شرایط صدور حکم به بقای حضانت مادر پس از هفت سالگی

شرایط صدور حکم به بقای حضانت مادر پس از هفت سالگی

شرایط صدور حکم به بقای حضانت مادر پس از هفت سالگی


امروز با موضوع شرایط صدور حکم به بقای حضانت مادر پس از هفت سالگی با شما همراه هستیم.

ماجرای دلبستگی کودکان به مادر ، با توجه به مهر بی مثال مادری از جمله دلایلی است که قلم هر قاضی عادلی را به سمت انصاف و مصلحت رهنمون می‌سازد لذا در بسیاری از پرونده‌های حضانت، مادران نگران این هستند که مباد حضانت کودکی را که چندین سال با مشقت نگهداری کرده اند و میان آن وابستگی‌های عمیق عاطفی وجود دارد را از دست بدهند و از این رهگذر کودک آسیب‌های روحی فراوانی را ببیندف امروز در این مقاله سعی داریم به بازخوانی یک پرونده حضانت در قالب پرسش و پاسخ بپردازیم.

لذا از خوانندگان گرامی خواهشمندیم تا پایان نتیجه پرونده را مطالعه نمایند تا از این طریق به پاسخ پرسش‌هایی که ذهن ایشان را به خود معطوف داشته بیابند.

پرونده‌ای که پیش روست حکایت از دلبستگی طفل به مادری دارد که از زمان وقوع طلاق که ۲ سال بیشتر نداشته است تا ۷ سالگی و به مدت پنج سال همراه با مادرش زندگی کرده است و پدرش نیز پس از طلاق ازدواج مجدد نموده است ، و حال که طفل به هفت سالگی رسیده است، پدر بر اساس حق قانونی خویش دادخواستی علیه مادر فرزند مشترک داده است و استرداد کودک خود را خواسته است.

نمونه رای اعاده دادرسی کیفری

نکات مهم شرایط صدور حکم به بقای حضانت مادر پس از هفت سالگی

  • آیا مهر مادری و دلبستگی شدید فرزند به مادر می‌تواند قضات را مجاب به صدور حکم حضانت به نفع سازد؟
  • آیا زندگی با نامادری بر خلاف مصلحت طفل تلقی می‌گردد؟
  • آیا در دادگاه به وابستگی طفل به مادر اعتنا می‌شود؟

آیا امکان دارد پس از هفت سالگی به علت انسی که میان طفل و مادر وجود دارد دادگاه حضانت طفل را به پدر ندهد؟

درصورتی که علی‌رغم رسیدن طفل به ۷ سالگی و آغاز حق حضانت قانونی پدر، مصلحت طفل به دلیل انس و وابستگی شدید وی به مادر، حضور در کنار مادر باشد، بنا بر مصلحت مربوطه، حکم به حضانت پدر صادر نخواهد شد و حضانت مادر ادامه پیدا خواهد کرد.

در پرونده‌ای با موضوع استرداد طفل به پدر، مادر پر عاطفه چگونه دادگاه را مجاب کرد تا حضانت طفل همچنان برای او باقی بماند؟

_پدر با ارایه دادخواست علیه مادرِ فرزند خویش با موضوع حضانت (استرداد طفل) اظهار داشت که سن طفل مشترک از هفت سال گذشته است و تقاضا داشت که حضانت فرزند به او داده شود.

_ لیکن مادر پر مهر و عاطفی آرام ننشست و با حضور در دادگاه، علاقه‌مندی فرزند جهت زندگی با خویش (مادر) را مطرح کرد و اختلافات به‌وجود آمده را یادآور شده. اما متاسفانه دادگاه اینگونه رای صادر نمود : نظر به اینکه خواسته پدر به‌جهت سن طفل قانونی است، به استناد ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حکم به حضانت فرزند ذکرشده به‌وسیله پدر صادر می گردد

اما این پایان ماجرای نبود و مادر پر مهر و عاطفی این پرونده بیکار ننشست و به رای دادگاه نخستین اعتراض کرد و پرونده به دادگاه تجدیدنظر ارجاع گردید :

بذل مهریه در طلاق توافقی

حکم دادگاه تجدید نظر درباره ابقای حضانت مادر بعد از هفت سالگی

دادگاه تجدید نظر بنا به دلایل ذیل اینگونه رای صادر کرد:

  • نظر به اینکه مادر بیان داشته است، فرزند مشترک ۷ ساله، شدیداً به او وابسته می‌باشد
  • و نظر به صورت‌جلسه که فرزند مشترک پنج سال، نزد مادر بوده است.
  • و اینکه پدر ازدواج مجدد نموده است.
  • و انس گرفتن فرزند با مادر عمیق و ناگسستنی است،

لذا با عنایت به‌مراتب فوق، ایراد تجدیدنظرخواهی را وارد دانسته؛

  • و به ‌دلیل اینکه برابر تبصره ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک می‌باشد
  • و اینکه فرزند مشترک پنج ساله نزد مادر بوده و با مادر مانوس گردیده و انس با مادر به مصلحت کودک می‌باشدکه کودک نزد مادر بوده است.

نتیجه پرونده :علی ایحال با توجه به اینکه یکی از موارد مصلحت فرزند، الفت و مأنوس بودن کودک می‌باشد؛ لذا این دادگاه ضمن نقض حکم دادگاه نخستین به استناد مواد ۳۵۸ قانون آیین دادرسی مدنی و تبصره ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی، حکم به رد دادخواست پدر صادر نمود و حضانت همچنان برای مادر باقی ماند.

وکیل بقای حضانت مادر پس از هفت سالگی

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

اعاده دادرسی کیفری

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *