تغییر جنسیت در ایران

تغییر جنسیت در ایران

تغییر جنسیت در ایران


امروز با موضوع تغییر جنسیت در ایران همراه شماییم.

آفرینش انسآن‌ها، از موضوعاتی است که خدای مهربان، در قران کریم، به ان افتخار نموده است.

یکی از اهداف آفرینش انسان، نمایان کردن جلوه ی اقتدار خدای بزرگ و همچنین خلق معجزه ای در جهان خلقت می‌باشد.

از ابتدای آفرینش انسان و در پاسخ به فرشتگانی که به خلقت انسان، معترض بودند، خداوند فرمودند: “من چیزهایی را می دانم که شما نمی دانید”.

یکی از عجایب خلقت انسان، آفریدن بعضی از انسآن‌ها به صورت دو جنسه، خنثی و یا در اصطلاح، دگرباشان جنسی است.

تمایل طبیعی و ذاتی بعضی ار آفریده ها به ایجاد رابطه ی جنسی، با هم نوع می باشد که نوعی بیماری است.

اما در این بین، زنانی آفریده شده اند که در ظاهر مرد هستند و مردانی که در ظاهر، زن هستند.

نکات مهم در بررسی موضوع تغییر جنسیت در ایران

  • آیا تاکنون به افرادی برخورده اید که علیرغم ظاهری مردانه، خلق و خوی زنانه دارند؟
  • با واژه دگرباشان جنسی و با انحرافات جنسی، آشنایی دارید؟
  • در صورت داشتن تمایلات جنسی به هم جنس، این موضوع، قابل پذیرش است؟
  • آیا ازدواج با همجنس آزاد است؟
  • کسانی که تمایل به تغییر جنسیت دارند، چه شرایطی باید داشته باشند؟
  • آیا تغییر جنسیت، در قوانین ایران پذیرفته شده است؟
  • کشورهای اروپایی و غربی غیر اسلامی، با تغییر جنسیت، چگونه رفتار می کنند؟
  • هم جنس باز آن، در کشورهای اسلامی، چه محدودیتی دارند؟
  • وکیل متخصص تغییر جنسیت در ایران، چه ویژگیهایی دارد؟
وکیل پایه یک خانواده

در این مقاله سعی شده است، به سؤالات شما عزیزان، درباره شرایط تغییر جنسیت در قوانین ایران، مجازاتهای ایجاد رابطه با هم جنس، مرجع صالح برای صدور گواهی و مجوز تغییر جنسیت، چگونگی تبدیل اسناد هویتی و اصلاح و تغییر شناسنامه، پس از تغییر جنسیت و سایر مسائل مرتبط با تغییر جنسیت در قوانین ایران، توسط کارشناسان و مشاوران حقوقی گروه وکلای مهر، وابسته به مؤسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، پاسخ داده شود.

ماهیت تغییر جنسیت

با بررسی متون حقوقی و قوانین ایران، در می یابیم که موضوع تغییر جنسیت و ماهیت تغییر جنسیت، در آن‌ها مطرح نشده است.اما با بهره گیری از روح کلی اصل ۱۶۷ قانون اساسی، در این موارد که در قانون ساکت است، مراجعه به فتاوای معتبرفقهی و نظر مراجع عظام تقلید، می توان حکم قضیه را پیدا کرد.

فتوای بسیاری از علما، از جمله  نظر حضرت امام خمینی (ره) در جلدچهارم تحریر الوسیله، تغییر جنسیت، بر مباح و غیر حرام، بودن تغییر جنسیت، می‌باشد.

و حضرت آیت الله خامنه ای نیز در پاسخ به استفتائات شرعی، انجام عمل جراحی، جهت تشخیص و الحاق فرد خنثی به زن یا مرد را فاقد اشکال شرعی، معرفی نموده اند.

بنابراین، تغییر جنسیت، امری کاملا شرعی و قانونی است و به شرحی که خواهد آمد، قابل طرح در دادگاه‌های خانوداه جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

تمایل ذاتی و جسمی شخص به جنس مخالف در برقراری رابطه ی جنسی، یعنی مردی که امیال زنانه داشته باشد و زنی که تمایلات مردانه داشته باشد، داشتن آلت جنسی دوگانه در افراد، داشتن خصوصیات جنس مخالف و هرگونه ناهنجاری یا بیماری جنسی، می‌تواند در این مقوله مورد بررسی و رسیدگی کارشناس، قرار گیرد.

همه چیز درباره بخشیدن مهریه

تغییر جنسیت در کشورهای غیر مسلمان

در بسیاری از کشورهای غیر مسلمان، از جمله انگلیس، آلمان، هلند و … ازدواج با همجنس یا هم جنس گرایی و همجنس بازی، طبق قوانین این کشورها، مجاز شمرده شده است و با عنایت به مجوز قانونی ازدواج با همجنس، درخواست تغییر جنسیت، زیاد مطرح نمی‌باشد.

اما کسانی هم تمایل به تغییر جنسیت و باز یافتن طبیعت ذاتی خود هستند که با مراجعه به دادگاه‌های خاص، مجوز تغییر جنسیت را دریافت می‌نمایند.

تغییر جنسیت، با انجام اعمال جراحی تخصصی، انجام می‌شود وفرد، پس از آنجام عمل جراحی مورد نیاز برای تغییرجنسیت، قادر به تعویض واصلاح اسنادهویتی وشناسنامه ای خود و زندگی به عنوان یک شهروند عادی می‌باشد.

تغییر جنسیت در ایران

تا سال ۱۳۹۱ و قبل از تصویب قانون جدید حمایت خانواده، تکلیف متقاضیان تغییر جنسیت، در قوانین، مشخصی نبود و بر اساس موردی و سلیقه ای و از طریق کسب فتوا، از مراجع تقلید، موضوع تغییر جنسیت، حل و فصل می شد.

اما قانون‌گذار در قانون جدید حمایت خانواده و در بند ۱۸ ماده ۴ رسیدگی به درخواست تغییر جنسیت را،در صلاحیت دادگاه‌های تخصصی خانواده، قرار داد.

هرچند قانون جدید حمایت از خانواده هم، مصادیقی جهت درخواست تغییر جنسیت، تعریف ننموده است، اما با توجه به اصول کلی حقوقی که در بالا ذکر شد، می توان نتیجه گرفت که، طرح پرونده درخواست تغییر جنسیت، نیاز به تقدیم دادخواست به دادگاه خانواده دارد.

اما اینکه در دعوای تغییر جنسیت، چه شخص یا سازمان ونهادی، مقابل طرف دعوا قرار می گیرد، با توجه به صدر ماده ۴ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ که امور و دعاوی ۱۸ گانه را مشمول در صلاحیت دادگاه خانواده دانسته، مشخص می‌شود که دعوی ترافعی در درخواست تغییر جنسیت، موضوعیت ندارد و تغییر جنسیت، در زمره اموری قرار میگیرد که رسیدگی به ان در صلاحیت دادگاه خانواده می‌باشد.

رابطه نامشروع با دختر باکره

صدور مجوز تغییر جنسیت و اصلاح مدارک هویتی

با توجه به اینکه، تغییر جنسیت، نیاز به اخذ مجوز از دادگاه خانواده دارد، در صورت احراز شرایط تغییر جنسیت و صدور تصمیم دادگاه مبنی بر اعطاء مجوز تغییر جنسیت، به نظر می‌رسد، با توجه به غیر ترافعی بودن موضوع تغییر جنسیت، رأی دادگاه درباره ی تغییر جنسیت، غیر قابل اعتراض و قطعی است.

پس از صدور مجوز تغییر جنسیت، گواهی و دستورهای لازم به اداره ی ثبت احوال و سایر مراجع، جهت ابطال شناسنامه فعلی و صدور شناسنامه با هویت و مشخصات جدید، به نام متقاضی، صادر می‌شود.

رابطه اشخاص متقاضی تغییر جنسیت با جنس مخالف و یا همجنس بازی، قبل از صدور مجوز تغییر جنسیت از سوی دادگاه صالح، جرم محسوب می‌شود و قابلیت مجازات دارد.

حضور افراد دگرباش و یا دارای اختلال جنسیتی، با لباس و شرایط جنس مخالف در ملأعام و بدون رعایت موازین شرعی و قانونی، مانند اینکه مردی که مدعی مشکل جنسی و متقاضی تغییر جنسیت، می باشد با لباس زنانه در انظار ظاهر شود.

یا خانمی با لباس مردانه در انظار تردد نماید، به نظر می‌رسد که جرم بوده و در صورت ارتکاب، قابل تعقیب و مجازات از سوی مدعی العموم یا دادستان، می‌باشد.

مدارک لازم برای درخواست تغییر جنسیت

۱)شناسنامه و کارت ملی متقاضی

۲)گواهی پزشک معالج

۳)تنظیم و ارائه درخواست تغییر جنسیت به دادگاه خانواده

مراحل انجام کار دادگاه در پرونده تغییر جنسیت

پس از وصول درخواست تغییر جنسیت، که از دعاوی غیر مالی و غیر ترافعی می باشد، موضوع توسط دادگاه به پزشکی قانونی، ارجاع می‌شود.

تمکین خاص

در صورت تأیید پزشکی قانونی، مبنی بر صحت ادعای متقاضی، در جلسه اداری، شعبه دادگاه خانواده تشکیل شده و نسبت به بررسی مدارک و مستندات، اقدام می‌نماید.

در صورت تشخیص ضرورت توسط قاضی دادگاه، مبنی بر تغییر جنسیت متقاضی، رأی و مجوز تغییر جنسیت و ضرورت انجام عمل جراحی جهت تغییر جنسیت را صادر می‌نماید.

در تمامی دعاوی غیر مالی، امکان تجدید نظر خواهی از حکم دادگاه وجود دارد.

در پرونده ی تغییر جنسیت، با توجه به غیر ترافعی بودن دادگاه،با توجه به اینکه دعوا، طرف مقابل ندارد، به نظر می‌رسد، متقاضی تغییر جنسیت، امکان اعتراض به تصمیم دادگاه را داشته باشد.

پس از صدور رأی قطعی دادگاه، مبنی بر تغییر جنسیت، امکان ابطال شناسنامه قبلی متقاضی و صدور شناسنامه با مشخصات و هویت جدید وجود دارد.

وکیل متخصص پرونده تغییر جنسیت در ایران

قبول وکالت در پرونده‌های خاص و همچنین قبول وکالت در پرونده تغییر جنسیت، شرایط خاصی برای وکیل را می طلبد.

آشنایی کامل وکیل، با قوانین و مقررات خانواده و همچنین امکان استفاده وکیل از منابع معتبر فقهی، شرط لازم و کافی در اعلام وکالت و پذیرش پرونده‌های تغییر جنسیت می‌باشد.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی ۹ و پنجشنبه‌ها ۱۵ الی ۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

شماره همراه وکیل تغییر جنسیت در ایران

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

راههای اثبات خیانت مرد

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

۵/۵ - (۱۳ امتیاز)

۱۰ دیدگاه

  • من میخوام برای تطبیق جنسیت به دادگاه خانواده درخواست بدم به روانپزشک هم مراجعه نکردم بخاطر هزینه های بالا اما به پسر بودن خودم یقین دارم لطفا راهنماییم کنیم شرایط درخواست به چه صورته ؟ آیا فقط با همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه میتونم برم دادگاه و اینکه درخواست به چه صورته کتبیه یا شفاهی

  • سلام میخواهم به دادگاه مراجعه کنم برای درخواست تغییر جنسیت ولی نمیدونم باید به مجتمع قضایی شماره چند مراجعه کنم لطفا راهنماییم کنیم خیلی ضروریه

  • سلام من سالهاست که هورمون تراپیم تمام شده و در لباس دخترانه زندگی میکنم ولی الان نیاز به کارکردن دارم ولی شناسنامه زنانه نیاز دارم میشه راهنمایی کنید که میتونم شناسنامه خود رو قبل از تغییر جنسیت تغییر بدم تا کار کنم و پول جمع کنم برای عمل

  • باسلام. پس از اعتراض ب رای دادگاه که مبنی بر عدم جواز تغییر جنسیت بوده. با ارایه ی دادخواست تجدید نظر. چه اتفاقی می افتد؟ ایا کمیسیون پزشکی مجدد برگزار میکنند؟؟

    • سلام اگر نقص از این بابت باشه و بتونین قضات دادگاه تجدیدنظر رو متقاعد بفرمایید امکان ارجاع به کمیسیون بالاتر هست

  • سلام.. یکی از دوستان من که در کانادا ساکن هستند عمل تطبیق جنسیت را انجام داده اند اما در ایران هیچ یک از فرایندهای پزشکی و حقوقی که پیش از عمل در ایران مرسوم است را انجام نداده اند. در حال حاضر می خواهند بتوانند مدارک هویتی ایرانشون را تغییر بدهند. میخواستم در خصوص فرایند حقوقی این شرایط ویژه که به شرح ذیل است راهنمایی بفرمایید؛ ۱- در حال حاضر ایشون ایران نیستند و لذا خودشان امکان حضور در دادگاه ایران را ندارند ( شنیده ام که در دادگاههای ایران حضور خود فرد برای احکام تطبیق جنسیت اجباری است) ۲- مراحل تطبیق جنسیت را در خارج از ایران دنبال کرده و به طور کامل الان و پس از عمل جراحی تطبیق صورت گرفته است. ۳- لذا مراحل مرسوم تطبیق در ایران پیش از حکم اولیه دادگاه در ارتباط با ایشون انجام شده است ۴- برای تغییر مدارکشون در کانادا نیاز دارند که ابتدا مدارکشون در ایران تغییر کند. ۵- چه فرایندی را برای تغییر مدارک هویتی شان در ایران پیشنهاد می کنید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *