیر منقول خواهان تصرف دارند تا به جای ان‌ها خواهان وضع ید یابد، پس نتیجه تسلیط ید همان خلع ید است.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان

گروه وکلای مهر پارسیان  با همکاری وکلای مختلف در سراسر کشور و وکلای مجرب و متخصص داخلی و بین‌المللی پاسخ‌گوی نیازهای مختلف حقوقی مردم عزیز می‌باشند.روابط اجتماعی بین آحاد جامعه بسیار پیشرفته و گسترده گشته است  و بنا بر اینکه حق مالکیت مردم بر اموالشان مورد حمایت قانون گذار می باشد،پس طرق اثبات ان نیز در قانون پیش‌بینی شده و می توان برای وضع ید بر اموال به شیوه های قانونی متوسل شد و اینجاست که وکیل متبحر بایستی وارد عمل شود و با در نظرگرفتن همه جوانب امر و جزییات اختلاف مطروحه به مشاوره و راهنمایی ارباب الرجوع بپردازد تا ایشان به‌حق خود برسند و خستگی‌ها و ناملایمات جریان‌های رسیدگی و دعوا بر تن موکل عارض نگردد و آسوده‌خاطر باشد که دعوایش به‌درستی جریان خواهد یافت.موسسه حقوقی مهر پارسیان، در کلیه امور به‌ویژه امور حقوقی مرتبط با اثبات مالکیت و تسلیط ید خدمات حقوقی خود را ارائه می‌نماید و هر کدام از وکلای، گروه وکلای مهر پارسیان متعهد به انجام امر به بهترین نحو ممکن و نهایت تلاش خود را به کار بستن، می‌باشند.

5/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه

  • باسلام واحترام آیا تسلیط ید بهتر است یا خلع ید .ما تقریبا اختلاف ارثی داریم که ۳۴سال است زمینها را غصب کرده اند دایی مان با توجه به اینکه سند اصلاحات ارضی بنام پدر بزرگمان میباشد و هیچ حق وحقوقی به ما نداده زمینها وخانه و احشام را درتصرف خود قرار داده حالا انحصار وراثت و تحریر ترکه انجام داده ایم ایا تسلیط ید انجام بدهیم یا خلع ید به انظمام اجرت المثل ایام تصرف .ممنون وتشکر ازشما

    • سلام موارد مشاوره حقوقی فقط با حضور وکلای دادگستری و ملاحظه اسناد و مدارک امکان پذیر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *