مهریه زن بعد از فوت همسر

مهریه زن بعد از فوت همسر

مهریه زن بعد از فوت همسر


امروز با موضوع مهریه زن بعد از فوت همسر با شما هستیم.

مهریه از جمله حقوق قانونی زوجه است که زوج همواره در مقابل آن تکلیف به پرداخت برایش وجود دارد.

تماس‌های مکرر با دفتر محمدرضا مهری،مدیر موسسه طلیعه عدالت و مهر پارسیان، مبنی بر چگونگی تنظیم دادخواست مهریه بعد از فوت همسر، مرجع صالح به رسیدگی دعاوی خانوادگی، گروه وکلای مهر را مجاب نمود تا نوشتاری در این خصوص برای مخاطبین عزیز موسسه مهر پارسیان تهیه و تنظیم نمایند.

نکات مهم در مورد موضوع مهریه زن بعد از فوت همسر

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

زوجه چه زمان مالک مهریه می‌شود؟

کدام دیون بعد از فوت همسر پرداخت می‌گردد؟

زوجه چگونه مهریه خود را از متوفی طلب می‌کند؟

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خانواده چه ویژگیهایی دارد؟

[/stextbox]

 

اموالی را که می توان به عنوان مهریه تعیین کرد.

هر چیزی که مالیت داشته باشد و قابل تملک نیز باشد را می‌توان به عنوان مهریه قرار داد. از طرفی دیگر همین که عقد نکاح واقع شد زن مالک مهر می‌شود و این اجازه را خواهد داشت تا مهریه خود را از همسرش مطالبه نماید و یا آنکه هر تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

به عبارتی دیگر باید بیان داشت که مهریه از جمله حقوق قانونی زوجه می‌باشد که زوج را در مقابل زوجه مدیون می‌گرداند. لذا دینی است بر دوش زوج که همواره در مقابل آن تکلیف به پرداخت برایش وجود خواهد داشت.

دادگاه خانواده تهران

اما آنچه را که باید بدان توجه داشت این مطلب می‌باشد که درست است مهریه از جمله حقوق قانونی زوجه است؛ اما این امر به معنای عدم امکان صرف نظر کردن از مطالبه مهریه یا بخشش مهریه نخواهد بود، چه اینکه اصولا هر حقی قابل اسقاط یا گذشت کردن است. مهریه هم از جمله حقوقی است که زوجه خواهد توانست از اخذ آن خودداری یا صرف نظر نماید.

طبق قانون، هر یک از زن و شوهر پس از فوت دیگری از همدیگر ارث می‌برند؛ توارث بین زن و شوهر هنگامی برقرار می‌شود که رابطه زوجیت آنان دایمی باشد و در ازدواج موقت رابطه توارث برقرار نمی‌شود.

مطالبه مهریه پس از فوت شوهر

بر این اساس در صورت فوت همسر(زوج)، زوجه می‌تواند برای مطالبه مهریه خود به دادگاه خانواده محل اقامتش مراجعه کند و دادگاه نیز بر اساس اموال باقی‌مانده از مرد، مهریه را به همسرش می‌دهد؛ زیرا پس از مرگ شوهر، ابتدا باید دیون وی پرداخت شود.

والدین شوهر‌، همسر یا همسران وی و فرزندان وی از جمله افرادی هستند که پس از فوت مرد، از وی می‌توانند ارث ببرند اما پرداخت ترکه به عنوان ارث به مورثان شوهر، پس از پرداخت دیون و بدهی‌های فرد میسر است.

در نتیجه، مهریه همسر نیز جزو دیون فرد محسوب شده و پس از مرگ وی، در صورت مطالبه همسرش(زوجه)، باید مهریه وی نیز پرداخت شود. زن پس از فوت همسرش تا هر زمانی که خودش اراده کند، می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و مهریه خود را مطالبه کند.

زن می‌تواند از طریق دایره اجرای ثبت اسناد رسمی نیز مهریه خود را مطالبه کند. به این صورت که قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارایه و تقاضای صدور اجراییه می‌کند، سپس با اجراییه صادر شده به واحد اجرای ثبت مراجعه و با معرفی اموال شوهر خود، پرداخت مهریه را از این اموال مطالبه کند.

وکالت طلاق زن

جهت دریافت مشاوره حقوقی با وکیل مهریه تهران، می‌توانید با دپارتمان حقوق خانواده موسسه حقوقی و داوری بین المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان تماس بگیرید.

دفتر وکیل مهریه تهران

[stextbox id=’mehri’ direction=’rtl’]

جهت انتخاب و معرفی وکیل مهریه تهران، وکیل و مشاور حقوقی مهریه تهران، وکیل طلاق توافقی در غرب تهران، وکیل متخصص ملک غرب تهران، مشاوره با وکیل تلفنی غرب تهران، مشاوره با وکیل آنلاین غرب تهران، در ساعات اعلامی با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره تماس دفتر وکیل مهریه تهران

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

در صورت نیاز فوری به مشاوره حقوقی با وکیل مهریه تهران در روزهای تعطیل با شماره زیر تماس بگیرید.

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

دپارتمان حقوق گروه وکلای مهر

[/stextbox]

 

امتیاز دهی به مقاله

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *