نحوه مطالبه ارز خارجی

نحوه مطالبه ارز خارجی

نحوه مطالبه ارز خارجی


با بررسی موضوع نحوه مطالبه ارز خارجی همراهتان هستیم.

 

ارز چیست و چه تفاوتی با پول دارد؟

در مبادلات بازرگانی و بانک داری بین‌ المللی، ارز، به معنی پول رایج خارجی است. نحوه مراودات مالی بین کشورها با توجه به تنوع پول‌ های تولید شده در هر کشور که گاه، قدرت پرداخت در خارج از مرزهای آن کشور را نیز داراست، اهمیت بسیاری در نظام پولی و بانکی دنیای امروز دارد.
*انطباق نرخ پول ملی با پول خارجی به عهده بانک مرکزی است.

تفاوت عمده پول و ارز در این است که؛ ارز خارجی صرفا به صورت اسکناس یا سکه است. اما پول می تواند به صورت چک عادی، چک مسافرتی یا سایر ابزارهای پرداخت نیز باشد.

صرافی چیست و چه وظایفی بر عهده دارد؟

اصطلاح صرف به معنی برگرداندن است و واژه صراف به کسی اطلاق می‌ شود که عمل تعویض ارز خارجی را با پول ملی انجام می‌ دهد.

طبق قانون آئین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلاب در امور مدنی، پول خارجی را میتوان به عنوان خواسته در دادخواست، مورد مطالبه قرار داد.

وکیل اخلال در نظام اقتصادی کشور

شرایط صدور حکم به پرداخت ارز خارجی در دادگاه چیست؟

در صورتی که دادگاه، استحقاق خواهان را نسبت به خواسته یا قسمتی از آن احراز نماید، میبایست خوانده را به پرداخت پول خارجی که مورد درخواست خواهان بود محکوم نماید.

جهت دریافت مشاوره تخصصی با وکیل مطالبه ارز خارجی با موسسه حقوقی مهر پارسیان از طریق شماره تماس ۸۸۶۶۳۹۲۵۸۸۶۶۳۹۲۶۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

منظور از مطالبه ارز خارجی در ایران چیست؟

بانک‌ ها موظف به رعایت نرخ اعلامی بانک مرکزی در خصوص ارز های خارجی هستند. صرافی ها نیز نمی‌ توانند بیش از نرخ اعلامی آزاد بانک مرکزی مبادلات خود را انجام دهند. در این میان بازار سیاه ارز نیز وجود دارد که بر تنظیم بازار ارز خارجی اثرگذار است.

حال اگر اختلافی بین دو شخص، اعم از حقیقی یا حقوقی در پرداخت ارز خارجی به عنوان ثمن معامله و یا هر دلیل دیگری پیش آید تکلیف چیست و به چه صورت عمل خواهد شد؟ هزینه دادرسی برای مطالبه ارز خارجی چگونه تعیین می شود؟

طبق قانون آئین دادرسی مدنی، اگر خواسته پول خارجی (ارز) باشد، خواهان می‌ تواند آن را به عنوان خواسته مورد مطالبه قرار دهد. اما موظف است برای تعیین بهای خواسته در دعوی مطالبه ارز خارجی، نرخ روز بهای ارز خارجی را از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران استعلام نموده و همین نرخ را به عنوان بهای خواسته در دادخواست قید نماید.

مطابق قانون آئین دادرسی دادگاه ها در امور مدنی، بهای خواسته به ترتیب زیر تعیین می‌ شود:

۱- اگر خواسته پول رایج ایران باشد، بهای آن عبارت است از؛ مبلغ مورد مطالبه. اگر پول خارجی باشد، ارزیابی آن به نرخ رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ تقدیم دادخواست بهای خواسته محسوب می‌ شود.

نمونه استشهادیه محلی برای شکایت از همسایه

آیا امکان افزایش خواسته در پرونده مطالبه ارز خارجی وجود دارد؟

پاسخ این سوال به نظر منفی است. چرا که در صورت کاهش شدید نرخ ارز، خوانده نمی‌ تواند درخواست کاهش خواسته و یا محکوم به را به دادگاه ارائه نماید و ملاک دادگاه در رسیدگی و صدور رای، نرخ ارز خارجی طبق اعلام رسمی بانک مرکزی در روز تقدیم دادخواست، خواهد بود.

دادگاه صالح جهت طرح دعوی مطالبه ارز خارجی

با توجه به عمومات قانون آئین دادرسی مدنی، اگر خواسته وجه نقد باشد، مطابق رای وحدت رویه شماره ۳۱ دیوان عالی کشور، دعوی باید در محل سکونت خوانده مطرح شود.
اگر خوانده در ایران اقامت نداشته باشد، دعوی مطالبه ارز خارجی در دادگاه حقوقی تهران، قابل طرح است و نیاز به طرح دعوی در دادگاه‌ های خارج از ایران نیست. رای دادگاه ایران، به شرط عمل و تعهد متقابل، توسط کشورهای خارجی قابل اجراست.

تابعیت خارجی خواهان یا خوانده

در صورتی که خواهان، شخص، اعم از حقیقی و حقوقی باشد و تابعیت خارجی داشته باشد، تاثیری در صلاحیت دادگاه رسیدگی کننده به دعوی مطالبه ارز خارجی ندارد، بلکه فقط در صورتی که هر دو طرف دعوای مطالبه ارز خارجی، دو دولت باشند، دعوی در دادگاه بین‌ المللی مطرح می‌ شود.
در سایر موارد، دعوی مطالبه ارز خارجی در دادگاه‌ های عمومی هر دو کشور که تبعه آن‌ ها با هم اختلاف دارند، قابل طرح است.

نحوه اجرای حکم مطالبه ارز خارجی چگونه است؟

مانند تمامی احکام قطعی دادگاه ها، حکم محکومیت به پرداخت ارز خارجی که به نرخ روز تقدیم دادخواست تقویم شده است، با دادگاه صادر کننده رای ابتدایی است. با صدور اجرائیه و ابلاغ آن به محکوم علیه، پرونده اجرای احکام تشکیل می شود. در صورت عدم پرداخت توسط محکوم علیه در زمان مقرر در اجرائیه، رای به مرحله اجرا گذاشته می‌ شود.
نحوه اجرای حکم محکومیت به پرداخت ارز خارجی این است که به نرخ نیمائی مبلغ تعیین و وصول می شود.

دستور فروش و تقسیم ملک مشاع

آیا عدم پرداخت مبلغ ارز توسط محکوم علیه باعث زندان رفتن او می شود؟

در صورت عدم پرداخت توسط محکوم علیه و یا عدم اثبات اعسار وی، طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، با درخواست محکوم له، موجب بازداشت بدهکار، تا زمان پرداخت یا قبول اعسار وی می‌ باشد.

وکیل متخصص در دعوی مطالبه ارز خارجی

وکلای پایه یک دادگستری با تحصیلات حقوق تجارت بین‌ الملل، که آشنایی کافی به قراردادهای بین‌ المللی داشته باشند، امکان مشاوره بهتری در زمینه حقوق بین‌ الملل خصوصی و یا حقوق بین‌ الملل عمومی دارند.

گروه وکلای مهر پارسیان، امکان ارائه خدمات مشاوره حقوقی بین‌ المللی با بهره گیری از امکانات موسسه حقوقی و داوری بین‌ المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان، با مدیریت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و همچنین عضو کانون بین‌ المللی وکلای دادگستری، امکان‌ پذیرش پرونده‌ های داخلی و بین‌ المللی شما عزیزان را دارد.

خدمات حقوقی مهر پارسیان، شامل مشاوره حقوقی، قبول وکالت در ایران و قبول وکالت در سایر کشورها، تنظیم قراردادهای داخلی و بین‌ المللی و تنظیم لوایح و دفاعیات حقوقی و کیفری می باشد. علاوه بر آن آماده ارائه خدمات داوری به شما عزیزان می‌ باشد.

سوالات متداول

دادگاه صالح به رسیدگی مطالبه ارز خارجی کجاست؟

باتوجه به قانون آئین دادرسی مدنی، اگر خواسته وجه نقد باشد، دادگاه صالح رسیدگی به دعوی، دادگاه محل سکونت خوانده است، در صورتی که محل اقامت خوانده خارج از ایران باشد، نیازی به طرح دعوی در آن کشور نیست و دادگاه حقوقی تهران، میتواند به آن رسیدگی نماید. در صورت وجود تعهد متقابل با کشور مورد نظر، رای صادره از دادگاه ایران، توسط آن کشور نیز قابل اجراست.

صدور اجرائیه در دعاوی مطالبه ارز خارجی به چه نحو است؟

پس از صدور رای قطعی دادگاه به محکومیت خوانده و پرداخت ارز خارجی، با درخواست خواهان، حکم اجرائیه صادر و پرونده به اجرای احکام ارسال می شود. اجرای حکم در پرونده های ارزی مانند سایر پرونده های مالی در ایران است و قوانین اجرای محکومیت های مالی در دعاوی ارزی نیز اجرا می شود. به همین جهت، اگر خوانده پس از ابلاغ اجرائیه اقدام به پرداخت ارز نکند همانند دعاوی مالی، خواهان می تواند اموال او را شناسایی و توقیف نماید و اگر خوانده، مالی نداشته باشد، خواهان می تواند حکم جلب گیرد.

وکیل تصرف عدوانی کرج

آیا در مطالبه ارز خارجی خسارت تاخیر تادیه هم محاسه می شود؟

 خسارت تاخیر تادیه در مطالبه ارز خارجی، اختلافی است. برخی محاکم با استناد به ماده ۵٢٢ قانون آئین دادرسی کیفری حکم به عدم تعلق خسارت تاخیر تادیه به ارز خارجی می دهد و برخی دیگر معتقدند با استناد به رای وحدت رویه به ارز خارجی نیز خسارت تاخیر تادیه تعلق می گیرد.

آیا می شود بیت کوین را به ریال یا تومان تبدیل کرد؟

اکثر ارزهای دیجیتال با یکدیگر قابل مبادله هستند، شما می توانید بیت کوین خود را در صرافی های آنلاین به تومان تبدیل کنید یا بیت کوین و ارزهای دیگر را با تومان خریداری کنید. بیشتر صرافی ها می توانند اتریوم شما را به بیت کوین یا بیت کوین را به تومان تبدیل کنند. روش دیگر تبدیل بیت کوین به تومان تجارت با بیت کوین و دریافت تومان است، شما می توانید در خرید و فروش خود از بیت کوین استفاده کنید و با توافق طرف مقابل تومان دریافت کنید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل نحوه مطالبه ارز خارجی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
تعلیق اجرای مجازات جرم قاچاق ارز
دفتر وکالت تخصصی قاچاق کالا و ارز
وکیل الزام به تنظیم سند رسمی غرب تهران
مشاوره حقوقی قاچاق کالا و ارز
وکیل پرونده قاچاق کالا و ارز
اعاده دادرسی قاچاق کالا و ارز
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۴۷ امتیاز)

۱۴ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *