مقاله ی حاضرکه توسط مشاورین موسسه حقوقی مهر پارسیان برای شما عزیزان به رشته تحریر درآمده است در خصوص وکیل متخصص در امور انحصار وراثت  می‌باشد.

آیا شما به وکیل متخصص در امور انحصار وراثت نیاز دارید؟

آیا مراتب حقوقی دعاوی مربوط به انحصار وراثت را می دانید؟

آیا از آخرین تغییرات و اصلاحات در مورد دعاوی انحصار وراثت اطلاع دارید؟

از جمله مسائل مهم در خصوص انحصار وراثت چگونگی و تشریفات دادرسی مربوط به صدور گواهی انحصار وراثت است.در این نوشتار سعی بر آمن شده که به تمامی سوالات شما عزیزان در خصوص اخذ گواهی انحصار وراثت و مراتب حقوقی ان پاسخ داده شود .

فوت یکی از بستگان نزدیک عموما آثاری از جمله لزوم تعیین تکلیف مایملک وی و میزان سهم و حقوق وراث  را بدنبال دارد. موضوعی که در جامعه امروزی بسیار رواج دارد و شاهد دعاوی حقوقی و آثار ان هستیم.

 

تعریف انحصار وراثت :

انحصار وراثت عبارت است از معلوم نمودن تعداد وراث متوفی توسط مراجع ذیصلاح.

به بیان ساده تر یعنی بعد از اینکه شخص فوت می کند مشخص شود که چه کسانی از ایشان ارث می برند.

در اثر فوت شخص اموال وی به طور قهری به وارثین او منتقل می گردداما ابتدا باید وارث بودن و سهم الارث هر یک از وراث به طور مشخص  در دادگاه بررسی و اثبات گردد. بنابراین دادگاه پس از بررسی مراتب حقوقی لازم در خصوص وراث ، گواهی‌ نامه‌ای به نام تصدیق انحصار وراثت صادر می‌نماید که در اختیار وراث و اشخاص ذینفع قرار خواهد گرفت.

مزایای اخذ وکیل در خصوص انحصار وراثت :

اگر مراتب حقوقی اخذ تصدیق انحصار وراثت توسط وکیل متخصص در این امر پیش برود، وکیل میتواند اموال متوفی را که ناشناخته می باشد معرفی و میزان سهم هر یک از وراث را از ماترک متوفی مشخص کند. همچنین مدت زمان گرفتنگواهی انحصار وراثت کمتر خواهد شدو نیازی به حضور وراث در مراجع قضایی نخواهد بود. حتیوکیل میتواند بعد از مشخص شدن سهم افراد برای فروش سهم هر یک از وراث به شخص دیگر اقدام کند.

وراث متوفی و اشخاص ذینفع یعنی هر شخصی که منفعتی در اموال متوفی دارد،اشخاص صلاحیت دار برای ارائه دادخواست انحصار وراثت می‌باشندو می‌توانندازشورای حل اختلاف تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت نمایند.

رویه اجرای پرونده‌های انحصار وراثت :

ماده ۲۰ قانون آیین دادرسی مدنی بیان می دارددعاوی راجع به ترکه متوفی در دادگاه محلی که آخرین اقامتگاه متوفی در ایران ان محل بوده رسیدگی خواهد شد و اگر آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد رسیدگی در صلاحیت شورایی که اخرین محل سکونت متوفی در ایران، در حوزه ان بوده است، خواهد بود. بنابراین مرجع صالح جهت تقدیم دادخواست انحصار وراثت شورایی است که آخرین محل سکونت متوفی بوده است .

شورا در جهت رسیدگی به پرونده‌های انحصار وراثت  پس از ملاحظه اسناد و مدارک مربوطه، با هزینه متقاضی در خواست وی را یک نوبت در یکی از روزنامه ی کثیر الا نتشار یا محلی آگهی می‌نماید.

  • پس از گذشت یک ماه از تاریخ نشر آگهی در صورتی که کسی به مفاد دادخواست معترض باشد اعتراض خویش را تقدیم دادگاه می‌نماید و شورا جلسه ای را جهت رسیدگی تعیین می‌نماید و به متقاضی و معترض ابلاغ می کند. پس از رسیدگی حکم مقتضی صادر می‌شود که قابل تجدید نظر خواهد بود .

اشخاصی که می‌توانند به گواهی انحصار وراثت اعتراض کنند، عبارتند از :

  • دادستان یا رییس حوزه قضایی که می‌تواند به ‌درخواست تصدیق وراثت اعتراض کند. همچنین وی می‌تواند در صورتی که متوفی را بلاوارث بداند، به تصدیق انحصار وراثت در موردی هم که تصدیق ‌مسبوق به آگهی نبوده‌است، اعتراض کند و در هر حال دادستان حق دارد از رأی دادگاه تقاضای تجدیدنظر کند و تا زمانی که برای محجور، قیم و برای غایب،امین معین نشده است، دادستان می‌تواند به نام محجور و غایب به درخواست تصدیق انحصار ‌وراثت اعتراض کند که این موضوع در ماده ۳۶۸ قانون امور حسبی بیان شده اس.
  • اشخاص ذی‌نفع ‌در صورتی که گواهی انحصار وراثت به زیان وراث یا اشخاص ذی‌نفع صادر شودو مطابق ماده ۳۶۹ قانون امور حسبی، رای دادگاه در این مورد قابل تجدیدنظرخواهی است.

در صورتی که کسی به آن درخواست اعتراض ننماید، بدون تشکیل جلسه رسیدگی و دعوت از وراث ، گواهی انحصار وراثت که بیانگر مشخصات و تعداد وراث و نسبت آن‌ها با متوفی و سهم ایشان از ما ترک است صادر می گردد.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ گواهی انحصار وراثت :

  • شناسنامه متوفی
  • گواهی فوت متوفی
  • کارت ملی متوفی
  • استشهادیه محضری
  • رسید گواهی مالیاتی (مالیات بر ارث)
  • کپی برابر اصل شده شناسنامه وراث

وکیل متخصص در امور انحصار وراثت :

موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان با تشکیل گروه وکلای مهر و به کارگیری بیش از ۱۰۰ وکیل پایه یک دادگستری در سطح ایران و در سطح بین‌الملل آماده ی ارائه ی مشاوره حقوقی و قبول وکالت در تمامی زمینه ها می‌باشد.

گروه وکلای مهر تحت سرپرستی محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری با بیش از ۱۵ سال سابقه قضایی و وکالت می باشد و یکی از موسسات حقوقی پیشرو در وکالت تخصصی در داخل و خارج از کشوراست.

لذا با توجه به امور تخصصی انحصار وراثت و استفاده از وکلای متخصص و مجرب در زمینه دعاوی مربوط به انحصار وراثت ،  شما عزیزان می توانید با وکلا و مشاورین زبده موسسه حقوقی و داوری بین‌المللی طلیعه عدالت و مهر پارسیان مشورت نمایید واطلاعات لازمه رااز ما دریافت نمایید.

مشاوره حقوقی امور کاری و استخدامی

مشاوره حقوقی امور پولی و بانکی

مشاوره حقوقی امور مالی و مالیاتی

مشاوره حقوقی بورس و اوراق بهادار

مشاوره حقوقی سرمایه گذاری خارجی

مشاوره حقوقی خانواده

مشاوره حقوقی آنلاین

مشاوره حقوقی تلفنی

مشاوره حقوقی حضوری

 

وکیل انحصار وراثت
وکیل انحصار وراثت

راه‌های ارتباطی با وکیل انحصار وراثت

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۵

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۶

۰۲۱-۸۸۶۶۳۹۲۷

۰۲۱-۸۸۶۶۳۶۲۸

۰۲۱-۸۸۷۹۵۴۰۸

۰۲۱-۸۸۷۹۶۱۴۳

شماره های همراه وکیل انحصار وراثت

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۲

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۳

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۴

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۵

۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۹

درخواست وقت مشاوره با محمدرضا مهری، مدیر موسسه حقوقی مهر پارسیان، از طریق شماره های اعلامی امکان پذیر است.

دفتر وکالت و مشاوره حقوقی محمدرضا مهری