دوره‌‌ های فلوشیپ پزشکی و بورسیه ‌های فلوشیپ آلمان

دوره‌‌ های فلوشیپ پزشکی و بورسیه ‌های فلوشیپ آلمان

 

فلوشیپ چیست؟

فلوشیپ (Fellowship) هم به معنی دوره‌های تکمیلی تخصصی برای رشته‌های پزشکی (Medical Fellowship) و هم نوعی بورسیه تحصیلی (Doctoral Fellowship) برای مقاطع دکترا و فوق دکترا می‌باشد. فلوشیپ برای رشته‌های مختلف با طول دوره‌ های مختلفی (از یک تا سه سال)‌ و نیز شرایط مختلفی ارائه می‌گردد. فلوشیپ گاه با عنوان دوره‌ی تخصصی تکمیلی به ویژه برای رشته‌های پزشکی و گاه در قالب بورسیه از سوی موسسات تحقیقاتی به دانشجو یان رشته ‌های مختلف از جمله پزشکی، علوم آزمایشگاهی، روانشناسی، مهندسی، هنر و سایر رشته‌ها ارائه می‌گردد. کشور آلمان از جمله کشورهای پیشرو در ارائه دوره یا بورسیه فلوشیپ می‌باشد.

 

افراد واجد شرایط برای شرکت در دوره ‌های فلوشیپ پزشکی و بورسیه‌ های فلوشیپ آلمان

افرادی می‌توانند در دوره‌ های فلوشیپ پزشکی و برنامه و بورسیه‌های فلوشیپ آلمان شرکت نمایند که دانشجوی مقطع دکترا (PhD) هستند و برای انجام پروژه تحقیقاتی خود به منظور اخذ مدرک دکترا نیازمند استفاده از بورسیه ‌های فلوشیپ (Doctoral Fellowship) هستند.

دانشجو یانی که موفق به اخذ مدرک دکترای خود شده‌ اند نیز برای به ثمر رساندن پروژه ‌های تحقیقاتی خود به ویژه فارغ ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی، علوم آزمایشگاهی و مهندسی می‌توانند از بورسیه ‌های فلوشیپ آلمان که از سوی موسسات و سازمان ‌های تحقیقاتی ارائه می‌گردند، بهره‌مند شوند.

اخذ پاسپورت آلمان

دانشجو یان رشته‌های پزشکی و روانشناسی نیز بعد از فارغ‌التحصیلی به دنبال گذراندن دوره‌ های تخصصی تکمیلی هستند که با عنوان فلوشیپ پزشکی (Medical Fellowship) از آن‌ها یاد می‌شود.

به طور کلی افرادی که به دنبال حمایت‌ های مالی برای به ثمر رساندن پروژه ‌های تحقیقاتی خود هستند، فلوشیپ آلمان بهترین گزینه برای آن‌ها می‌باشد. موسسات تحقیقاتی و اسپانسرهای مالی بودجه هایی را با عناوین بورسیه به دانشجو یان متقاضی دوره‌ های فلوشیپ پزشکی و بورسیه ‌های فلوشیپ آلمان اختصاص می دهند.

 

مزایای شرکت در دوره ‌های فلوشیپ پزشکی و بورسیه ‌های فلوشیپ آلمان

دوره‌ های فلوشیپ پزشکی و بورسیه‌ های فلوشیپ آلمان بسته به نوع رشته و پروژه تحقیقاتی دانشجو با طول دوره‌ های متفاوت از یک تا سه سال ارائه می‌گردد. میزان کمک هزینه ‌های تحقیقاتی نیز بسته به نوع تحقیقات متفاوت است، اما در مجموع کمک هزینه تا ۱۰ هزار یورو در سال (۱۰۰۰ یورو در ماه برای افرادی که مدرک دکترا دارند و ۷۵۰ یورو در ماه برای افرادی که دانشجوی مقطع دکترا هستند) و ۲۵ هزار یورو وام برای راه‌ اندازی پروژه تحقیقاتی به داوطلبان داده می‌شود. در برخی از موارد هزینه ‌های مربوط به سفر و همراهی خانواده نیز پرداخته می‌شود. به طور معمول سازمان ‌هایی که کمک هزینه ‌های تحقیقاتی می دهند، شرایط یادگیری زبان آلمانی با ارائه دوره‌های زبان رایگان (اغلب با طول مدت ۳ یا ۶ ماهه) و ورود به کشور را نیز فراهم می‌کنند.

افرادی که متقاضی شرکت در دوره‌ های فلوشیپ پزشکی و بورسیه ‌های فلوشیپ آلمان هستند، همسر و فرزندان خود را نیز می‌توانند همراه خود سازند.

سرمایه گذاری در آلمان

 

موسسه داد (DAAD) ارائه‌ دهنده دوره ‌های فلوشیپ پزشکی و بورسیه ‌های فلوشیپ آلمان

موسسه داد (,Deutscher Akademischer Austauschdienst DAAD) که مرکزی در هر کشور مستقرر کرده است، نیز برنامه‌های فلوشیپ آلمان را ارائه می‌ دهد. در این برنامه‌ ها هزینه مربوط به آموزش زبان و شهریه دانشگاه با موسسه داد می‌باشد.

از جدیدترین برنامه‌های آلمان در زمینه فلوشیپ فوق دکتری از سوی موسسه Alexander Von Humboldt Stiftung ارائه می‌گردد. این برنامه مختص محققان بین‌المللی است که مدرک دکترای خود را اخذ نموده‌اند. از میان درخواست‌کنندگان حدود ۵۰۰ نفر انتخاب می‌شوند. طول دوره از ۶ تا ۲۴ ماه بوده و ۲.۶۵۰ یورو بابت هر ماه پرداخت می‌شود.

موسسه Max Planck در آلمان نیز از دیگر موسسات فعال در زمینه ارائه فلوشیپ فوق دکترا می‌باشد که عموما در همکاری با دانشگاه‌ های فنی آلمان همچون دانشگاه فنی درسدن (Technical University of Dresden)  بورسیه ‌های فلوشیپ را ارائه می‌دهد.

 

بهترین وکیل مهاجرتی به آلمان

موسسه حقوقی و داوری بین ‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری در کنار گروه وکلای مهر و کارشناسان ارشد مهاجرتی آماده ارائه مشاوره حقوقی و تخصصی در زمینه مهاجرت به آلمان و بهره ‌مندی از مزایای دوره‌ های فلوشیپ پزشکی و بورسیه ‌های فلوشیپ آلمان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در دپارتمان مهاجرت و حقوق بین ‌الملل در تماس باشید.

دپارتمان مهاجرت و حقوق بین ‌الملل طلیعه عدالت و مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *