وکیل چک برگشتی ونک

وکیل چک برگشتی ونک

معرفی وکیل متخصص چک برگشتی محدوده ونک موضوع بحث امروز است.

برای استخدام در یک شرکت خصوصی مراجعه نمودم که علاوه بر ضامن معتبر از من چک ضمانت درخواست نمودند.

از طرفی به کار نیاز دارم و از طرف دیگر نگران مسئولیت کیفری و حقوقی چک ضمانت هستم.

کارفرما از من چک خواسته که در متن آن هم ضمانت قید نشود، چه کار کنم؟

محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی به سوال شما پاسخ خواهد داد.

صدور چک و هر نوع سند تجاری دارای وصف تجریدی است و عدم توجه ایرادات به اسناد تجاری باعث سهل الوصول شدن آنها خواهد بود.

در صورت صدور گواهی عدم پرداخت چک امکان داشتن حساب جاری و استفاده از تسهیلات بانکی را نخواهید داشت.

حتی وصف ضمانت در چک نیز می تواند باعث مسئولیت حقوقی و مدنی شما باشد.

حتما در متن چک دلیل صدور و نحوه پرداخت آن و نام گیرنده را قید نمایید.

فردی به من چک داده وذدر چک نوشته بابت ضمانت، میشه بفرمایید چک از بابت ضمانت یعنی چی؟

چک اگر تنها از بابت ضمانت و انجام عملی صادر شده باشد، نه تنها وصف کیفری ندارد بلکه محکومیت حقوقی را نیز به سختی در پی خواهد داشت.

مثال

اگر شخصی بابت خرید یک دستگاه اتومبیل یا آپارتمان یک فقره چک کلی، بدون تصریح جزئیات و فقط تحت عنوان ضمانت پرداخت تمام یا قسمتی از وجه معامله صادر کند.

یعنی مبنا و علت صدور چک مدیونیت و بدهکاری صادرکننده نباشد، بلکه به عنوان تضمین معامله یا تعهد صادر شده باشد. چک صادره ارزش کیفری نخواهد داشت.

بهترین وکیل امور ملکی

مورد دیگری که بسیار شایع است آنست که شخصی مغازه یا منزل مسکونی را اجاره کرده باشد و مالک خانه، یا مغازه، برای آنکه، تضمینی برای تخلیه ملک، سرموعد دریافت کرده باشد، از مستاجر بخواهد که یک فقره چک(به طور مثال معادل قیمت منزل یا مغازه) به عنوان تضمین تخلیه صادر و به او ارایه کند.

مثال دیگر آنکه، خریدار یک دستگاه آپارتمان از فروشنده بخواهد برای تضمین تعهد به انتقال سند در دفترخانه، یک فقره چک صادر کند و به دست خریدار یا به نزد واسطه (بنگاه) بسپارد.

درتمامی این موارد که، چک اخذ میشود، به دلیل آنکه صادرکننده درحقیقت مبلغ ذکر شده در متن چک را بدهکار نیست. صادرکننده قابل تعقیب کیفری و قابل مجازات نخواهد بود.

لازم بذکر است، این که چک بابت تضمین صادر شده است، ممکن است در متن خود چک ذکر شده باشد و یا آنکه این مطلب در چک بیان نشده باشد اما صادرکننده بتواند به طریق دیگری (مانند قولنامه یاشهادت شهود) این موضوع را اثبات کند.

دفتر وکیل چک برگشتی ونک

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری توسط وکلای متخصص اسناد تجاری ونک امکان پذیر است.

جهت هماهنگی از روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت 9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

021-88663925

021-88663926

021-88663927

021-88663628

021-88799562

021-88795408

021-88796143

شماره همراه وکیل پرونده چک برگشتی ونک

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

مشاوره حقوقی الزام به سند رسمی

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (26 امتیاز)

3 دیدگاه

  • سلام
    جناب دکتر مهری میشه درباره شرایط چکهای جدید توضیح بدین به ما؟
    من یه چک صیادی در وجهم صادر شده اما هر کاری میکنم نمیتونم تو سامانه صیاد ثبت کنم تا بتونم وصولش کنم به صادر کننده هم دسترسی ندارم که بتونه مشکل رو حل کنه

    • سلام و عرض ادب و احترام.
      درباره چکهای صیادی جدید مطالب زیر قابل طرح است:

      ثبت نقل و انتقال چک‌های جدید در سامانه صیاد از ۵ فروردین ‌ماه ۱۴۰۰ اجباری است.
      این چک‌ها، بدون ثبت در سامانه صیاد، قابلیت پردازش در شبکه بانکی را ندارند و بانک‌ها از پرداخت وجه چک جدید ثبت نشده در این سامانه، امتناع خواهند کرد.
      به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، براساس ماده ۲۱ مکرر قانون «اصلاح قانون صدور چک»، از پنجم فروردین ماه ۱۴۰۰ چک‌های جدید که بنفش رنگ هستند فقط از طریق ثبت در سامانه صیاد اعتبار خواهند داشت و چک‌های قدیمی به رویه قبلی خود بدون نیاز به ثبت در سامانه صیاد، کارسازی می‌شوند.

      🔹چک های جدید بنفش رنگ هستند

      چک‌های جدید که بنفش رنگ هستند، باید در سامانه صیاد ثبت شوند. بنابراین چک بنفش جدیدی که در سامانه صیاد ثبت نشده است را نباید از صادر کننده دریافت کرد و چک‌های قدیمی طبق روند قبلی و بدون نیاز به ثبت در این سامانه مورد تایید بانک می باشد.
      طبق قانون جدید چک صادرکننده چک مکلف است اطلاعات تاریخ، مبلغ و هویت ذی‌نفع را علاوه بر درج در برگه چک، در سامانه صیاد وارد کند. همچنین برای ثبت چک‌های جدید در سامانه، قسمتی به نام «بابت» وجود دارد که علت صدور چک از طرف صاحب حساب در آن ثبت می‌شود.
      گیرنده چک نیز موظف است با مراجعه به سامانه صیاد حتماً اطلاعات برگه چک را با اطلاعات ثبت شده در سامانه صیاد تطبیق دهد و اگر تمام موارد صحیح بود، مراتب تأیید دریافت چک را به سامانه اعلام کند.

      🔹صدور چک در وجه حامل ممنوع است

      همچنین صدور چک‌های جدید در وجه حامل ممنوع بوده و در سامانه صیاد نیز امکان صدور چک در وجه حامل به صورت سیستمی وجود ندارد.
      در زمان انتقال چک، ظهرنویسی (پشت نویسی) چک در سامانه صیاد انجام می‌پذیرد و دارنده چک نیز چنانچه متمایل به انتقال چک به شخص ثالث باشد، لازم است هویت گیرنده جدید را در سامانه صیاد درج کند.
      لازم به ذکر است از زمان اجرایی شدن این قانون (۵ فروردین ۱۴۰۰) به بعد برای ضمانت و یا هر دلیل دیگری، نمی‌توان چک «سفید امضا» و بدون تاریخ صادر کرد.

      🔹محدودیت دارندگان چک های برگشتی

      همچنین در قانون جدید چک، کسی که چک برگشتی داشته باشد، از دریافت دسته چک جدید، تسهیلات بانکی، ضمانت نامه‌ها و کارت‌های بانکی محروم می‌شود.
      دسترسی به سامانه صیاد از طریق درگاه‌های بانکی (شامل اینترنت بانک و همراه بانک) و نیز برنامک‌های موبایلی پرداخت فراهم است و افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای شرکت شاپرک در بخش برنامک‌های موبایلی برنامک مورد تائید را دانلود کنند.
      در صورت نیاز به مشاوره تخصصی حقوقی با وکیل تخصصی اسناد تجاری و چک با دفتر وکالت محمد رضا مهری تماس بگیرید.
      09120067663

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *