سازمان تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی

سازمان تعزیرات حکومتی


سازمان تعزیرات حکومتی، به عنوان مرجع تخصصی رسیدگی به تخلفات و جرایم اقتصادی خاص، وظایف خاصی انجام می‌دهد. مانند گرانفروشی، کم فروشی، جرایم بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی، قاچاق کالا و ارز. به عنوان یکی از سازمآن‌های تابعه وزارت دادگستری و معاونت وزیر دادگستری، تحت نظر قوه مجریه انجام وظیفه می‌نماید.

تمامی مراحل بازرسی، کشف و رسیدگی با شکایات درباره جرایم اقتصادی خاص در صلاحیت سازمان تعزیزات حکومتی است. توسط کارکنان و قضات سازمان تعزیرات حکومتی، به صورت تخصصی انجام می‌شود.

در صورت طرح پرونده تخلف در شعب سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی و صدور حکم قطعی و همچنین اجرای حکم قطعی با سازمان تعزیرات حکومتی می‌باشد.

در راستای بازرسی و اجرای حکم قطعی سازمان تعزیرات حکومتی، تمامی بخش های دولتی و غیر دولتی و نیروی انتظامی، براساس قانون، مکلف به همکاری هستند.

نکات مهم در معرفی وظایف سازمان تعزیرات حکومتی

آیا از وظایف سازمان تعزیرات حکومتی اطلاعاتی دارید؟

مصادیق تخلفات و جرایم قابل رسیدگی در سازمان تعزیرات حکومتی کدامند؟

قانون بهداشت آپارتمان

در صورت عدم اجرای حکم قطعی سازمان تعزیرات حکومتی چه ضمانت اجرایی پیش‌بینی شده است؟

وکیل متخصص سازمان تعزیرات حکومتی کیست؟

آیا نقض حقوق شهروندی نیز در سازمان تعزیرات حکومتی قابل رسیدگی است؟

به سوالات حقوقی عزیزان درباره سازمان تعزیرات حکومتی، گروه وکلای مهر پاسخ می دهند.

وظایف سازمان تعزیرات حکومتی در تخلفات اقتصادی عمومی

امور بازرسی و نظارت، دریافت شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از واحدهای صنفی، بابت تخلفات و جرایم اقتصادی اصناف و موارد مرتبط با تعزیرات حکومتی، رسیدگی به تخلفات اقتصادی خاص، صدور حکم قطعی و اجرای حکم در پروونده های تخلفات و جرایم اقتصادی که شرح ان خواهد آمد. در حوزه وظایف و صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی می‌باشد.

رسیدگی به تخلفات گرانفروشی، کم فروشی و تقلب، احتکار، عرضه کالا خارج از شبکه فروش(بازار سیاه)، عدم درج قیمت بر روی کالا، مخفی کردن و امتناع از عرضه کالا، عدم صدور فاکتور، اجرا نکردن ضوابط قیمت گذاری و توزیع کالا، عدم اجرای تعهد وارد کنندگان در قبال ارز و خدمات دریافتی از دولت، نداشتن پروانه کسب واحد های صنفی و نداشتن پروانه بهره‌برداری واحد های تولیدی، فروش ارزی، ریالی، فروش اجباری کالا و خدمات به همراه کالای دیگر، اعلام نکردن موجودی کالا، از جمله تخلفات اقتصادی به شمار می رود. که رسیدگی و صدور حکم در این موارد، در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی می‌باشد.

وظایف سازمان تعزیرات حکومتی درتخلفات و جرایم پزشکی

رسیدگی به جرم ایجاد موسسات پزشکی غیر مجاز توسط افراد فاقد صلاحیت.

رسیدگی به جرم ایجاد موسسات پزشکی توسط افراد متخصص بدون مجوز.

رسیدگی به جرم بیمارستآن‌ها درعدم پذیرش بیماران اورژانسی، و عدم ارائه خدمات به بیماران اورژانسی.

رسیدگی به جرم ایجاد خدمات غیر لازم و دریافت وجه خارج از تعرفه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توسط بیمارستآن‌ها و پزشکان.

بهترین مشاور حقوقی بانکی شمال تهران

رسیدگی به جرم به کارگیری کلیه متخصصین پزشکی پیراپزشکی و افرادی که مجوز کار توسط وزارت بهداشت ندارند، توسط موسسه های پزشکی و بیمارستآن‌ها.

رسیدگی به جرایم پزشکان و پیراپزشکان که بدون مجوز در مراکز درمانی مشغول به کار شده اند.

رسیدگی به جرایم به کارگیری افراد فاقد صلاحیت در مراکز پزشکی.

رسیدگی به جرم ترک غیر مجاز محل طبابت در مراکز پزشکی، تعطیلی بدون اجازه مطب و عدم پذیرش بیماران معرفی شده در مراکز پزشکی یا مطب خصوصی از سوی وزارت بهداشت.

رسیدگی به جرایم دارویی و فروش داروهای فاقد مجوز یا عدم توزیع دارو در چرخه نظام بازرسی و نظارت بر مواد ارایشی و بهداشتی، شیر خشک های بدون مجوز از وزرات بهداشت، لو ازم و ملزومات پزشکی و آزمایشگاهی و دندانپزشکی فاقد مجوز قانونی.

رسیدگی به جرایم و تخلفات پیش گفته در حوزه بهداشت و سلامت، که در بالا ذکر شده در صلاحیت شعب رسیدگی کننده به جرایم و تخلفات پزشکی، درسازمان تعزیرات حکومتی است.

وظایف سازمان تعزیرات حکومتی درباره قاچاق ارز

یکی دیگر از صلاحیت های شعب دادگاه‌های تعزیرات حکومتی، رسیدگی به قاچاق ارز می‌باشد.

در بعضی موارد تجار و وارد کنندگان، با دریافت ارز دولتی و خدمات از دولت، منابع دریافتی را در غیر محل مورد توافق مصرف می‌نمایند.این اعمال موجب اخلال در نظام  اقتصادی کشور می‌شوند. سازمان تعزیرات حکومتی با تشکیل شعب ویژه رسیدگی به قاچاق ارز، به این گونه جرایم نیز رسیدگی می کند.

ضمانت اجرای عدم اجرای آراء قطعی سازمان تعزیرات حکومتی

جزای نقدی

محکومیت افراد درسازمان تعزیرات حکومتی به جریمه نقدی، در صورت عدم پرداخت توسط محکوم علیه ظرف ده روز پس ازابلاغ رای، موجب فروش اموال وی، با رعایت مستثنیات دین و وصول جریمه به نفع دولت خواهد شد.

ارکان جرم خیانت در امانت

در صورتیکه مالی از محکوم علیه به دست نیاید و وصول جریمه نقدی ممکن نباشد، طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، به لحاظ عدم پرداخت جریمه نقدی تا زمان استهلاک جزای نقدی، به زندان معرفی می‌شود.

محکومیت به حبس

در صورتی که محکومیت متهم در شعب سازمان تعزیرات حکومتی به حبسش شود. اجرای حکم حبس تابع قانون اجرای احکام کیفری می‌باشد.

رسیدگی به جرایم دیگری که در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی نمی باشد. به دادسرای عمومی و انقلاب ارسال می‌شود . همچنین مطالبه خسارت و یا ضرر و زیان شاکی یا مدعی خصوصی، باید درمحاکم دادگستری مطرح شود.

شعب دادگاه‌های سازمان تعزیرات حکومتی

شعبه بدوی سازمان تعزیرات حکومتی، شعب بدوی دادگاه های تعزیرات حکومتی یک عضو دارد که رییس شعبه می‌باشد. شعب بدوی سازمان تعزیرات حکومتی در  کلیه جرایم و تخلفات و اطلاع و ارجاع پرونده از یکی از طرق زیر، رسیدگی را آغاز می کنند:

  • گزارش مامورین سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت کالا وخدمات
  • گزارش سازمان بازرسی کل کشور و سایر مراجع قضایی انتظامی و دولتی
  • شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی

همزمان با تشکیل پرونده یک نسخه به سازمان بازرسی و نظارت برقیمت ارسال می‌شود.سازمان مذکور موظف است ظرف۱۵ روز، نسبت به ارسال نظریه کارشناسی اقدام نماید.

پس از وصول نظریه کارشناسی، متهم احضار شده وموارد به وی تفهیم می‌شود. پس از اخذ دفاعیات متهم، دادگاه تعزیرات تصمیم مقتضی اتخاذ می‌نماید.

در صورت عدم حضور متهم ظرف ۵ روز از تاریخ ابلاغ، شعبه تعزیرات حکومتی به صورت غیابی رای خود را صادر می‌نماید.

رای شعب بدوی سازمان تعزیرات حکومتی مبنی بر جریمه نقدی تا دو میلیون ریال در هر مرتبه قطعی است.سایر آرا قابل تجدید نظر خواهی می‌باشند.

ثبت شرکت در خارج از کشور

اشخاصی که حق تجدید نظر خواهی از آراء شعب بدوی سازمان تعزیرات حکومتی را دارند

  1. محکوم علیه و شاکی خصوصی.
  2. روسای سازمان تعزیرات حکومتی.
  3. روسای کمیسیون های هماهنگی تعزیرات حکومتی.

شعب تجدید نظر سازمان تعزیرات حکومتی، این شعب از یک رییس و دو عضو تشکیل می‌شود. ملاک اعتبار آراء نظر اکثریت است. آراء شعب بدوی سازمان تعزیرات حکومتی تا جریمه مبلغ دو میلون ریال قطعی است .سایر آراء، ظرف ده روز از سوی شاکی و محکوم علیه از تاریخ ابلاغ و برای سایر اشخاص تا سه ماه پس از صدور رای قابل تجدید نظر خواهی و اعتراض است.

شعب عالی وتجدید نظر ویژه قاچاق کالا و ارز، این شعب، از یک رییس و دو مستشار  درمحل سازمان مرکزی تشکیل می‌شود و به شرحی که خواهد آمد، وظیفه و صلاحیت اعاده دادرسی احکام قطعی را به عهده دارند.

اعاده دادرسی از احکام قطعی سازمان تعزیرات حکومتی

در صورتی که محکوم علیه و روسای سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی و نظارتی، آراء قطعی شعب سازمان تعزیرات حکومتی را با ذکر دلیل، خلاف قانون بدانند، از وزیر دادگستری تقاضای رسیدگی مجدد خواهند نمود.

اگر وزیر دادگستری، رای قطعی شعب سازمان تعزیرات حکومتی را خلاف قانون تشخیص دهد، و یا راسا رای را غیر قانونی بداند، پرونده را برای رسیدگی مجدد به دادگاه عالی تجدید نظر که به همین منظور در سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل شده است، ارجاع خواهد نمود.

رای شعبه عالی تجدید نظر سازمان تعزیرات حکومتی قطعی است.

اجرای احکام قطعی سازمان تعزیرات حکومتی

احکام قطعی صادر شده از سازمان تعزیرات حکومتی، ظرف ده روز پس از ابلاغ به محکوم علیه، باید اجرا شود.

وکیل انحلال شرکت

در صورت عدم اجرای حکم ظرف ده روز، اجرای حکم  و پرداخت جریمه نقدی مقرر درحکم، از محل فروش اموال محکوم علیه، به جز مستثتنیات دین، میسر است.

محل کسب محکوم علیه تا زمان اجرای حکم پلمپ خواهد شد.

وکیل متخصص سازمان تعزیرات حکومتی

وکیل متخصص سازمان تعزیرات حکومتی، لازم است که از قوانین و مقررات حقوق مصرف کننده و نظام جامع حمایت از حقوق مصرف کننده، قانون نظام صنفی، قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، مطلع باشد.و با بررسی کامل موضوع، امکان طرح شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی و یا دفاع از ادعای مطرح شده در این سازمان را به دقت تشخیص دهد.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با همکاری گروه وکلای مهر و مشاوره مستقیم محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، امکان ارائه مشاوره حقوقی مناسب در پرونده‌های سازمان تعزیرات حکومتی را به هم وطنان دارد.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی، همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی ۹ و پنجشنبه‌ها ۱۵ الی ۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راههای ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

شماره های همراه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۲۰ امتیاز)

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *