قرار تامین خواسته

قرار تامین خواسته

درخواست صدور قرار تامین خواسته، به معنی درخواست توقیف اموال منقول و غیر منقول خوانده است.  آیا سوال شما در خصوص تامین خواسته است؟ آیا مراحل حقوقی تامین خواسته را در دستگاه های قضایی می دانید؟ آیا در خصوص روند حقوقی تامین خواسته اطلاعاتی دارید؟ آیا از رویه بررسی دادخواست های تامین خواسته مطلع هستید ؟ آیا می دانید چه کسانی قانونا می‌توانند دادخواست تامین خواسته دهند؟ آیا شما به وکیل متخصص جهت درخواست تامین خواسته نیاز دارید؟ در مقاله پیش رو که توسط مشاورین و کارشناسان ارشد موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی محمدرضا مهری، برای شما عزیزان به رشته تحریر در آمده است، سعی بر ان شده است که شرایط تامین خواسته در نظام حقوقی ایران مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و پاسخ سوالات شما عزیزان به صورت کامل شرح داده شود.

تعریف قرار تامین خواسته

تأمین در لغت به معنی حفظ کردن، ایمن کردن و امن کردن است و در اصطلاح حقوقی، تامین خواسته یک تدبیر احتیاطی است که به وسیله ان، خواهان می‌تواند عین خواسته یا معادل ان را تا پایان دادرسی توقیف نماید تا از نقل و انتقال ان جلوگیری و طلب خود را وصول کند. به عبارت دیگر تامین خواسته، قراری است که به موجب ان خواهان می‌تواند از اموال و حقوقش که در اختیار خوانده است محافظت نماید که اگر دادگاه به نفع او رای را صادر نمود، برای در اختیار گرفتن اموال و حقوقش با مشکلی رو به رو نشود. بنابراین اگرشخصی از دیگری طلبی دارد یا مالی را به عنوان امان به وی داده است اما شخص بدهکار یا امانت دار بخواهد از موقعیت خود سوء‌ استفاده نماید و از استرداد ان دین یا مال خودداری کند به نحوی که وصول ان مال ممکن نباشد، قانون‌گذار به صاحب مال این حق را داده است که حتی بدون اطلاع بدهکار یا امانت‌گیرنده، مال یا طلب خود را به وسیله دادگاه و به صورت قانونی توقیف کند. به عنوان مثال شخصی اتومبیلی را از دیگری خریداری می کند اما فروشنده از انتقال سند اتومبیل به نام وی خودداری می‌نماید در اینجا خریدار می‌تواند به جهت جلوگیری از فروش ماشین به شخص دیگری با همان سند، تقاضای صدور قرار تامین خواسته ‌نماید تا از نقل و انتقال خو درو به شخص دیگر جلوگیری کند و پس از صدور حکم دادگاه، بدون هیچ مشکلی سند به نام وی منتقل شود.

 داوری در مشارکت در ساخت

در نتیجه با صدور قرارتامین خواسته خواهان می‌تواند حتی قبل از صدور رای دادگاه با بازداشت خواسته دعوا، از نقل و انتقال یا جابجا کردن یا مخفی کردن و به طور کلی از بین رفتن خواسته خود جلوگیری نماید.

شرایط صدور قرار تامین خواسته

  • درخواست : صدور قرار تامین خواسته نیز مستلزم درخواست خواهان است. همان طور که در قانون آیین دادرسی مدنی پیش‌بینی شده است هیچ دادگاهی نمی‌تواند به دعوایی رسیدگی کند مگر اینکه شخص یا اشخاص ذینفع یا وکیل یا قائم ‌مقام یا نماینده قانونی انان رسیدگی به دعوا را برابر قانون درخواست کرده باشند. قانون‌گذار در خصوص تامین خواسته نیز می‌گوید «خواهان می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا در جریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده، از دادگاه درخواست صدور قرارتامین خواسته کند.
  • زمان طرح درخواست: خواهان می‌تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا در جریان دعوا تا قبل از صدور حکم قطعی از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید.
  • درخواست کننده تامین:
  • خواهان دعوای اصلی می‌تواند درخواست تامین خواسته کند.
  • خواهان بدوی در مرحله تجدیدنظر نیز می‌تواند تا قبل از صدور رأی قطعی در این مرحله حتی اگر در مرحله بدوی محکوم شده باشد می‌تواند درخواست صدورتامین خواسته کند.
  • خواهان بدوی در واخواهی می‌تواند تا قبل از صدور رأی قطعی در این مرحله درخواست صدورتامین خواسته کند.
  • خواهان اصلی دعوای اضافی و تقابل نیز می‌تواند درخواست صدور قرار تامین خواسته کند.
  • وارد ثالث نیز به طوری که در مورد خواهان اصلی گفته شد تا وقتی حکم قطعی صادر نشده است، می‌تواند درخواست تأمین خواسته کند زیرا وارد ثالث در این مرحله خواهان محسوب می‌شود و درخواست تامین خواسته از سوی وی منعی ندارد.
وکیل خوب ملک مرکز تهران

موارد صدور قرار تأمین خواسته:

  • مواردی که صدور قرار تأمین خواسته، بدون گرفتن تأمین ازخواهان صادر می‌شود:
  • دعوا مستند به سند رسمی‌باشد.
  • خواسته در معرض تضییع و تفریط باشد: ادعای وجود شرایطی که سبب تضییع یا تفریط خواسته می‌شود امری موضوعی است که به صلاحدید دادگاه واگذار شده اما در هر صورت با شهادت شهود، تحقیق محلی، معاینه محل و امارات، قابل اثبات است.
  • در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده (سفته، برات و چک) که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین باشد.
  • مواردی که صدور قرار تامین خواسته مستلزم دادن تأمین از سوی خواهان است :

در مواردی غیر از بند های فوق الذکر، دادگاه مکلف به گرفتن خسارات احتمالی است که ممکن است به جهت توقیف و محکومیت خواهان، به خوانده وارد آید. بنابراین در سایر موارد دادگاه نمی‌تواند بدون اخذ تامین از خواهان، قرار تامین خواسته را صادر نماید و خواهان باید خسارات احتمالی را به صورت نقدی به صندوق دادگستری پرداخت نماید. تعیین میزان خسارت احتمالی، با در نظر گرفتن میزان خواسته و نظر دادگاهی است که درخواست تامین را می‌پذیرد. در نتیجه تا وقتی که خواهان تأمین ندهد، دادرسی متوقف خواهد ماند و در صورتی که مدت مقرر در قرار دادگاه برای دادن تأمین منقضی شود و خواهان تأمین ندهد، به درخواست خوانده، قرار رد دادخواست خواهان صادر می‌شود. درخواست خوانده جهت رد درخواست تامین خواسته در این مرحله الزامی است.

مدارک لازم جهت صدور قرار تامین خواسته

  • مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی
  • سند رسمی یا اوراق تجاری واخواست شده در صورت وجود
  • سایر مستنداتی که در معرض تضییع و تفریط بودن خواسته را ثابت می‌نماید
نحوه انتخاب مدیر ساختمان

  وکیل متخصص جهت درخواست قرار تامین خواسته

آیا شما به وکیل متخصص در درخواست قرار تامین خواسته نیاز دارید؟ موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از ۱۰۰ وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌الملل آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد. گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۵ سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشوراست. لذا با توجه به امور تخصصی درخواست تامین خواسته و استفاده از وکلای متخصص و مجرب در این زمینه، شما عزیزان می توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید واطلاعات لازمه را از ما دریافت نمایید.

نگارنده: الناز رحیمی – کارشناس ارشد حقوق خصوصی

۵/۵ - (۴۵ امتیاز)

۲ دیدگاه

  • سلام تو پرونده کیفری فروش مال غیر و کلاهبرداری، تونستم متهم رو محکوم به زندان و رد مال کنم. اما با توجه به اینکه مبلغ معامله ما یک میلیارد تومن بود و ملکی که خریده بودم با این مبلغ الان حدود ۷ میلیارد تومن شده رفتم دادخواست مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم دادم.
    درخواست صدور قرار تامین خواسته کردم ولی دادگاه حقوقی میگه باید برای صدور قرار تامین خواسته خسارت احتمالی بپردازم.
    مگه وقتی که رای قطعی دادگاه کیفری برای کلاهبرداری طرف وجود داره و سند رسمی محسوب میشه بازم باید برای گرفتن قرار تامین خواسته و توقیف اموال طرف خسارت احتمالی بدم؟
    ممنون میشم دکتر مهری جواب بدن

    • سلام و عرض احترام

      قرار تأمین خواسته دادخواست مطالبه ضررو زیان ناشی از جرم اگر چه مستند به دادنامه قطعی کیفری است اما نیازمند به تودیع خسارت احتمالی است …

      🔹شماره نظریه : ۷/۹۹/۲۰۲۱
      🔹شماره پرونده : ۹۹-۱۳۷-۲۰۲۱ ح
      🔹تاریخ نظریه : ۱۴۰۰/۰۱/۲۸

      💠استعلام : از اداره کل حقوقی قوه قضاییه

      به موجب حکم قطعی صادره از دادگاه کیفری برخی از اعضاء و مدیران سابق شرکت سهامی به جرم سوء استفاده گسترده از اموال و اعتبارات شرکت و به اسناد بندهای ۳ و ۴ ماده ۲۵۸ قانون تجارت محکوم به تحمل حبس شده‌اند پس از صدور حکم قطعی شرکت سهامی محکوم‌له پرونده کیفری مبادرت به تقدیم دادخواست حقوقی مبنی بر مطالبه خسارت و ضرر و زیان ناشی از جرم نموده که در این راستا دادگاه حقوقی موضوع را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع و میزان خسارت و ضرر و زیان ناشی از جرم از سوی کارشناس مذکور مشخص و تعیین شده است حال سوال اینجاست آیا برای صدور قرار تأمین خواسته مستنداً به بند «د» ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی نیاز به تودیع خسارت احتمالی از سوی خواهان وجود دارد؟
      یا چون رأی قطعی دادگاه کیفری سند رسمی تلقی می‌شود به استناد بند «الف» ماده صدرالذکر نیاز به تودیع خسارت احتمالی برای صدور قرار تأمین خواسته وجود ندارد؟

      🌐پاسخ:

      هر چند مطابق ماده ۱۸ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲، در صورتی‌که رأی قطعی کیفری موثر در ماهیت امر حقوقی باشد، برای دادگاهی که به امر حقوقی یا ضرر و زیان رسیدگی می‌کند لازم‌الاتباع است، لیکن در باب صدور قرار تأمین خواسته، نظر به این‌که تعیین میزان خسارات واردشده مستلزم رسیدگی است چنانچه در رأی دادگاه کیفری صرفاً تقصیر جزایی مرتکب احراز شده باشد و نه میزان خسارت، نمی‌توان به استناد آن و بر اساس بند «الف» ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ قرار تأمین خواسته صادر کرد.

      در صورت نیاز به مشاوره حقوقی درباره شرایط صدور قرار تامین خواسته و اعتراض به آن با گروه وکلای مهر تماس بگیرید.
      ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *