مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت کاری به ترکیه


امروز با موضوع مهاجرت کاری به ترکیه با شما خواهیم بود.

ترکیه کشوری است که در دو قاره‌ی اروپا و آسیا قرار گرفته و مانند پلی این دو قاره را به یکدیگر متصل نموده است.

کشور ترکیه با کشورهای ایران، عراق، ارمنستان، سوریه و گرجستان مرز مشترک داشته و در سمت غرب، در مجاورت دریای مدیترانه قرار گرفته است.

آب و هوای کشور ترکیه، در بیشتر نقاط سرد و کوهستانی می‌باشد، بنابراین این کشور انرژی مورد نیاز خود در فصول سرد سال را از کشورهایی مانند ایران تامین می‌نماید.

مطابق با آخرین سرشماری که در سال 2017 میلادی توسط دولت ترکیه صورت گرفته، جمعیت این کشور در حدود 81 میلیون نفر تخمین زده شده است که در حدود یک چهارم از جمعیت کشور ترکیه را جوانان تشکیل می‌دهند.

پایتخت کشور ترکیه و پر جمعیت ترین شهر این کشور آنکارا می‌باشد که از پرجمیت‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌گردد، همواره به عنوان قطب اقتصادی و سیاسی در ترکیه از آن یاد می‌شود.

نکات مهم مهاجرت کاری به ترکیه

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]

شرایط مهاجرت کاری به ترکیه به چه صورت است؟

آیا کار در ترکیه نیازمند دریافت مجوز کار است؟

چه مدارکی برای دریافت ویزای کار ترکیه باید ارایه گردد؟

وکیل و مشاور حقوقی مهاجرت کاری به ترکیه چگونه قابل دسترسی است؟

[/stextbox]

آشنایی با تغییرات

با عنایت به این نکته که قوانین و مقررات اقامتی و مهاجرتی کشورها با توجه به سیاست‌گذاری‌های دولت‌های آن‌ها به طور مداوم و پیوسته در حال تغییر و اصلاح می‌باشد، لذا در این نوشتار که توسط کارشناسان موسسه حقوقی طلیعه عدالت و مهر پارسیان به نگارش درآمده است، مطابق با آخرین اصلاحات و جدیدترین تغییرات در زمینه‌ی مهاجرت کاری به ترکیه می‌باشد.

مراحل دریافت اقامت توریستی در ترکیه

علی‌رغم برخی ناملایمات اقتصادی اخیر در ترکیه، این کشور هنوز هم مسیر رشد و توسعه‌ی اقتصادی را طی می‌نماید و همواره به عنوان یکی از مقاصد اتباع کشورهای همسایه‌ی این کشور جهت کار و زندگی محسوب می‌شود.

وجود طبیعت زیبا به همراه زیرساخت‌های مناسب و تنوع فرهنگی در ترکیه، موجب توسعه‌ی صنعت گردشگری در این کشور و افزایش متقاضیان مهاجرت کاری به ترکیه گردیده است.

مهاجرت کاری به ترکیه

صرف نظر از اینکه سفر به ترکیه جهت گردشگری و مسافرت تا 90 روز، نیاز به اخذ ویزای توریستی از دولت این کشور ندارد، لیکن به منظور اقامت در ترکیه از طریق کار، اخذ ویزای کار از مراجع ذیصلاح لازم و ضروری است.

مهاجرت از طریق کار در کشور ترکیه به روش‌های مختلفی برای متقاضیان فراهم گردیده که در این مقاله به شرح آن می‌پردازیم.

با توجه به آخرین تغییرات اعمال شده در سال 2018 و نیز با توجه به سیاست‌گذاری‌های مهاجرتی ترکیه برای سال 2019، اشخاصی که با دارا بودن اقامت‌های توریستی سالیانه، بدون داشتن مجوز کار، اقدام به کار کردن (به اصطلاح کار سیاه) و کسب درآمد از این طریق م‌نمایند، با چالشی جدی روبرو هستند؛ چرا که به موجب مقررات جدید، مکلف به تعیین تکلیف وضعیت خود می‌باشند.

دریافت مجوز برای کار کردن

اشخاصی که متقاضی کار در ترکیه هستند، مکلف به دریافت مجوز برای کار کردن در این کشور بوده و این ضابطه هم شامل افرادی است که در خاک این کشور حضور دارند و هم افرادی که که از خارج از ترکیه برای اخذ ویزای کار از مقامات ذیصلاح درخواست صدور ویزا می‌نمایند.

پاسخ آنلاین به سوالات حقوقی

علی هذا چنانچه متقاضی در داخل ترکیه حضور داشته باشد، ابتدا می‌بایست نسبت به دریافت پیشنهاد کار از یک کارفرمای معتبر اقدام نماید، در این خصوص متقاضی می‌تواند از طریق سایت‌های کاریابی معتبر اقدام نماید و یا رزومه خود را به نشانی‌های الکترونیکی شرکت های تجاری مرتبط با تحصیلات و شغل خود ارسال نماید.

افرادی که در ترکیه حضور دارند نیز علاوه بر روش‌های یاد شده، می‌توانند با مراجعه به شرکت‌ها و موسسات کاریابی معتبر و دارای مجوز کاریابی، نسبت به ارایه‌ی رزومه‌ی خود جهت کاریابی اقدام نمایند.

بدیهی است یافتن شغلی متناسب با تحصیلات و سوابق علمی، اجرایی و مدیریتی متقاضی بیش از هر چیزی مرهون تسلط کافی به زبان ترکی است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار ترکیه

از جمله مهم‌ترین مدارک و مستنداتی که متقاضی دریافت ویزای کار ترکیه و اخذ مجوز کار از مراجع قانونی این کشور می‌بایست تهیه و ارایه نماید، عبارتند از:

  • کپی گذرنامه متقاضی
  • دعوتنامه کاری صادره از سوی کارفرما
  • یک قطعه عکس جدید
  • برگه‌ی درخواست
  • مدارک مربوط به مجوز فعالیت قانونی شرکت دعوت کننده (کارفرما) به انضمام مدارک مربوط به سوابق مالیاتی آن شرکت
  • مشخصات وکیل قانونی شرکت (کارفرما) در صورت وجود

پس از تهیه مدارک لازم، در صورتی که متقاضی در داخل ترکیه حضور داشته باشد، می بایست نسبت به اخذ کارت اقامت از اداره امنیت کشور ترکیه اقدام نماید و چنانچه شخصی از خارج از خاک این کشور متقاضی اقامت در ترکیه باشد، می‌تواند ضمن مراجعه به سفارت ترکیه در تهران و یا کنسولگری‌های آن در شهرهای ارومیه و تبریز و تکمیل فرم‌های مربوطه و با ارایه‌ی مدارک و مستندات لازمه، درخواست صدور ویزای کار در ترکیه را بنماید.

وکیل ملک ایرانیان خارج از کشور

کد دعوت‌کننده به متقاضی

سفارت ترکیه در ایران، پس از ثبت نام متقاضی، شماره‌ای 16 رقمی به نام کد دعوت‌کننده به متقاضی ارایه و وی می‌بایست این کد را به شرکت دعوت کننده (کارفرما) ارسال نماید تا کارفرما به نیابت از متقاضی نسبت به اخذ مجوز کار از وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه اقدام نماید.

مجوزهای کار که برای اولین بار صادر می‌گردند، دارای یک سال اعتبار هستند؛ بنابراین در صورت تمایل شخص به تمدید آن، وی می‌بایست دو ماه و نیم قبل از اتمام مدت مزبور، نسبت به درخواست تمدید آن اقدام نماید. پس از تمدید، به موجب قوانین این کشور، اعتباری دو ساله برای کار در ترکیه به شخص اعطا می‌گردد.

در هر حال چنانچه شخصی به مدت 8 سال به صورت متوالی در ترکیه کار و زندگی نموده باشد، می‌تواند جهت اخذ مجوز کار نامحدود اقدام نماید.

یکی از الزامات صدور ویزای کار چه به صورت محدود یک ساله، دو ساله و سه ساله و نیز ویزای نامحدود کار ترکیه، امکان اقامت در این کشور می‌باشد. بنابراین، اجازه‌ی کار در ترکیه، به منزله‌ی اجازه ی اقامت و زندگی در این کشور نیز هست.

وکیل مهاجرت کاری به ترکیه

با توجه به اینکه یکی از روش‌های قانونی جهت اخذ اقامت و مهاجرت به کشور ترکیه، به عنوان کشوری که از رشد و توسعه اقتصادی و زیرساخت‌های خوبی برخوردار بوده و الزامات رعایت حقوق شهروندی را به موجب پیوستن به شورای اروپا پذیرفته است، مهاجرت کاری به ترکیه است؛ بنابراین افرادی که متقاضی کار و زندگی و در نهایت مهاجرت کاری به ترکیه باشند، می‌بایست نسبت به مهم‌ترین و آخرین اصلاحات و تغییرات نسبت به سیاستگذاری‌های دولت ترکیه و قوانین مربوطه اطلاع و آگاهی لازم را داشته باشند.

راهنمای جامع خرید ملک در ترکیه

چه آنکه بسیاری از افرادی که بدون دریافت مجوز کار اقدام به کارکردن در این کشور نموده‌اند، با اعمال نظارت‌های انجام شده از سوی مراجع قانونی این کشور، دچار مشکلات بسیاری گردیده‌اند.

هر چند قانون شماره 4817 مصوب 2003 میلادی که در مورد اجازه کار خارجیان در ترکیه به عنوان مهم ترین قانون موضوعه‌ی این کشور در خصوص نحوه دریافت ویزا و مجوز کار در ترکیه می‌باشد، لیکن قوانین و مقررات و دستورالعمل‌های دیگری نیز وجود دارد که اطلاع از آن‌ها برای متقاضیان لازم و ضروری می‌باشد.

مشاوره

جهت مشاوره با برترین وکیل مهاجرت به ترکیه در ایران با شماره های 88663927- 88663926- 88663925 دفتر مرکزی موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

دپارتمان مهاجرت و حقوق بین‌الملل مهر پارسیان

5/5 - (22 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *