چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟

چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟


امروز با پاسخ به این سوال که چگونه مهریه عندالاستطاعه را بگیریم؟ با شما هستیم.

در عقد نکاح، مهریه به عنوان تضمینی در راستای تداوم زندگی زناشویی بر عهده مرد قرار می‌گیرد. با توجه به قوانین فعلی مهریه میتواند به صورت مهریه عندالمطالبه یا مهریه عندالاستطاعه در سند ازدواج تعیین شود که از لحاظ مطالبه هر کدام آثار حقوقی ویژه ای دارد.

در پرونده های مطالبه مهریه که وکلای موسسه حقوقی مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر، وکالت آن را پذیرفته اند مکرر شاهد این موضوع بوده ایم که زوجین توافق بر مهریه عندالاستطاعه داشته اند و این موضوع مطالبه مهریه را برای زن با مشکلاتی مواجه نموده است.

در این نوشتار که وکیل موسسه حقوقی مهر پارسیان از وکلای تخصصی دعاوی خانوادگی تهیه و تنظیم نموده است به بررسی شرایط مطالبه مهریه عندالاستطاعه، اعمال حق حبس زوجه در مهریه عندالاستطاعه و معرفی بهترین وکیل خانواده پرداخته شده است.

سوالات متداول در خصوص مطالبه مهریه عندالاستطاعه

  • آیا زوجه می‌تواند برای دریافت مهریه عندالاستطاعه از دوایر اجرای ثبت اقدام نماید؟
  • مهریه عندالمطالبه با عندالاستطاعه چه تفاوتی دارد؟
  • آیا پس از وقوع عقد نکاح می‌توان مهریه را از عندالمطالبه به مهریه عندالاستطاعه تغییر داد؟
  • شرایط اعمال حق حبس در مهریه عندالاستطاعه چیست؟
  • بهترین وکیل مطالبه مهریه عندالاستطاعه کیست؟
  • مزایای بهره مندی از وکیل پایه یک دادگستری در دعاوی خانوادگی چیست؟

تعریف مهریه و انواع آن

زن و مرد در عقد نکاح با توافق هم مالی را به عنوان مهریه تعیین می‌نمایند. مهریه هر چیزی است که مالیت مشروع و عقلایی داشته باشد.

آخرین تغییرات قانون مهریه

هر چند این روزها بنابه دلایلی همچون شرایط و اوضاع و احوال اقتصادی و همچنین عرف جامعه، کاهش ارزش وجه رایج و غیره در اکثر ازدواج‌ها شاهد آن هستیم که سکه بهار آزادی یا مال غیر منقول به عنوان مهریه تعیین می‌شود.

مهریه عندالاستطاعه

چند روز پیش شاهد پرونده‌ای بودم که مرد دو دانگ از کارگاه خود را به عنوان مهریه به همسر خود منتقل نموده و ضمن اقرارنامه زوجه به دریافت نیمی از مهریه، زن حق مطالبه نیمی دیگر از مهریه را تا ده سال آینده از خود ساقط کرده بود.

البته این موضوع نوشتار نیست و بحث این است که مهریه علاوه بر اینکه می‌تواند مدت دار باشد می‌تواند پرداخت آن منوط به داشتن استطاعت مالی مرد باشد.

زمانی که مهریه موکول به توانایی مرد باشد مهریه عندالاستطاعه نامیده می شود. به بیان بهتر مهریه توافق شده بین زوجین در سند ازدواج قید می گردد اما زمانی برای زن حق مطالبه مهریه ایجاد می‌شود که به نحوی، توانایی مالی زوج برای پرداخت مهریه را اثبات نماید.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

در اسناد ازدواجی که مهریه به صورت عندالمطالبه تعیین می‌شود زن هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه خود را وصول نماید و هیچ تکلیفی به اثبات دارایی مرد ندارد هرچند اگر مرد ناتوان از پرداخت مهریه باشد می‌تواند دادخواست اعسار از پرداخت مهریه تقدیم دادگاه نماید و دادگاه نیز با توجه به میزان مهریه می‌تواند اقساطی برای پرداخت مهریه تعیین نماید.

اما در مهریه عندالاستطاعه زن مکلف است ابتدا دارایی زوج را اثبات نموده و پس از آن به وصول مهریه اقدام نماید. تفاوت دیگر مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه این است که در مهریه عندالمطالبه چنانچه زن باکره باشد می‌تواند از حق حبس استفاده نماید اما در مهریه عندالاستطاعه استفاده از حق حبس توجیه قانونی و منطقی نخواهد داشت.

وکیل اجرای احکام مدنی

امکان تغییر مهریه عندالمطالبه به عندالاستطاعه پس از عقد

زوجین هر زمان که بخواهند با توافق می توانند مهریه عندالمطالبه را به عندالاستطاعه یا بالعکس تغییر دهند و از این جهت هیچ منع قانونی و شرعی وجود ندارد.

اعمال حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

قانون مدنی اعمال حق حبس زوجه را پیش‌بینی نموده است که یکی از مهمترین حقوق برای زوجه ای است که باکره می باشد. به موجب قانون مدنی چنانچه زن باکره باشد تا قبل از پرداخت تمام مهریه از جانب مرد یا ضامن وی، زوجه می‌تواند از تمکین عام و خاص و تکالیف زناشویی خودداری نماید. حق حبسی که زوجه باکره استفاده می نماید حق پرداخت نفقه را ساقط نکرده و از طرف دیگر زوج نیز امکان طرح دعوای الزام به تمکین را نخواهد داشت.

وکیل مطالبه مهریه عندالاستطاعه و مدارک لازم جهت مطالبه مهریه

قبل از اقدام جهت مطالبه مهریه عندالاستطاعه با وکیل مطالبه مهریه مشاوره حقوقی نمایید. چنانچه با وکیل پایه یک دادگستری در پرونده مطالبه مهریه اقدام نمایید در زمان و وقت خود صرفه جویی می نمایید ضمن اینکه می توانید حق‌الوکاله ای که به وکیل پرداخت می نمایید از زوج مطالبه نمایید.

شما می توانید با در دست داشتن مدارک زیر به دفتر وکالت مراجعه فرمایید:

شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج

خدمات گروه وکلای مهر در خصوص معرفی وکیل مطالبه مهریه

موسسه حقوقی مهر پارسیان همکار گروه وکلای مهر با دارا بودن کادر تخصصی وکیل خانواده در تمامی مراحل دادرسی و مطالبه و اجرای مهریه به شما عزیزان مشاوره حقوقی به صورت حضوری و تلفنی ارایه نموده و قبول وکالت می نمایند.

ثبت ازدواج خلاف قانون

جهت مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل پایه یک دادگستری، مشاوره آنلاین با وکیل پایه یک دادگستری، مطالعه پرونده توسط وکیل پایه یک دادگستری، از روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت9 الی 19 و روزهای پنجشنبه از ساعت 9 الی 15 با دفتر وکالت محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی تماس بگیرید.

  • 021-88795408
  • 021-88796143

در صورت ضرورت و فوریت موضوع و درخواست وکیل خارج از ساعات یاد شده با شماره همراه اعلامی تماس حاصل فرمایید.

  • 09120067661
  • 09120067662
  • 09120067663
  • 09120067664
  • 09120067665

تماس آنلاین در تمامی ساعات شبانه روز با مدیر دفتر محمدرضا مهری با شماره همراه زیر امکان پذیر است.

09120067669

گروه وکلای رسمی مهر پارسیان

5/5 - (22 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام علیکم برادران گرامی با توجه به اینکه در زمان عقد نکاح زوجه عنوان عندالاستطاعه را به جای عنوان عندالمطالبه پذیرفته باشد ، در صورتی می تواند زوجه مهریه را مطالبه نماید که ملائت و توانایی پرداخت زوج را در دادگاه خانواده با دلیل ، مدرک معتبر و سند به اثبات برساند که البته باید این اسناد ارائه شده توسط زوجه الزاماً غیر از مستثنیات دِین باشد لذا اگر بتواند ثابت نماید زوج محکوم به پرداخت مهریه می گردد و باید الزاماً بپردازد ولی اگر زوجه نتواند استطاعت و توانایی مالی زوج را به اثبات برساند (به عنوان مثال زوجی که هیچ سندی به نامش نیست و پولی هم در بانک جهت توقیف ندارد و کارمند هم نباشد که بتواند زوجه یک چهارم آن را به نفع خودش مسدود نماید) در اینحال مطالبه مهریه معلق و منتفی می ماند و زوجه هیچ گونه اقدامی جهت درخواست مهریه و اعمال فشار به زوج را نخواهد داشت البته این فرایند تا زمان استطاعت زوج به قوت خود باقی است مگر آنکه شرایط مالی جدیدی برای زوج پیش بیاید و زوج مستطیع و متمکن شود و الا اگر تا پایان عمرِزوج هم زوج مستطیع نشود امکان مطالبه مهریه برای زوجه به هیچ وجه وجود ندارد. ضمناً در مورد مهریه های عندالاستطاعه به شرط عدم استطاعت و توانایی مالی زوج و پرداخت مهریه توسط زوج ، زوجه : 1- حق حبس ندارد (موضوع ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی ملغی می شود) 2- زوج زندان نمی شود(حق جلب زوج را نخواهد داشت) 3- مهریه تقسیط نمی شود 4- زوج ممنوع الخروج نمی شود و خلاصه هر اهرم فشاری را که زوجه می توانست به واسطه مهریه های سنگین و نامعقول به زوج وارد آورد و پایه های زندگی مشترک را متزلزل و بلکه تخریب نماید از کار انداخت و بلااثر نمود. «والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

  • سلام
    شرایط مطالبه مهریه عندالاستطاعه چیه؟
    اگه من بخوام برم دادگاه مهریه رو مطالبه کنم دادگاه دادخواست منو رد میکنه؟
    اصلا امکانش هست قبل از اینکه طلاق واقع بشه برای مطالبه مهریه عندالاستطاعه اقدام کنم؟

    • عرض سلام و احترام
      معنی عندالاستطاعه بودن مهریه این نیست که خانم نتونه مهریه خودش رو مطالبه کنه.
      نمونه رای قطعی دادگاه تجدید نظر استان تهران رو تو این موضوع براتون میفرستیم.
      چکیده:
      عندالاستطاعه بودن مهریه تأثیری در اصل مطالبه آن ندارد و لیکن حکم صادره در صورت معرفی اجرا خواهد شد.

      🔶تاریخ رای نهایی:
      1393/10/14
      🔶شماره رای نهایی: 9309970224701741

      ✅رای بدوی

      درخصوص دادخواست خانم م.ب. فرزند ر. به طرفیت آقای م.ق. فرزند ع. به خواسته مطالبه مهریه به میزان پانصد عدد سکه تمام بهار آزادی با احتساب خسارات دادرسی و مقوم به پنجاه و یک میلیون ریال با توجه به دادخواست تقدیمی خواهان و تصویر مصدق سند نکاحیه به شماره ترتیب 13028 صادره از دفتر رسمی ازدواج شماره … تهران که حکایت از وجود علقه زوجیت دائم بین طرفین با مهریه مذکور رادارد و نظر به اینکه خوانده دعوی دفاع و ایرادی در قبال دعوی خواهان معمول نداشته و دلیلی بر برائت ذمه خود ارائه و ابراز ننموده است فلذا دادگاه دعوی خواهان را وارد و ثابت تشخیص داده و مستنداً به مواد 519 و 198 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379 و ماده 1082 قانون مدنی حکم به محکومیت خوانده به پرداخت پانصد عدد سکه تمام بهار آزادی با احتساب هزینه دادرسی در حق خواهان را صادر و اعلام می‌نماید. النهایه رأی صادره غیابی و حداکثر ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و واخواهی در این دادگاه و سپس ظرف بیست روز دیگر قابل اعتراض و فرجام خواهی در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
      🔶رئیس شعبه 280 دادگاه عمومی خانواده تهران

      ✅رأی دادگاه

      درخصوص واخواهی آقای م.ق. فرزند ع. از دادنامه شماره 788-20/5/93 صادره از این دادگاه به طرفیت م.ب. فرزند ر. نظر به اینکه واخواه هیچ گونه دلیل موجهی که موجبات فسخ و نسخ دادنامه معترض عنه را فراهم نماید به دادگاه ارائه و ابراز نداشته است فقط اظهار نمود مهریه همسرش عندالاستطاعه می‌باشد که به نظر این دادگاه عندالاستطاعه بودن مهریه زوجه (خوانده) تأثیر در اصل مطالبه آن ندارد و فقط در اجرا در صورت معرفی مال نسبت به تودیع اقدام خواهد شد. لذا ضمن رد واخواهی نامبرده با استناد به ماده 305 از قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379، دادنامه معترض عنه عیناً تأیید و استوار می‌گردد. رأی صادره حضوری محسوب و ظرف بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در دادگاه محترم تجدیدنظر استان تهران است.
      🔶رئیس شعبه 280 دادگاه عمومی خانواده تهران

      ✅رای دادگاه تجدید نظر

      تجدیدنظرخواهی آقای م.ق. به طرفیت خانم م.ب. نسبت به رأی موضوع دادنامه شماره 1303-20/8/93 صادره از شعبه 280 دادگاه عمومی خانواده که بر صدور حکم رد دعوی واخواهی تجدیدنظرخواه از دادنامه 788 آن شعبه دائر بر محکومیت وی به پرداخت مهریه طبق سند نکاحیه (عندالاستطاعه)، اشعار دارد وارد نیست زیرا رأی تجدیدنظرخواسته موافق موازین قانونی و با رعایت اصول و قواعد دادرسی صادر گردیده و ایراد اساسی متوجه آن نمی‌باشد تجدیدنظرخواه نیز در این مرحله مطلب قابل توجهی عنوان نکرده لذا به استناد ماده 358 قانون آئین دادرسی مدنی رأی تجدیدنظرخواسته تأیید می گردداین رأی قطعی است.
      🔶رئیس شعبه 47 دادگاه تجدیدنظر استان تهران- مستشار دادگاه

      در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکلای تخصصی خانواده و وصول مهریه با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.
      09120067669

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *