مطالبه اجور معوقه

مطالبه اجور معوقه

مطالبه اجور معوقه


امروز با بررسی موضوع مطالبه اجور معوقه با شما عزیزان همراه هستیم.

مطالبه اجور معوقه، بسته به مبلغ مورد درخواست، قابل طرح در شورای حل اختلاف، یا دادگاه حقوقی می‌باشد. از لحظه ایجاد رابطه قراردادی بین طرفین، هر کدام به سهمی از توافق خود در قرارداد، مسوول انجام تعهدات خود هستند.

طبیعی است که از موارد شایع تعهدات معوض طرفین، تعهدات مالی مبنی بر انجام عمل و یا فعلی و یا تسلیم مالی معین در مقابل مبلغی پول می‌باشد.

عقد اجاره یکی از مواردی است که در عوض منافع، مال  و یا ملک شخصی، مبلغی را به عنوان مال الاجاره به صورت اجرت المثل یا اجرت المسمی به طرف مقابل پرداخت می کند.

این از تعهدات مورد نظر عقد اجاره می باشد که مستاجر باید اجرت عین مستاجره را در مدت مقرر پرداخت کند و در مقابل موجر، عین مستاجره را در اختیار وی بگذارد و استفاده مطلوب کند.

یکی از مطالبات قانونی و مهم عقد اجاره در قانون، مال الاجاره است که در صورت عدم پرداخت ان، موجر می‌تواند عقد اجاره را فسخ کند و الزام مستاجر به تخلیه عین را بخواهد و هم چنین اجور معوقه را مطالبه کند.

در این مقاله به بررسی رویه قانونی تعیین اجاره بها و مطالبه اجور معوقه توسط موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مشاوره محمدرضا مهری منتشر می‌شود، توضیح داده خواهد شد.

جرم قاچاق کالا و ارز

سوالات معمول درباره مطالبه اجور معوقه

  • – اجاره نامه دارای چه آثاری است؟
  • – تعدیل اجاره بها به چه نحو است؟
  • – تعهدات مستاجر نسبت به اجور معوقه به چه نحو است؟
  • – تشریفات قانونی در مطالبه اجور معوقه چگونه است؟
  • – وصول و مطالبه اجور معوقه از چه طریقی ممکن است؟

آثار اجاره نامه

اجاره عقدی است که مستاجر برای مدتی می‌تواند به عنوان مالک منافع، حق سکونت در محلی را که موجر یا مالک، ان را در مقابل گرفتن مبلغی بابت مال الاجاره در مواعد مقرر، ان را به وی تسلیم می کند، داشته باشد.

بنابراین توافق طرفین، ممکن است، در قالب قرارداد کتبی باشد که می‌تواند به نحو عادی یا رسمی تنظیم گردد.

در صورت تنظیم سند به طور عادی، و حدوث اختلاف، دادگاه صالح به رسیدگی خواهد بود. در صورت تنظیم سند به طور رسمی، از طریق واحد اجرای اسناد رسمی ثبت اسناد و املاک،  اقدام و اجراییه صادرخواهد شد.

از مواردی که ذکر ان در قرارداد لازم و ضروری می‌نماید، میزان مال الاجاره خواهد بود که در صورت تعیین ان در قرارداد، به همان نحو، مستاجر مسوول پرداخت ان خواهد بود.

در صورت پایان و یا ابطال فسخ قرارداد اجاره، مستحق اجرت المثل می‌باشد.

در صورتی که میزان مال الاجاره تعیین نشده باشد، در صورت اختلاف، دادگاه میزان ان را با توجه به قیمت عادله روز تعیین می کند.

نحوه پرداخت اجور عین مستاجره، عرفا به صورت ماهانه و یا قسطی می‌باشد.

تعدیل اجاره بها

تعدیل اجاره بها، به معنی تجدید نظر در میزان اجور عین مستاجره می باشد که در واقع موجر و یا مستاجر می‌تواند با توجه به افزایش و یا کاهش هزینه‌های زندگی درخواست تجدید نظر و یا تعدیل در اجاره بها را نماید.

دعوای الزام به فک رهن چیست؟

مشروط به اینکه از مدت اجاره یا حکم قطعی نسبت به تعدیل و یا تعیین اجاره بها، سه سال تمام گذشته  باشد.

تعدیل اجاره بها بنا بر رسیدگی در صلاحیت دادگاه محل اقامت موجر و یا مستاجر است.(ماده ۱۱ق.آ.د.م.)

در صورتی که دادگاه حکم به تعدیل اجاره بها را صادر نماید در این صورت موجر می‌تواند ما به التفاوت را از تاریخ تقدیم دادخواست، تا صدور حکم قطعی، مطالبه نماید و دایره اجرا وصول خسارت تاخیر تادیه را از تاریخ قطعیت تا تاریخ اجرای حکم بر اساس ۱۲ درصد در سال احتساب و مستاجر را مکلف به پرداخت می‌نماید. همین حق برای مستاجر هم امکان‌پذیر می‌باشد.

تعهدات مستاجر نسبت به اجور معوقه

مستاجر موظف به پرداخت اجور مستاجره در موعد مقرر می باشد و در صورت تخطی بر اساس قانون مدنی به موجر حق فسخ داده می‌شود و می‌تواند او را ملزم به تخلیه نماید و کلیه خسارات ناشی از تاخیر تادیه در اجور معوقه را از مستاجر به حکم دادگاه مطالبه کند و از این جهت قابل مطالبه می‌باشد.

در صورت انقضای مدت اجاره و عدم تمدید مجدد ان توسط موجر، در صورتی که مستاجر از جانب موجر برای سکونت اذن داشته باشد، می‌تواند اجرت المثل را دریافت نماید و اگر بدون اذن او سکونت داشته باشد، در نتیجه می‌تواند علاوه بر مطالبه اجرت المثل، خسارات و تخلیه ید عین مستاجره را به موجب حکم دادگاه بخواهد.

تشریفات قانونی در مطالبه اجور معوقه

با توجه به ماده ۴۹۰ق.م. در صورتی که مستاجر اقدام به پرداخت اجور عین مستاجره ننماید، می‌تواند در این صورت اقدام به فسخ و تخلیه ید مستاجره نماید.

تفاوت خلع ید و تخلیه

با تصویب قوانین مربوط به روابط موجر و مستاجر، این رویه تا حدودی تغییر کرد و در نتیجه در صورت عدم پرداخت اجور عین مستاجره، بر اساس قانون روابط موجر و مستاجر عمل می‌شود.

بر این اساس موجر نمی‌تواند به صورت فوری و مستقیم اجور معوقه را مطالبه کند بلکه برای این امر تشریفاتی در نظر گرفته شده است که به شرح ذیل می باشد:

مستاجر باید اجاره بها را بر اساس میزان تعیین شده در قرارداد بپردازد.

و در صورتی که تعیین نشده باشد، باید بر اساس قیمتی که اجاره ی املاک تشخیص می‌دهد و تعیین می کند پرداخت نماید.

موعد پرداخت این مبلغ باید برای هر ماه تا دهم ماه بعد به موجر یا نماینده قانونی وی باشد و یا اینکه در صندوق ثبت و یا بانکی که از سازمان ثبت تعیین می‌شود، این مبلغ سپرده می‌شود و رسید ان در صورت رسمی بودن سند اجاره به محلی که سند اجاره نامه را تنظیم کرده است تحویل داده خواهد شد.

در صورت عادی بودن یا نبودن اجاره نامه، قبض رسید را با تعیین محل اقامت موجر به یکی از‌ دفا‌تر اسناد رسمی نزدیک ملک تسلیم، و رسید دریافت دارد.

دفتر خانه در مدت ۱۰ روز، مراتب را جهت تودیع وجوه اجور معوقه به موجر اعلام می دارد. در این صورت دیگر حق فسخ و الزام به تخلیه ید مستاجر معلق می ماند و امکان‌پذیر نمی‌باشد.

طریق وصول اجور معوقه

در صورتی که مستاجر به هر دلیل نسبت به پرداخت اجور معوقه که بر ذمه اوست اقدام نکند و موجر در زمینه خلع ید مستاجر اقدام کند، باید در دادگاه محل وقوع مال غیر منقول دعوی را مطرح نماید و قانون ترتیبی را اتخاد کرده است که در صورت عدم پرداخت اجور معوقه، موجر می‌تواند برای مطالبه اجور معوقه به طریق مقتضی عمل کند تا بتواند حق خود را وصول کند.

راهنمای خرید ملک برای پزشکان

به موجب قانون، هرگاه مستاجر مبلغی را به عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه و یا سند تعهدآور و مشابه ان به موجر تسلیم کرده باشد و موجر مدعی عدم پرداخت اجور معوقه و بدهی های ناشی از قبض آب و برق و یا خسارت به جهت تاخیر در عدم تادیه از ناحیه مستاجر باشد، در این صورت همزمان با تودیع وجه یا سند، گواهی دفتر شعبه دادگاه صالح (که محل اقامت مستاجر می باشد) مبنی بر تسلیم ‌دادخواست مطالبه ضررو زیان به میزان مورد ادعا، به دایره واحد اجرایی تسلیم می کند تا در صورتی که دادگاه حکم به پرداخت اجور معوقه مستاجر صادر کرد، در این صورت، واحد اجرا که وجه یا سند به او سپرده شده است پس از کسر وجوه مورد مطالبه از وجه تادیه شده بر اساس حکم دادگاه، اقدام به رد باقی مبلغ به مستاجر می کند.

وکیل متخصص روابط موجر و مستاجر

جهت اطلاع از آخرین تغییرات قوانین موجر و مستاجر و قانون تملک آپارتمآن‌ها، مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری بهترین گزینه است.

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با هدایت و مشاوره محمدرضا مهری به عنوان بهترین وکیل در زمینه روابط موجر و مستاجر، و اختلافات احتمالی بین موجر و مستاجر، همراه با تیم وکلای تخصصی اقدام به مشاوره و قبول دعاوی می کند.

برای مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری، وکیل دادگستری شمال تهران و همکار دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل دادگستری با سابقه قضایی،  همه روزه از ساعت‌های ۱۹ الی۹ و پنجشنبه‌ها۱۵ الی۹ با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید.

وکیل پایه یک در نوشهر

راه‌های ارتباطی با دفتر محمدرضا مهری

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

شماره های همراه

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

تعیین وقت مشاوره حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، درخواست مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق مدیر داخلی دفتر گروه وکلای مهر امکان پذیر است.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *