مشاوره حقوقی جرایم مالیاتی

مشاوره حقوقی جرایم مالیاتی

مشاوره حقوقی جرایم مالیاتی


امروز با موضوع مشاوره حقوقی جرایم مالیاتی با شما خواهیم بود.

پرداخت مالیات در اقتصاد هر کشور از اهمیت ویژه برخوردار است.

دولت‌هایی که پرداخت مالیات به صورت قانونمند انجام می‌شود و نرخ جرایم مالیاتی کمتری در آنها مشاهده می‌شود از رشد اقتصادی بالاتری نسبت به دیگر دولت‌ها برخوردارند.

با این وجود بعضا اشخاص حقیقی و حقوقی به هر نحو ممکن، اعم از متقلبانه و غیرمتقلبانه سعی در کتمان درآمد واقعی و فرار از پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی می‌نمایند.

قانون‌گذار برخی از این اعمال را جرم انگاری نموده و برای آنها در قانون مالیات مستقیم مجازات تعیین نموده است و به برخی نیز به عنوان تخلفات مالیاتی می‌نگرد. البته گاهی میان مسئولان پرداخت مالیات و سازمان امور مالیاتی اختلافاتی در نحوه میزان مالیات به وجود می‌آید که در این موضوعات مداخله مشاور حقوقی جرایم مالیاتی اجتناب‌ناپذیر است.

از همین رو وکیل موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان از همکاران گروه وکلای مهر، با تهیه این نوشتار به بررسی جرایم مالیاتی از جمله فرار مالیاتی، تخلفات مالیاتی، نحوه رسیدگی پرونده در دادگاه ویژه مالیاتی، هییت‌های حل اختلاف مالیاتی پرداخته است که مطالعه آن برای مخاطبین موسسه مهر پارسیان بسیار مفید می‌باشد.

نکات مهم و توضیحات کامل در خصوص مشاوره حقوقی جرایم مالیاتی

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]
قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان

مجازات جرم فرار از پرداخت مالیات چیست؟

آیا مجازات تنها برای اشخاص حقیقی است و یا اشخاص حقوقی هم به مجازات محکوم می‌شوند؟

مشاوره حقوقی در جرایم مالیاتی توسط وکیل پایه یک دادگستری چه مزایایی دارد؟

برای انتخاب وکیل تضمینی جهت کاهش مالیات چه باید کرد؟

[/stextbox]

 

مستند قانونی جرم فرار مالیاتی 

تبعات حقوقی، اقتصادی ناشی از فرار مالیاتی

قانون ایران پس از اصلاحات متعدد قوانین مالیاتی، در ماده ۲۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۸۰ و ماده ۲۷۴ اصلاحیه قانون مزبور مصوب ۱۳۹۴ پدیده اقتصادی فرار مالیاتی را جرم انگاری نموده است و مجازات حبس تعزیری برای مرتکبان جرم فرار از پرداخت مالیات پیش‌بینی شده است.

قانون‌گذار در قانون مالیات‌های مستقیم اقدام به تعریفی در خصوص جرم فرار از پرداخت مالیات نموده که به موجب ماده ۲۰۱ قانون مزبور: « هرگاه مودی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل می‌باشد و بر‌خلاف حقیقت تنظیم شده است استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند، علاوه بر جریمه‌ها و مجازات‌های مقرر در این قانون از کلیه معافیت‌ها و بخشودگی‌های قانونی در مدت مذکور محروم خواهد شد.»

به این تعریف انتقاداتی را می‌توان وارد کرد چرا که به نظر می‌رسد تعریف جامع و کاملی از جرم فرار از پرداخت مالیات نمی‌باشد و برخی از رفتار‌های ارتکابی را شامل نمی‌شود بهتر است در اصلاحات جدید قانون‌گذار به این صورت تعریف نماید: « ارتکاب هر فعل یا ترک فعل از جانب مودی از روی علم و عمد و به قصد فرار از پرداخت مالیات انجام گیرد و به پرداخت ناقص یا عدم پرداخت مالیات منجر شود.»

وکیل مالیاتی شمال تهران

فرار مالیاتی و جرایم مالیاتی اثرات ناخوشایندی در اقتصاد دولت‌ها به همراه دارد از جمله اینکه جرایم مالیاتی موجب می‌شود درآمدهایی که از مالیات کسب می‌شود همواره کمتر از مبلغی باشد که دولت برآورد می‌نماید. جرایم مالیاتی منجر به اختلال در بودجه سالانه دولت می‌شود و باعث ایجاد شکاف میان رده‌های مختلف درآمدی بیشتر، بی‌عدالتی در وصول مالیات و ایجاد فرهنگ عدم مالیاتی و عدم اطمینان شهروندان به نظام مالیاتی می‌شود.

انواع جرایم مالیاتی مطابق قانون مالیات‌های مستقیم

ماده ۲۷۴ قانون مالیات‌های مستقیم، جرایم مالیاتی را بیان نموده که مطابق قانون مزبور مرتکب یا مرتکبان به مجازات تعزیری درجه شش محکوم می‌شوند:

تنظیم دفاتر و اسناد و مدارک خلاف واقع و استناد به آن

اختفای فعالیت اقتصادی و کتمان درآمد حاصل از آن

ممانعت از دسترسی ماموران مالیاتی به اطلاعات مالیاتی و اقتصادی خود یا اشخاص ثالث در اجرای ماده ۱۸۱ این قانون و امتناع از انجام تکالیف قانونی مبنی بر ارسال اطلاعات مالی موضوع مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر به سازمان امور مالیاتی کشور و وارد کردن زیان به دولت با این اقدام

عدم انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در رابطه با وصول یا کسر مالیات مودیان دیگر و ایصال آن به سازمان امور مالیاتی در مواعد قانونی تعیین شده

تنظیم معاملات و قراردادهای خود به نام دیگران یا معاملات و قراردادهای مودیان به نام خود بر خلاف واقع و خودداری از انجام تکالیف قانونی در خصوص تنظیم و تسلیم اظهارنامه مالیاتی حاوی اطلاعات درآمدی و هزینه ای در سه سال متوالی و استفاده از کارت بازرگانی اشخاص دیگر به منظور فرار مالیاتی

شرایط مطالبه وجه سفته از ضامن

ماده ۲۷۹ قانون مالیات‌های مستقیم نیز به بیان برخی از جرایم مالیاتی پرداخته است. به موجب ماده مزبور: « هر گونه دسترسی غیرمجاز و سواستفاده از مطالعات ثبت شده در پایگاه اطلاعات هویتی عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر این قانون در خصوص مسایلی غیر از فرآیند تشخیص و وصول درآمدهای مالیاتی یا افشای اطلاعات مزبور جرم است و مرتکب علاوه بر انفصال از خدمات دولتی و عمومی از دو تا پنج سال به مجازات بیش از شش ماه تا دو سال حبس محکوم می شود. سایر مجازات‌های قانونی مربوط به این ماده با اقامه دعوا توسط ذی‌نفعان و به تشخیص مراجع قضایی ذیصلاح تعیین می‌شود.

دادگاه ویژه مالیاتی

از خصوصیات بارز اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم می‌توان به تشکیل دادگاه ویژه مالیاتی اشاره کرد. در قانون مالیات‌های مستقیم بر ضرورت ایجاد دادگاه‌های ویژه مالیاتی تاکید شده است. ماده ۲۷۸ بیان می دارد رییس قوه قضاییه بنا به درخواست رییس سازمان امور مالیاتی کشور در هر یک از استان‌ها و مناطقی که مقتضی بداند دادسرا و دادگاه ویژه مالیاتی ایجاد می‌نماید تا به جرایم مالیاتی در این مراجع رسیدگی شود.

مرجع حل اختلاف مالیاتی

مرجع اداری و شبه قضایی است که به حل و فصل اختلافات میان مودیان مالیاتی و سازمان امور مالیاتی می‌پردازد که مستند آن مواد ۲۴۴ تا ۲۶۰ قانون مالیات‌های مستقیم است. البته برای نظارت بر روند فعالیت کارکنان سازمان امور مالیاتی هییت عالی انتظامی و دادستانی مالیاتی پیش بینی شده است.

بهترین وکیل جرایم مالیاتی در تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت پیگیری پرونده‌های جرایم مالیاتی، نیاز به مشاوره حقوقی جرایم مالیاتی می‌باشد که مسلط به قوانین مالیاتی باشند. موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با بهره‌مندی از وکلای پایه یک دادگستری که متخصص در مشاوره حقوقی جرایم مالیاتی می‌باشند به شما عزیزان مشاوره تلفنی و حضوری در خصوص جرایم مالیاتی ارایه نموده و قبول وکالت می‌نمایند.

تفاوت مالکیت منافع و حق انتفاع

جهت برقراری ارتباط با گروه وکلای مهر از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت۹ الی ۱۹ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ الی ۱۵ با موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان تماس بگیرید.

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۹۵۶۲

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

گروه وکلای مهر

 

[/stextbox]

 

 

۵/۵ - (۱۶ امتیاز)

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *