وکیل دیوان محاسبات

وکیل دیوان محاسبات

وکیل دیوان محاسبات


بهترین وکیل دیوان محاسبات در این نوشتار به بررسی ارکان و وظایف دیوان محاسبات کشور پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

بررسی ماهیت، هدف، سازمان، ارکان و وظایف دیوان محاسبات کشور

مهار یا کنترل قدرت یکی از مفاهیم محوری در طول تاریخ اندیشه حقوق اداری بوده است. با اینکه قدرت حکومت برای تحقق بخشیدن به بسیاری از ارزش ها در جامعه از قبیل؛ عدالت، آزادی و برابری ضروری است، اما هر حکومتی ممکن است فاسد شود و ارزش­ هایی که قرار بوده ترویج و تقویت کند، ویران نماید.

لذا ابزار نظارتی گوناگونی برای جلوگیری از این مساله در نظر می­ گیرند که یکی از این ساز و کارها تفکیک قواست که دیوان محاسبات به­ عنوان یکی از ابزارهای نظارت پارلمان بر قوه مجریه میتواند نقش  عمده­ ای در مقابله با فساد اداری، مالی ایفا نماید.

به منظور تسریع در تهیه تفریغ بودجه سال­ های پس از انقلاب و رفع مشکلات اجرایی ناشی از جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی، قانونی با عنوان قانون تفریغ بودجه سال­ های پس از انقلاب مصوب ۱۳۶۵ از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت.

به­ موجب این قانون وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف گردید، صورت­ حساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور را هر سال حداکثر تا پایان دی ماه سال بعد تنظیم کرده و پس از تأیید هیأت وزیران، جهت تهیه گزارش تفریغ بودجه که با بررسی حساب­ ها و اسناد و تطبیق آن ها با صورت حساب عملکرد سالانه بودجه کل کشور نسبت به تهیه تفریغ بودجه سالانه اقدام کرده و هر سال گزارش تفریغ بودجه سال قبل را به انضمام نظرات خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم نموده و هر نوع تخلف از مقررات این قانون را رسیدگی و به هیأت های مستشاری ارجاع نماید.

طبق قانون محاسبات عمومی کشور مصوب نیز به­ عینه همین تکلیف بر عهده دیوان محاسبات کشور گذاشته شده است.

قانون اخیر وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف شده است، صورت حساب عملکرد هر سال مالی را حداکثر تا پایان آذر ماه سال بعد طبق تقسیمات و عناوین در آمد و سایر منابع تأمین اعتبار و اعتبارات مندرج در قانون بودجه سال مربوط تهیه و همراه با صورت گردش نقدی خزانه بطور همزمان یک نسخه به دیوان محاسبات کشور و یک نسخه به هیأت وزیران تسلیم نماید.
وکیل دیوان محاسبات

دیوان محاسبات کشور

نهادی حکومتی است که به­ عنوان یک دادگاه مالی و اداری عمل می‌ کند و در عین حال در امور مالی و اداری مستقل است و یکی از نهادهای وابسته به مجلس شورای اسلامی است و با نظارت بر رعایت قوانین و حسابرسی در همه فرآیندهای مالی کشور به ­عنوان بازوی نظارتی مجلس عمل می‌ کند، به ­تعبیر دیگر دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور بررسی و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و ناظر بر هزینه‌ های معین و مشخص شده در بودجه که از میزان معین شده تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات اداره­ های دولتی و جمع‌ آوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.

دیوان محاسبات به کلیه حساب‏ های وزارتخانه‏‌ ها، موسسه­ ها، شرکت‏ های دولتی و سایر دستگاه‏ هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‏‌ کنند، به­ ترتیبی که قانون مقرر می‌‏ دارد، رسیدگی یا حسابرسی می‏‌ نماید که هیچ هزینه‏‌ ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

دیوان محاسبات، حساب‏ ها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون، جمع‏ آوری و گزارش تفریغ بودجه هرسال را به انضمام نظرهای خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‏‌ نماید. این گزارش باید در دسترس عموم گذاشته شود.

جهت دریافت مشاوره با وکیل دیوان محاسبات در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

بودجه کل کشور

بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای ۱ سال مالی تهیه و حاوی پیش‌ بینی درآمد ها و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه‌ ها ‌برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاست­ ها و هدف­ های قانونی می‌ شود، بوده و از ۳ بخش به شرح ذیل تشکیل می‌ شود که عبارتند از؛

الف) بودجه عمومی دولت که شامل اجزاء زیر است؛

  1. پیش‌ بینی دریافت­ ها و منابع تامین اعتبار که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم در سال مالی قانون بودجه به وسیله دستگاه‌ ها از طریق حساب­ های‌ خزانه‌ داری کل اخذ می‌ گردد،
  2. پیش‌ بینی پرداخت­ هایی که از محل درآمد های عمومی و یا اختصاصی برای اعتبارهای جاری عمرانی و اختصاصی دستگاه های اجرایی میتواند ‌در سال مالی مربوط انجام گردد.
  • بودجه شرکت­ های دولتی و بانک­ ها شامل پیش‌ بینی درآمد ها و سایر منابع تامین اعتبار،
  • بودجه موسسه­ هایی که تحت­ عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می‌ شود.
مجرب ترین وکیل اداره کار

سال مالی

سال مالی ۱ سال هجری شمسی است که از اول فروردین ماه آغاز و به پایان اسفندماه ختم می شود.

اعتبار

عبارت است از؛ مبلغی که برای مصرف یا مصارف معین به منظور نیل به اهداف و اجرای برنامه‌­ های دولت به تصویب مجلس ‌شورای اسلامی می رسد.

دیون بلامحل

عبارت است از؛ بدهی های قابل پرداخت سال­ های گذشته که در بودجه مربوط اعتباری برای آن ها منظور نشده و یا زائد بر اعتبار‌ مصوب و در هر ۲ صورت به یکی از طرق ذیل بدون اختیار دستگاه ایجاد شده باشد که عبارت است از؛

  • احکام قطعی صادره از طرف مراجع صالحه،
  • انواع بدهی به وزارتخانه‌ ­ها و موسسه های دولتی و شرکت­ های دولتی ناشی از خدمات انجام شده، مثل: حق اشتراک برق، آب، هزینه­‌ های مخابراتی،‌ پست و هزینه‌­ های مشابه که خارج از اختیار دستگاه اجرایی ایجاد شده باشد،
  • سایر بدهی هایی که خارج از اختیار دستگاه ایجاد شده باشد. انواع دیون بلامحل موضوع این بند از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی تعیین ‌و اعلام خواهد شد.

مواد هزینه

نوع هزینه را در داخل بودجه و یا قسمتی از فعالیت یک وزارتخانه یا موسسه دولتی مشخص می کند.

درآمد عمومی

منظور درآمد های وزارتخانه ­ها و موسسه­ های دولتی و مالیات و سود سهام شرکت­ های دولتی و درآمد حاصل از ‌انحصارها و مالکیت و سایر درآمد هایی که در قانون بودجه کل کشور تحت عنوان درآمد عمومی منظور می شود.

دریافت ­های دولت

عبارت است از؛ کلیه وجوهی که تحت عنوان درآمد عمومی و درآمد اختصاصی و درآمد شرکت­ های دولتی و سایر منابع ‌تامین اعتبار و سپرده ­‌ها و هدایا به استثناء هدایائی که برای مصارف خاصی اهداء می گردد و امثال ­این ها و سایر وجوهی که به­ موجب قانون باید در ‌حساب­ های خزانه ­‌داری کل متمرکز شود.

سایر منابع تامین اعتبار

عبارت است از؛ منابعی که تحت عنوان وام، انتشار اوراق قرضه، برگشتی از پرداخت ­های سال های قبل و عناوین مشابه در ‌قانون بودجه کل کشور پیش‌ بینی می ­شود و ماهیت درآمد ندارند.

وجوه عمومی

عبارت است از؛ نقدینه­‌ های مربوط به وزارتخانه‌ ­ها و موسسه ­های دولتی و شرکت های دولتی و نهادها و موسسه ­های عمومی غیر‌ دولتی و موسسه های وابسته به سازمان ­های مذکور که متعلق حق افراد و موسسه ­های خصوصی نیست و صرف ­نظر از نحوه و منشاء تحصیل آن به صورت­ منحصر‌ برای مصارف عمومی به ­موجب قانون قابل دخل و تصرف می باشد.

وجوهی نظیر؛ سپرده، وجه ‌الضمان و مانند آن ها که بطور موقت در اختیار دستگاه ­های مذکور در این ماده قرار می ­گیرد و پس از انقضاء ‌مدت معین و یا حصول شرایط خاص قابل استرداد است مادام که در اختیار دستگاه ­های مزبور می ­باشد، تصرف در آن ها بدون رضایت صاحب وجه یا ‌احراز اعراض صاحب آن در حکم تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی تلقی می ­گردد.

اسناد و اوراق بهادار متعلق به سازمان های مذکور در این ماده نیز در حکم وجوه عمومی است.

درآمد اختصاصی

عبارت است از؛ درآمد هایی که به موجب قانون برای مصرف یا مصارف خاص در بودجه کل کشور تحت عنوان درآمد‌ اختصاصی منظور می گردد.

درآمد شرکت های دولتی

عبارت است از؛ درآمد هائی که در قبال ارائه خدمت و یا فروش کالا و سایر فعالیت هایی که شرکت­ های مذکور به ­موجب قوانین و مقررات مجاز به انجام آن ها هستند عاید آن شرکت ­ها می­ گردد.

سایر منابع تامین اعتبار شرکت ­های دولتی

عبارت است از؛ منابعی که شرکت ­های مزبور تحت عنوان کمک دولت، وام استفاده از ذخائر، کاهش‌ سرمایه در گردش و یا عناوین مشابه به­ موجب قانون مجاز به­ منظور کردن آن در بودجه‌ های مربوط هستند و منظور از سرمایه در گردش مازاد دارایی­ های جاری بر بدهی­ های جاری است.

تشخیص

عبارت است از؛ تعیین و انتخاب کالا و خدمات و سایر پرداخت­ هائی که تحصیل یا انجام آن ها برای نیل به اجرای برنامه‌ ­های دستگاه ­های اجرائی ضروری است.

تامین اعتبار

عبارت است از؛ اختصاص دادن تمام یا قسمتی از اعتبار مصوب برای هزینه معین.

تعهد

منظور از تعهد ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از موارد ذیل است که عبارتند از؛

  • تحویل کالا یا انجام دادن خدمت،
  • اجرای قراردادهائی که با رعایت مقررات منعقد شده باشد،
  • احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذی­ صلاح،
  • پیوستن به قراردادهای بین ‌المللی و عضویت در سازمان ­ها یا مجامع بین‌ المللی با اجازه قانون.

تسجیل

عبارت است از؛ تعیین میزان بدهی قابل پرداخت به موجب اسناد و مدارک اثبات‌ کننده بدهی.

حواله

اجازه ‌ای است کتبی وسیله مقامات مجاز وزارتخانه یا موسسه دولتی و یا شرکت دولتی و یا دستگاه اجرایی محلی و یا نهادهای ‌عمومی غیر دولتی و یا سایر دستگاه­ های اجرایی برای تادیه تعهدها و بدهی های قابل پرداخت از محل اعتبارات مربوط عهده ذی­ حساب در وجه ‌ذی­ نفع صادر می ­شود.

درخواست وجه

سندی است که ذی­ حساب برای دریافت وجه به ­منظور پرداخت حواله­ های صادر شده موضوع این قانون و سایر ‌پرداخت هایی که به ­موجب قانون از محل وجوه متمرکز شده در خزانه مجاز می­ باشد، حسب مورد از محل اعتبارها و یا وجوه مربوط عهده خزانه در مرکز ‌و یا عهده نمایندگی خزانه در استان در وجه حساب بانکی پرداخت دستگاه اجرایی ذی ربط صادر می ­کند.

هزینه

عبارت است از؛ پرداخت­ هایی است که بطور قطعی به ذی نفع در قبال تعهد یا تحت عنوان کمک یا عناوین مشابه با رعایت قوانین و ‌مقررات مربوط صورت می گیرد.

تنخواه‌ گردان­ خزانه

عبارت است از؛ اعتبار بانکی در حساب درآمد عمومی نزد بانک مرکزی که به ­موجب قانون ‌اجازه استفاده از آن به میزان معین در هر سال مالی برای رفع احتیاج­ های نقدی خزانه در همان سال به وزارت امور اقتصادی و دارایی داده می شود و منتهی ‌تا پایان سال واریز می ­گردد.

تنخواه‌ گردان ­استان

عبارت است از؛ وجهی که خزانه از محل اعتبارهای مصوب به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه ­‌های جاری و عمرانی دستگاه ­های اجرایی محلی تابع نظام بودجه استانی در اختیار نمایندگی­ های خزانه در مرکز هر استان قرار می ­دهد.

تنخواه ­گردان ­حسابداری

عبارت است از؛ وجهی که خزانه و یا نمایندگی خزانه در استان از محل اعتبارها مصوب برای انجام بعضی از‌ هزینه­ های سال جاری و تعهدات قابل پرداخت سال ­های قبل در اختیار ذی حساب قرار می ­دهد، تا در قبال حواله­ های صادر شده واریز و با صدور ‌درخواست وجه مجدد دریافت گردد.

تنخواه‌ گردان­ پرداخت

عبارت است از؛ وجهی که از محل تنخواه‌ گردان حسابداری از طرف ذی­ حساب با تائید وزیر یا رئیس موسسه و یا‌ مقام های مجاز از طرف آن ها برای انجام برخی از هزینه ­ها در اختیار واحدها و یا مامورینی که به موجب این قانون و آئین ­نامه های اجرایی آن مجاز به ­دریافت تنخواه‌ گردان هستند، قرار می­ گیرد تا به تدریج که هزینه ­های مربوط انجام می ­شود، اسناد هزینه تحویل و مجدد وجه دریافت دارند.

وکیل طلاق توافقی قیطریه

سپرده

منظور از سپرده عبارت است از؛

  • وجوهی که طبق قوانین و مقررات به ­منظور تامین و یا جلوگیری از تضییع حقوق دولت دریافت می­ گردد و استرداد و یا ضبط آن تابع شرایط ‌مقرر در قوانین و مقررات و قراردادهای مربوط است.
  • وجوهی که به ­موجب قرارها و یا احکام صادره از طرف مراجع قضایی از اشخاص حقیقی و یا حقوقی دریافت می­ گردد و به ­موجب قرارها و ‌احکام مراجع مذکور بطور کلی یا جزیی قابل استرداد می باشد.
  • وجوهی که براساس مقررات قانونی توسط اشخاص نزد دستگاه ­های دولتی به نفع اشخاص ثالث تودیع می­ گردد تا با رعایت مقررات مربوط‌ به ذی­ نفع پرداخت شود.

نکته: وجوهی که توسط دستگاه ­های دولتی به موجب مقررات تحت عنوان ودیعه و یا حق اشتراک آب و برق، تلفن، تلکس، گاز و نظایر آن ها از‌ اشخاص دریافت می­ شود، از نظر این قانون سپرده تلقی نمی گردد و از هر نظر مشمول مقررات مربوط به خود می­ باشد.

ذی­ حساب

ماموری است که به ­موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارایی از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به­ منظور اعمال ‌نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی در وزارتخانه‌ ­ها و موسسه ­ها و شرکت­ های دولتی و دستگاه ­های اجرایی محلی و‌ موسسه ­ها و نهادهای عمومی غیر دولتی به این سمت منصوب می­ شود، ذی ­حساب زیر نظر رئیس دستگاه اجرایی وظایف خود را انجام می­ دهد و انجام سایر وظایف مشروحه ذیل را به ­عهده خواهد داشت؛

  • نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگهداری و تنظیم حساب ها بر طبق قانون و ضوابط و مقررات مربوط و صحت و سلامت آن ها،
  • نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی،
  • نگاهداری و تحویل و تحول وجوه و نقدینه ها و سپرده‌ ها و اوراق بهادار،
  • نگاهداری حساب اموال دولتی نظارت بر اموال مذکور.

جهت دریافت مشاوره با وکیل دیوان محاسبات در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

انواع نظارت دیوان محاسبات کشور

نظارت­ های دیوان محاسبات کشور ب­طور عمومی به ۲ نوع ذیل قابل تقسیم می­ باشد؛

نظارت داخلی

روش­ های هماهنگ شده ای است که مدیریت برای افزایش کارآیی عملیات و پیروی از خط مشی­ های تجویز شده اعمال می ­نماید. هم­چنین حسابرسی داخلی به عنوان کارمندی تعریف شده است که مسئولیت حسابرسی تمام یا بخشی از حساب ­ها و یا عملیات یک سازمان یا شرکت های وابسته را به عهده دارد.

نظارت خارجی

از طرف دیگر نظارت ممکن است توسط مراجع خارج از واحد سازمانی صورت گیرد. بدین ترتیب حسابرسان مستقل که افرادی خارج از سازمان مورد حسابرسی می­ باشند وارد عمل می­ شوند.

جایگاه دیوان محاسبات کشور

قبل از تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی، دیوان محاسبات زیر نظر قوه مجریه اداره می شد، ولی به­ موجب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از وزارت امور اقتصادی و دارایی جدا شده و زیر نظر مستقیم مجلس شواری اسلامی قرار گرفت.

هدف دیوان محاسبات کشور 

مهمترین هدف دیوان محاسبات کشور با توجه به اصول مندرج در قانون اساسی «اعمال کنترل و نظارت‌ مستمر مالی به منظور پاسداری از بیت‌ المال» از طرق ذیل می ­باشد؛
کنترل عملیات و فعالیت ­های مالی کلیه وزارتخانه ­ها، موسسه­ های، شرکت ­های دولتی و سایر دستگاه ­هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور‌ استفاده می ­کنند،

بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار در ارتباط با سیاست ­های مالی تعیین شده در بودجه مصوب با‌ توجه به گزارش عملیاتی و محاسباتی ماخوذه از دستگاه ­های مربوطه، تهیه و تدوین گزارش تفریغ بودجه به انضمام نظرات خود و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی.

سازمان دیوان محاسبات کشور

دیوان محاسبات کشور بطور مستقیم زیر نظر مجلس شورای اسلامی می ­باشد و در امور مالی و اداری استقلال داشته و اعتبار مورد نیاز آن با‌ پیشنهاد دیوان مذکور پس از تائید کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی جداگانه در لایحه بودجه کل کشور منظور می شود.‌ تشخیص، انجام تعهد و تسجیل هزینه ­های آن با رعایت قوانین و مقررات از وظایف رئیس دیوان محاسبات و یا کسانی است که از طرف وی مجاز به‌ این امور شوند.

مقر دیوان محاسبات کشور پس از افتتاح هر دوره قانون­گذاری به پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی و‌ تصویب نمایندگان ملت انتخاب می ­شود.

ارکان دیوان محاسبات کشور

دیوان محاسبات کشور دارای ارکانی به شرح ذیل است که عبارتند از؛

رئیس دیوان محاسبات کشور

رئیس دیوان محاسبات کشور پس از افتتاح هر دوره قانون­گذاری به پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی و‌ تصویب نمایندگان ملت انتخاب می ­شود و برکناری رئیس دیوان محاسبات با پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و با تصویب اکثریت نمایندگان انجام می­ گیرد.

اداره کلیه امور مالی و استخدامی و اداری دیوان محاسبات با رئیس دیوان است.

 دادسرا

دیوان محاسبات کشور دارای یک دادسرا است که از یک دادستان و تعداد کافی دادیار و یک دفتر تشکیل می شود. دادستان دیوان محاسبات کشور پس از افتتاح هر دوره قانون­گذاری به پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان ملت انتخاب می­ شود، برکناری دادستان دیوان محاسبات به پیشنهاد کمیسیون دیوان محاسبات و با تصویب اکثریت‌ نمایندگان مجلس خواهد بود.

دادستان دیوان محاسبات کشور در حدود قوانین و مقررات مالی در حفظ حقوق بیت‌ المال اقدام می نماید و در انجام وظایف خود‌ میتواند به هر یک از دستگاه ­ها به ­شخصه مراجعه و یا این ماموریت را به یکی از دادیاران محول نماید و هرگاه در مواعد مقرر حساب ماهانه یا سالانه و صورت‌ های مالی و هر نوع سند و یا مدرک مورد نیاز در اختیار دیوان محاسبات کشور قرار‌ نگیرد، دادستان دیوان محاسبات کشور موظف است به محض اعلام، علیه مسئول یا مسئولین امر دادخواست تنظیم و جهت طرح در هیات‌ های ‌مستشاری به رئیس دیوان محاسبات کشور ارسال نماید.

دادستان دیوان محاسبات کشور موظف است به مورد کسری ابواب­ جمعی مسئولین و موارد مذکور در این قانون و هم­چنین سایر‌ مواردی که رسیدگی به آن ها در صلاحیت دیوان محاسبات کشور می باشد، رسیدگی و پس از تکمیل پرونده با صدور دادخواست مراتب را جهت طرح در‌ هیات‌ های مستشاری به رئیس دیوان محاسبات کشور اعلام دارد.

طلاق توافقی در مشهد چقدر هزینه خواهد داشت؟

نکته: رئیس دیوان محاسبات کشور مکلف است حداکثر ظرف ۱۰ روز دادخواست دادستان را به هیات‌ های مذکور ارجاع دهد.

نکته: دادسرای دیوان محاسبات کشور میتواند درخواست تامین خواسته و یا محکوم به را از محکمه تجدیدنظر نماید. محکمه مذکور در‌ صورتی که دلایل درخواست تأمین را کافی بداند، قرار مقتضی صادر می نماید. قرار مذکور طبق مقررات اجرایی مربوط به احکام تامین خواسته قابل‌ اجراء می باشد.

نحوه رسیدگی به تخلف ­های اداری رئیس یا دادستان دیوان

تخلف ­های اداری رئیس یا دادستان دیوان محاسبات کشور بنا به دستور رئیس مجلس و نظارت کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه مجلس‌ شورای اسلامی در هیات عمومی که بدون حضور رئیس یا دادستان تشکیل می گردد براساس قوانین مربوط مورد رسیدگی و صدور رای قرار می گیرد.‌ مرجع تجدیدنظر در این مورد دیوان عالی کشور خواهد بود.

هیات مستشاری

هیات­ های مستشاری حداقل ۳ و حداکثر ۷ هیات می باشد و هر هیات مرکب از ۳ مستشار است که‌ یکی از آن ها رئیس هیات خواهد بود و هر منطقه شامل چند استان و مقر هر هیات مستشاری در مرکز یکی از استان­ های مربوط خواهد بود و مستشاران دیوان محاسبات کشور پس از افتتاح هر دوره قانون­گذاری از بین کارکنان امین و متدین و متخصص در امور دیوان محاسبات و ‌یا افراد دیگر واجد شرایط مذکور در این ماده انتخاب می شوند.

جلسات هیات ­های مستشاری با حضور ۳ نفر رسمیت خواهد داشت و آراء صادره با اکثریت معتبر است. در مواردی که عده آن ها کمتر از ۳ نفر باشد، به درخواست هیات از طرف رئیس دیوان محاسبات کشور کمبود از بین مستشاران سایر هیات­ ها انتخاب و در رسیدگی و اتخاذ تصمیم‌ شرکت خواهند نمود.

جهت دریافت مشاوره با وکیل دیوان محاسبات در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

طرق انتخاب هیات‌ های مستشاری

انتخاب هیات‌ های مستشاری از طرق ذیل به عمل می آید که عبارتند از؛
رئیس دیوان محاسبات کشور پس از دریافت حکم حداقل اسامی ۱۵ نفر از افراد امین و متدین و کاردان را حتی الامکان از میان افراد واجد شرایط ‌دیوان محاسبات کشور به کمیسیون دیوان محاسبات، بودجه و امور مالی مجلس پیشنهاد خواهد نمود.

کمیسیون از بین افراد مذکور حداقل ۹ نفر را به‌ عنوان اعضای اصلی هیأت مستشاری و ۳ نفر را به عنوان اعضای جانشین انتخاب و به رئیس دیوان محاسبات کشور معرفی خواهد کرد.

چنانچه معرفی ۴۰ نفر جهت انتخاب اعضای هیأت­ های مستشاری برای رئیس دیوان محاسبات به دلیل موجه در ۱ نوبت ممکن نباشد، رئیس ‌دیوان مزبور موظف است ظرف ۲ ماه پس از دریافت حکم در نوبت اول اسامی حداقل ۲۰ نفر را به کمیسیون دیوان محاسبات معرفی و در صورتی­ که‌ در مدت مذکور معرفی نکرد مستعفی شناخته می شود و پس از ۴ ماه از معرفی ۲۰ نفر اول باید بیست نفر دوم را معرفی نماید.

‌ در صورت نیاز به افزایش هیات‌ های مستشاری رئیس دیوان محاسبات کشور به ازای هر هیات ۵ نفر را که واجد شرایط مذکور در این ماده‌ باشند، به­ کمیسیون دیوان محاسبات، بودجه و امور مالی مجلس معرفی خواهد نمود.

کمیسیون از میان افراد پیشنهادی ۳ نفر را به عنوان عضو اصلی ‌هیات مستشاری و ۱ نفر را به عنوان عضو جانشین انتخاب و به رئیس دیوان محاسبات کشور معرفی خواهد کرد.

نکته: افزایش تعداد هیأت‌ های مستشاری، تعیین روسای هیات ­ها و صدور حکم مستشاران از وظایف رئیس دیوان محاسبات کشور می باشد.

نکته: رئیس و دادستان و اعضاء هیات های مستشاری تا انتخاب و معرفی اعضاء جدید در هر دوره قانون­گذاری به کار خود ادامه خواهند داد و‌ انتخاب مجدد آن ها بلامانع است.

نحوه انتخاب اعضاء جانشین هیات­ های مستشاری

اعضاء جانشین با انتخاب و از طرف رئیس دیوان محاسبات کشور در موارد ذیل به عضویت هیات ­های مستشاری در خواهند آمد که عبارت است از؛

  1. در مورد فوت یا استعفا یا بازنشستگی یکی از اعضاء هیات­ ها،
  2. در مواردی که هر یک از مستشاران به علتی برای مدتی بیش از ۴ ماه متوالی از انجام وظیفه بازماند.

موارد مورد رسیدگی در هیات ­های مستشاری

هیات­ های مستشاری به موارد ذیل رسیدگی و انشاء رای می نمایند؛

  •  عدم ارائه صورت ­های مالی، حساب درآمد و هزینه، دفاتر قانونی و صورت­ حساب کسری و یا اسناد و مدارک در موعد مقرر به دیوان محاسبات‌ کشور،
  • تعهد زائد بر اعتبار و یا عدم رعایت قوانین و مقررات مالی،
  • عدم واریز به موقع درآمد و سایر منابع تامین اعتبار منظور در بودجه عمومی به حساب مربوط و هم­چنین عدم واریز وجوهی که به عنوان‌ سپرده یا وجه‌ الضمان و یا وثیقه و یا نظائر آن ها دریافت می­ گردد،
  • عدم پرداخت به موقع تعهدهای دولت که موجب ضرر و زیان به بیت‌ المال می­ گردد،
  • سوءاستفاده، غفلت و تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی و یا هر خرج یا تصمیم نادرست که باعث اتلاف یا تضییع بیت‌ المال شود،
  • پرونده‌ های کسری ابواب­ جمعی مسئولین مربوط،
  • ایجاد موانع و موارد نامشروع غیرقابل توجیه از ناحیه مسئولین ذی­ ربط دستگاه ­ها در قبال ممیزین و یا حسابرسان و سایر کارشناسان دیوان‌ محاسبات کشور در جهت انجام وظایف آنان،
  • پرداخت و دریافت­ هایی که خلاف قوانین موجود به دستور کتبی مقام ­های مسئول صورت گیرد،
  • تائید و یا صدور رای نسبت به گزارش ­های حسابرسان داخلی و خارجی شرکت ها و موسسه ­های و سازمان ­های مربوطه،
  • رسیدگی و صدور رای نسبت به گزارش‌ های حسابرسی و گواهی حساب ­های صادره توسط دیوان محاسبات کشور،

نکته: خلاصه گزارش­ های رسیدگی یا حسابرسی کلیه دستگاه ­های اجرایی پس از رسیدگی دادستان دیوان محاسبات و هیات ­های مستشاری ظرف مدت‌ ۱ ماه از تاریخ تنظیم هر گزارش باید جهت اطلاع کمیسیون دیوان محاسبات و بودجه و امور مالی مجلس شورای اسلامی ارسال گردد.

اقدامات هیات های مستشاری بعد از احراز تخلف

هیات ­ها در صورت احراز وقوع تخلف ضمن صدور رای نسبت به ضرر و زیان وارده متخلفین را حسب مورد به مجازات‌ های اداری ذیل‌ محکوم می نمایند که عبارتند از؛

  • توبیخ کتبی با درج در پرونده استخدامی،
  • کسر حقوق و مزایا حداکثر از ۱ ماه تا ۱ سال،
  • انفصال موقت از ۱ ماه تا ۱ سال،
  • اخراج از محل خدمت،
  • انفصال دائم از خدمات دولتی.

نکته: اگر ثابت شود که از ناحیه مسئولان بدون سوء نیت ضرری به بیت‌ المال وارد شده است، از طرف هیات­ های مستشاری رای به جبران آن‌ طبق قانون دیوان محاسبات صادر خواهد شد و در مورد تخلف ­هایی که ناشی از دستور رئیس جمهوری و نخست‌ وزیر و وزراء بوده و اثر مالی داشته باشد‌ علاوه بر جبران ضرر گزارش لازم حسب مورد جهت استحضار و اخذ تصمیم به مجلس داده خواهد شد.

جهت دریافت مشاوره با وکیل دیوان محاسبات در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

نحوه رسیدگی به تخلف ­های اعضاء هیات‌ های مستشاری

تخلف­ های اعضاء هیات‌ های مستشاری با اعلام رئیس دیوان محاسبات کشور در کمیسیون دیوان محاسبات، بودجه و امور مالی مجلس ‌شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار می گیرد.

  • هیات عمومی دیوان محاسبات کشور

هیات عمومی دیوان محاسبات کشور با حضور حداقل ۱۶ نفر اعضای اصلی هیات­ های مستشاری با دعوت و به ریاست رئیس دیوان‌ محاسبات کشور برای رسیدگی به موارد ذیل تشکیل می شود، تصمیمات هیات با رای اکثریت مطلق حاضرین در جلسه معتبر است و عبارتند از؛

  • ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در انجام وظایف هیات‌ های مستشاری،
  • صدور رای در خصوص تفریغ بودجه و گزارش نهایی آن،
  • سایر مواردی که رئیس دیوان محاسبات کشور تشکیل هیات عمومی را لازم بداند،
  • اظهارنظر در خصوص گزارش تفریغ بودجه و گزارش نهایی،
  • اظهارنظر در آئین‌ ­نامه‌ ­ها و روش ­های اجرایی مربوط به نحوه کار دیوان محاسبات کشور،
  • سایر مواردی که رئیس دیوان محاسبات کشور تشکیل هیات عمومی را لازم بداند.
وکیل خانواده ایرانیان خارج از کشور

نکته: تصمیم ­های هیات عمومی دیوان محاسبات با رای ۱۲ نفر از مستشاران حاضر در جلسه معتبر است تاریخ جلسات هیات عمومی و دستور جلسه به دادستان‌ دیوان محاسبات کشور اعلام می شود.
در مواردی که هیات­ های مستشاری کامل نشده، عده موجود هیات­ های مستشاری هیات عمومی را تشکیل می دهد و رسمیت جلسه آن با‌حضور هیات عمومی و تصمیمات هیات با رای حداقل اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

نکته: دادستان دیوان محاسبات کشور میتواند در مذاکرات هیأت عمومی بدون داشتن حق رای شرکت نماید.

ابلاغ و اجرای آراء هیات­ های مستشاری دیوان محاسبات کشور

آراء هیات­ های مستشاری دیوان محاسبات کشور را دادستان و یا نماینده او برای اجراء به دستگاه های مربوط ابلاغ و نسخه‌ ای از آن را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال و در اجرای آن ها مراقبت می نمایند و اگر آراء مزبور بلااجرا بماند دادستان دیوان محاسبات کشور موظف است، مراتب را به‌ مجلس شورای اسلامی اعلام نماید.

ظرف ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ به محکوم ­علیه از طرف وی و دادستان قابل تجدیدنظر است. مرجع تجدیدنظر‌ انحصاری به موارد اعتراض رسیدگی و مبادرت به ­صدور حکم می ­نماید، حکم صادره قطعی است. در صورتی که رای صادره هیات ­های مستشاری مستند به‌ قبول محکوم‌ علیه و دادستان باشد و یا حضوری بوده و ابلاغ نیز واقعی باشد با انقضای موعد مذکور این رای قطعی و لازم‌ الاجراء خواهد بود.

مرجع صالح رسیدگی به تقاضای تجدیدنظر آراء هیات ­های مستشاری دیوان محاسبات کشور

مرجع رسیدگی به تقاضای تجدیدنظر محکمه صالحه است که تشکیل می شود از ۱ نفر حاکم شرع به انتخاب شورای عالی قضایی و ‌۲ نفر از مستشاران دیوان محاسبات به عنوان کارشناس و به انتخاب رئیس دیوان که در پرونده مطروحه سابقه رای نداشته باشند و محل تشکیل محکمه‌ مذکور در تهران خواهد بود.

در مواردی که ابلاغ واقعی آراء هیات­ ها میسر نباشد و نیز در مورد آراء غیابی با انقضای موعد مقرر در قانون، دادستان دیوان محاسبات‌ مکلف است پرونده را به انضمام رای صادره و با اظهارنظر به مرجع تجدیدنظر مذکور در تبصره ۱ این ماده ارسال نماید. اعلام قطعیت با مرجع‌ تجدیدنظر مذکور در تبصره ۱ این ماده خواهد بود.

نکته: هیات­ های مستشاری اسناد و مدارکی را که مورد تقاضای دادستان دیوان محاسبات کشور باشد در اختیار مشارالیه می ­گذارد.

اعاده دادرسی آراء هیات­ های مستشاری دیوان محاسبات کشور

تقاضای اعاده دادرسی در محکمه‌ ­ای رسیدگی و مورد صدور حکم واقع می شود که حکم قبلی را صادر نموده است و منحصر به‌ قسمت­ هایی از حساب است که مورد تقاضای اعاده دادرسی واقع شده است و محکمه مکلف است ظرف ۱ ماه نظر خود را مبنی بر قبول و یا رد تقاضای اعاده دادرسی اعلام نماید.

لازم ­به ­ذکر است ­که، تقاضای اعاده دادرسی موجب توقف اجرای حکم نیست، مگر پس از اخذ‌ تامین مقتضی و ‌تصحیح و رفع ابهام آراء هیات­ های مستشاری و احکام دادگاه تجدیدنظر با هیات­ ها و دادگاه صادرکننده رای و حکم می باشد.

موارد پذیرش اعاده دادرسی آراء هیات­ های مستشاری دیوان محاسبات کشور

تقاضای اعاده دادرسی در موارد ذیل مورد قبول می ­باشد؛

  1. اگر در نوشتن ارقام یا در عملیات حسابداری اشتباهی شده باشد،
  2. اگر ضمن رسیدگی به سایر حساب ها ثابت شود که اقلامی به حساب نیامده و یا مکرر به حساب آمده است،
  3. هرگاه پس از صدور رای و حکم اسنادی به دست آید که محرز شود اسناد مزبور در موقع رسیدگی موجود بوده لیکن به عللی در دسترس‌ نبوده و یا مورد توجه هیات قرار نگرفته باشد،
  4. هرگاه رای و حکم به استناد اسنادی صادر شده که مجعول بودن اسناد مزبور در مراجع دادگستری به حکم قطعی ثابت شده باشد.

نکته: هرگاه یکی از هیات ­های مستشاری ضمن رسیدگی متوجه شود موردی که در گذشته رسیدگی و نسبت به آن رای صادر گردیده است از موارد ‌اعاده دادرسی است باید حسب مورد مراتب را کتبی به محکوم‌ علیه یا دادستان اعلام کند.
مطالبات دولت ناشی از آراء و احکام قطعی صادره بر طبق مقررات اجرایی احکام مراجع قضایی خواهد بود.

معاونین رئیس دیوان محاسبات کشور

رئیس دیوان محاسبات کشور دارای چهار معاون است.

مشاورین

رئیس دیوان محاسبات کشور به­ تعداد لازم دارای مشاور در حوزه ­های تخصصی است.

حسابرسان

دیوان محاسبات کشور از تعداد کافی حسابرس برخوردار است و در جهت انجام وظایف قانونی خود در حدود اعتبار مصوب میتواند از خدمات حسابرسان بخش خصوصی استفاده نماید، حسابرسان مذکور پس از تائید صلاحیت توسط دیوان محاسبات به عنوان حسابرس مورد تائید آن دیوان محسوب می گردند.

کارشناسان

دیوان محاسبات کشور از تعداد کافی کارشناس برخوردار است.

مستخدمین اداری

دیوان محاسبات کشور از لحاظ مقررات استخدامی تابع آئین­ نامه خاصی خواهد بود که از طرف دیوان مزبور تهیه و با رعایت اصل قانون اساسی به تصویب مجلس شورای اسلامی می ­رسد و تا تصویب آئین ­نامه فوق ­الذکر تابع قانون استخدام کشوری خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره با وکیل دیوان محاسبات در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

وظایف و اختیارهای دیوان محاسبات

  • حسابرسی یا رسیدگی کلیه حساب ­ها درآمد و هزینه و سایر دریافت­ ها و پرداخت ­ها و نیز صورت های مالی دستگاه ­ها از نظر مطابقت با قوانین و‌ مقررات مالی و سایر قوانین مربوط و ضوابط لازم‌ الاجراء،
  • بررسی وقوع عملیات مالی در دستگاه ­ها به­ منظور اطمینان از حصول و ارسال صحیح و به موقع درآمد و یا انجام هزینه و سایر دریافت­ ها و‌ پرداخت ­ها،
  • رسیدگی به موجودی حساب اموال و دارایی ­های دستگاه ­ها،
  • بررسی جهت اطمینان از برقراری روش ­ها و دستورالعمل­ های مناسب مالی و کاربرد موثر آن ها در جهت نیل به اهداف دستگاه ­های مورد‌ رسیدگی،
  • اعلام نظر در خصوص لزوم وجود مرجع کنترل­ کننده داخلی و یا عدم کفایت مرجع کنترل ­کننده موجود در دستگاه­ های مورد رسیدگی با‌ توجه به گزارش ­های حسابرسی­ ها و رسیدگی­ های انجام شده جهت حفظ حقوق بیت‌ ­المال،
  • رسیدگی به ­حساب کسری ابواب ­جمعی و تخلف ­های مالی و هرگونه اختلاف حساب مامورین ذی ­ربط دولتی در اجرای قوانین و مقررات به‌ ترتیب مقرر در این قانون،
  • تجزیه و تحلیل لایحه تفریغ بودجه ارسالی از طرف قوه مجریه براساس نتایج حاصل از بررسی­ های، رسیدگی ­ها و یا حسابرسی­ های انجام شده‌ و تهیه و ارائه گزارش حاوی نظرات به مجلس شورای اسلامی،
  • موضوعات مرتبط با وظایف دیوان محاسبات را که از طرف مجلس‌ شورای اسلامی حسب مورد به آن ارجاع می ­شود، رسیدگی و اظهارنظر می­ نماید.
وکیل پایه یک کیفری

نکته: ‌دیوان محاسبات کشور برای انجام وظایف خود می­تواند در تمامی امور مالی کشور تحقیق و تفحص نماید و در تمام  موارد بطور مستقیم مکاتبه برقرار نماید و تمام مقامات جمهوری اسلامی ایران و قوای سه‌ گانه (قوه قضائیه، قوه مقننه، قوه مجریه) و سازمان ها و اداره ­ها تابعه و کلیه اشخاص و سازمان ­هایی که به نحوی از انحاء‌ از بودجه کل کشور استفاده می نمایند، مکلف به پاسخگویی مستقیم می ­باشند، حتی در مواردی که از قانون محاسبات عمومی مستثنی شده باشند.

نکته: هرگاه دیوان محاسبات کشور ضمن انجام وظایف به یکی از جرایم عمومی برخورد نماید، مکلف است موضوع را از طریق دادستان‌ دیوان محاسبات کشور برای تعقیب به مراجع قضایی اعلام نماید. این امر مانع از ادامه رسیدگی مزبور در دیوان محاسبات کشور نخواهد بود، زیرا رسیدگی و صدور رای از دیوان محاسبات کشور و همچنین احکام مرجع تجدیدنظر مبنی بر جبران خسارت در مورد اشخاص مانع‌ رسیدگی و محکومیت آنان به مجازات­ های اداری یا تعقیب کیفری در مراجع صالحه نخواهد بود.

تکلیف دستگاه ­ها در برابر دیوان محاسبات

دستگاه­ ها مکلفند حساب­ های درآمد و هزینه، صورت­ های مالی، اسناد و مدارک مربوط را به نحوی که دیوان محاسبات کشور تعیین می نماید‌ به دیوان مزبور تحویل نمایند. حسابرسی و رسیدگی آن ها به تشخیص دیوان محاسبات کشور در اداره­ های دیوان یا محل خود آن دستگاه­ ها انجام می­ گیرد. تعیین نحوه حفظ و نگهداری و بایگانی صورت حساب های مالی و اسناد و مدارک مربوط در دستگاه ­ها به عهده دیوان محاسبات کشور‌ است.

جهت دریافت مشاوره با وکیل دیوان محاسبات در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

بهترین وکیل دیوان محاسبات کشور

قبول وکالت در پرونده دیوان محاسبات مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، توسط وکلای متخصص امکان‌ پذیر است.
جهت دریافت مشاوره با بهترین وکلای متخصص با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس برقرار نمایید.

جهت دریافت مشاوره با وکیل دیوان محاسبات در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

همانطور که ملاحظه نمودید، پرونده ‌های دیوان محاسبات پیچیدگی ­های زیادی دارند. با بهره ‌گیری از وکلای با تجربه‌ و مجرب موسسه حقوقی مهر پارسیان می ­توانید، در این خصوص گام موثری در رسیدن به هدف نهایی (پیروزی در پرونده خود) برداشته باشید. وکلای مبرز موسسه حقوقی مهر پارسیان، در حوزه دعاوی دیوان محاسبات، با کلیه قوانین موجود و مربوط آشنایی کاملی دارند و به دلیل همین شناخت و تسلط، پس از بررسی پرونده یک راهکار مناسب جهت رسیدن به هدف نهایی، یعنی پیروزی انتخاب نموده و شما را در کلیه مراحل دعاوی خود، با مشاوره و راهنمایی موثرشان، همراهی می ­نمایند. مطمئن باشید با انجام این امر شانس پیروزی در پرونده مذکور چند برابر خواهد شد و از این بابت خیالتان راحت خواهد بود.

جهت دریافت مشاوره با وکیل دیوان محاسبات در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های ۸۸۶۶۳۹۲۵ یا ۸۸۶۶۳۹۲۶ یا ۸۸۶۶۳۹۲۷ با ما در ارتباط باشید.

دیوان محاسبات چیست؟

یک نهاد و سازمان دولتی وابسته به مجلس است که بر نحوه اجرای صحیح بودجه کشور نظارت دارد.

صدور رای در دیوان محاسبات چگونه است؟

در این دیوان صدور رای توسط هیئت عمومی دیوان محاسبات صورت خواهد گرفت.

دیوان محاسبات کشور چیست؟

دیوان محاسبات نهادی نظارتی است که تحت نظر مجلس به اجرای صحیح قانون بودجه نظارت می کند که در متن مقاله توضیح داده شده است

دیوان محاسبات کشور تحت نظر چه نهادی تشکیل می شود؟

دیوان محاسبات تحت نظر مجلس شورای اسلامی و با آیین نامه مصوب مجلس تشکیل می شود که توضیحات بیشتر در مقاله بیان شده است .

_

نشانی دفتر وکالت وکیل دیوان محاسبات در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک ۱۴- طبقه ۴- واحد ۹ و ۱۰

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف ۱۲ ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
انجام مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکیل دیوان محاسبات

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
معروف ترین وکیل کیفری تهران
وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معتبر ترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

۵/۵ - (۲۲ امتیاز)

۱۶ دیدگاه

  • سلام جناب شما تخصصی پرونده دیوان محاسبات انجام میدید من دنبال وکیل کارکشته میگردم که تخصص داشته باشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      در خصوص دعاوی مخصوص به دیوان محاسبات شما می‌توانید با آقای دکتر مهری وکیل متخصص امور دیوان محاسبات مشاوره داشته باشید. جهت هماهنگی تایم مشاوره با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۱ تماس حاصل فرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، مطابق رای دیوان عدالت اداری، شهرداری‌ها نیز تحت نظر دیوان محاسبات می‌باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در زمینه دیوان محاسبات با شماره ۰۹۱۲۰۰۶۷۶۶۶۲ تماس حاصل فرمایید.

  • سلام و عرض ادب من میخوام بدونم به جز بحث قضاوت برای حقوقی ها امکان استخدام توی دیوان محاسبات وجود داره برا پست شغلیه دیگه ای؟

    • سلام وقت شما بخیر
      آقای محمدعلی مهری متانکلایی به دلیل تسلط بر حقوق عمومی و حقوق خصوصی و تجربه کافی در این زمینه به شما معرفی می‌نمایم، جهت رزرو وقت مشاوره با ایشان می‌توانید با خطوط موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس حاصل نمایید.

  • سلام و وقت بخیر من میخوام با یه وکیل دیوان محاسبات مشاوره داشته باشم. ممنون میشم منو راهنمایی بفرمایید و یه وکیل خوب در این زمینه معرفی کنید.

    • سلام وقت شما بخیر
      آقای محمدعلی مهری متانکلایی به دلیل تسلط بر حقوق عمومی و حقوق خصوصی و تجربه کافی، از وکلای متخصص در این زمینه هستند، شما می‌توانید جهت رزرو وقت مشاوره با خطوط موسسه حقوقی مهرپارسیان تماس حاصل فرمایید.

  • سلام و وقت بخیر، من رشته ام حقوق، میخوام بدونم اگه بخوام دیوان محاسبات استخدام شم به جز بحث قضاوت عنوان شغلیه دیگه ای هست یا نه ؟ چون من علاقه ای به قضاوت ندارم.

  • سلام بنده از همکاران شما هستم برای پرونده ای سوالی برام پیش اومده که ممنون میشم استاتید محترم راهنمایی نمایند، میخواستم بدونم اعاده دادرسی از هیئت های مستشاری دیوان محاسبات از چه طریقی و به کجا باید تقدیم کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *